Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@07:55:59 GMT

پشت کنکور اقتصاد بزرگی شکل گرفته است

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۲۵۳۵۷

پشت کنکور اقتصاد بزرگی شکل گرفته است

محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و عضو شورای سنجش و پذیرش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حذف کنکور و میزان موثر بودن جذب دانشجو با استفاده از سوابق تحصیلی گفت: پشت پرده برگزاری کنکور در کشور ما اقتصادی بزرگ نهفته است به همین دلیل افراد ذی نفع در این مسئله همچنان درصدد هستند کنکور در جامعه و بین مردم حاکمیت خود را حفظ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این آن‌ها می‌خواهند فضیلت کنکور را دیکته کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: اقتصاد شکل گرفته پیرامون کنکور کل نظام تربیتی ما را تحت الشعاع قرار می دهد.

این عضو شورای سنجش و پذیرش ادامه داد: هم اکنون که در ۸۵ درصد ظرفیت آموزش عالی کشور به جز رشته های پزشکی امکان ورود بر اساس سوابق تحصیلی و درسی که دانش آموز در مدرسه خوانده و معدلی که کسب کرده فراهم شده، افراد که پشت پرده شکل گیری اقتصاد کنکور و مافیای آن هستند موضوع عدم توانمندی دانشجویانی که بر اساس معدل به دانشگاه را پیدا می کنند را مطرح کرده اند و در صدد تحقیر آن‌ها هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مشکل ما این است کنکور نظام مدرسه ما را تضعیف کرده است. اگر کنکور را برداریم معدل دانش آموزان خود به خود درست می شود.

نمی خواهیم کنکور را به هیچ وجه حذف کنیم

این عضو شورای سنجش و پذیرش افزود: مشکل کشور ما این است که کنکور را نمی خواهیم به هیچ وجه برداریم و یا آن را حتی محدود کنیم. به همین دلایل اقتصاد کنکور خودش را تحمیل می کند.

بیشتر بخوانید

کنکور دکتری و کارشناسی ارشد حذف نمی‌شود

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه آزاد حذف کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۵۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ما نخبه نیستیم، عدالت آموزشی در اغماست! / سهم ثروت برای قبولی در رشته‌های پرطرفدار چقدر است؟ +فیلم

آمار شورای عالی انقلاب فرهنگی ثابت می‌کند ۸۶ درصد رتبه‌های زیر ۳ هزار کنکور و قبولی‌های رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر از ۳ دهک اقتصادی بالای جامعه هستند!

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو- سعید جلیلی: «سه از هفت بزرگ‌تر است یا نه؟!» این عنوانی بود برای اقدامی تامل برانگیز که توسط کارگروه مبارزه با فساد و تبعیض بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در صحن دانشگاه اجرا شد. هدف از آن هم این بود تا با جلب توجه دانشجویان، نگاهی به وضعیت عدالت آموزشی انداخته شود.

 

دانشجویان در این اقدام جالب، در صحن دانشگاه حاضر شده و ابتدا به این پرسش پاسخ میداند که پیش از ورود به دانشگاه، در چه مدرسه‌ای تحصیل کرده‌اند؟ حدود پاسخ‌ها را می‌شود از قبل تخمین زد، اما این واقعیت در عمل با جواب صریح دانشجویان روشن می‌شود که اکثر قبولی‌ها در انواع مدارس غیردولتی تحصیل کرده‌اند.

 

رقابت نابرابر در ورود به دانشگاه

در ادامه از دانشجویان پرسیده می‌شود «به نظر شما آیا سه از هفت بزرگ‌تر است؟» دانشجویان در ابتدا جا می‌خورند! اما کمی بعد وقتی این حقیقت روشن می‌شود که طبق آمار شورای عالی انقلاب فرهنگی ۸۶ درصد رتبه های زیر ۳ هزار کنکور و قبولی های رشته ها و دانشگاه های برتر از ۳ دهک اقتصادی بالای جامعه هستند، برخی از آنها می‌گویند «ما نخبه نیسیتم! چون در شرایط برابر در کنکور برای ورود به دانشگاه رقابت نکردیم».

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

آمارهای تکان‌دهنده

طبق آمار فعلی ۸۰ درصد از ۳ هزار رتبه برتر کنکور در رشته های مختلف مربوط به دهک های هشتم و نهم و دهم است و هفت دهک اول که از متوسط درآمد کمتری برخوردارند تنها ۲۰ درصد از دانش آموزان دارای رتبه های یک تا ۱۰ کنکور را تشکیل می دهند. براساس آمار کنکور سال ۱۴۰۰، سه دهک بالای جامعه دارای ۸۷ درصد معدل پایین و ۸۴ درصد کسب رتبه زیر ۳ هزار بودند که این مسأله نشان دهنده برقراری عدالت آموزشی نبود.

از سوی دیگر؛ به طور متوسط  حدود ۱۰۰ میلیون تومان از سوی مردم برای ورود فرزندان خود به رشته‌های پرداوطلب دانشگاهی هزینه می‌شود که تنها افراد پردرآمد توان پرداخت این هزینه را دارند. این هزینه را باید جدای از مبلغی در نظر گرفت، که در پایه‌های تحصیلی پایین‌تر از دوازدهم، یعنی پیش از سال ورود به کنکور، برای تامین شهریه و... در مدارس مختلف هزینه می‌شود.

 

براساس آمار مدارس استعداد درخشان ما در کنکور حدودا ۳۷ درصد قبولی داده‌اند، نمونه دولتی ۲۲ درصد، غیردولتی ۱۹، دولتی عادی ۱۲، هیأت امنایی ۵ درصد و شاهد ۲ درصد قبولی در کنکور داشته‌اند.

آمار دانش‌آموزان مدارس مختلف در میان رتبه‌های برتر کنکور
نوع مدرسه درصد قبولی در میان رتبه‌های زیر ۳ هزار کنکور
استعداد درخشان ۳۷ درصد
نمونه دولتی ۲۲ درصد
غیردولتی ۱۹ درصد
دولتی عادی ۱۲ درصد
هیأت امنایی ۵ درصد
شاهد ۲ درصد

پیش از این سیدجلال موسوی معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز آمار جالبی از نقش ثروت در تعیین سرنوشت داوطلبان داده بود و گفت: رتبه زیر ۳ هزار در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ برای رشته داروسازی و دندان پزشکی در دهک‌های ۸، ۹ و ۱۰ میزان ۸۶ درصد و برای دهک‌های دیگر ۱۴ درصد است، دهک اول یک دهم درصد است یعنی نسبت به رشته‌های دیگر یک سوم هم کاهش یافته است و این درصد برای دهک پربرخوردار بیش از ۵۰ درصد است.

به گفته موسوی، این آمار برای مهندسی کامپیوتر که رشته خاصی است فاجعه‌تر است، یعنی کل هفتاد درصد دهک پایین ۳ درصد آمار قبولی دارند و آن سه دهک بالا بیش از  ۹۰ درصد آمار قبولی دارند و تعداد قبولی‌های دهک اول و دوم در رشته مهندسی کامپیوتر رتبه زیر سه هزار تعداد صفر نفر و دهک دهم ۶۳ درصد است و تعداد قبولی‌های دهک نهم هم بیش از ۱۸ درصد است یعنی دو دهک پربرخوردار ۸۰ درصد قبولی زیر سه هزار رشته مهندسی کامپیوتر را در اختیار گرفتند.

 

این وضعیت در مهندسی برق فاجعه بدتری را رقم زده به طوریکه هفت دهک پایین تر ۱۱ درصد قبولی رتبه زیر سه هزار در این رشته دارند و بیش از ۸۸ درصد هم سه دهک بالاتر در این رشته رتبه زیر سه هزار آوردند، این میزان فقط برای دهک دهم بیش از ۶۳ درصد است و در رشته مهندسی برق در سه دهک اول اصلا قبولی نداریم.

در رشته حقوق ۷۳ درصد قبولی سه دهک بالاست، همچنین رشته روان شناسی بیش از ۸۰ درصد قبولی در سه دهک بالا دارد.

میزان رتبه‌های زیر سه هزار دهک‌های مختلف در رشته‌های خاص
رشته و دهک درصد
سه دهک پربرخوردار در رشته داروسازی و دندانپزشکی ۸۶
سه دهک پربرخوردار در رشته مهندسی کامپیوتر ۹۰
سه دهک پربرخوردار در رشته مهندسی برق ۸۸
سه دهک پربرخوردار در رشته حقوق ۷۳
سه دهک پربرخوردار در رشته روان‌شناسی ۸۰

 

۴۵ درصد هفت دهک اول در دانشگاه فرهنگیان قبول شدند و ۵۵ درصد دهک‌های بالاتر که این نزدیکی میزان درصد قبولی پربرخوردارها و کم برخوردارها در این رشته نشان می‌دهد که پردرآمدها به شغل معلمی علاقه چندانی ندارند. [*]

 

۱۷ تا ۲۳ مدل مدرسه داریم؟

بنا بر اطلاعات منتشر شده می‌توان تعداد مدارس موجود در کشور را تا ۲۳ نوع مختلف عنوان کرد، مدارسی که تقریبا هیچ کدام دیگر رایگان نیستند!

 

چه باید کرد؟

به نظر می‌آید تنها راه پیش روی جامعه آموزشی کشور، این است که خود دانشجویان و دانش‌آموختگان دغدغه‌مند دانشگاه‌های برتر پرچمدار حل این مسئله شوند. چراکه در حال حاضر توپ در زمین بازی دانشگاهیان است و کسی جز قشر دانشجو نمی‌تواند با تسلط بر این حوزه با استناد به آمار، ضمن برگزاری نشست‌های اندیشه‌ورزانه با حضور کارشناسان، نسبت به ارائه راهکار عملی برای برون رفت از این فضا اقدام کنند.

استمرار در این مسیر شرط اصلی به نتیجه رسیدن مطابات بر حق در حوزه عدالت آموزشی است و باید فضای فکری جامعه را نیز با آن همراه کرد.

اقدامی که شاید اولین قدم آن با برانگیختن احساسات و جلب توجه دانشجویان باید برداشته شود، مانند اقدام دانشجویان امیرکبیر که موضوع این گزارش بوده است.

 

بیشتر بخوانید:

تصمیمات صبح جمعه‌ای به نظام تعلیم و تربیت ضربه زده است/ تربیت معلم زیر ساطور تامین معلم می‌رود؟

 

 

 

دیگر خبرها

  • این دانش‌آموزان و طلاب از امسال بدون کنکور معلم می‌شوند
  • تشکیل کمیته اقتصادی با تمرکز بر درآمدزایی غیرشهریه‌ای استان تهران
  • پذیرش بدون کنکور استعدادهای برتر ملی ‌در دانشگاه فرهنگیان
  • آمار داوطلبان نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ کهگیلویه و بویراحمد
  • رقابت ۱۲ هزار داوطلب کنکور سراسری دردانشگاه صنعتی اصفهان
  • ما نخبه نیستیم، عدالت آموزشی در اغماست! / سهم ثروت برای قبولی در رشته‌های پرطرفدار چقدر است؟ +فیلم
  • برگزاری نوبت اول کنکور سراسری با حضور ۳۹ هزار داوطلب کرمانشاهی
  • رقابت بیش از ۳۹ هزار داوطلب از استان کرمانشاه در نوبت اول کنکور سراسری
  • آنکارا: واشنگتن ظلم بزرگی در حق مردم فلسطین کرد
  • رقابت ۱۴ هزار و ۹۰۰ داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور سراسری