Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، طی سال‌های اخیر شاهد رشد قابل توجه خوش‌نشینی و پدیده دوم و سوم در طبیعت مازندران هستیم  که در این میان زمین‌های مناطق روستایی بالادست و ییلاقی به لحاظ چشم‌اندازها و جاذبه‌های طبیعی و اقلیمی و بکر بودن بیشتر در معرض تخریب قرار گرفتند.

نکته جالب اینجاست درست در بکرترین و زیباترین نقاط طبیعت استان مازندران و حتی در بین درختان جنگلی برخی اقدام به خاک‌برداری و خاکریزی و احداث ویلاهایی کرده که نتیجه این اقدامات قلع و قمع تعداد زیادی از درختان و بستر جنگل شده، منظره‌هایی که واقعاً دیدن آن  باعث آزار روح آدمی و عدم درک شقاوت انسان‌هایی که این عمل را انجام می‌دهند، می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 زمین‌های کشاورزی فراوان بسیار حاصلخیز در این میان بیشتر قربانی افراد شدند به‌طوری‌ از سرسبزی گذشته کمتر خبری بوده و جای آن شهرک‌های لوکس و ویلاهای گران‌قیمت سبز شده که درواقع می‌توان گفت پشت پا زدن به تولید ملی است .

در این راستا و باتوجه به شرایط مازندران اقدامات مختلفی با همکاری دستگاه‌های ذیربط ازجمله جهاد کشاورزی، دستگاه‌های قضایی و منابع طبیعی و سایر در دستور کار قرار گرفته که نتیجه این اقدامات بازگشت عرصه‌ها و اراضی به طبیعت بوده است.

حجت‌الله هادیان معاون امور اراضی جهاد کشاورزی استان مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در طول دو سال گذشته به دلایل مختلف ازجمله هجوم افراد مهاجر به استان‌های شمالی به‌دلیل گرانی زمین، مساله ریزگرد و همچنین هدایت پول و سرمایه به سمت خرید و فروش اراضی کشاورزی توسط افراد غیربومی و بعضا افراد خارجی تفکیک و تغییر کاربری اراضی کشاورزی شدت گرفته است.

وی افزود: در این راستا جهاد کشاورزی استان مازندران به‌عنوان متولی جلوگیری از تغییر کاربری اراضی همه توان و امکانات خود را بکار گرفت تا با شناسایی پیشگیری و برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تفکیک اراضی آسیب‌های وارد شده به زیرساخت‌های کشاورزی را به حداقل ممکن کاهش دهد.

معاون امور اراضی جهاد کشاورزی استان مازندران تصریح کرد: در این زمینه مراکز جهاد کشاورزی، دهستان‌ها، ماموران گشت حفاظت از اراضی کشاورزی زیرنظر یگان حفاظت امور استان نسبت به تشدید پایش اراضی و معرفی متخلفان به مراجع قضایی و اخذ دستورات قضایی در راستای اجرای حکم قلع و قمع مستحدثات غیرمجاز اقدام کرده و اقدامات موثری را با حمایت شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان و استانداری مازندران به عمل آوردند که خوشبختانه منجر به کنترل روند بحرانی تغییر کاربری در طول یک سال اخیر شده است.

هادیان با تاکید بر اینکه البته نباید به اقدامات انجام شده در زمینه تغییر کاربری بسنده کرد، خاطرنشان کرد: ضروری است با حمایت  و پشتیبانی نهادهای ملی و استانی و تقویت منابع و اعتباری و تامین ماشین‌آلات سنگین برای اجرای احکام قضایی صادره اهتمام و توجه بیشتری به عمل آید.

وی با اعلام اینکه حفظ اراضی کشاورزی و باغی متضمن تداوم تولید و امنیت غذایی کشور است، تصریح کرد: آنچه مسلم بوده باتوجه به گستره وسیع اراضی استان و اهداف سوداگران جهت تبدیل زمین به ارزش‌افزوده در سایر مصارف غیرکشاورزی به‌ویژه ویلاسازی و توسعه خوش‌نشینی و مسکن دوم و سوم اقشار فرادست بدون شک جهاد کشاورزی به حمایت همه دستگاه‌های مسوول که به نحوی در حکمرانی و تولیت زمین نقش ایفا می‌کند نیازمند است؛ چراکه هجمه وارده به این بخش تناسبی با ساختار فعلی امور اراضی استان نداشته است و درصورت عدم حمایت‌های لازم و قانونی پیامدهای مخاطره‌ آمیزی را شاهد خواهیم بود و حفظ این میراث الهی را برای نسل‌های آینده با خطر جدی مواجه ساخته است.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: تغییر کاربری اراضی استان مازندران اراضی کشاورزی جهاد کشاورزی تغییر کاربری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۵۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید  

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ رئیس جهاد کشاورزی ساوجبلاغ از اجرای آزاد سازی بیش ار ۲۹۵۲ هکتار از اراضی و باغات در سال ۱۴۰۲ در این شهرستان خبر می دهد ولی متاسفانه ساخت و سازها در اراضی و باغات همچنان ادامه دارد.   بسیاری از بنگاه داران  با خرید اراضی و باغات ارزان قیمت آن را تفکیک و تبدیل به شهر ک های غیر مجاز می کنند و با استفاده  از فضای مجازی و تبلیغات مبادرت به فروش قطعات با قیمت پائین تر می کنند    میرزایی گفت: ما هیچ شهرک مصوبه که داخل اراضی کشاورزی باشد را تا کنون مجوز مسکونی ندادیم و آنهایی که ساختند فاقد مجوز های قانونی و بسیاری از متخلفان دارای پرونده در محاکم قضایی  هستند.   وی گفت: در سال جاری ۱۲۵ مورد شناسایی اراضی کشاورزی که تغییر کاربری و ساخت و ساز شده شناسایی و اخطار لازم را دریافت و به زودی اعمال قانون خواهد شد.   رئیس جهاد کشاورزی ساوجبلاغ گفت: اراضی کشاورزی قابلیت ساخت و ساز را ندارد مردم فریب بعضی از املاکی ها را نخورند.    وی گفت: عده ای سود جو با تفکیک غیر قانونی باغات و اراضی کشاورزی مبادرت به ساخت و ساز می کنند که خسارت جدی به بخش تولید وارد کرده است.   وی گفت: در تبصره دو ماده ده قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها باتوجه به دستورالعمل تعیین مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز موضوع ماده ۱۰ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی و در اجرای ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرائی قانون اصلاح حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها کلیه تغییرکاربری های غیرمجاز در اراضی زراعی و باغ ها بدون رعایت ضوابط و مقرر مربوطه و اخذ مجوز از کمیسیون تبصره یک ماده یک و یا موافقت سازمان جهاد کشاورزی در قالب طرح‌های تبصره ۴ الحاقی قانون مذکور ممنوع اعلام شده است.   میرزایی افزود: با استناد تبصره دو ماده ده قانون نسبت به قلع و قمع کلیه مستحدثات ساخته شده اقدام و فرد خاطی به دادگاه معرفی می گردد.   وی تاکید کرد: اگر افرادی تمایل به داشتن ویلا یا زمینی در روستا ها را دارند بهتر است ابتدا ملک مورد نظر را از امور اراضی. جهاد کشاورزی استعلام کنند اینکه افراد فروشنده با چرب زبانی اراضی کشاورزی را جسبیده به بافت می دانند و به زودی به بافت روستا الحاق می شود اصلا در حیطه مسئولیت آنان نیست و صرفا"قصدشان فروش اراضی کشاورزی با قیمت های نجومی به افرادی است که آگاهی لازم را ور مورد این قوانین ندارند.    

دیگر خبرها

  • شناسایی سه هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در آذربایجان‌غربی
  • 39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • ۳۹ تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • تخریب ۹ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی قزوین
  • برخورد جدی با دستگاه‌هایی که مرتکب ترک فعل شوند
  • سه هزار مورد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید  
  • ۳ هزار مورد تغییرکاربری زمین‌های‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد
  • تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز در ٢٠ هکتار از اراضی کرمان