Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-03-29@13:19:11 GMT

نکات مهم و اصلی در هنگام خرید اینترنتی

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۲۵۷۳۳

مسئول اطلاع‌رسانی پلیس پیشگیری تهران، نکات ضروری حین خرید‌های اینترنتی را تشریح کرد و گفت: فروش اینترنتی محصولات، علاوه بر مزایای زیاد، احتمال مخاطرات برای عرضه‌کنندگان و خریداران کالا را نیز در پی دارد.

خبرگزاری میزان - تسنیم نوشت: سروان محمد جواد اینانلو درباره تغییرات در روش‌های خرید و فروش، عرضه و توزیع کالا در ایام کرونایی مخصوصاً تعطیلات دو هفته‌ای از اول آذر ماه و نقش شهروندان درباره پیشگیری از کلاهبرداری و وقوع جرم در این ایام اظهار کرد: با توجه به ایجاد محدودیت‌های اعمال شده درباره فعالیت تعدادی از صنوف و زمان فعالیت آنها، برخی از صاحبان مشاغل فروش محصولات خود را از حالت فیزیکی به حالت مجازی تغییر داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئول اطلاع‌رسانی پلیس پیشگیری تهران بزرگ افزود: در نقاطی از تهران که به قول معروف بورس فروش کالا‌هایی همچون پوشاک، ظروف و لوازم آرایشی به شمار می‌آید، تقریباً تمام صاحبان صنوف نسبت به نصب بنر روی کرکره مغازه خود اقدام و عنوان کرده‌اند فروش کالا و لوازم خود را در این ایام به صورت اینترنتی عرضه خواهند کرد.

وی تصریح کرد: انجام این کار (فروش اینترنتی) مزایای زیادی از جمله کاهش تردد روزانه، کاهش مواجه حضوری و کاهش هزینه رفت‌وآمد را در پی دارد، اما فروش اینترنتی محصولات، احتمال مخاطرات برای عرضه‌کنندگان و خریداران کالا را نیز در پی دارد.

این مقام انتظامی ادامه داد: بنابراین لازم است فروشنده‌ها دقت بیشتری در عرضه کالا کنند و خریداران نیز برای پیشگیری از مخاطرات احتمالی اقدامات را انجام دهند، یکی از این اقدامات توسط خریداران این است که باید سواد رسانه‌ای و اینترنتی خود را افزایش دهند، نخستین مشکل در عرضه اینترنتی کالا برای خریداران که ممکن است منجر به کشمکش‌های بعدی و حتی مراجعه به مراجع قضائی و انتظامی شود، تفاوت کالای نمایش داده با محصول ارائه شده در بستر فروشگاه‌های اینترنتی است.

اینانلو بیان کرد: البته ممکن است فروشنده در این امر دخیل نباشد و خریدار تصورات دیگری از کیفیت محصول داشته باشد به همین دلیل فروشنده‌ها باید توضیحات کاملی درباره محصول عرضه شده در صفحات مجازی فروشگاه‌های خود ارائه دهند تا خریداران با دقت بیشتر و اطلاعات کامل‌تری برای خرید محصول اقدام کنند و در صورت انجام این اقدامات، قاعدتاً شاهد کاهش مراجعات و ثبت شکایات خریداران از فروشگاه‌های اینترنتی به مراجع انتظامی و قضایی خواهیم بود.

مسئول اطلاع‌رسانی پلیس پیشگیری تهران بزرگ عنوان کرد: در وهله بعد، خریداران این کالا‌ها باید درباره نحوه پرداخت کالای عرضه شده، دقت و اهتمام لازم را داشته باشند، راه‌کار‌های زیادی برای نحوه پرداخت در نظر گرفته شده و استفاده از درگاه‌های اینترنتی پرداخت وجه، یکی از این راه‌کار‌ها است البته این درگاه‌ها با وجود سرعت عمل بالا، مخاطراتی را نیز به همراه دارند.

وی متذکر شد: نخستین موضوع درباره درگاه‌های پرداخت وجه اینترنتی بحث "فیشینگ" است، در فیشینگ، خریدار به صفحه‌ای مراجعه می‌کند که کاملاً مشابه درگاه‌های بانک است، اما در حقیقت IP یا آدرس‌بار تعریف شده در صفحه مذکور مربوط به درگاه بانک نیست و جعلی است، خریداران پس از ورود به این درگاه‌های جعلی و ورود اطلاعات حساب بانکی خود، به سرعت مورد کلاهبرداری قرار گرفته و حساب بانکی آن‌ها توسط کلاهبرداران خالی می‌شود.

این مقام انتظامی تصریح کرد: خریداران با افزایش سطح سواد رسانه‌ای و اینترنتی، به راحتی می‌توانند درگاه‌های جعلی و فیشینگ را از درگاه‌های اصلی بانک‌ها شناسایی کنند.

اینانلو یادآور شد: از طرفی دیگر بعضاً شاهدیم که نوجوان کم سن و سال نیز نسبت به خرید کالای اینترنتی اقدام می‌کنند، این کار بهتر است توسط والدین انجام شود و ممکن است به دلیل سواد پایین رسانه‌ای برخی از نوجوانان، مخاطرات ذکر شده به وجود بیاید.

مسئول اطلاع‌رسانی پلیس پیشگیری تهران بزرگ خاطرنشان کرد: به طور مثال ممکن است نوجوانی ۱۰ ساله در یک صفحه فروشگاه اینترنتی و مجازی اقدام به خرید لوازم‌التحریر کند، اما حین خرید با صفحات فیشینگ و تخلیه حساب بانکی روبه‌رو شود البته ممکن است فرزندان در ساعات تنهایی و زمانیکه والدین در منزل حضور ندارند، اقدام به کار کنند که لازم است فرزندان در این رابطه کاملاً آگاه شوند و آموزش‌های لازم را توسط والدین فرا بگیرند.

بیشتر بخوانید: محدودیت‌های جدید کرونایی؛ از پلاک غیر بومی در شهر‌های قرمز تا تردد داخل استانی

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: اینترنتی خرید اینترنتی پلیس

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینترنتی خرید اینترنتی پلیس رسانه ای درگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۵۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کارشناس حقوقی درباره منع خرید سهام سرخابی ها از سوی بانک‌ها

صادق رئیسی‌کیا کارشناس حقوقی درباره اینکه  گفته می‌شود بانک‌ها حق بنگاه داری ندارند و نمی‌توانند سهام سرخابی‌ها را خریداری کنند، اظهار کرد: اطلاعیه عرضه سهام در ۲۷ اسفندماه نشان می‌دهد ۵۱ درصد سهم کنترلی و مدیریتی دارد مالکیتش واگذار می‌شود. صحبت این است که  احتمالا بانک‌ها در عرضه سهام سرخابی‌ها شرکت کنند و خریدار سهام ۵۱ درصدی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال باشند.

او درباره اینکه وضعیت ۱۰ درصد سهام سرخابی‌ها که از قبل عرضه شده بود، چیست افزود: ۱۰ درصد سهام سرخابی‌ها از طریق افزایش سرمایه  عرضه شده بود که از طریق هواداران و جمعی از  دوستداران این ۲ باشگاه خریداری شد. ۵۱ درصد سهامی که اکنون قرار است عرضه شود و ۱۰ درصد هم قبلا عرضه شده است و در مجموع ۶۱ درصد سهام واگذار می‌شود.

رئیسی کیا تصریح کرد: در مورد اینکه بانک‌ها می‌توانند بنگاه داری کنند و باشگاه‌ها هم بنگاه هستند.  قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در سال ۹۴ از سوی مجلس مصوب شد که ماده ۱۶ این قانون به ویژه بند ب تاکید می‌کند که همه بانک ها، بنگاه‌ها و شرکت‌های تحت مالکیت و مدیریت خود را باید واگذار کنند و نمی‌توانند بنگاه جدیدی را دایر کنند مگر اینکه موارد خاص و بحث‌های توصیه‌ای و مناطق محروم باشد در آن موارد می‌توانند بانک‌ها سرمایه گذاری کنند و اگر بنگاهی دارند اداره کنند.

کارشناس حقوقی درباره اینکه نمی‌توانیم باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را به بانک‌ها واگذار کنیم، گفت: ماده ۱۶ رفع موانع تولید رقابت پذیر از سال ۹۴ بانک‌ها را از بنگاه داری منع کرده است، اما از همان سال تاکنون می‌بینیم که بانک‌ها گروه مالی دارند و در ذیل گروه مالی خود شرکت‌های متعددی دارند که تاکنون خیلی از آنها واگذار نکردند. قانون جریمه و ضامن اجرا  برای بانک‌هایی در نظر گرفته که شرکت‌های خود را واگذار نمی‌کنند و باید مالیات را به نرخ بیشتری  بپردازند و نظارتش هم با بانک مرکزی است؛ بنابراین اگر در روز عرضه سهام حتی در صورتی یک بانک بیاید و سهام سرخابی‌ها را خریداری کند، تخطئی از قانون به حساب می‌آید، چون طبق قانون بانک‌ها  از بنگاه داری منع شدند، اما ضمانت اجرایش این نیست که معامله فسخ و یا بی اعتبار شناخته شود.

او خاطر نشان کرد:  معامله  عرضه سهام به بانک‌ها انجام می‌شود، اما شاید بانک مرکزی اشکالاتی  را وارد کند از جهت اینکه چرا بانک‌ها بنگاه داری کردند و یا از بانک‌ها ایراد بگیرند که شما بودجه امسال خود را بسته بودید. بانک‌ها باید مبلغ ۲۱۱ میلیارد تومان  برای ضمانت نامه بدهند و به اضافه مبلغی که باید در روز عرضه برای خرید سهام  پرداخت کنند و ۱۰ درصد آن را نقدی بدهند و مابقی آن را در ۶ سال و هر سال ۲ قسط پرداخت کنند و  هر بانکی که خریدار سهام پرسپولیس یا استقلال باشد، این مبلغ را  در بودجه ۱۴۰۳ پیش بینی نکرده است. بازرس قانونی، مجمع و نهاد‌های ناظر اشکالاتی را  وارد  می‌کنند.

رئیسی کیا درباره اینکه  بانک‌ها در صورت برگزار نشدن مجمع می‌توانند به عنوان خریدار  سهام سرخابی‌ها حضور پیدا کنند، گفت: بله، ممکن است مجمع به هیئت مدیره ایراد بگیرد از جهت اینکه بدون مصوب و بودجه سهام خریداری کرده است، اما منتهی هیئت مدیره آن بانک می‌تواند  مجمع خود را قانع کند که این خرید ضرورت داشته است و جنبه و صرفه اقتصادی داشته در آن صورت مجمع می‌تواند عدول کند و برخوردی در این مورد با هیئت مدیره نکند.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • هشدار مهم پلیس فتا درباره استفاده از کارت بانکی/ این ۲ نکته حیاتی را فراموش نکنید
  • هشدار مهم پلیس فتا درباره استفاده از کارت بانکی
  • پلیس : مردم هنگام خرید خودشان رمز کارت را وارد کنند
  • لزوم رعایت نکات امنیتی هنگام استفاده از کارت‌های بانکی در ایام نوروز
  • راهنمای خرید پسته از فروشگاه اینترنتی
  • نهال گردو اصلاح شده و تضمینی فقط 35 هزار تومان
  • واکنش کارشناس حقوقی درباره منع خرید سهام سرخابی ها از سوی بانک‌ها
  • استقبال مردم کردستان از مرحله دوم طرح فجرانه
  • مهلت استفاده از یارانه جدید تا چندم فروردین است؟
  • چطور قسطی لوازم خانه بخریم؟ | همه چیز در مورد وام خرید کالا