Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-16@09:44:56 GMT

نمایش قدرت مقتدی صدر در عراق

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۲۵۸۵۷

ساعت 24 - ده‌ها هزار نفر از طرفداران مقتدی صدر، روحانی شیعۀ عراقی، نماز جمعه را در میدان تحریر بغداد برگزار کردند. تقریباً هم‌زمان، در درگیری میان صدری‌ها و گروهی از مخالفان حکومت، سه نفر در شهر ناصریه کشته شدند.

مقتدی صدر که قوی‌ترین گروه پارلمانی را در اختیار دارد، با این نمایش قدرت خود را برای انتخابات آینده و تسلط بر دولت آماده می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز جمعه ۲۷ نوامبر/۷ آذر، گروهی از طرفداران مسلح مقتدی صدر در شهر ناصریه (۴٠٠ کیلومتری بغداد) با گروه‌های مخالف دولت درگیر شدند. در این درگیری سه نفر از مخالفان دولت کشته و ۴٩ نفر زخمی شدند که اکثراً با شلیک گلوله آسیب دیده‌اند.نزدیک به یک سال قبل (اکتبر ۲٠۱٩)، طرفداران مقتدی صدر و گروه‌های مخالف دولت در کنار یکدیگر برای برکناری "سیاسیون فاسد" شعار می‌دادند. اما از آن زمان به بعد، صدری‌ها راه خود را جدا کردند و از معترضانی که در میدان تحریر بغداد یا شهرهای دیگر متحصن می‌شدند، کناره گرفتند.

گروه‌های مخالف دولت تاکنون محل تحصن خود را در شهر ناصریه حفظ کرده بودند. آنها در خیابان و میدان مرکزی شهر موسوم به حبوبی، چادرهایی برافراشته بودند. اما روز جمعه، صدری‌ها برای بیرون راندن آنها به میدان آمدند و کار به خشونت کشید. به گفتۀ یکی از شاهدان، "نیروهای انتظامی هیچ اقدامی نکردند و اجازه دادند که گروه‌های مسلح به حبوبی حمله کنند"... خبرنگاران گفته‌اند که چند چادر به آتش کشیده شده را در این قسمت از شهر ناصریه دیده‌اند. این نخستین بار نیست که صدری‌ها با چنین روشی وارد عمل می‌شوند.اما گذشته ازعملیات ارعابی صدری‌ها در شهر ناصریه، ده‌ها هزار نفر از آنان در میدان تحریر بغداد نیز گرد آمدند و نماز جمعه برگزار کردند.خروج پرسر و صدا و ناگهانی مقتدی صدر به عنوان نمایش قدرت تعبیر شده است. او برای این کار، سالگرد درگیری‌های پاییز گذشته را برگزیده است. سال قبل در همین روزها، تظاهرات و سرکوب خونینی در عراق رخ داد که ده‌ها کشته به جا گذاشت و سرانجام به اعلام استعفای عادل عبدالمهدی منجر شد.

اینک، در حالی که دولت جدید عراق به رهبری مصطفی کاظمی قول داده که انتخابات پارلمانی پیش از موعد را اوایل بهار آینده برگزار کند، گروه‌های مختلف عراقی برای کسب قدرت دندان تیز کرده‌اند. طرفداران مقتدی صدر که از ۳۲٩ کرسی مجلس کنونی، ۵۴ کرسی را در اختیار دارند و قوی‌ترین گروه پارلمانی را تشکیل می‌دهند، امیدوارند که در انتخابات آینده کرسی‌های بیشتری را برنده شوند، به طوری که بتوانند به تنهایی نخست‌وزیر تعیین کنند.روز جمعه، در پایان نماز جماعت، شیخ طلال سعدی، نمایندۀ مقتدی صدر خواستار "اکثریت صدری در مجلس" شد و گفت: "ما امروز علیه همۀ فاسدهایی تجمع کرده‌ایم که عراق را به ورشکستگی کشانده‌اند". او افزود: "ما همگی به مقتدی صدر پاسخ مثبت خواهیم داد و به جهانیان اعلام خواهیم کرد که دیگر جنایتکاران و مفسدان را نمی‌خواهیم".با اینکه نخست‌وزیر گفته است که انتخابات را در ماه ژوئن (خرداد – تیر) برگزار خواهد کرد، اما بسیاری از عراقی‌ها معتقدند که در وضعیت آشفتۀ کنونی، این وعده به سختی قابل اجرا خواهد بود.

رادیو فرانسه

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد شهر ناصریه مقتدی صدر صدری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۵۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«وعده صادق» نمایش قدرت بازدارندگی به جهان

خبرگزاری مهر-گروه سیاست- علی مرادخانی: ایران برای هماهنگی‌های دیپلماتیک لازم و همراه کردن کشورهای منطقه، ۷۲ ساعت قبل از عملیات کشورهای همسایه را در جریان تصمیم به حمله خود گذاشته بود؛ یعنی صهیونیست‌ها برای حمله ایران در آمادگی کامل قرار داشتند.

ایران قصد داشت اقتدار و قاطعیت خود را به رخ دشمن صهیونیست بکشد؛ و برای حفظ توازن قدرت یک قدم بالاتر از بازدارندگی معمول بردارد. اطلاع قبلی و آمادگی صددرصد دشمن، حمله همه‌جانبه از خاک ایران (نه نیروهای نیابتی)، حمله از نقاط مختلف کشور.

انتظار اسرائیل حمله‌ای با کروز و پهباد بود که تقریباً به‌طور کامل از سوی پدافندها رهگیری و خنثی می‌شوند. ولی چیزی که رخ داد حمله با کروز، پهباد و بالستیک به دو پایگاه نظامی‌ای بود که مجری و پشتیبان اطلاعاتی حمله به کنسولگری ایران بودند؛ اسرائیل از هدف‌های ایران مطلقاً اطلاع نداشت و تلفات نظامی جدی داشته.

با توجه به اطلاع قبلی رژیم از حمله ایران، پنج لایه بهترین سامانه‌های پدافندی سنتکام، ناتو، ایالات متحده و خود رژیم (گنبد آهنین، فلاخن داوود و پیکان ۳) تمام مسیر ایران تا رژیم را تحت سیطره خود داشتند تا بتوانند بلافاصله بعد از خروج موشک‌ها و پهپادهای از مرز ایران از رسیدن آن‌ها به نزدیکی رژیم جلوگیری کنند. به این پنج لایه پدافندی اضافه کنید حضور نیروی هوایی بریتانیا و ایالات متحده، فرانسه و اردن و اف ۳۵ های رژیم در آسمان را برای نبرد هوابه‌هوا با موشک‌های ایران. یعنی ۸ لایه از بهترین پدافندهای جهان با آمادگی صددرصد منتظر موشک‌های ایران بودند.

نتیجه چه بود؟ پهپادها و کروزها سامانه‌ها را مشغول خود کردند و بخش مهمی از بالستیک‌ها به هدف نشست. تا این لحظه تصاویر فرود موفق حداقل ۲۰ موشک نقطه‌زن ایرانی و ۶۰ تن مواد منفجره به خاک رژیم در فضای مجازی منتشر شده. این مهمترین بخش دیشب است، ناموس دفاعی رژیم پدافندش بود. همین دیشب ۱.۴ میلیارد دلار برای پدافند رژیم خرج برداشته و علیرغم آمادگی صددرصدی و پشتیبانی هوایی ایالات متحده و بریتانیا و فرانسه بازهم نتوانسته جلوی موشک‌های بالستیک ایران را بگیرد. این یعنی شکست هیمنه مهمترین سامانه‌های پدافندی جهان در برابر موشک‌های ایران.

تازه! این فقط توان بازدارنده سپاه پاسداران بود، نه نیروهای نیابتی ما و نه ارتش دلاور. ضمن اینکه عمده موشک‌ها و پهپادهای استفاده شده ایران جزو نسل‌های قدیمی تجهیزات بوده. موشک‌های تازه ما نقش بسیار اندکی از حمله داشته. مفهوم روشن است؟

حالا در ادامه چه خواهد شد؟ سه سناریو مطرح است: عدم پاسخ رژیم و پایان ماجرا، پاسخ رژیم به داخل ایران و پاسخ مجدد ایران (افزایش تنش)، پاسخ غیرمستقیم دوطرفه مثل حمله رژیم به مواضع ایران در سوریه و پاسخ ایران در دریاها، تمام قدرت‌های جهان در تلاشند رژیم راه اول را انتخاب کند. نتانیاهو اما حیات سیاسی خود را در گرو ادامه تنش می‌بیند. حدس من این است که راه سوم شکل گیرد. باید منتظر بمانیم.

حرف آخر؛ در شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین بایکوت خبری رژیم که حتی صدای بی‌بی‌سی را هم درآورده اما تمام دنیا اذعان دارند حمله تنبیهی ایران با حفظ عدم تشدید تنش توانست نهیبی جدی و رعب آور به رژیم بزند، پاسخی بی‌سابقه که به تمام جهان یادآوری کرد قدرت و تهدیدهای ایران برخلاف ادعاهای رژیم یاوه و دروغین نیست. از طرفی هم رسوای بزرگ ماجرا رژیم و قدرت دفاعی‌ش بود که با کمتر از درصد نیروی واقعی ایران بی‌حیثیت شد. ایران با نمایش بازدارندگی خود تمام منطقه را تحت تاثیر قرار داد و توازن قدرت را به منطقه برگرداند.

در این روزها مطمئن باشید دروغ‌های فضایی زیادی از صهیونیست‌ها خواهیم شنید؛ مثل همین دروغ خنده‌دار اخیر که با بیل مکانیکی چاله کنده‌اند تا جای موشک‌های ایرانی جا بزنند! اینها مهم نیست ولی تاریخ به خاطر خواهد سپرد، تنها کسی که در این روزگار رژیم کودکش صهیونیست را سرجایش نشاند و رسوا کرد جمهوری اسلامی ایران بود.

کد خبر 6078567 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • فرزند زمانه خود باش
  • عملیات وعده صادق قدرت بازدارندگی را به نمایش گذاشت
  • «قوی‌دل» به «هنر و تجربه» رسید
  • بازگشت مقتدی صدر به عرصه سیاست عراق؛ سناریوی بعدی چیست؟
  • اکران مستند «قوی دل» در گروه هنر و تجربه
  • «قوی‌دل» به هنر و تجربه رسید
  • «وعده صادق» نمایش قدرت بازدارندگی به جهان
  • خریداران تتر نقره داغ شدند | عقب نشینی دلار پس از نمایش قدرت ایران
  • جنبش صدر عراق به عرصه سیاست بازمی‌گردد؟
  • نمایش قدرت نظامی کشور با اجرای محمد دلاوری در یک برنامه جدید