Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی گفت: از آنجایی که کشور ایران در زمینه اقتصاد پیشرفته نیست و سال‌های محدودی از ورود این علم به کشور می‌گذرد، علم اقتصاد در آن ضعیف است.

عباسعلی لطفی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با معرفی رشته توسعه اقتصاد و برنامه‌ریزی، اظهار کرد: در فناوری اقتصاد در حوزه‌های برنامه‌ریزی و فعالیت‌های اجتماعی با اصطلاحات علمی کامپیوتر همه آشنایی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشجویان باید با آی تی و نرم‌افزارهای با اهمیت دیگر در این زمینه آشنا باشند تا بتوانند با سیستم‌های برنامه‌ریزی اقتصادی کار کنند.

وی افزود: برنامه‌ریزی اقتصاد نیازمند یادگیری یکسری روش‌های برنامه‌ریزی است. بنابراین دانشجویان رشته اقتصاد باید با روش‌های برنامه‌ریزی با تلفن همراه و کامپیوتر و برنامه‌های مختلف مانند اکسل و روش‌های مرسوم دیگر آشنا شوند. کسانی که در رشته‌های اقتصاد مطالعه می‌کنند با راه‌ها و روش‌های مختلف فعالیت اقتصادی آشنا می‌شوند. دانشجویان حتما باید آگاهی کامل از دروس ریاضی مانند انتگرال و دیفرانسیل داشته باشند.

لطفی ادامه داد: علاوه بر مطالعه دروس ریاضی، دانشجو باید اطلاعات علمی کامپیوتری لازم برای برنامه‌ریزی را نیز داشته باشد تا بتواند برنامه‌های ذهنی خود را به صورت کاربردی پیاده‌سازی کند. تمام گرایش‌های رشته اقتصاد باتوجه به کاربردهای مختلفی که دارند تقسیم‌بندی می‌شوند. برای مثال در زمینه بیمه می‌توان به مطالعه اقتصاد بیمه پرداخت. گرایش‌های این رشته باتوجه به شرایط و نیاز جامعه تقسیم بندی و برنامه‌ریزی می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه رشته توسعه اقتصاد و برنامه‌ریزی در ایران مریض است، بیان کرد: از آنجایی که کشور ایران در زمینه اقتصاد پیشرفته نیست و سال‌های محدودی از ورود این علم به کشور می‌گذرد، علم اقتصاد در آن ضعیف است. پس از انقلاب شاخه‌هایی از این علم وارد کشور شد. در گذشته اقتصاد زیر مجموعه علوم ریاضی قرار می‌گرفت و امروز بر اساس برنامه‌ریزی‌های در نظر گرفته شده برای علوم انسانی این رشته را زیر مجموعه علوم انسانی قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه علم اقتصاد گسترش کمی در ایران پیدا کرده است، تشریح کرد: دانشجویان از آنجایی که معمولا از رشته انسانی به گرایش اقتصاد می‌پیوندند، اطلاعات خوبی از ریاضیات و معادلات آن ندارند و دچار مشکلاتی می‌شوند. ما باید رشته توسعه اقتصاد و برنامه‌ریزی را به صورت کاربردی و حالتی درآوریم که دانشجویان رشته‌های ریاضیات وارد آن شوند.

لطفی خاطرنشان کرد: باتوجه به امکاناتی که درحال حاضر فراهم شده است مانند اینترنت و کتاب‌های کمک آموزشی متعدد، منابع درسی این رشته به روز هستند. منابعی که به زبان انگلیسی هستند کاملا به روز هستند و دانشجویان تلاشگری که به زبان انگلیسی مسلط باشند می‌توانند از منابع دانشگاه‌های معتبر خارجی برای مطالعه استفاده کنند. 

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی گفت: بازار کار این رشته در محیط‌های دستگاهی و اجرایی است. این رشته در زمینه‌های مرتبط با اقتصاد و برنامه ریزی فعالیت می‌کنند. دانشجویان این رشته همچنین می‌توانند در شرکت‌های تولیدی، سیستم‌های بانکی، مدیریت طرح‌های عمرانی و خدماتی نیز حضور داشته باشند.

وی اظهار کرد: هرچه بیشتر علوم انسانی را به سمت کاربردی بودن پیش ببریم موفق‌تر خواهیم بود. در کشورهای دیگر مانند آلمان در دانشگاه ابتدا در خصوص مطالب تئوری درس و سپس در خصوص مطالب عملی آن به دانشجویان آموزش می‌دهند. رشته‌هایی مانند اقتصاد باید به صورت آزمایشگاهی به شکل کاربردی درآیند. از آنجایی که این روش مقداری هزینه بر است مورد توجه دولت و جامعه دانشگاهی قرار نگرفته است.

دانشگاه‌های ایران از نظر علمی و کاربردی افت شدیدی کرده‌اند

لطفی با اشاره به اینکه متاسفانه دانشگاه‌های ایران از نظر علمی و کابردی درحال افت شدید هستند، افزود: سطح علمی دانشگاه های ایران در زمینه علم اقتصاد بسیار پایین است. علت این افت شدید مرتبه علمی دانشگاه‌های کشور نیز رفتن به سمت دروس تئوری است. دولت در زمینه ایجاد آزمایشگاه در دانشگاه‌های ایران سرمایه گذاری نکرده است. فرار مغزها نیز یکی از تاسف‌آورترین اتفاقات این روزها است که بسیار شدت گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی توسعه اقتصادی رشته دانشگاه های ایران برنامه ریزی علم اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۶۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه دانشگاه شاهد ۳۰ درصد افزایش یافته است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، احمد چلداوی رئیس دانشگاه شاهد در نشست خبری این دانشگاه که ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه شاهد در سال ۱۳۶۹ با دستور امام خمینی تاسیس شد. این دانشگاه در ابتدا در چند رشته محدود فعالیت خود را آغاز کرد. قبلا دانشکده‌ها در سطح شهر پراکنده بودند و سپس همه تجمیع شده و در مجاورت مرقد امام خمینی مستقر شدند.

بیشتر بخوانید: دانشگاه‌های تحقیقاتی چگونه اقتصادهای منطقه‌ای را تقویت می‌کنند؟

وی افزود: این دانشگاه هم‌اکنون ۱۰ دانشکده دارد که ۴ دانشکده در حوزه پزشکی و ۶ دانشکده در حوزه‌های هنر، علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی، فنی-مهندسی و ... فعالیت می‌کنند. همچنین دانشکده داروسازی در حال تاسیس است. این دانشگاه هم‌اکنون ۳۸ رشته کارشناسی، ۴۰ رشته دکتری و ۲ رشته دکتری عمومی در پزشکی و دندانپزشکی دارد.

چلداوی خاطرنشان کرد: دانشگاه شاهد هم‌اکنون ۶ هزار دانشجو دارد. ۲ سال از فعالیت ما در دانشگاه شاهد می‌گذرد. اقدامات مهمی در این ۲ سال انجام شده است. برای مثال بودجه پژوهشی دانشگاه ۱۰ برابر شده است. پژوهش در اغلب دانشگاه‌ها به شدت مظلوم است. پژوهانه استادان هم ۱۰ برابر شده است‌. همچنین آزمایشگاهی با هزینه ۵ میلیارد راه‌اندازی شده است که دانشگاهیان می‌توانند از ابرکامپیوتر این آزمایشگاه استفاده کنند.

رئیس دانشگاه شاهد گفت: فرآیندهای مالی گرنت تسریع شده است. ۲۰ میلیون کمک هزینه خرید لپ تاپ به استادان اعطا کردیم. قراردادهای ارتباط صنعت در ۲ سال، ۱۷ برابر شده و مبلغ آن‌ها هم ۱۴ برابر شده است.از نظر پژوهشی رشد ۲ برابری داشته‌ایم. همچنین هزار متر مربع مرکز نوآوری راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در زمینه فرهنگی دوره‌های مختلفی برای دانشجویان، استادان و کارکنان برگزار کرده‌ایم. برای مثال اردوهای راهیان نور و مشهد مقدس برکزار شده است. تحولاتی که در حوزه فرهنگی داشتیمدر ۲ شاخص فرهنگی بوده است که شامل سرانه فرهنگی و بودجه فرهنگی می‌شود، رتبه اول دانشگاه‌های گروه ب وزارت علوم را کسب کردیم. پذیرش دانشجو در این دانشگاه به صورت غیرمتمرکز است، به این معنا که ۴ برابر ظرفیت دانشگاه‌ برای مصاحبه به ما معرفی می‌شود. دو مرحله مصاحبه در این دانشگاه انجام می‌شود. ولایتمداری از مهم‌ترین فاکتورهای مصاحبه است. دانشگاه شاهد ملجأ و ماوای خانواده‌های ارزشی است که تمایل دارند فرزندانشان در دانشگاهی با سطح علمی خوب و محیط ارزشی پرورش داده شوند. در این سال‌ها فقط پذیرای دخترانی بوده‌ایم که به انتخاب خودشان حجاب برتر را انتخاب کرده‌اند.

وی تاکید کرد: سرانه مقالات بین‌المللی به ازای هر استاد، ۱.۵ است‌. ۳۴۴ عضو هیئت علمی در این دانشگاه مشغول به کار هستند. سرانه مقالات ISC، عدد ۱۵.۱ است که حدود ۵ هزار و ۳۰۰ مقاله می‌شود. تا پیش از این دوره دانشگاه شاهد خوابگاه متاهلی نداشت. در این زمینه برنامه‌ریزی کرده و مراحل نقشه‌برداری خوابگاه متاهلی در محوطه این دانشگاه در حال انجام است. دانشگاه شاهد سیاست‌زده نیست؛ اما منفعل هم نیست. این که دانشجویان دانشگاه شاهد در اغتشاشات شرکت نکردند به معنی انفعال نیست.

وی افزود: تا پیش از این دوره دانشگاه شاهد هیچ فعالیتی در سطح بین‌المللی نداشت؛ اما هم‌اکنون ۶۰ دانشجوی بین‌المللی داریم که از افعانستان، نیجریه و پاکستان آمده‌اند. همه این دانشجویان بورسیه شده‌اند. سال آینده از ۱۲ کشور شامل استرالیا، پاکستان، سوریه، عراق و افغانستان دانشجو خواهیم داشت که ۲۰۰ نفر خواهند شد. رویکرد دانشگاه شاهد در حوزه بین‌الملل درآمدزایی نیست بلکه هدف ما تربیت نیرو برای امام زمان است. بنیاد شهید هزینه بورسیه این دانشجویان را برعهده گرفته است.

چلداوی یادآور شد: قصد داریم ۲۰ هزار متر فضای آموزشی برای رشته پزشکی‌ در پردیس مرکزی دانشگاه اختصاص دهیم. همچنین دانشکده کشاورزی از محل فعلی جا به جا خواهد شد و در زمین‌های کشاورزی ساختمانی برای این دانشکده ساخته می‌شود. ساختمان فعلی دانشکده کشاورزی به دانشکده حکمرانی اختصاص داده خواهد شد.

رئیس دانشگاه شاهد خاطرنشان کرد: افزایش بودجه دانشگاه شاهد پارسال ۲۵ درصد بود و امسال حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. با توجه به افزایش ۲۰ درصدی حقوق اساتید، این افزایش باید به حقوق اساتید اختصاص داده شود.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1228275 برچسب‌ها دانشگاه شاهد

دیگر خبرها

  • واگذاری دیپلماسی علمی محور مقاومت به دانشگاه شاهد
  • بودجه دانشگاه شاهد ۳۰ درصد افزایش یافته است
  • بررسی سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی
  • برای رشته ژیمناستیک هنری و ترامپولین برنامه ریزی داریم
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود
  • دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: باید نسبت به مسئله تربیت دانشجویان دغدغه داشته باشیم/ در مسیر جلوگیری از مهاجرت نخبگان باید موانع قانونی را برداریم
  • برنامه وزارت علوم برای توسعه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای
  • درخواست ۸۷۰ دانشگاه اروپایی برای افزایش بودجه تحقیق و توسعه
  • نقش دکتر داودی در پایه ریزی اقتصاد اسلامی