Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- نایب‌رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران از رشد بیش از ۷۰ درصدی تولید پوشاک از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه در هم‌سنجی با پارسال خبر داد و گفت: ممنوعیت ورود برندهای خارجی و بسته شدن مرزها ناشی از شیوع کرونا و کمتر شدن پوشاک قاچاق، در تحقق این موفقیت سهیم بوده است.

"مجید نامی"  افزود: از ابتدای امسال تاکنون تولید پوشاک با نوساناتی همراه بوده، اما در مجموع وضعیت تولید از نظر تولید کنندگان راضی‌کننده بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: پیش‌بینی می‌شد با توجه به ممنوعیت‌های یاد شده و بسته شدن مرزها، وضعیت بهتری را شاهد باشیم، اما شیوع کرونا و افت وضعیت اقتصادی مردم سبب شد تا حجم بازارها کوچک‌تر شود.

نامی خاطرنشان‌کرد: امروز سهم برندهای ایرانی در بازار در مقایسه با پارسال به مراتب افزایش یافته است.

نگرانی از تداوم تعطیلی‌ها

وی ادامه‌داد: با وجود همه مشکلات موجود، اما کار تولیدی در واحدها همچنان ادامه داشته و برنامه‌ریزی برای بازار شب عید نیز وجود دارد، اما تولیدکنندگان نگرانند که تعطیلی‌های کرونایی به شب عید نیز کشیده شود.

این مقام صنفی یادآور شد: پارسال شب عید، تولیدکنندگان و شرکت‌ها صدمات و ضرر و زیان‌های زیادی متحمل شدند و بین ۸۰ تا ۹۰ درصد میزان فروش‌هایشان کاهش داشته است.

وی اضافه‌کرد: این وضعیت سبب افزایش انباشت پوشاک در انبارها شد، زیرا با توجه به فصلی بودن پوشاک و تغییر سریع مد و فشن، لباس‌ها در دیگر فصل‌ها مورد اقبال و استقبال مردم قرار نمی‌گیرد.

چالش‌های تولیدکنندگان

نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، در ادامه به برخی چالش‌های اساسی فراروی تولید اشاره کرد و گفت: این روزها تخصیص ارز و روند حواله زدن برای خریدهای خارجی، فرآیندی زمان‌بر و طولانی است که سبب می‌شود تامین مواد اولیه و زنجیره تامین در داخل با مشکلاتی مواجه باشد.

وی بیان‌داشت: مشکلات خرید مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات با وجود تحریم‌های یک جانبه آمریکا بر علیه صنعت نساجی که از سال گذشته اجرایی شده، همچنان ادامه دارد.

این مقام صنفی، به دشوار شدن و طولانی‌تر شدن فعالیت‌های شرکت‌های حمل‌و نقلی نیز اشاره کرد و ادامه داد: به‌طور مثال اگر کالایی در گذشته یک ماه برای رسیدن به ایران زمان نیاز داشت، این روزها به دو ماه افزایش یافته، زیرا شرکت‌ها ناچار به دور زدن تحریم‌ها از مسیرهای مختلف برای ردیابی نشدن هستند.

وی به نوسانات شدید نرخ ارز نیز اشاره کرد و افزود: این مساله سبب شده تا برخی تامین‌کنندگان مواد اولیه به هیچ عنوان ندانند که کالاهایشان را با چه قیمتی به فروش برسانند و این عامل نیز به سخت‌تر شدن تامین مواد اولیه در داخل می‌افزاید.

نامی تصریح‌کرد: همه مشکلات یاد شده ناشی از دو عامل اصلی تحریم‌ها و برخی سیاست‌های نادرست داخلی است که در این میان، نقش سیاست‌های غلط داخلی، بی‌ثباتی‌ها از جمله نوسانات نرخ ارز و بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلف در بازار به مراتب بیشتر است، زیرا به‌هر حال تولیدکنندگان راه دور زدن تحریم‌ها را یاد گرفته‌اند.

وی خاطرنشان‌کرد: بخش خصوصی سال گذشته با پیش‌بینی تحریم‌ها، ذخیره مناسبی برای تامین مواد اولیه داشته و در ماه‌های گذشته بازار را سرپا نگه داشته‌اند، اما در مجموع بازار کوچکتر شده و گاهی اوقات کمبودهایی در بازار به وجود می‌آید.

این مقام صنفی گفت: برخی واردکنندگان و سوء استفاده‌کنندگان نیز به افزایش غیرمنطقی قیمت مواد اولیه در بازار می‌پردازند، به‌طوری که هر زمان تاخیر در تامین ارز اتفاق افتاده، نرخ مواد اولیه دست تجار نیز افزایش یافته است.

وی گفت: الیاف اکریلیک، پنبه، ویسکوز، برخی از انواع نخ و بخشی از پارچه‌هایی که به اندازه کافی در داخل تولید نمی‌شوند، عمده مواد اولیه‌ای هستند که باید وارد شوند.

 آمارها حاکی از صادرات ۳۵ میلیون دلاری پوشاک از ابتدای امسال تا پایان مردادماه است.

هرچند آمارهای جدید هنوز جمع‌بندی و نهایی نشده، اما بررسی‌ها نشان‌دهنده رشد ۳۰ درصدی صادرات پوشاک تا پایان آبان‌ماه است.

 

 ایرنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مواد اولیه تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۶۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۳ میلیارد تومانی مواد پتروشیمی قاچاق در جنوب تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سرهنگ کارآگاه مهدی افشاری گفت: درپی دریافت خبری مبنی بر جمع آوری و نگهداری مواد اولیه پتروشیمی وارداتی در یک انبار کالا در حوالی شهر ری، بررسی موضوع در دستور کار تیمی از ماموران پلیس امنیت اقتصادی تهران قرار گرفت.

این مقام انتظامی افزود: در بررسی‌های اولیه مشخص شد که کالا‌ها وارداتی بوده و تحت پوشش مواد ضایعاتی و خارج از شبکه توزیع در این مکان جمع آوری شده اند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران با اشاره به اینکه هویت مالک انبار مورد شناسایی قرار گرفت، گفت: در بازرسی صورت گرفته، ۵۹ تُن مواد اولیه پتروشیمی «گرانول» وارداتی کشف شد.

دیگر خبرها

  • رشد ۳۲ درصدی جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کرمانشاه
  • لزوم ساماندهی بازار پوشاک/ حجاب با هویت ایرانیان گره خورده است
  • خودکفایی صنعت داروسازی با ورود به تولید مواد اولیه دارویی
  • آثار تولید مواد اولیه دارویی در خودکفایی صنعت داروسازی
  • تعداد پیکان در هر استان چقدر است؟ | خراسانی‌ها هم اول و هم آخر!
  • رشد ۴۳ درصدی تولید مرغ در استان البرز
  • رشد ۴۳ درصدی تولید مرغ با احیای ۱۹ مرغداری در البرز
  • هدفگذاری خوزستان برای افزایش سه درصدی سهم نیشکر از بازار کشور
  • کشف ۳ میلیارد تومانی مواد پتروشیمی قاچاق در جنوب تهران
  • گلایه از توقف ساخت کارخانه بازیافت هواپیما