Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها - علیرضا نوری کجوریان: آمارهای احیا و رونق تولید آن قدر عجیب و غریبی است که دستگاه‌ها حرف یکدیگر را هم قبول ندارند، صمت می‌گوید آمار شهرک‌های صنعتی نیازمند راستی آزمایی است و دستگاه دیگر می‌گوید آمار صمت.

پارسال ۱۲۵ واحد را احیاشده اعلام کردند و امسال تا الان ۶۰ کارخانه در لیست واحدهای رونق یافته و بازگشت به چرخه تولید قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق وعده‌های مسئولان، کارخانه‌ها نوبت به نوبت در صف احیا هستند و حال تولید خوب است، اما تو باور مکن.

در این اوضاع گل و بلبل سوالی که مطرح می‌شود این است که «شاحص احیا یا راکد خواندن واحد تولیدی چیست و با کدام معیار و خط کش می‌توان رکود و یا احیای یک واحد تولیدی را سنجید و اندازه گرفت؟»

شهرک‌های صنعتی شاخص جالبی برای خود دارد معتقد است «اگر لامپ نگهبانی کارخانه روشن باشد، این واحد جزو واحد فعال و در غیر این صورت تعطیل به شمار می‌رود». اما صنعت و معدن می‌گوید ما شاخص‌های خودمان را داریم و کارخانه به کارخانه، واحدها را پایش کردیم و با آنکه آمار احیای ۱۲۵ واحد سال قبل نه رد می‌کنند و نه تأیید، اعلام می‌کنند می‌کنند امسال ۶۰ کارخانه با اسم، آدرس و نشان احیا کردیم و به چرخه تولید بازگشتند.

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران با بیان اینکه دو هزار و ۶۴۳ واحد صنعتی در استان دارای پروانه بهره برداری هستند، افزود: احتمالاً ۵۰۰ تا ۶۰۰ واحد نیز از جهاد کشاورزی دارای پروانه فعالیت هستند و هزار و ۲۶ واحد در داخل شهرک‌های صنعتی و هزار و ۶۱۷ واحد خارج از شهرک‌های صنعتی فعالیت دارند.

نیمه فعال یک شیفت و فعال تمام شیفت کار می‌کند

وی با بیان اینکه هزار و ۹۸۱ واحد فعال یا نیمه فعال است و چراغ آن روشن است درباره نیمه فعال بودن واحد تولیدی گفت: از نظر ما نیمه فعال، واحدی است که با یک شیفت فعالیت می‌کند.

وی با اظهار اینکه هزار و۹۸۱ واحد در حال تولید هستند، گفت: یک واحد با سه شیفت در حال فعالیت است و واحدی دیگر مانند تولید پنجره با یک شیفت کار می‌کند.

۱۴ هزار کارگر واحدهای تعطیل شده بیکار هستند

قوانلو با اظهار اینکه ۶۶۳ واحد تولیدی در استان غیرفعال است، گفت: حدود ۲۵ واحدهای تولیدی در استان غیرفعال و راکد است واز مجموع واحدها ۶۰ هزار و ۳۷ نفر اشتغال واحدهای فعال و ۱۴ هزار و ۷۲۵ نفر کارگران واحدهای تعطیل هستند.

رئیس سازمان صمت مازندران با عنوان اینکه اگر واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل را راه اندازی کنیم، ظرفیت ایجاد ۱۴ هزار شغل در استان وجود دارد، گفت: در عین حال بسیاری از واحدهای تعطیل قابل احیا و رونق نیست زیرا محصول آن بازار ندارد.

وی با اظهار اینکه هزار و ۱۹۴ واحد فعال در خارج از شهرک‌های صنعتی فعالیت دارند و ۷۸۷ واحد داخل شهرک‌های صنعتی هستند، ادامه داد: آمار واحدهای تعطیل در شهرک‌های صنعتی ۵۹۸ واحد آمار داده بودند که پس از پایش به ۲۵۲ واحد تقلیل یافته است.

قوانلو یادآور شد: ۴۱۰ واحد غیرفعال خارج از شهرک‌های صنعتی استقرار دارند که از این تعداد ۲۱۶ واحد کانی‌های غیرفلزی شامل تیرچه بلوک و بتن آماده هستند که عمدتاً در سه شهر بابل، بابلسر و ساری مستقر هستند.

تغییر کاربری هدف واحدهای تعطیل شده

رئیس سازمان صمت مازندران با عنوان اینکه عمده این واحدهای غیرفعال فقط جواز گرفتند، گفت: تغییرکاربری برای واحدهای تیرچه بلوک و بتن آماده را ممنوع کردیم و هدف آنان این بود که تغییر کاربری دهند و از زمین آن استفاده کنند.

قوانلو با اظهار اینکه غیرفعال بودن واحدها ناشی از شرایط اقتصادی نیست، تصریح کرد: هدف این واحدها این نبود که صنعتی راه اندازی کنند بلکه می‌خواستند نسبت به تغییر کاربری اقدام کنند.

رئیس سازمان صمت مازندران افزود: هدف واحدهای غیرفعال کانی‌ها این است که با گرفتن جواز تأسیس و تغییرکاربری آن را ساخت و ساز و تبدیل به ویلاسازی کند.

۶۰ کارخانه را امسال احیا کردیم

قوانلو همچنین با اشاره به اینکه امسال ۶۰ واحد تولیدی با اسم و آدرس احیا شده است، افزود: پای این آمار ایستاده‌ایم و می‌توان راستی آزمایی کرد.

ادعای رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران مبنی بر احیای ۶۰ واحد تولیدی و راستی آزمایی، سبب دسترسی خبرنگار مهر به لیست کارخانه‌های احیا شده، شد و پرسجو از این واحدهای واقعیت دیگری را نمایان می‌سازد.

نام شرکت گلام گستر خاور در لیست واحدهای تازه احیا شده سازمان صمت مازندران قرار دارد و سید محسن موسوی قادیکلایی در پیگیری خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که آیا کارخانه شما امسال احیا شده است، می‌گوید: کارخانه ما شش سال به دلیل شرایط بد اقتصادی راکد بود.

هیچ حمایتی نکردند / ‏‬ خودمان آستین‌ها را بالا زدیم

وی با بیان اینکه در زمینه صنایع فلزی فعالیت داریم درپاسخ به اینکه برای احیای دوباره چه حمایتی از سوی دولت صورت گرفت، می‌گوید: هیچ حمایتی انجام نشده است.

وی ادامه داد: کاری برای احیای دوباره از ما صورت نگرفته است و صمت که ادعای احیا دارد جواب دهد چقدر وام داده و یا چه حمایتی انجام داده است و یا به تأمین اجتماعی بگوید ۲۰۰ میلیون بدهی را تخفیف و یا بخشش دهد که هیچکدام از این موارد صورت نگرفته است.

این فعال صنعتی از مسئولان پرسید تا پاسخ دهند چه حمایتی از این واحد تولیدی انجام شده تا ما نیز بدانیم، ادامه داد: ما شش سال غیرفعال بودیم و خودمان تصمیم گرفتیم دوباره واحد را احیا کنیم.

موسوی قادیکلایی یادآور شد: ما به دلیل بحران سال ۹۱ و ۹۲ کارخانه ما تعطیل شد و از شروع سال با کمک دوستان نه کمک سیستم دولتی، دوباره احیا کردیم.

مسئولان حتی حال ما را نپرسیدند، احیا پیشکش

وی با اظهار اینکه مسئولان و دولت حتی حال ما را نپرسیدند چه برسد بخواهد وام و یا حمایتی ارائه دهند، گفت: واقعیت این است که هیچ انتظاری از دولت و مسئولان و سیتسم دولتی نداریم و اگر می‌خواهند کمک کنند به تأمین اجتماعی بگویند بدهی معوق ما را تخفیف دهد.

وی که کارخانه اش در شهرک صنعتی بشل فعالیت دارد، می‌گوید: ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان به تأمین اجتماعی بدهی داریم که ۱۰۰ میلیون تومان از ما جریمه گرفتند و تأمین اجتماعی می‌گوید ما اصل بدهی را می‌گیریم و بقیه پول مال دولت است و دولت بدهی را نمی بخشد.

در لیست سه صفحه‌ای صنعت و معدن مازندران مبنی بر احیای واحدهای تولیدی و راکد نام واحد تولیدی نوشدارو دریا نیز به چشم می‌آید، مدیرعامل این شرکت درپاسخ به اینکه آیا واحد تولیدی شما تازه احیا شده است یا خیر در پاسخ خبرنگار مهر می‌گوید: شرکت ما با ظرفیت پنج درصد هم کار کرده و کار به جایی می‌رسد که برخی مواقع آن را تعطیل می‌کنیم و هیچ گاه با ظرفیت ۱۰۰ درصد و کامل کار نکرده‌ایم.

شیرکوند که واحد تولیدیش در می‌رود بابلسر فعالیت دارد، با بیان اینکه در حال حاضر نیز با ظرفیت ۱۰ درصد مشغول فعال هستیم، ادامه می‌دهد: مسئولان پاسخ دهند چگونه ما را احیا کردیم و بگویند چه حمایتی انجام دهند.

هیچ نوشدارویی ندادند چه قبل و چه بعد از مرگ سهراب

وی با عنوان اینکه هیچ نوشدارویی قبل و بعد از مرگ سهراب به ما نداده‌اند، افزود: در از بین بردن تولید حرفی ندارند و حرف‌هایی که مبنی بر حمایت می‌زنند، را نمی‌توان حمایت نام نهاد.

این فعال صنعتی با اظهار اینکه تمام امید من به ستاد اقتصاد مقاومتی بود و از تهران به مازندران آمدم تا نامه‌ای را از ستاد برای بانک صنعت و معدن بگیرم، گفت: قیمت کارخانه من ۸۰ تا ۹۰ میلیارد تومان است و علی رغم مصوبه اقتصاد مقاومتی و دادستانی کشور، منزل ما را گرو گرفتند و باید آزاد کنند.

وی افزود: تقاضایی را به اقتصاد مقاومتی دادم و بعد از یکماه خواستند تا نامه را به بانک ببرم ولی در نامه درج شده «به پیوست تصویر تقاضای مدیرعامل ارسال می‌شود تا برحسب مقررات مساعدت شود»، و این متن درحالی در نامه درج شده که بانک مخل تولید است زیرا اگر کار من قانونی است باید اقتصاد مقاومتی از من حمایت کند.

شیرکوند یادآور شد: تنهایی جایی که به حمایت از تولید داشتم این ستاد بود و متأسفانه امید من ناامید شد واین مسئله ناشی از آن است که تفکر حاکم در دولت، ضد تولید است.

وی با اظهار اینکه مسئولان با بیان اینکه تعداد کارگران کارخانه ام از ۷۰ نفر به ۱۶ نفر رسیده است، تصریح کرد: اگر مسئولان اینگونه می‌خواهند حمایت کنند که این چند نفر هم بیکار می‌شوند.

مدیرعامل شرکت نوشدارو دریا با بیان اینکه سه سال تقاضای دریافت تسهیلات برای خرید مواد اولیه ارائه کردم و تاکنون پرداخت نشده است، افزود: برای بدهی یک میلیارد تومانی، برای کارخانه من حکم گرفتند و کسی تاکنون حمایتی به عمل نیاورده است.

با جیب خودمان، فعالیت می‌کنیم

در لیست بلندو بالای صنعت و معدت مازندران درباره اطلاعات واحدهای احیا شده در سال ۹۹ نام شرکت مازند کیمیا پلاست هم دیده می‌شود، کمال الدین سلیمانی مدیر این شرکت که در زمینه کره گیاهی فعالیت دارد، درپاسخ به خبرنگار مهر درباره حمایت‌های ارائه شده برای احیا می‌گوید: هیچ حمایتی از ما نشده و ما با جیب خودمان درحال کار هستیم.

وی بابیان اینکه مدت‌ها غیرفعال بودیم و اکنون نیز با ظرفیت ۱۰ درصدی درحال کار هستیم از عمل نکردن بانک به تعهدات برای دادن سرمایه درگردش انتقاد کرد وگفت: علی رغم مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و برگزاری جلسات مختلف بدون خروجی، وقتی دیدم معطل می‌شویم، گفتیم خودمان را علاف این اداره و آن اداره نکنیم و تصمیم گرفتیم برای دیگران به صورت دستمزدی کار کنیم.

بانک می‌گوید اگر استاندار پول دارد بدهد

سلیمانی که واحد تولیدیش در شهرک صنعتی بهشهر فعالیت می‌کند، گفت: احساس من این است که از دست مسئولان و دولت کاری برنمی آید مثلاً استاندار به بانک ملی دستور می‌دهد از وثیقه ماشین آلات در قبال رهن استفاده شود ولی مدیر وقت بانک گفت به آقای استاندار بگویید اگر پول دارد بدهد.

وی گفت: چهار پنج سال در ادارات مختلف دور تسلسل را طی کردیم و در آخر طبق مثل معروف از طلاگشتن پشیمان گشته‌ایم، تصمیم گرفتم خود آستین را بالا زنیم و به صورت دستمزدی کار کنیم و اکنون نیز به دلیل کمبود روغن تعطیل هستیم.

به سراغ واحدهای دیگر که نامشان در لیست احیا قرار گرفته بود رفتیم و هریک سخنی داشتند و حرفی، یکی از بی مهری و بی تدبیری دولت گلایه داشت و دیگری از جلسات بدون خروجی و آن یکی از تمکین نکردن بانک، بیمه، مالیات و دستگاه‌های دیگر دلش خون بود.

حال روز تولید در مازندران گل و بلبل نیست و همچنان شاخص‌هایی برای احیای مدنظر قرار می‌گیرد که در هیچ جای جهان و ایران قابل پذیرش نیست، اینجا با یک لامپ روشن و خاموش کارخانه احیا و یا تعطیل قلمداد می‌شود.

کد خبر 5081998

منبع: مهر

کلیدواژه: رونق تولید شهرکهای صنعتی ویروس کرونا محدودیت های کرونایی شیراز هفته بسیج شیوع کرونا کرمانشاه آمار کرونا بارش برف کمک مومنانه گرگان بوشهر عکس استانها بسیج بارش باران رئیس سازمان صمت مازندران اقتصاد مقاومتی شهرک های صنعتی واحدهای تعطیل تأمین اجتماعی خبرنگار مهر واحد تولیدی احیا کردیم چه حمایتی برای احیا نیمه فعال احیا شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۷۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای ۲۰۰ واحد راکت صنعتی در سال گذشته

سیجانی مدیر کل صنعت معدن و تجارت استان تهران در نشست خبری گفت:گام نخست ما توسعه واحدهای صنعتی است،در استان تهران حدود ۳۸ شهرک صنعتی وجود دارد و بزرگ ترین شهرک دولتی و خصوصی بزرگ شکور در تهران قرار دارد. شهرک هایی صنعتی شنزار و شمس آباد، شهرک های خصوصی و دولتی هستند که بزرگ ترین شهرک صنعتی در ایران هستند.

او افزود:درحال حاضر، در استان حدود ۱۱هزار واحد صنعتی دارای مجوز وجود دارد که از این تعداد ۵۵ تا ۶۰ درصد آن ها شهرک های صنعتی هستند. یکی از مشکلات بزرگی که شهرک های صنعتی با آن مواجه هستند، بحث نقدینگی و تامین مالی است.

به گفته او، سیاست های بانک مرکزی در ارائه تسهیلات، از سال گذشته روند انقباضی را طی کرده است و این موضوع تامین ارز را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

سیجانی بیان کرد:سال گذشته ۲۰۰ واحد راکت صنعتی احیا و راه اندازی شد به طوری که هنوز ۴۰۰ واحد هم باید احیا شود ،همچنین افزایش سرمایه برای واحدهای صنعتی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان تهران گفت:مهم ترین بحثی که واحد های تولیدی با آن مواجه هستند، بحث تامین ارز و تامین ریال است که توزیع و توسعه واحد ها را با مشکل مواجه کرده است. برای آنکه جهش هایی در شهرک های صنعتی صورت گیرد، نیاز است تا بانک ها به ویژه بانک مرکزی همراهی بیشتری داشته باشد. پس باید اشاره کرد که تامین ارز و تامین ریال، بحث قابل توجهی است که نیازمند همراهی بانک ها برای ارائه تسهیلات به واحدهای صنعتی است.

سیجانی اضافه کرد:توسعه شرکت های دانش بنیان یکی از اهداف سازمان صمت است به طوری که واحدهای کوچک به سمت دانش بنیان شدن پیش می روند ،سال گذشته ۱۰۷ واحد ما مجوز دانش بنیان را اخذ کردند.

به گفته او، ۱۷ درصد صادرات کشور مختص به واحدهای تولیدی و صنعتی است.

سیجانی در پاسخ به این سوال که نحوه نظارت بر روی کالاهای اساسی چگونه است؟ گفت:بازدید های نظارتی بر روی کالاهای اساسی انجام می شود ،اتاق اصناف، صمت، تعزیرات بر روی کالاها نظارت می کنند ،اگر قیمت جدیدی از سوی سازمان حمایت اعلام رسمی نشود ،افزایش قیمت غیر قانونی است.

به گفته مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان تهران،اگر کالایی  که وارد می شود اسناد گمرکی نداشته باشد ضن قاچاق محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ۷ واحد معدنی در زنجان احیا شد
  • احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال
  • ۱۱۱ هکتار به اراضی صنعتی در دشتستان تخصیص یافت
  • صادرات ۹ میلیارد دلاری استان تهران
  • یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان احیا شد
  • ۱.۵ میلیارد دلار صادرات واحد‌های صنعتی استان تهران در سال گذشته
  • سهم ۱۷ درصدی تهران از صادرات کشور/ ۲۰۰ واحد راکد احیا شد
  • ابتکار جدید یک هسته فناور در سوددهی واحدهای صنعتی
  • احیای ۲۰۰ واحد راکت صنعتی در سال گذشته
  • بررسی مشکلات چند واحد تولیدی در شهرک صنعتی بوکان