Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@19:40:09 GMT

مارادونا؛ به مثابه خواست ناممکن

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۲۷۷۰۲

مارادونا؛ به مثابه خواست ناممکن

 روزنامه همدلی هشتم آذر در یادداشتی به قلم مظاهر گودرزی روزنامه‌نگار منتشر کرد و نوشت: هفته گذشته که زننده گل با «دست خدا» درگذشت، در کنار رسانه‌های رسمی هرکس در صفحه شخصی خودش در فضای مجازی به این حادثه پرداخت. اکثر واکنش‌ها هم غم‌بار و لبریز از احساسات برای از دست دادن «دیه‌گو» بود. هیچ خط و مرز فکری، سیاسی و جایگاه اجتماعی و اقتصادی هم برای ابراز تاسف نسبت به مرگ او وجود نداشت، اما آیا فقط فوتبال سبب محبوب شدن جهانی مارادونا بود؟

این‌که فوتبال او معرکه بود خودش دلیل کافی برای ابراز علاقه به او هست و در آن شکی نیست، این پدیده آرژانتینی روی مستطیل سبز دست به حرکات محیرالعقولی می‌زد، به‌قول فوتبالی‌ها توی یک وجب جا همه را دریبل می‌کرد و یک نمایش محشر راه می‌انداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به‌نظر می‌رسد این حجم از محبوب بودن باید دلایل دیگری هم داشته باشد که نگارنده سعی می‌کند تنها به دو مورد آن اشاره کند. مارادونا هرقدر فوتبال درخشانی داشت به همان اندازه زندگی شخصی‌ پُر حاشیه‌ای داشت.

اعتیاد به الکل و مواد مخدر سبب شده بود که بارها به کمپ‌های ترک اعتیاد برود، اما همچنان برای همه مردم همان مارادونا بود، دوست داشتنی و عزیز، او زندگی اتوکشیده‌ای نداشت، کمتر با کت‌وشلوار و کراوات در انظار ظاهر می‌شد، با مراسم‌های مرسوم شیک فوتبالی فاصله داشت، گاه در محافل اظهار نظرهای عجیب و غریب و غیر مرسومی داشت و خلاصه شبیه خیلی‌ها نبود، اما به‌شدت شبیه جامعه بود. درست مانند مردم یک زندگی پر از اشتباه و فرصت‌های از دست رفته داشت. حتی گاهی اشتباهات بدون بازگشت داشت. اصلاً شبیه اسطوره‌های دست‌ نیافتنی و آسمانی نبود، پشت ویترین نبود، هیمن‌جا روی زمین زندگی می‌کرد.

مردم زمین خوردن و رقصیدن او را بارها دیده بودند، مردم همان شوخی‌هایی که خودشان در محافل خصوصی داشتند در تلویزیون و رسانه‌ها از مارادونا می‌دیدند و می‌شنیدند... د. به این بخش از صحبت‌های «اسلاوی ژیژک»، فیلسوف معاصر در کتاب «خواست ناممکن» توجه کنید: «مردم نه رهبری بی‌عیب و نقص بلکه رهبری می‌خواهند که ضعف‌هایی مانند خودشان داشته باشد.» شاید به تعبیر ژیژک دیگر دوران سیاستمدارانی که می‌خواهند نشان دهند همه‌چی‌دان و به همه امور آگاه هستند گذشته است و جامعه دنبال کسانی مانند مارادونا است که مانند خودشان باشد. اما این برای نزدیک شدن مردم به مارادونا کافی نبود. مردم سراسر دنیا احساس می‌کردند که «دیه‌گو» چیزی در خودش دارد که آنها ندارند و او از این حیث هم خواستنی شد. «مارادونا» در عرصه عمومی همانی بود که در عرصه خصوصی بود. اشتباه داشت، اما روتوش شده و سانسور شده نبود. اندیشه‌های خودش را هرچند اگر به تعبیر بسیاری اشتباه بود پنهان نمی‌کرد، بنابراین سرخورده نبود، بلکه سرخوش بود.
چیزی که بسیاری از مردم از آن برخوردار نیستند و دائم در گیرودار سیاست‌های سازمانی گرفتار شدیدترین سانسورهای شخصیتی می‌شوند. سازمان‌ها چیزی که وِبِر از آن‌ها به‌عنوان قفس آهنین بروکراتیک یاد می‌کرد، انسان‌ها را تبدیل به چیزی کرده است که آن نیستند و «مارادونا» تن به این قواعد سازمانی نداد. او در قامت زندگی خصوصی هرچقدر که با برخی اصول فاصله داشت، اما در عرصه عمومی همان بود. چیزی که فیلسوف‌های سیاسی به آن حق یکپارچگی می‌گویند؛ این‌که انسان‌ها حق دارند همانی باشند که هستند.
«مارادونا» حتی وصیت کرده بعد از مرگش هیچ مجسمه‌ای از او درست نکنند؛ چراکه مجسمه‌ها هیچ شباهتی به آدم‌های واقعی ندارند. او اشتباه‌های بزرگی در زندگی داشت، اما جز در زمین فوتبال هیچ‌کس را سورپرایز نکرد. چون همه می‌دانستند «دیه‌گو» مانند خودش است.

برچسب‌ها فوتبال دیگو مارادونا بارسلونا تیم ملی آرژانتین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فوتبال دیگو مارادونا بارسلونا تیم ملی آرژانتین فوتبال دیگو مارادونا بارسلونا تیم ملی آرژانتین اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۷۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمینه زندگی خوب را برای شهروندان فراهم کنیم

استاندار کرمانشاه گفت: ایجاد فضای صلح و آرامش در جامعه نیازمند قرار گرفتن مجموعه‌ای از عوامل در کنار هم است، یکی از این عوامل فراهم کردن زمینه زندگی خوب برای شهروندان است که در این زمینه دستگاه‌های اجرایی و مسئولان باید برنامه‌هایی داشته باشند و وظایف خود را به درستی انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمدطیب صحرایی امروز _ چهارشنبه بیست و نهم فروردین _ در همایش ستاد ملی صبر استان کرمانشاه با بیان اینکه ایجاد فضای صلح و آرامش در جامعه نیازمند قرار گرفتن مجموعه‌ای از عوامل در کنار هم است، اظهار کرد: یکی از این عوامل فراهم کردن زمینه زندگی خوب برای شهروندان است که در این زمینه دستگاه‌های اجرایی و مسئولان باید برنامه‌هایی داشته باشند و وظایف خود را به درستی انجام دهند تا مردم زندگی بهتری را تجربه کنند.

وی ترویج فرهنگ صبر، خویشتنداری و مدارا را از دیگر عوامل ایجاد فضای صلح و سازش در جامعه دانست و افزود: در این زمینه فعالان مردمی می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: فعالان مردمی که برای ترویج فرهنگ صبر و صلح در جامعه تلاش می‌کنند، باید در دو حوزه از جمله پیشگیری از اختلاف در بین مردم و حل اختلافات به وجود آمده تلاش داشته باشند.

صحرایی با بیان اینکه قرآن کریم و روایات دینی نیز بارها مردم را به صبور بودن دعوت کرده است، ادامه داد: زمانی که میزان آستانه تحمل و صبر مردم بالا برود، اگر فردی دچار حادثه ناگوار و ناخوشایندی شود، راحت‌تر با آن موضوع کنار می‌آید.

وی تاکید کرد: امروزه در بسیاری از مسائل مانند فرهنگ ترافیک، فرهنگ همسایگی، آپارتمان نشینی، مسائل مربوط به ارث، مالکیت زمین‌های کشاورزی در روستاها رفتارهایی را می‌بینیم که منجر به بروز اختلافات و گاهی تشکیل پرونده‌های قضائی می‌شود که در این زمینه اگر فرهنگ خویشتنداری و مدارا را ترویج دهیم، بسیاری از اختلافات و پرونده‌ها شکل نمی‌گیرد.

استاندار کرمانشاه گفت: در استانی همچون کرمانشاه با وجود تنوع فرهنگی، قومی و مذهبی زیادی که وجود دارد، مقدمات فکری، فرهنگی و اخلاقی خوبی برای زندگی برادرانه فراهم شده است و مفتخر هستیم در سرزمینی زندگی می‌کنیم که مردم آن به پهلوانی و صفات پسندیده دیگر معروف هستند.

صحرایی ادامه داد: باید این خصلت‌ها را حفظ کنیم، آن‌ها را پرورش دهیم و به نحوی رفتار کنیم که زندگی فرزندان ما با این ویژگی‌ها مأنوس شود.

کد خبر 745621

دیگر خبرها

  • نوسانات ارز همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ دولت جدی ورود کند
  • گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ (1989/4/19) / فیلم
  • سپاه در میدان برای امید آفرینی و رفع مشکلات مردم
  • ابطال رأی‌های کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ قانونی نیست
  • سیل بی‌سابقه در دبی، اختلال در زندگی مردم و مسافران (فیلم)
  • زمینه زندگی خوب را برای شهروندان فراهم کنیم
  • بورل: غزه مثل سطح ماه شده؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • اتحادیه اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • «وعده صادق» محدود و تنبیهی بود/ اگر شدیدتر بود چیزی از اسرائیل نمی‌ماند
  • «وعده صادق» محدود و تنبیهی بود | اگر شدیدتر بود چیزی از اسرائیل نمی‌ماند