Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام اداوی با بیان اینکه در موج سوم بحران کرونا مساجد با برنامه‌ریزی در سه محور هوشمندسازی، متمرکزسازی و نقطه‌زنی فعال هستند، گفت: در موج سوم این بیماری مساجد در قالب قرارگاهی به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، بحران کرونا در کنار همه تهدیدها و آسیب های اجتماعی، اقتصادی و روحی‌ فرصت‌آفرینی هایی نیز داشت، ازجمله آنها ورود بچه های مسجد به میدان مقابله با این ویروس و نیز رزمایش کمک مومنانه است که فصلی جدیدی را در حیات مساجد گشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در موج سوم بحران کرونا نیز فعالیت مساجد نسبت به دورهای قبل گسترش یافته است و مساجد با تشکیل قرارگاه های سلامت در راستای خدمت رسانی به بیماران وارد عمل شده اند. به منظور تشریح فعالیت های مساجد در موج سوم این بیماری با حجت الاسلام « ایرج اداوی»، سرپرست ناحیه شهید نواب صفوی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت و گویی ترتیب دادیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

فعالیت های مساجد ناحیه شهید نواب صفوی در موج سوم بحران کرونا در چه محورهایی انجام می شود؟

 

پس از شیوع ویروس کرونا تقریبا هر مسجدی را که امکان فعالیت برای مهار کرونا داشت، فعال کردیم و درحال حاضر مجموعه فعالیت ها در مساجد با شدت و ضعف در حال انجام است. اما پس از تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر بهره گیری از ظرفیت مساجد برای پیشگیری از ویروس کرونا جلساتی با حضورائمه جماعات مساجد ناحیه شهید نواب صفوی برگزار و برنامه های مختلفی در این زمینه طراحی شد تا از ظرفیت مساجد در بحث مبارزه با ویروس کرونا، درمان و رسیدگی به بیماران کرونایی و جلوگیری از شیوع این ویروس بیش از پیش بهره برداری شود.

در همین راستا تعدادی از ائمه جماعات مساجد منطقه به عنوان معین انتخاب و مقرر شد که پایگاه های سلامتی که در مساجد هر منطقه وجود دارد، با دیگر نهادها و سازمان ها در سطح شهر تهران همکاری هایشان را گسترش دهند و گروه عملیاتی مساجد با پایگاه های ستاد مبارزه با کرونا که از همان ابتدای شیوع این ویروس فعال بودند، در خدمت رسانی به مردم وارد عمل شوند و در موج سوم این بحران نسبت به موج اول و دوم با انسجام بیشتر و نیز به صورت قرارگاهی به ارایه خدمت به مردم مشغول شوند.

همچنین در موج سوم این بحران مساجد در ایستگاه سلامت خدمات درمانی و مشاوره ای، توزیع مواد ضدعفونی انجام می شود و مساجدی که درمانگاه تخصصی دارند، نیز آمادگی خود را برای ارایه خدمت به مردم اعلام کرده اند، تا در بحث مبارزه با کرونا و ارایه خدمات عمومی محل رجوع مردم باشند.

در واقع  ما در موج سوم این بحران با برنامه ریزی های لازم در سه محور هوشمندسازی، متمرکز سازی و نقطه زنی فعالیت هایمان را در مساجد آغاز کردیم.

 

با توجه به تاکید اندیشمندان مبنی بر اینکه دعا و معنویت در سلامت انسان اثر گذار است، پیرامون تاثیرگذاری دعا در تقویت روحیه مردم برای مهار این بیماری، در مساجد چه برنامه هایی را در نظر گرفته اید؟

 

بسته بودن درهای مساجد آثار روحی و روانی می تواند در جامعه به همراه داشته باشد. به همین جهت پس از شیوع این ویروس اگرچه نمازهای جماعت مساجد تعطیل شد،اما در حوزه سلامت و خدمات اجتماعی خانه های خدا، اقدامات گسترده ای را طراحی و عملیاتی کردند.

همچنین در حوزه امیدبخشی، ایجاد روحیه، ترویج معنویت و تقویت روحیه مردم با بهره گیری از دعا، معنویت و نورانیت، از مساجد خواسته شده است، قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه پس از اذان ظهر و عصر و قرائت دعای فرج پس از اذان مغرب و عشاء را در مساجد مورد توجه قرار دهند، زیرا پخش دعا از ماذنه مساجد می تواند از لحاظ روحی و روانی به انسان ها آرامش دهد و کمک کند که از این بحران با آسیب کمتری عبور کنند.

 

در موج سوم این بحران در حمایت از خانواده های آسیب دیده چه برنامه ای در مساجد ناحیه شهید نواب صفوی انجام می شود؟

 

تمام تلاش ما در این راستا است که چند موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری در مبارزه با این بیماری و کمک به نیازمندان تحقق یابد. به همین جهت ما در موج سوم این بیماری نقاط آلوده از این بیماری را شناسایی و سپس اقدام به کمک رسانی به خانواده های درگیر این بیماری و آسیب دیده از این بحران کردیم تا کمک های مورد نیاز به آنها و خانواده هایشان را به فراخوار توان هر مسجد مورد توجه قرار دهیم. دوم آنکه از خانواده های مستضعف و کارگران روزمزد متناسب با شان و شخصیتشان حمایت اقتصادی داشته باشیم.

 

در موج اول این بیماری شاهد رعایت مسائل بهداشتی از سوی مردم بودیم، علت آنکه به تدریج رعایت مسائل بهداشتی و نیز توسل و دعا و پویش هایی که در این زمینه اجرا می شد، کمرنگ شده، چیست؟

 

در سخنرانی مقام معظم رهبری در ابتدای شیوع ویروس کرونا، ایشان اولین ورود جدی را به بحث «بهداشت و سلامت و دعا» داشتند و بر لزوم قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه برای دفع بلا تاکید کردند. در آن مقطع شاهد رعایت نکات بهداشتی و لزوم اهتمام بیشتر به قرائت دعا و توسل بودیم.اما به تدریج شاهد سستی و نیز عادی شدن سفرها و به نوعی تساهل و تسامح و بی تفاوتی مردم نسبت به این بیماری شدیم و حتی پویش هایی که برای قرائت دعا و توسل در موج اول این بیماری شدت داشت، بتدریج کمرنگ شد، در حالی که در وضعیت کنونی در کنار اهتمام همه جانبه بر لزوم رعایت نکات بهداشتی و توصیه های متخصصان و پزشکان، به هیچ وجه نباید از اهمیت دعا و نیایش به درگاه الهی و نیز توسل بر ائمه اطهار(ع) غافل شد، چرا که به تعبیر امام صادق(ع)، دعا شفای همه دردها است. در واقع از برکات دعا به درگاه الهی این است که هم زمینه ساز شفای انسان از امراض جسمی و روحی می شود و هم اینکه باعث نشاط و انگیزه دوچندان در وجود انسان می شود.در دوران دفاع مقدس،روحیه توسل، دعا، نورانیت و معنویت رمز موفقیت رزمندگان شد. امروز هم باید عنصر دعا در میان مردم و کادر درمان تقویت شود، تا با تحمل مشقت، جهاد سلامت آسان شود.

به همین جهت ما در موج سوم این بیماری نیز با طراحی و اجرای پویش دعای همگانی «نیایش» از فعالان فرهنگی خواستیم که نسبت به اجرای این پویش اهتمام داشته باشند. همچنین از مساجد محله درخواست کردیم که در این زمینه منفعل عمل نکنند، تا از این طریق سلامت روح را به سلامت جسم متصل کنیم. همچنین از ایستگاه های سلامت مساجد هم خواسته شده است که طنین دعا را از این پایگاه ها پخش کنند تا امیدها زنده و قلب ها به مبدا وصل شود.

 

نقش رسانه ها در معرفی دستاوردها و فعالیت های مساجد در بحران کرونا چیست؟

 

در موج اول و دوم بحران کرونا فعالیت های گسترده ای که مساجد در مبارزه با ویروس کرونا داشتند، آن گونه که باید دیده نشد، در حالی که خدمات و فعالیت های بسیاری از مساجد در این دوران انجام شد. ضرورت دارد که اثرگذاری و نقش مساجد در مبارزه با این بیماری در رسانه های مختلف بیان شود، تا اعتماد مردم به مساجد بیش از پیش افزایش یابد و از بعد فرهنگی همگان بر اثرگذاری مساجد واقف شوند.

بخشی از فعالیت های اثرگذار مساجد توسط خیرین، بسیجیان،ائمه جماعات، مردم و اقشار مختلف پس از بحران کرونا به صورت فعالانه انجام شد و با وجود آنکه مساجد ما مانند کادر درمان ظرفیت های محدودی دارند، اما تاریخ قضاوت خواهد کرد که مسجدی ها چه فعالیت های خودجوشانه ای را رقم زدند و در محورهای سیاسی، اجتماعی و سلامت نقش خودشان را چگونه ایفا کردند.

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: موج سوم شیوع کرونا پیشگیری از شیوع ویروس کرونا فعالیت های مسجدی موج سوم این بیماری ناحیه شهید نواب صفوی ویروس کرونا بحران کرونا فعالیت ها قرائت دعا موج اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۷۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضویت ۱۰۶ هزار نفر در آذربایجان غربی درکانون‌های مساجد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،    محسن رضایی،   در نشستی با اصحاب رسانه بر لزوم احیای کارکردهای متنوع مساجد تاکید کرد و گفت: دهه شصتی‌ها در سنین نوجوانی و جوانی بیشتر از نسل فعلی با مساجد مانوس بودند گرچه مشکلات مالی در آن زمان هم مثل اکنون وجود داشت و خانواده‌ها نیز پرجمعیت بودند.

وی ضمن ابراز تاسف از اینکه امروز دلیل عدم حضور در مساجد را به مسائل و  مشکلات مالی گره می‌زنند، ادامه داد: حال آنکه ابداع فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همچنین نفوذ آن به افکار نسل جدید باعث عدم رغبت به مسجد می‌شود، ولی چنانچه فضای متناسب، مفرح  و مفید در کانون‌های مساجد ایجاد شود به طور قطع نسل جدید از آن استقبال خواهند کرد.

رضایی به آغاز سطح‌بندی کانون‌های مساجد استان براساس تنوع و میزان فعالیت همچنین دامنه فعالیت در طول یک سال و نیم گذشته اشاره کرد و بیان داشت: براساس این سطح‌بندی نسبت به حمایت از کانون‌های مساجد استان اهتمام خواهیم کرد به طوری که در سال گذشته برای نخستین بار از طرح مسجد کانون نشاط یک با همه توان حمایت کرده و همه ملزومات موردنیاز تفریحی، ورزشی و هنری را در اختیار نوجوانان قرار دادیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلف با دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های مختلف و جذب اعتبارات موردنیاز گام برداشتیم و توانستیم ملزومات موردنیاز در ۱۵۰ کانون برای جذب افراد ۱۰ تا ۱۸ ساله  را فراهم کنیم، به طوری که ۱۰ هزار نفر عضو جدید در سنین جوانی و نوجوانی به اعضای کانون مساجد استان اضافه شده و با شوق و انگیزه مضاعف در رویدادهای مختلف شرکت می‌کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: ۱۰۶ هزار نفر در مناطق مختلف استان عضو کانون‌های مساجد هستند که ۱ هزار و ۴۰۰ کانون نیز در سراسر استان راه‌اندازی شده و در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: جذب و به کارگیری مربیان توانمند، متعهد و ارزشی در رشته‌های مختلف ورزشی، پرورشی، هنری، علمی و ... را در برنامه گنجانده‌ایم، تا از این رهگذر وقت و انرژی نسل جدید در مساجد استان به بهترین نحو صرف شود و بتوانند به مهارت‌های خود بیفزایند و به فردی موفق در جامعه تبدیل شوند.

 

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • تاریخ‌سازی در فوتبال ایتالیا؛ قضاوت یک تیم داوری زن در سری آ
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • تیم ژاپنی حریف العین در فینال لیگ قهرمانان شد
  • دستگاه های خدمات رسان کرمان برای مقابله با بحران سیل آماده باشند
  • سازماندهی بیش از ۴۰۰ تیم عملیاتی و امدادی برای مقابله با سیل در یزد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • عضویت ۱۰۶ هزار نفر در آذربایجان غربی درکانون‌های مساجد
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • حضور کانون‌های مساجد در رویداد ملی جوانی جمعیت