Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخست وزیر اتیوپی بر مخالفت با هرگونه مداخله خارجی در جنگ کنونی در کشور تاکید کرد. وی دستوراتی را به ارتش جهت کنترل بر میکیلی، مرکز منطقه تیگرای صادر کرد. این در حالی است که جبهه آزادسازی تیگرای اعلام کرده که خندق‌هایی را در اطراف این شهر حفر کرده و درصدد ادامه نبرد تا پایان است.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی روز جمعه با فرستادگان صلح آفریقایی در چارچوب تلاش‌های منطقه‌ای به منظور توقف جنگ و سوق یافتن دولت جهت مذاکره با جبهه تیگرای دیدار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما آبی احمد بر مخالفت با هرگونه مداخله‌های خارجی تاکید کرده و گفت که مذاکراتی با رهبران جبهه تیگرای برگزار نخواهد کرد و آنها راهی جز گذاشتن سلاح‌هایشان بر روی زمین و تسلیم شدن ندارند.

نخست وزیر اتیوپی دستوراتی را به ارتش جهت آغاز آخرین مرحله از عملیات نظامی در این اقلیم داده بود.

وزیر دفاع اتیوپی نیز در مصاحبه با آناتولی گفت که تا به الان حدود ۷۰ إلی ۸۰ درصد از سلاح‌های سنگین که در اختیار جبهه تیگرای بود، تحت کنترل درآمده و سلاح‌های دیگری به همراه تعداد زیادی از نیروهایشان از بین برده شده‌اند.

وی ادامه داد: جبهه تیگرای حملاتی در چند محور با برنامه ریزی دقیق داشت. ما ارتش اتیوپی را مجدداً ساماندهی کرده و حملاتی در جبهه‌های متعددی انجام دادیم و توانستیم تمامی بخش‌های تیگرای را به جز میکیلی آزاد کنیم.

وزیر دفاع اتیوپی تصریح کرد که جبهه تیگرای افسرانی عالی رتبه از داخل ارتش را به خدمت گرفته بود که آنها بازداشت شده و به دست عدالت سپرده خواهند شد.

وی گفت که نیروهای دولتی به همراه جنگنده و پهپاد و تیم‌هایی از نیروهای ویژه در حال حاضر در مناطق مجاور میکیلی مستقر هستند.

وزیر دفاع اتیوپی گفت:ما برای انجام آخرین حمله آماده هستیم. هزاران تن از نیروهای ویژه و شبه نظامیان وابسته به جبهه مردمی طی سه روز گذشته بعد از هشدار نهائی ارتش، تسلیم شدند.

واکنش تیگرای

در مقابل، جبهه آزادسازی تیگرای اعلام کرده که حملات نیروهای اتیوپی و اریتره در چند جبهه را دفع کرده است.

این جبهه از مردم نیز خواست تا برای دفاع از خود سلاح در دست بگیرند. از جامعه بین الملل نیز این جبهه درخواست کرد تا برای توقف جنگ، ورود کند.

جبهه مردمی با تاکید بر اینکه در حال حفر خندق‌هایی در اطراف شهر است، تعهد داد که تا پایان به نبرد ادامه می‌دهد.

یکی از مسئولان این جبهه نیز این امر را تکذیب کرد که از سوی نیروهای دولتی، محاصره شده باشند.

سخنگوی این جبهه تاکید کرد که نیروهای آنها یک تیم ویژه ارتش را منهدم کردند.

کارشناسان می‌گویند که جبهه تیگرای تجهیزات نظامی گسترده‌ای در اختیار دارد و تعداد نیروهای آن حدود ۲۵۰ هزار تن است و این اقلیم کارنامه بلندبالایی از مقاومت مسلحانه دارد.

درگیری‌ میان این جبهه و ارتش در اوایل ماه جاری میلادی در پی اختلافات سیاسی به وقوع پیوست.

این جبهه حیات سیاسی در اتیوپی را در حدود سه دهه تحت کنترل خود داشت تا اینکه آبی احمد در سال ۲۰۱۸ به قدرت رسید و اولین نخست وزیر از نژاد اورومو شد.

اورومو بزرگترین نژاد در اتیوپی است و ۳۵ درصد ساکنان از این نژاد هستند. تیگرای نیز سومین نژاد در کشور با ۷.۳ درصد از ساکنان است.

این جبهه که از به حاشیه راندن‌ها انتقاد دارد، از ائتلاف حاکم جدا شد. همچنین در سایه تصمیم دولت برای به تعویق انداختن انتخابات به دلیل کرونا، آبی احمد را اینگونه به چالش کشید که انتخابات منطقه‌ای را در سپتامبر گذشته برگزار کرد اما دولت این انتخابات را غیرقانونی خواند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ارتش اتیوپی نخست وزیر اتیوپی جبهه تیگرای آبی احمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۸۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با هیات دیپلماتیک ایران

«عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان در دیدار با «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان و سفیر ایران در کابل پیرامون تقویت روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری و ترانزیتی و همکاری‌های دوجانبه بحث و گفتگو کرد.

در این دیدار وزیر آب و انرژی، وزیر کشاورزی، آبیاری و دامداری، وزیر اطلاعات و فرهنگ و سفیر طالبان در تهران نیز حضور داشتند.

ملا برادر با مثبت خواندن روابط افغانستان و ایران و تأکید بر توسعه روابط گفت: امسال به فضل الهی سطح بارندگی بالا بوده که در نتیجه آن پس از چندین سال خشکسالی، آب دریای هلمند به نیمروز و به سیستان ایران رسیده است، این کمک خواهد کرد مشکلات بیشتر مردم هر دو کشور حل شود.

معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان در ادامه خواستار ایجاد تسهیلات بیشتر در ترانزیت تولیدات و محصولات افغانستان به کشورهای اروپایی از طریق ایران شد و این امر را گامی اساسی برای افزایش سطح ترانزیت و تجارت بین دو کشور دانست.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با هیات دیپلماتیک ایران
  • پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی
  • آماده همکاری گسترده با طالبان هستیم
  • نویسنده صهیونیست: نتانیاهو اسرائیل را نابود خواهد برد
  • پیش‌بینی نخست‌وزیر مجارستان: جنگ اوکراین می‌تواند تا پایان ۲۰۲۵ پایان یابد
  • خانواده‌های اسرای صهیونیست: بدترین نخست‌وزیر، برو!
  • جزئیات دیدار اردوغان با مقامات اقلیم کردستان عراق
  • نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه هدف حمله قرار گرفتند
  • دیدار نخست وزیر قطر با مشاور امنیت ملی امارات در دوحه