Web Analytics Made Easy - Statcounter

در آخرین ماه از پاییز برخی استان‌ها چهره زمستانی‌ به خود گرفته و آسمانی برفی و بارانی را تجربه می کنند که در کنار شعف شهروندان بابت نزول رحمت الهی در برخی شهرها این بارش‌ها موجب انسداد مسیرها و قطعی برق شده که با همت گروه های امدادی این مشکلات رفع شده و یا در حال برطرف شدن است.

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی ، از عصر امروز (شنبه) بارش سیل‌آسا در نیمی از کشور و بارش برف در ارتفاعات آغاز می‌شود و تا روز دوشنبه دهم آذرماه ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق نقشه های هواشناسی یک چرخند از جانب جنوب‌غرب درحال نفوذ به ایران است که با حرکت سریع در امتداد شمال‌شرق از امروز تا دوشنبه سبب ریزش سنگین باران در مناطق گرمسیری و برف در بلندی ها و ‌نقاط سردسیر استان های جنوب‌غربی، غربی ، مرکزی، کرانه خزر، شمال‌غرب و شمال‌شرق کشورمان خواهد شد.

مدیریت بحران برخی از استان‌ها از شهروندان خواسته‌اند تا از سفرهای غیرضروری خودداری و در صورت ضرورت زنجیرچرخ و ‌تجهیزات کامل زمستانی همراه داشته باشند.

بارش برف و سرمای شدید نه تنها انواع حیوانات و به خصوص پرندگان را در استان های سردسیر و کوهستانی در یافتن غذا و سرپناه با مشکل ‌مواجه کرده، بلکه در برخی مناطق از جمله در آذربایجان غربی سبب شکسته شدن درختان شده است.

مسدود شدن راه های دسترسی به روستاها در جنوب آذربایجان غربی و کردستان، تعطیلی مدارس روستایی سقز، کندی حرکت خودروها به دلیل استقرار مه گرفتگی در اغلب راه های اصلی استان های غربی از دیگر مشکلاتی است که طی دو روز گذشته در استان های برفی شاهد بودیم.
ارتفاع بارش برف در مناطق کوهستانی مرز استان های گیلان و اردبیل به حدود نیم متر و در بخش هایی از کردستان به حدود ۴۳ سانتیمتر رسیده است.

در آذربایجان شرقی نیز رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی این استان اعلام کرد که با ورود سامانه بارشی جدید، بارش باران و برف مناطق مختلف را فرا می‌گیرد؛ این سامانه همه نواحی به ویژه نیمه جنوبی استان را دربر می گیرد و موجب کاهش نسبی دما می شود.

ساکنان اردبیل و ‌تعدادی از شهرستانهای این استان نیز جمعه‌شب و بامداد شنبه را با دمای منفی ۱۸ درجه سپری کردند؛ یخبندان و برودت شدید درحالی بر اردبیل و پهنه گسترده‌ای از این استان حاکم شده که‌ برون داد تازه‌ترین الگوهای هواشناسی از آغاز دوباره ریزش برف از ظهر فردا یکشنبه در این استان حکایت دارد.

در آذربایجان غربی نیز بارش برف سنگین در دو روز گذشته راه ۲۹۰ روستا را در جنوب استان مسدود کرده است که تلاش برای بازگشایی آنها ادامه دارد.

برخی مردم ارومیه شب گذشته با وجود محدودیت های کرونایی، برای تفریحات زمستانی در طبیعت اطراف این شهر حضور یابند.
 


در استان زنجان معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان از وجود مه غلیظ در آزادراه زنجان - قزوین و جاده ترانزیت زنجان - خرم دره - ابهر و دیگر جاده‌های استان خبر داد که دید افقی را به شدت کاهش داده است به طوری که رانندگان از چراغ های مه شکن استفاده می کنند.

اکنون تردد در جاده‌های استان زنجان با زنجیر چرخ امکان پذیر است ضمن آنکه جاده‌های زنجان – طارم، زنجان – دندی - تخت سلیمان، زنجان – تهم – چورزق، زنجان – بیجار، خدابنده – همدان و زنجان - سلطانیه، سلطانیه به خدابنده و نیک پی به ماهنشان همگی پوشیده از مه غلیظ است.

در استان کردستان که بارش برف راه دسترسی ۱۶۰ روستا را بسته است، رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی این استان اعلام کرد که کولاک، یخبندان و مه غلیظ در جاده‌های برون شهری این استان حاکم و موجب کاهش دید رانندگان و اختلال در تردد خودروها شده است.

اکنون پدیده کولاک و مه به صورت همزمان در محورهای شمال استان کردستان وجود دارد و در محورهای جنوبی و شرقی استان تنها مه غلیظ موجب کاهش دید شده است.


همچنین معاون راهداری چهارمحال و بختیاری دیگر استان کوهستانی در مرکز ایران با اشاره به بارش برف از صبح روز شنبه در ارتفاعات استان اعلام کرد: بارش برف و کولاک گردنه گردنه چری و شاه‌منصوری شهرستان کوهرنگ را لغزنده کرده است اما ماموران راهداری و گروه‌های امداد و نجات در محورهای برف‌گیر بخش بازفت مستقر شده‌اند و رفت و آمد در این محورها در حال انجام است.

رییس پلیس راه یزد در باره وضعیت جاده‌های این استان گفت که بر اثر بارندگی‌ جمعه شب که امروز هم ادامه دارد، سطح بیشتر جاده‌های استان لغزنده است و از رانندگان درخواست می شود برای پیشگیری از حوادث رانندگی احتیاط کنند.

جانشین رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان‌ رضوی نیز از بروز پدیده مه گرفتگی در مسیرهای کوهستانی خبر داد به طوری که در مسیر تربت‌حیدریه در محدوده گردنه رباط سفید، مسیر نیشابور محدوده گردنه شریف‌آباد، آزاد راه شهید شوشتری، مسیر فریمان و گردنه گوجگی در مسیر کلات مه‌گرفتگی و محدودیت دید گزارش شده‌ است.

شمال استان خوزستان نیز از این بارش ها بی نصیب نمانده است؛ به طوری که بیش از ۱۵۰ نقطه از جاده‌های اصلی و فرعی شهرستان اندیکا در بارندگی و سیلاب اخیر دچار ریزش شدند که به همت گروههای راهداری این مسیرها پاکسازی شد.

برچسب‌ها بارش برف مدیریت بحران بارش باران تصادفات جاده ای سیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بارش برف مدیریت بحران بارش باران تصادفات جاده ای سیل بارش برف مدیریت بحران بارش باران تصادفات جاده ای سیل اخبار کنکور بارش برف استان ها مه غلیظ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۸۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز دوشنبه + فیلم

به گزارش خبرنگار مهر، امیر سرکرده کارشناس هواشناسی با اشاره بر بی‌سابقه بودن بارش‌های جنوب و جنوب شرقی طی ۵۰ سال اخیر، گفت: از بعداز ظهر امروز (۳۱ فروردین) یک سامانه جدید بارشی از نواحی شمال غرب وارد کشور خواهد شد؛ بنابراین استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، شمال کرمانشاه، نواحی شرقی لرستان، غرب اصفهان، چهارمحال بختیاری، شمال فارس و کرمان منتظر بارش‌های بهاری باشند.

این مسؤول با اشاره به اینکه این سامانه بارشی تا یک‌شنبه (۲ اردیبهشت) ادامه‌دار خواهد بود، افزود: از روز دوشنبه (۳ اردیبهشت) این سامانه بارشی در مناطق دیگر گسترش خواهد داشت که تمام استان‌های غربی و شمال را در برمی‌گیرد.

کارشناس سازمان هواشناسی در ادامه تصریح کرد: در روزهای آتی مجدد دو سوم مناطق کشور شاهد باران خواهند بود.

وی در پایان دمای امروز (۳۱ فروردین) را ۲۳ درجه بالای صفر اعلام کرد.

کد خبر 6082279 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز دوشنبه + فیلم
  • بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد/ آیا بارش‌های بهار، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟
  • خسارت ‌۱۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌ های کشور
  • خسارت ‌۱۵۰۰ میلیارد سیل به راه‌های کشور
  • پیروزی دختران بلند قامت کردستانی در مصاف با نماینده زنجان + فیلم
  • ثبت نام ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان
  • هشدار نارنجی هواشناسی برای مناطقی از جنوب شرق کشور
  • کاهش محسوس دمای هوا در خراسان جنوبی
  • بارش باران در جاده‌های ۹ استان
  • وضعیت راه‌های کشور؛ بارش باران در جاده‌ها