Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-24@14:06:49 GMT

همراهی جاجیم با مردم از ایلام کهن تا کنون

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۲۸۴۷۷

همراهی جاجیم با مردم از ایلام کهن تا کنون

خبرگزاری فارس- ایلام؛ فاطمه فتاحی: زندگی عشیره‌ای و سنتی در استان ایلام باعث رشد و رونق صنایع دستی مرتبط با‌ آن شده است؛ از دیرباز بافت قالی کردی( قالیچه درشت بافت) ، سیاه چادر، جاجیم، گلیم ساده، نمد مالی، چیغ بافی وگیوه دوزی در استان مرسوم بوده است.

جاجیم یک صنایع دستی بافته شده دو رو و نسبتا ضخیم است که در مناطقی از غرب و شمال غربی کشور بافته می‌شود و استفاده‌هایی مانند زیر انداز، رختخواب پیچ و روکرسی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کلمه جاجیم از نظر لغوی به جاجم باز می‌گردد و واژه هم معنی آن پلاس است؛ البته گفتنی است از آنجایی که جاجیم در مناطق مختلفی بافته می‌شود، ساکنین هرکدام از این مناطق نام خاصی برای آن دارند؛ به عنوان مثال در ایلام به آن جول گفته می‌شود و آن را با استفاده از دستگاهی به نان جولایی یا جولاهی می‌بافند و از طرفی به بافنده آن جولاهه می‌گویند؛ جاجیم به این صورت است که پرز ندارد و شما می‌توانید از هر دو طرف آن استفاده کنید.

نقش و رنگ‌های روی جاجیم با استفاده از تار و پود یکسان که از هر دو طرف دیده می‌شود، به دست می‌آید؛ جاجیم چون پرز ندارد و می‌توان از هر دو طرف آن استفاده کرد؛ این محصولات معمولا دارای عرض 20 تا 50 سانتی متر و طول 8 تا 10 متر هستند و نقش و نگار موجود در آنها معمولا در امتداد تارها تکرار می‌شود؛ این طرح‌ها شامل: راه راه، پلکانی، کنگره‌ای و چهارخانه است.

جاجیم بافی یک هنر ذهنی است

عبدالله خورانی از جاجیم بافنان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: جاجیم بافی یک هنر ذهنی است؛ جاجیم بر اساس یک نقشه تقریبا ثابت که از گذشته مشخص شده بافته می‌شود؛ جاجیم استان ایلام منحصر به فرد است و در مقایسه با جاجیم سایر استان‌ها طرح و کیفیت بهتری دارد.

وی افزود: بافت جاجیم بعد از چله کشی با مقیاس خاص  و اجرای طرح آن در 5 یا 7 رنگ، توسط دستگاه جاجیم بافی و بافنده، بافته می‌شود.

خورانی گفت: من نزدیک به ده سال است که بافنده جاجیم هستم و کارگاه تولیدی نیز داشتم ولی به دلیل مسائل اقتصادی نزدیک دو سال است کارگاه تعطیل شده است؛ متاسفانه جاجیم زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد و با توجه به هزینه بالا مواد اولیه و کمی خریدار بافت جاجیم مقرون به صرفه نیست. 

وی گفت: از صنعتگران این رشته حمایت نمی‌شود و مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد؛ مواد اولیه گران است و بافت جاجیم نیز کار سختی است با توجه به کم لطفی‌ها نسبت به این حوزه دیگر انگیزه ی برای ادامه دادن به بافت جاجیم نمی‌ماند؛ تصمیم گرفتیم سکوت کنیم چون هر چقدر خواسته هایمان فریاد زدیم و مورد توجه قرار نگرفت.

جاجیم دارای بافتی خشن است

رائد ناصری فر کارشناس میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: جاجیم؛ بافته‌ای از پشم تابیده رنگی است که اغلب بافتی خشن دارد؛ در منطقه ایلام عموماً از الیاف لطیف پشمی در بافت جاجیم استفاده شده که به عنوان رختخواب پیچ مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در اکثر خانواده‌های ایلامی از این نوع دستبافته‌ها برای پیچیدن یک دست رختخواب اضافی( جهت استفاده مهمان ) به کار می‌رود.

وی افزود: در گذشته‌های نه چندان دور از این بسته‌های رختخواب که در کنار دیوار پیچیده می‌شده به عنوان تکیه گاهی مناسب برای مهمان مورد استفاده قرار می‌گرفته است؛ علاوه بر این به دلیل تنوع رنگی جاجیم‌ها اتاق مهمانخانه، زیبایی خاصی پیدا می‌کرده است؛ چنانکه از گفته‌های جاجیم بافان منطقه بر می‌آید حاکی از آن است که هنر جاجیم بافی از دیرباز در منطقه ایلام رواج داشته است.

کارشناس میراث فرهنگی گفت: از جاجیم می‌توان به عنوان زیرانداز، سجاده، پادری، رومیزی، روتختی، رویه کرسی، پشتی، رویه تکمیلی کیف و ساک و رویه مبل استفاده کرد و در کارهای تکمیلی به همراه چرم مورد استفاده قرار داد؛ عشایر نیز هنگام کوچ برای بسته‌بندی و جابه‌جایی اسباب و لوازم و گاهی به‌عنوان بالاپوش گرم استفاده می‌کنند.

 وی افزود: در ایران جاجیم را بیشتر بر روی کرسی و رختخواب‌های کنار اتاق می‌اندازند یا به عنوان رختخواب پیچ روانداز و حتی روی لحاف از آن استفاده می‌کنند؛ در برخی از خانواده‌های روستایی جاجیم را به‌عنوان چشم‌روشنی و جهیزیه هم به نوعروسان هدیه می‌دهند.

جاجیم به دست فراموشی سپرده شده است

عبدالمالک شنبه‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: جاجیم بافی از آن دسته صنایع دستی است که کمتر از سایر صنایع مورد توجه قرار گرفته و تا حدی می‌توان گفت این هنر به فراموشی سپرده شده است.

وی افزود: همچنین شیوع ویروس کرونا به صنایع دستی و مشاغل خانگی نیز لطمه زده اما در استان ایلام بافندگان جاجیم مشغول فعالیت هستند و در سطح استان 5 کارگاه بافندگی جاجیم و 200 تولیدی خانگی داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: میراث فرهنگی همواره در راستای رونق بخشی به تمامی رشته‌های صنایع دستی تمامی تلاش خود را به کار گرفته است؛ دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی که در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود هر ساله هنرجویان زیادی را به صنایع دستی جذب می‌کند و میراث فرهنگی با ارائه تسهیلات از صنعتگران حمایت میکند.

انتهای پیام/ 9708

منبع: فارس

کلیدواژه: ایلام صنایع دستی بافت میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان ایلام جاجیم خبرگزاری فارس میراث فرهنگی بافته می شود بافت جاجیم صنایع دستی جاجیم بافی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۸۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازارچه میوه و تره بار ایلام زودتر احداث شود

فرماندار ایلام گفت: احداث بازارچه میوه و تره بار باید از اولویت‌های حوزه کاری شهرداری در سال جدید باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام عبدالصاحب نادری امروز _دوشنبه سوم اردیبهشت_ در جلسه‌ای پیرامون ایجاد پروژه بازارچه میوه و تره بار اظهار کرد: برای ایجاد بازارچه در جهت تأمین مایحتاج ضروری مردم نیاز به مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی داریم.

وی افزود: تسطیح و حصار کشی زمین مورد نظر برای بازارچه قبلاً تأمین اعتبار شده است و باید در اسرع وقت نسبت به فراخوان عمومی جهت جذب سرمایه‌گذار اقدام شود.

فرماندار ایلام ادامه داد: با توجه به سکونت بیش از ۳۰ درصد جمعیت در مرکز استان، اهمیت کار شهرداری و سطح انتظارات مردم بالا می‌رود بنابراین تصمیمات باید در راستای منفعت مردم باشد.

نادری با بیان اینکه مسائل و مشکلات شهری از جمله ترافیک توسط مردم رصدمی شود، گفت: خوشبختانه سال گذشت در سایه وحدت و تعامل مسئولان و مردم اقدامات مؤثر و مناسبی در سطح شهرستان انجام گرفت.

به گزارش ایمنا، مسائل مهمی مانند ساماندهی منظر شهری در ورودی‌ها و خروجی‌ها و حاشیه شهر، زیباسازی سطح شهر، توجه به محلات کمتر برخوردار در حاشیه شهر و پایش تصویری و شهر الکترونیک برای رسیدگی در جلسه مطرح شد.

کد خبر 747038

دیگر خبرها

  • سردار رادان: طرح نور را با قوت ادامه خواهیم داد
  • طرح نور را با قوت ادامه می‌دهیم
  • سردار رادان : با حمایت مجلس ، دولت و قوه قضائیه، اجرای طرح عفاف و حجاب را با قوت ادامه خواهیم داد
  • رادان: طرح نور را با همراهی دولت وقوه قضائیه ادامه می‌دهیم
  • بازارچه میوه و تره بار ایلام زودتر احداث شود
  • استان یزد، رتبه نخست ضریب بیمه در کشور
  • فرمانداری نائین به فرمانداری ویژه ارتقا یافت
  • راه‌ دسترسی منطقه گردشگری سد کنگیر ایوان تکمیل می‌شود
  • همدلی و همراهی بین مسؤولان بوشهر در رفع مشکلات مردم اثرگذار است
  • نگرانی نماینده چابهار درباره وضعیت سیل زدگان سیستان و بلوچستان: راه‌های ارتباطی حدود 400 روستا مسدود شده/ از سیل اسفند 1402 تا کنون زیرساخت ها اصلاح نشده/ دولت فقط وعده داد و عمل نکرد