Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- معاون خدمات شهری شهرداری شیراز ضمن مناسب توصیف کردن تمهیدات یک سال گذشته جهت پیشگیری از خسارات احتمالی ناشی از بارش‌ها، از وجود ۲۰۰ نقطه آبگیر در سطح این کلانشهر خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، سیل مهیب نوروز 98 را همه ما به یاد داریم. سیلیِ طبیعت به گوش مغرور زمین نه تنها عیدمان را عزا کرد که نام دروازه قرآن این نماد خوشامدگویی نوروزی به میهمان‌نوازترین شهر ایران را نیز با خاطره‌ای تلخ برای مسافران همراه کرد تا سوغاتی‌شان از شهر شیراز این بار غم و اندوه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیلی که از گلستان و مازندران آغاز و در شهر راز، شیراز، پایانی غم‌ساز رقم زد. دو بارش کوتاه اما سنگین و هجوم حجمی از آوار مصیبت  بر سر مسافران نوروزی یا رهگذرانی که در خنکای سایه‌سار درختان آن محدوده، خودرو خود را پارک کرده  و کُنج دنجی برای نشستن یافته بودند برشی کوتاه از این مثنوی پر درد بود.

پس از آن زیرنویس خبرهایی از ورود سیل به مناطق مرکزی و شرقی شیراز منتشر شد و تصاویری از طغیان و خروش آب در رودخانه خشک، بلوار امیرکبیر، بلوار زند و بازار وکیل، پارامونت و به ویژه بلوار هفت تن و محله سعدیه در شبکه‌های اجتماعی نشر یافت. کار بالا گرفت و رهبر انقلاب، رئیس جمهور و سایر مسئولان خواستار پیگیری جدی مسئله و رسیدگی فوری به آسیب‌دیدگان شدند.

عده‌ای دستکاری انسان در طبیعت، عدم لایروبی مسیر سیل و همچنین کم توجهی شهرداری به هشدارهای هواشناسی را دلیل این حجم از تخریب شهری می‌دانستند و عده‌ای دیگر معتقد بودند ریشه مسئله به حدود 15 سال قبل و حتی قبل‌تر یعنی دهه شصت بر می‌گردد و تبدیل دره کناری دروازه قرآن به جاده ورودی شیراز که همیشه مسیر سیلاب‌های فصلی بود و سیل را از شمال شیراز و از تنگ الله اکبر و ابتدای رودخانه آب زنگی در ارتفاعات شمالی شیراز به رودخانه خشک برده و سپس روانه مهارلو می‌کرد عامل اصلی این مسئله یا  دست کم تشدید تلفات آن بوده است.

دره‌ای که توسط شهرداریِ آن زمان با ضایعات و نخاله و شن و سنگ پر و سپس آسفالت شده و به خیابان خروجی شیراز تبدیل شده بود. شهرداران وقت آن زمان البته استدلالشان این بود که با رشد شهرنشینی و افزایش جمعیت و  توسعه شهری و به تبع آن  افزایش بار ترافیک در ورودی شیراز تنها راه چاره  در پر کردن آبراهه شرقی بوده که محل عبور آب رودخانه آب زنگی به سمت مهارلو بوده است.

عده‌ای از کارشناسان نیز کوتاهی سازمان‌هایی چون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و همچنین محیط زیست در حفاظت از مراتع بالا دستی و همچنین پوشش گیاهی ارتفاعات آن منطقه که سبب سرعت و شدت گرفتن سیل شده بود، مقصر می‌دانستند و عده‌ای دیگر نیز با  بیان این نکته که خاکریزهایی برای ساخت جاده در بالادست دروازه قرآن مشاهده شد که این دستکاری در طبیعت سبب جمع شدن حجم زیادی آب و در نتیجه موجب سیل دروازه قرآن شد.

اعلام آماده‌باش در خوزستان برای سیلاب احتمالی/آب سد دز فعلا رهاسازی نمی‌شودگفتگو| آغاز اقدامات پیشگیرانه سیلاب احتمالی/ چه مناطقی از کشور درگیر سیلاب خواهند شد؟هشدار سیلابی شدن رودخانه‌ها در چهارمحال و بختیاری / 19 درصد کاهش بارندگی ثبت شد

اداره کل راه و شهرسازی استان، وزارت نیرو (شرکت آب منطقه‌ای)، استانداری، نیروی انتظامی، هواشناسی و به ویژه شهرداری و چند نهاد دیگر را در این زمینه سهیم دانستند.

بحث و تنش‌ها ادامه یافت تا اینکه اردیبهشت همان سال مدیرکل فنی معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز خبر از تهیه طرح جامع مدیریت سیلاب شیراز با هدف پیشگیری از رخداد مشابه سیل فروردین امسال و نگاهی فرا سازمانی و ملی به این مسئله داد.

هر چند پس از پر شدن مسیل فوق و از همان سال‌ها و حتی قبل از شروع ساخت و سازهای مسئله‌دار در آن حوزه آبریز، کانال آبی برای هدایت و تخلیه این آب به خارج از شهر در زیر همان محل تعبیه شده بود اما نامناسب بودن سایز لوله انتقال آب و عدم تناسب آن با حجم آب احتمالی به علاوه مسدود بودن لوله انتقال سیلاب و سهولت در لایروبی به موقع آن نیز از عوامل فنی وقوع این حادثه بود.

نگاه فنی امروز شهرداری شیراز به این مسئله، این سازمان را بر آن داشت  که فارغ از مقصر دانستن این و آن، درس عبرت گرفته و با توجه به شروع فصل بارندگی و احتمال آب گرفتگی معابر و  یا وقوع حوادثی شبیه سیل سال قبل به لایروبی رودخانه خشک و سایر کانال‌ها و مسیل‌های مخاطره‌آمیز  سطح شهر و حتی تعبیه کانال‌هایی جدید اقدام کند.

در همین رابطه معاون خدمات شهری شهرداری شیراز نیز ضمن مناسب توصیف کردن تمهیدات یک سال گذشته جهت پیشگیری از خسارات احتمالی ناشی از بارش‌ها از وجود 200 نقطه آبگیر در سطح این کلانشهر خبر داد و افزود: حدود 98  درصد این نقاط رفع شده و تا پایان آذرماه تمام نقاط آبگیری که شناسایی شده  و احتمال داشت در زمان بارندگی ایجاد مشکل کنند، برطرف می‌شود.

محمدحسن محمدحسن‌پور ضمن تقدیر از شهرداران مناطق 11گانه شیراز جهت پیگیری و انجام لایروبی کانال‌های روباز و روبسته، رودخانه‌ها و مسیل‌ها پیش‌بینی کرد که امسال بارش رحمت الهی در شیراز بدون خسارت خواهد بود.

از عضو شورای شهر شیراز که به همراه شهردار و کارشناسان و مدیران شهری بامداد امروز به بازدید از مرکز کنترل ترافیک اقدام کردند دلیل این بازدید بامدادی را می‌پرسیم و عضو کمیسیون عمران، حمل ‌و نقل و ترافیک در گفت‌وگو با تسنیم خاطرنشان می‌کند: با این بازدید میزان آمادگی شهرداری در مواجهه با باران‌های پیش رو را رصد کردیم.

لیلا دودمان افزود: امسال در عملیاتی بی‌سابقه شاهد اتمام لوله‌گذاری برای دفع آب‌های سطح و لایروبی‌های جداول پیش از شروع بارندگی‌های اصلی بودیم و در حدود 250 نقطه پرخطر بارانی کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی زده شد و بر همین اساس شورای شهر به عنوان منتخب مردم و ناظر بر حسن اجرای امور توسط شهرداری، بر آن شد که به بازدید از این مرکز بپردازد تا میزان آمادگی این مرکز جهت کنترل مناطق پرخطر و نقاط سیلابی را بسنجد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیراز  در ادامه افزود: استفاده از تجهیزات موجود در شهرداری در آتیه‌نگری، پیش‌بینی وضعیت و‌ کنترل  و مدیریت آن و همچنین پیش‌بینی احتمالات ممکن به مدیریت شهری کمک خواهد کرد  و مرکز کنترل ترافیک که معاون حمل و نقل جدید نیز حین بازدید ما در آن مرکز حضور داشتند گزارشی از وضعیت دوربین‌های سطح شهر و تمرکز آنان بر نقاط پرخطر ارائه کردند که همگی نشان از آمادگی کامل آنان در مواجهه با هر نوع مشکلی داشت.

کوتاه سخن اینکه با این اوصاف، این نعمت الهی که سال 98 به خاطر سال‌ها سوءمدیریت و البته خطاهای انسانی به نقمت، بحران و بلایی مهلک بدل شد و جان عده زیادی از هموطنانمان را در زیر دروازه قرآن گرفت، درس عبرتی به مدیران شیراز و استان داد که علاج واقعه قبل از وقوع کنند تا دیگر شاهد تبدیل بارش پرمهر الهی به سیل نباشیم و  به نظر می‌رسد با تمهیدات و تدابیر صورت گرفته، امسال بتوانیم شاهد پاییز و زمستانی زیبا و بدون خسارت باشیم.

گزارش از سروش سلیمی

انتهای پیام/424/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شهرداری شیراز دروازه قرآن کانال ها عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۸۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاموشی چراغ های کمربندی جنوب شیراز مشکل ساز شد

به گزارش سرویس شهروند خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، شهروندان از طریق سامانه ۱۲۱ یا اپلیکیشن برق من یا وب سایت برق من، می توانند درخواست رسیدگی به قطعی برق، خاموشی معابر و.... را به شرکت برق ارائه نمائید. شهروند خبرنگار ما مدعی است هیچ ارگانی مسئولیت خاموشی کمربندی جنوب شیراز را برعهده نگرفته است و با ارسال فیلمی خاموش بودن چراغهای کمربندی جنوب شیراز را به تصویر کشید.  

متن شهروند خبرنگارما:

باسلام
بیش از یک سال هست که چراغ های کمربندی جنوب شیراز خاموش هست که نه اداره راه و شهرسازی و نه شهرداری هیچ کدام مسئولیتی در قبال آن قبول نمی کنند لازم به ذکر است که این جاده بکی از پرخطرترین و پرتصادف ترین جاده های کشور هست و جان تعداد زیادی را به خطر می‌اندازد. اگر جهت حل و پیگیری این موضوع گزارشی تهیه بفرمایین ممنون میشم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • لایروبی ۴۲ کیلومتر رودخانه‌های استان قزوین برای پیشگیری از سیل
  • خسارت ۱۴۵ میلیارد تومانی بارندگی به کشاورزی خراسان جنوبی
  • تشدید دوباره سامانه بارشی در کشور / در کدام استان‌های کشور بارندگی خواهیم داشت؟
  • خسارت ۶۸۰ میلیارد تومانی بارندگی درخراسان جنوبی
  • پیشگیری از وقوع سیل در ابرکوه
  • خاموشی چراغ های کمربندی جنوب شیراز مشکل ساز شد
  • سیل به ۲ هزار واحد مسکونی سیستان و بلوچستان خسارت زد
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری از غرق شدگی +فیلم
  • خسارت ۸۷۵ میلیارد ریالی سرمازدگی به محصولات کشاورزی استان همدان
  • خسارت ۸۷۵ میلیارد ریالی سرمازدگی به باغات استان همدان