Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، هر چند دولت تلاش کرد تا با پیش بینی شبکه شاد در مدارس، تنور علم آموزی کودکان و نوجوانان را گرم نگه دارند، اما برخی از دانش آموزان در مناطق روستایی و عشایری به دلیل نداشتن دسترسی به زیرساخت‌های اینترنت و فقر مالی برای خرید تبلت یا گوشی تلفن همراه در آستانه محرومیت از تحصیل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایطی که کلاس‌های درس مناطق شهری در شبکه شاد برگزار می‌شود و گروه‌های اجتماعی حرف نخست در تعلیم و تربیت دانش آموزان در این روزگار کرونایی را بر عهده گرفته، اما برای کودکان مناطق روستایی و عشایری کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کمبود یا نبودن زیر ساخت‌های اینترنت علم آموزی تبدیل به معمای لاینحل شده است.

در حالی که تا پیش از این ساختمان‌های زیبا و ایمن، تجهیزات خوش آب و رنگی، چون نیمکت، میز، وسایل ورزشی، فضا‌های کتابخانه‌ای و تجهیزات آزمایشگاهی مرز بین مدارس شهری و دور دست را تعیین می‌کرد، اما این روز‌ها دسترسی به شبکه شاد و زیر ساخت‌های اینترنتی حرف اول را در این مرزبندی‌ها می‌زند.

کهگیلویه و بویراحمد ۱۶۶ هزار و ۸۹۵ دانش آموز دارد که ۳۴ درصد از این تعداد در روستا‌ها و چهار درصد نیز در مناطق عشایری شرایط سختی برای تحصیل در این روز‌های کرونایی دارند.

این استان ۱۶۴۳ روستای دارای سکنه دارد که ۷۲۱ روستای آن بیش از ۲۰ خانوار جمعیت دارند و تعداد روستا‌های متصل به اینترنت پهن باند کهگیلویه و بویراحمد ۸۲۷ روستا است.

۹۲ درصد روستا‌های استان حداقل به یک سرویس ارتباطی دسترسی دارند و ۷۰ درصد روستا‌های کهگیلویه و بویراحمد با احتساب تمام تکنولوژی‌ها به اینترنت دسترسی دارند.

ضریب نفوذ اینترنت ثابت در کهگیلویه و بویراحمد ۵.۲۴ درصد و ضریب نفوذ پهن باند سیار در این استان ۷۴.۷۰ در صد است.

دیدگاه دانش آموزان

یکی از دانش آموز ساکن روستای جلاله از توابع منطقه زیلایی که خود را مرضیه معرفی کرد گفت: برای استفاده از شبکه شاد خانواده ام با زحمت توانستند یک گوشی تلفن همراه تهیه کنند، اما با تعطیل شدن خوابگاه دانش آموزان عشایری در شهر یاسوج و بازگشت به روستا این گوشی به دلیل نبودن اینترنت برایم قابل استفاده نیست.

او با اشاره به وضعیت مالی برخی از خانواده‌های روستایی در کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: تعدادی از دانش آموزان روستا‌هایی که دسترسی به اینترنت دارند توان خرید تبلت و گوشی تلفن همراه برای دسترسی به شبکه شاد را ندارند.

او با بیان اینکه زمان به سرعت برای دانش آموزان می‌گذرد از خیران خواست تا برای تهیه تبلت برای دانش آموزان نیازمند این استان پیش قدم شوند.

یکی دیگر از دانش آموزان عشایری پشت کوه جلیل نیز با اشاره به تعطیلی کلاس‌های حضوری برخی از مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: نبودن اینترنت یا ضعیف بودن سرعت آن باعث دورماندن دانش آموزان از درس و مشق شده است.

رضا علیزاده از مسئولان در خواست کرد تا برای ارتقاء سرعت اینترنت در مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد چاره اندیشی شود.

برپایی ۴۰ درصد از کلاس‌های عشایر به شکل حضوری

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون کلاس‌های حضوری در ۴۰درصد از مناطق عشایری استان برقرار می‌شود.

اسماعیل رضایی نیک عنوان کرد: ۸۳ درصد از جمعیت سه هزار و ۶۲۵ دانش‌آموزی مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد به شبکه اجتماعی دانش آموزی (شاد) دسترسی ندارند.

او با بیان اینکه این تعداد دانش آموز در قالب ۳۲۵ کلاس درس مشغول به علم آموزی هستند گفت: برپایی کلاس‌های حضوری با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی انجام می‌شود.

رضایی نیک با اشاره به اینکه بیشتر مناطق عشایری کهگیلویه وبویراحمد به دلیل نداشتن اینترنت دسترسی به شبکه شاد ندارند افزود: برخی از دانش آموزان مناطق عشایری استان مانند دانش آموزان ساکن خوابگاه‌های شبانه روزی از تحصیل بازمانده اند.

او  بیان کرد: ۲ خوابگاه شبانه روزی دانش آموزان مناطق عشایری متشکل از ۴۰۰ دانش آموز با مصوبه ستاد کرونا به دلیل قرمز بودن وضعیت ویروس کرونا در شهرستان بویراحمد تعطیل هستند.

رضایی نیک با یادآوری اینکه بیشتر این دانش آموزان از اهالی مناطق زیلایی و پشت کوه جلیل هستند که دسترسی به اینترنت پر سرعت ندارند گفت: روند تحصیلی این دانش آموزان با کندی و با استفاده از درس نامه صورت می‌گیرد.

رضایی نیک از ستاد کرونای استان خواست تا اعتباری برای تامین کاغذ و یک دستگاه کپی اختصاص یابد تا تهیه درس نامه و محتوا‌های آموزشی برای دانش آموزان مناطق عشایری به شکل بهتری انجام شود.

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: نیمی از کلاس‌های درس مناطق عشایری این استان در کانکس و چادر دایر می‌شود.

او عنوان کرد: از ۱۲۸ مدرسه غیر ساختمانی مناطق عشایری نیز ۶۰ مدرسه در چادر و ۶۸ مدرسه در کانکس‌های اهدایی از سوی خیران دایر شده است.

مناطق عشایری گچساران، زیلایی، پشت کوه جلیل و عشایر استان‌های بوشهر، فارس، چهارمحال و بختیاری و اصفهان زیر پوشش مدارس عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند.

دسترسی به شبکه شاد به روایت آمار

مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد هم ابراز داشت: به دلیل کم بودن جمعیت مدارس مناطق روستایی و عشایر و امکان حفظ فاصله فیزیکی، دانش آموزان این مناطق به راحتی در کلاس درس حاضر می‌شوند.

هادی زارع پور تصریح کرد: نیمی از دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد عضو شبکه شاد هستند.

زارع پور ابراز داشت: جزوه آموزشی، درس نامه و تولید محتوا‌هایی در قالب سی دی برای دانش آموزانی که به شبکه شاد دسترسی ندارند پیش بینی شده است.

او تاکید کرد: کلاس‌های درس مناطق با وضعیت زرد و نارنجی کرونایی این استان که زیر ساخت‌های آموزش مجازی در آنان فراهم نیست به صورت حضوری برگزار می‌شود.

زارع پور اظهار داشت: این اقدام در صورت تصویب و موافقت اعضای ستاد مقابله با کرونای هر شهرستان یا بخش انجام خواهد شد.

او افزود: کلاس‌های درس کم جمعیت به ویژه در روستا‌ها و مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد مشمول طرح برگزاری حضوری هستند.

روند توسعه زیرساخت‌های ارتباطی

سید هادی امیری، سرپرست شرکت مخابرات کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: با توجه به پراکندگی روستا‌ها و کوهستانی بودن برخی مناطق و نیاز به تجهیزات گران قیمت، زیرساخت‌های اینترنت در برخی از روستا‌های استان ایجاد نشده است.

او با اشاره به اینکه ۲۰ پروژه مخابراتی این استان در هفته دولت افتتاح و یا کلنگ زنی شد گفت: توسعه زیرساخت‌های ارتباطی مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد در اولویت است.

امیری افزود: نصب و راه اندازی ۱۶ ایستگاه مخابراتی در روستا‌های سرابتاوه، موردراز، بازرنگ بوستان باشت، گوشه، سرآسیاب یوسفی، کت ماهورباشت و آهورک از مهمترین این طرح‌ها بود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تبلت دانش آموزی کرونا ویروس مناطق روستایی شبکه های اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد دسترسی به شبکه شاد عشایری کهگیلویه برای دانش آموزان دانش آموزان مناطق روستایی مناطق عشایری دانش آموز کلاس های درس رضایی نیک روستا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۹۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از موافقت با راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان آذربایجان غربی، گلستان و خوزستان خبر داد.

حمید طریفی حسینی گفت: ما امسال موافقت اصولی راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری را در سه استان خوزستان، آذربایجان غربی و گلستان اخذ کردیم. یک مدرسه سمپاد عشایری هم در استان فارس داریم که از سال‌های گذشته فعالیت می‌کرده، اما در بقیه مناطق کشور مدرسه سمپاد عشایری نداشتیم.

وی ادامه داد: برای اولین بار بود که پس از سال‌ها با راه‌اندازی این مداس موافقت شد و برای سال تحصیلی پیش رو یکی از استان‌ها توانسته زیرساخت لازم را فراهم کند تا ما بتوانیم از مهرماه حدود ۴۰ دانش‌آموز در دوره اول متوسطه در گروه پسران در آذربایجان غربی داشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اکنون هم ثبت‌نام این مدرسه ادامه دارد و دانش‌آموزان عشایر استان آذربایجان غربی می‌توانند این مدرسه را انتخاب کنند.

طریفی حسینی گفت: این مدرسه به صورت شبانه‌روزی اداره خواهد شد و یک فضای آموزشی خوب و کاملا استاندارد دارد که در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است. 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: در بین دانش‌آموزان عشایر، دانش‌آموزان بسیار بااستعداد و بسیار باهوش و نخبه‌ای وجود دارد که بعضا به خاطر مناطق عشایری و شرایط خاص زندگی آنها، امکان تحصیل‌شان در مدارس شهری، سخت است و ما می‌خواهیم چنین مدارسی به صورت شبانه‌روزی در حوزه عشایر داشته باشیم تا بتوانیم این دانش‌آموزان بااستعداد و نخبه را وارد و متناسب با استعدادشان زمینه مناسب و امکانات لازم را برای‌شان فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: انشالله از مهرماه برای این مدرسه دانش‌آموز جذب می‌کنیم و انشالله سال به سال پایه‌های این مدرسه تکمیل خواهد شد، در دوره دوم متوسطه و همینطور برای گروه دختران برنامه‌ریزی خواهیم کرد که تکمیل شود.

طریفی حسینی گفت: استان خوزستان و گلستان هم موافقت اصولی دارند و از سال تحصیلی آینده با توجه به تمهید مقدماتی که باید انجام شود و حساسیتی که ما در مدارس سمپاد داریم از نظر فضای آموزشی و معلم و ... که باید تامین شود، برای سال آتی این دو استان هم دانش‌آموز جذب می‌کنند و به تدریج در بقیه استان‌ها نیز این مدارس راه‌اندازی خواهد شد.

دیگر خبرها

  • آئین اختتامیه دوازدهمین دوره المپیاد دانش آموزان آماده
  • فعالیت ۷۴۰ گروه جهادی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد
  • نام نویسی دانش آموزان برای تحصیل در حوزه‌های علمیه هرمزگان
  • نیمی از دانش‌آموزان مقطع متوسطه به سمت تحصیل در هنرستان رفتند
  • آغاز ساخت ۵۰ فضای آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد
  • افزایش ۳ درصدی ظرفیت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و ریاضی فیزیک در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • تاثیر ۵۰ درصدی معدل در کنکور امسال
  • صدور مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان
  • آزمایشگاه سیار در اختیار دانش‌آموزان محروم
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور