Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-19@19:46:56 GMT

ترور فخری‌زاده نقض منشور سازمان ملل است

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۲۹۳۰۲

ترور فخری‌زاده نقض منشور سازمان ملل است

 گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های فراقانونی در واکنش به ترور دانشمند بزرگ ایرانی اعلام کرد قتل هدفمند فرامرزی نقض قانون بین‌المللی حقوق بشر و منشور این سازمان به شمار می‌رود.

او در سه توئیت متوالی نوشت: «درباره شرایط کشته شدن (شهادت) محسن فخری‌زاده ، دانشمند برتر هسته‌ای ایران، هنوز سوالات زیادی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنوز هیچ بازیگر دولتی و یا غیر دولتی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. اما یادآوری می‌کنم که: یک قتل هدفمند فرامرزی خارج از درگیری مسلحانه نقض قانون بین‌المللی حقوق بشر در ممنوعیت محروم کردن خودسرانه دیگران از حق حیات و نقض منشور سازمان ملل متحد به شمار می‌آید که توسل به زور را در خارج از مرز‌ها در زمان صلح منع می‌کند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در ادامه نوشت: تعهدات بین‌المللی حقوق بشر در مورد رفتار هر کشوری در خارج از قلمرو آن کشور، از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری، کمیته حقوق بشر، کمیسیون بین آمریکایی حقوق بشر و دادگاه حقوق بشر اروپا تأیید شده است. کشور‌هایی که در اقدامات تجاوزکارانه منجر به محرومیت از حیات درگیر می‌شوند تعهدات پیمانی خود را نقض کرده‌اند.

 کالامار افزود: کشور‌هایی که از اتخاذ تدابیر منطقی برای حل و فصل مناقشات بین‌المللی خود از طریق مسالمت‌آمیز کوتاهی می‌کنند از پایبندی به تعهد مثبتشان برای تضمین حق حیات کوتاهی می‌کنند.

محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری صنایع دفاعی کشورمان، عصر جمعه در میدان  خلیج فارس آبسرد دماوند به وسیله انفجار و شلیک، مورد سوءقصد قرار گرفت.

به گفته شاهدان محلی ابتدای غروب جمعه یک درگیری در منطقه آبسرد آغاز شده که منجر به تبادل آتش میان دو طرف می‌شود. در این درگیری خودروی اول با آر پی جی مورد هدف قرار گرفته و به خوردروی دوم هم تیراندازی شده است. 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سازمان ملل ترور فخری زاده سازمان ملل ترور فخری زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۹۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین: آمریکا نباید خود را بالاتر از همه بداند

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین تاکید کرد که هر کشور عضو سازمان ملل می‌داند که تصمیمات شورای امنیت بر اساس منشور ملل متحد برای همه کشور‌ها الزام آور است.

براساس گزارش ریا نووستی، وانگ یی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک پس از دیدار با همتای اندونزیایی خود گفت: ما امیدواریم که آمریکا خود را بالاتر از دیگران تلقی نکند و با دقت به صدای جامعه بین المللی گوش دهد.

به گفته وی، در سازمان ملل متحد هیچ استثنایی در مورد رعایت قوانین بین‌المللی از جمله قوانین شورای امنیت وجود ندارد و آمریکا امتیازات ویژه ندارد.

او افزود: ما امیدواریم که آمریکا عادات قدیمی خود را تغییر دهد و خود را بالاتر از دیگران قرار ندهد. با عضویت در سازمان ملل و همکاری با سایر کشور‌های عضو، باید به تعهدات بین المللی خود عمل کند. واشنگتن باید از قطعنامه ۲۷۲۸ حمایت کند و به دنبال آتش بس همه جانبه در نوار غزه در اسرع وقت باشد. نجات مردم فلسطین از مصیبت آنها هنوز ممکن است. 

در ۲۵ مارس، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ۲۷۲۸ را تصویب کرد که در آن خواستار آتش بس فوری در ماه رمضان شد تا منجر به  آتش بس دائمی و پایدار و رفع همه موانع بر سر راه ارائه کمک‌های بشردوستانه در مقیاس بزرگ شود. اما رژیم صهیونیستی با تکیه بر حمایت آمریکا و غرب هنوز این قطعنامه را اجرا نکرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • وتوی آمریکا علیه عضویت کامل فلسطین برخلاف منشور سازمان ملل است
  • ایران، زن هندی را تحویل داد!
  • یک زن از خدمه هندی کشتی توقیفی در تنگه هرمز به کنسولگری هندوستان تحویل شد
  • چین: آمریکا نباید خود را بالاتر از همه بداند
  • ابلاغ منشور اهداف و برنامه های عملیاتی HSE سازمان بنادر و دریانوردی
  • پرداخت حقوق فروردین‌ماه بازنشستگان کشوری براساس مصوبه هیات دولت
  • حقوق فروردین ماه بازنشستگان بر چه اساسی پرداخت می شود؟
  • جزئیات واریز حقوق بازنشستگان
  • حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود
  • واریز حقوق بازنشستگان تا ساعاتی دیگر