Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@01:19:59 GMT

نصب سیستم های اعلام حریق

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۲۹۵۱۶

نصب سیستم های اعلام حریق

شرکت ایمن تیام سپاهان بالغ بر بیست و اندی سال در زمینه ایمنی، آتش نشانی و آزمایشگاه فعالیت دارد و خدمات تخصصی شارژ کپسول آتش نشانی طبق استاندارد NFPA-10 ، خرید و فروش انواع خاموش کننده های آتش، بازسازی سیلندرهای جوشکاری شده مطابق با استاندارد ۸۶۹ و تست آنها مطابق با استاندارد ۱۸۷۵۳، تست هیدرو استاتیک سیلندرهای بدون درز مانند سیلندرهای C02، CNG و ….

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

را مطابق با استاندارد ۶۷۹۲ انجام می دهد و هم اکنون یکی از بهترین شرکت ها در این زمینه هاست.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام ایمن تیام سپاهان، نصب و راه اندازی سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق نیازمند داشتن مهارت و تخصص کافی در زمینه برق کشی ساختمان و دانش راه اندازی کنترل پنل آن است.

اجزای سیستم اعلام حریق

دتکتور یا آشکار ساز دودی،  کنترل پنل، شاسی دستی و چراغ هشدار دهنده

چنانچه متراژ مکانی که سیستم اعلام حریق در آن می خواهد نصب ‌شود بالا باشد، باید یا از کنترل پنل‌های صنعتی دارای قابلیت زون بندی زیاد استفاده شود و یا تعداد دتکتورها و به طبع آن، تعداد زون‌ها را افزایش داد.   

دتکتور یا آشکار ساز دودی وظیفه اعلام حریق از طریق به صدا درآوردن آژیر و روشن کردن چراغ هشداردهنده در هنگام دریافت دود را بر عهده دارند.

کنترل پنل نیز به منظور اطلاع از زون یا مکانی است که آتش و دود در آن تشخیص داده شده است.

نحوه تخصیص تعداد دتکتورها در هر منطقه

شرکت های تولید کننده سیستم اعلام حریق، استانداردهای خاص خود را دارند که به هنگام خرید کردن و نصب آن باید به این استاندارد توجه کرد 

از جمله هر زون یا منطقه  نباید از ۲۰۰۰ متر مربع بیشتر باشد و المان‌های آن یعنی دتکتور، چراغ ، آژیر و شاسی نباید بیشتر از ۲۴ عدد باشد.   

در حالت کلی برای یک واحد مسکونی که دو خوابه با متراژ ۱۰۰ متر مربع باشد، لازم است چهار دتکتور یا آشکار ساز، یکی برای حال و پذیرایی، یکی برای آشپزخانه و دو تا دتکتور دیگر برای اتاق‌ها در نظر گرفته می شود.

در آپارتمان‌های مسکونی عموماٌ هر طبقه به عنوان یک زون در نظر گرفته می‌شود و دتکتورهای داخل خانه و فضای مشاع آن طبقه مثل راه پله و پاگرد جز یک زون محسوب می شود.

شرکت ایمن تیام سپاهان ارائه دهنده خدمات ایمنی و آتش نشانی مانند شارژ کپسول آتش نشانی ، سیستم های اعلام و اطفاء حریق و آزمایشگاه تست هیدرواستاتیک با به کارگیری نیروهای متخصص آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

برای دریافت مشاوره و خدمات ایمنی-آتش نشانی می توانید با شماره های ۰۲۱۴۰۳۳۷۴۰۰ و ۰۲۱۴۰۳۳۴۷۰۰ تماس حاصل نمایید.

دتکتورها را چگونه نصب کنیم

جهت نصب سیستم اعلام حریق در سازه‌ها باید دو سیم کشی صورت گیرد. سیم کشی اول جهت اتصال دتکتورها به سیستم برق ساختمان و سیم کشی دوم جهت اتصال آشکارسازها به کنترل پنل است.

درون هر آشکارکننده یا دتکتور یا حسگرهای دود ورودی و خروجی‌ وجود دارد.

 در دتکتور یا آشکارسازها عموماٌ یک ورودی با نام  L۱ in  و یک خروجی با نام L۲ out   وجود دارد که هر دو مثبت هستند و یک L۲   منفی که مشترک است.  

ابتدا سیم‌ها با استفاده از سیم چین لخت کرده و به ورودی و خروجی ‌های دتکتور وصل می‌کنیم. بعد از اتمام  کار سیم کشی دتکتور، درپوش آن را گذاشته و به سراغ نصب دتکتورهای دیگر می‌رویم.

نصب آخرین دتکتور

نصب دتکتورها همگی مثل هم هستند ولی برای نصب آخرین دتکتور در یک زون باید به یک نکته دقت شود.

در دتکتور آخر به دلیل اینکه پایان یک مدار قرار دارد و از طرفی هر مداری باید بسته شود تا عمل کند؛ بنابراین برای بسته شدن مدار یک دیود یا مقاومت تعبیه گردد.

بسته به برند سیستم اعلام حریق استفاده از دیود یا متفاوت می باشد. در بیشتر برندها از دیود استفاده می شود.

ابتدا لازم است برای بستن مدارها  و نصب و راه اندازی تمامی آشکارسازها، سیم‌های داخل دتکتور بسته شوند و در انتها دیود را برداشته  سر سفید رنگ آن را به  پایانه  L۱ out و سمت رنگ مشکی را به  L۲وصل ‌کنیم.

نصب کنترل پنل سیستم اعلام حریق

۱. ابتدا اطمینان حاصل کنید که برق ۲۲۰ ولت سیستم کنترل پنل قطع باشد.

۲. برای جلوگیری از به بارآمدن خسارت، باطری‌ها را از درون جعبه، خارج کنید.

۳. پس ازامتحان کردن سیم کشی، مقاومت‌های انتهای خط را از ترمینال جدا کرده و آن‌ها را به ترمینال دتکتور آخر و آخرین آژیر هرم‌دار متصل کنید.

۴. بعد از آن تمامی آژیرها و دتکتورها را وصل نمایید.

۵. تکمیل بودن مدار سیم کشی را با یک اهم متر چک کنید.

۶. باید به هر شستی، مقاومت ۴۷۰ اهم متصل باشد.

۷. زمانی که از محکم  و سالم بودن همه اتصالات و عایق روی سیم‌ها مطمئن شدید، باتری‌ها را در سر جای خودشان قرار دهید، سپس درب جلوی دستگاه را بسته و در آخر دستگاه را به برق وصل نمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نصب سیستم اعلام حریق شارژ کپسول آتش نشانی سیستم اعلام حریق کنترل پنل آتش نشانی سیم کشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۹۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌سوزی در پامنار

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از آتش‌سوزی در انبار یک کارگاه آهنگری و برش در محدوده خیابان پامنار خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید جلال ملکی در رباره جزئیات این حادثه گفت: در ساعت ۱۲:۳۷ ظهر امروز یک مورد حادثه حریق به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد که درپی آن ستاد فرماندهی آتش‌نشانان سه ایستگاه را به همراه تجهیزات مورد نیاز به محل حادثه واقع در پامنار کوچه پرتویی، اعزام کرد.

وی با اشاره به حضور عوامل آتش‌نشانی در محل حادثه گفت: با حضور آتش‌نشانان در محل مشاهده شد که حادثه در یک کارگاه آهنگری و برش رخ داده و کانون حریق نیز انبار این کارگاه به مساحت حدود ۵۰ مترمربع که پشت بام قرار داشت، است. در این انبار مقادیری رنگ و مواد اشتعال‌زای دیگر نگهداری می‌شد و شعله‌های آتش‌نیز در حال سرایت به بخش‌های دیگر این کارگاه و اماکن مجاور بود.

ملکی با بیان اینکه عوامل آتش‌نشانی اقدامات خود برای اطفاء حریق را از چند جهت آغاز کردند، گفت: با اقدامات آتش‌نشانان از گسترش بیشتر حریق جلوگیری شده و دقایقی بعد نیز آتش‌نشانان موفق شدند شعله‌های آتش را به‌طور کامل خاموش کنند.  

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران همچنین از مصدومیت یک نفر از آتش نشانان در جریان عملیات اطفاء حریق خبر داد و گفت: این آتش‌نشان در حین ماموریت از ناحیه پا دچار مصدومیت شد که به مرکز درمانی انتقال پیدا کرد.

وی با بیان اینکه آتش‌نشانان پس از اطفاء حریق و انجام عملیات و لکه‌گیری به ماموریت خود خاتمه دادند، گفت: علت این حادثه از سوی کارشناسان آتش‌نشانی بررسی و اعلام خواهد شد.

دیگر خبرها

  • (ویدیو) آتش‌سوزی گسترده در شهرک شکوهیه قم
  • حریق یک دامداری در سمنان
  • اطفاء حریق یک واحد صنفی در تربت حیدریه
  • مهار حریق گسترده در دامداری سمنان
  • حریق در واحد تولیدی شهرک صنعتی شکوهیه قم اطفا شد
  • حریق در واحد تولیدی شهرک صنعتی شکوهیه قم ‌+ تصویر
  • آتش‌سوزی در پامنار
  • تصاویری از عملیات تطفای حریق در بازار بندرعباس
  • مغازه تشک فروشی در آتش سوخت
  • انجام ۶۵ مورد ماموریت آتش نشانی در فروردین ماه