Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان آلمانی ابزاری ساختند که با استفاده از آن می‌توان وجود باکتری و عفونت را بدون انجام نمونه‌برداری تشخیص داد. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، پژوهشگران دانشگاه بوخوم، گوتینگن، دویسبورگ و کلن روش جدیدی برای تشخیص باکتری‌ها و عفونت‌ها ارائه کرده‌اند. در این پروژه آن‌ها از نانوحسگر‌های فلورسنت برای ردیابی سریع و ساده عوامل بیماری‌زا استفاده کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی سباستین کروش، که پیش از این در دانشگاه گوتینگن فعالیت داشته و اکنون در روهر-دانشگاه بوخوم (RUB) مشغول به کار است، نتایج کار خود را در مجله Nature Communications به چاپ رسانده است.

روش‌های رایج تشخیص باکتری‌ها به نمونه‌برداری از بافت و تجزیه و تحلیل آن نیاز دارد. تیم تحقیقاتی سباستین کروش امیدوارند که با استفاده از حسگر‌های نوری کوچک به ‌منظور مشاهده مستقیم پاتوژن‌ها در محل عفونت، دیگر نیاز به نمونه‌برداری نباشد.

این حسگر‌ها مبتنی بر نانولوله‌های کربنی اصلاح شده با قطر کمتر از یک نانومتر هستند. اگر این نانولوله‌ها در معرض تابش نور مرئی قرار بگیرند، نوری در محدوده مادون قرمز نزدیک (طول موج ۱۰۰۰ نانومتر و بیشتر) منتشر می‌کنند که برای انسان قابل مشاهده نیست. این رفتار فلورسانس، با برخورد نانولوله‌ها با مولکول‌های ویژه‌ای در محیط تغییر می‌کند. از آنجا که باکتری‌ها ترکیبات مشخص را در محیط آزاد می‌کنند، بنابراین نوری که توسط حسگر‌ها منتشر می‌شود، قادر است وجود برخی عوامل بیماری‌زا را نشان دهد.

در این مقاله، جزئیات ساخت حسگری را تشریح کردند که می‌توان عوامل بیماری‌زای مرتبط با عفونت‌های ایمپلنت را تشخیص داد.

از آنجا که نور منتشر شده نسبت به نور مرئی نفوذ بیشتری در بافت انسان دارد، بنابراین می‌توان گفت که این حسگر‌ها باکتری‌ها را حتی در زیر پانسمان زخم یا روی ایمپلنت نشان می‌دهد.

رابرت نینلر، نویسنده اصلی این مقاله از دانشگاه گوتینگن می‌گوید: «در آینده، این حسگر می‌تواند اساس تشخیص نوری عفونت‌ها در ایمپلنت‌های هوشمند باشد، چرا که دیگر در این حسگر‌ها نیازی به نمونه‌برداری نیست. بنابراین، این حسگر‌ها اجازه می‌دهند روند بهبودی یا عفونت احتمالی به سرعت شناسایی شده و در نتیجه، فرآیند مراقبت از بیمار بهبود می‌یابد.»

کروش اضافه می‌کند: «کاربرد‌های این فناروی تنها محدود به این موارد نیست. به‌عنوان مثال، تشخیص سریع عفونت در خون با این فناوری قابل انجام است.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو باکتری ایمپلنت نانولوله های کربنی نمونه برداری حسگر ها باکتری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۲۹۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۲ هزار و ۴۴۲ نمونه برداری از فرآورده‌های تولیدی در زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ قهرمانی گفت: بازرسان استاندارد مطابق قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد از واحد‌های تولیدی استان به طور مستمر بازرسی و نمونه برداری می‌کنند تا از استمرار و تداوم کیفیت محصولات تولیدی استان اطمینان حاصل نمایند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲، یک هزار و ۷۹۴ مورد بازرسی فنی از واحد‌های تولیدی استان به عمل آمد که این عملکرد نشان دهنده تحقق ۱۲۶ درصدی برنامه عملیاتی سازمان ملی استاندارد در زمینه بازرسی فنی از واحد‌های تولیدی استان است.

مدیرکل استاندارد استان زنجان گفت: بازرسی و نمونه برداری از فرآورده‌های مختلف صنایع در راستای نظارت بر کیفیت و حسن اجرای استاندارد در واحد‌های تولیدی استان زنجان انجام می‌شود.

قهرمانی ادامه داد: شهروندان برای اطلاع از اصالت و اعتبار محصولات دارای نشان استاندارد درج شده بر روی محصول به هنگام خرید می‌توانند کد ۱۰ رقمی ذیل علامت استاندارد را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال کنند.

وی افزود: شهروندان با این کار می‌توانند از اصالت کالا اطمینان حاصل کنند و هرگونه موارد فاقد انطباق را از طریق سامانه مردم دار به نشانی ۱۵۱۷.inso.gov.ir گزارش دهند.

دیگر خبرها

  • حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • لزوم تربیت نیروی متخصص مورد نیاز خراسان شمالی توسط دانشگاه‌ها
  • نمونه برداری از طلافروشی‌های استان تهران برای شناسایی مصنوعات با عیار پایین
  • واکسیناسیون کودکان هرمزگان علیه بیماری پُنوموکوک
  • ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
  • عفونت‌های ادراری و پروستات از جمله بیماری‌های شایع
  • انجام ۲ هزار و ۴۴۲ نمونه برداری از فرآورده‌های تولیدی در زنجان
  • هوش مصنوعی نارسایی قلبی را از طریق اسکن پا تشخیص می‌دهد
  • این آزمایش سرطان پروستات را بدون نمونه‌برداری تشخیص می‌دهد