Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@18:06:16 GMT

شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان کنترل شده است

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۳۰۲۵۹

شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان کنترل شده است

شهاب الدین منتظمی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار محیط زیست ایرنا افزود: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در حوزه مدیریت سازمان دامپزشکی است، بنابراین در آخرین بیانیه ای که این سازمان اعلام کرد مشخص شد که در سه استان مرکزی، اردبیل و مازندران این بیماری مشاهده شده، البته بخش های کوچکی از این استان ها که تعدادی پرنده در آن فرود آمدند بیماری مثبت اعلام شد مثلا بخشی از تالاب میقان در استان مرکزی و یا تالاب میل در استان اردبیل و یکی از نقاط تالابی در مازندران آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گزارش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره اینکه منشاء این بیماری از کجا بوده، گفت: پرندگان مهاجر یک مسیر پروازی مشخصی دارند و پایش آن می تواند اطلاعات زیادی به ما بدهد و با توجه به اهمیت موضوع تقریبا از شهریورماه از همکاران خواسته بودیم که پایش مستمر انجام شود و بر این اساس حتی پایش ها را هم با همکاری دستگاه های مرتبط افزایش دادیم و به نتایج خوبی دست یافتیم.

منتظمی ادامه داد: تقریبا دو هفته پیش در جلسه ای که با حضور نمایندگان سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی داشتیم نسبت به شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان در کشور هشدار دادیم چون از نتایج رصدها و پایش هایی که انجام دادیم مشخص شد که این بیماری در بخش هایی از روسیه و قزاقستان که در مسیر پروازی پرندگان مهاجر به کشور ما هستند، مشاهده شده بنابراین احتمال دادیم که این بیماری را در داخل کشور داشته باشیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار داشت: در واقع یک کمیته مشترک متشکل از سازمان دامپزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی داریم که دوره ای مسائلی را که احتمال می دهیم در حوزه حیات وحش اتفاق بیفتد بررسی می کنیم. 

وی تاکید کرد: برای این منظور کاملا آماده بودیم و به محض مشاهده اولین لاشه ها با همکاری ادارات کل دامپزشکی سه استان لاشه ها به موقع جمع آوری و به صورت بهداشتی دفن شدند و موضوع کنترل شده است.

منتظمی گفت: منشاء این بیماری از جمعیت غازها و قوها بوده چون این پرندگان با تاخیر به سمت ما پرواز می کنند و دو هفته پیش با شروع مهاجرتشان به سمت کشور ما، این بیماری هم مشاهده شد که فعلا مدیریت شده است.

وی تاکید کرد: می دانیم که در حوزه حیات وحش بحث درمان مفهمومی ندارد و فقط باید جمعیت بیمار مدیریت شود یعنی به موقع لاشه ها جمع آوری و به موقع پاکسازی صورت گیرد که این کارها به صورت شبانه روزی انجام شده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره آمار لاشه ها گفت: اکنون آماری از تعداد لاشه ها موجود نیست البته تعداد لاشه با آن تعدادی که بیماری در آنها مثبت می شود متفاومت است مثلا ممکن است از ۲۰ تا لاشه دو لاشه مثبت باشد که با توجه به شرایط نیمه تعطیلی ادارات هنوز عددی از این تفکیک اعلام نشده است اما به زودی جمع بندی می شود. 

وی اظهار داشت: در حیات وحش نمی توانیم روند مهاجرت را متوقف کنیم چون یک شرایط عادی است اما با توجه به اطلاعاتی که در اختیار داریم می توان شرایط را پیش بینی کرد و این اتفاق هم افتاد و احتمال قوی دادیم که شاهد شیوع این بیماری در کشور باشیم، از این رو به همکاران در سطح استان ها اطلاع رسانی کردیم، البته همکاران از شهریور ماه در حال پایش هستند و گفتیم چون در همسایه های شمالی ما این بیماری مثبت بود احتمال اینکه ما هم درگیر شویم وجود دارد بنابراین دستورالعمل های لازم را ارسال کردیم.

منتظمی گفت: جالب اینجاست که به محض اینکه اولین گروه های پرندگان در اردبیل فرود آمدند در همان اولین پایش ها چند قطعه بیمار و تلف شده شناسایی شدند و بلافاصله در اختیار همکاران دامپزشکی قرار گرفتند و سریع لاشه ها جمع آوری شد و تا اکنون هم موضوع مدیریت شده است.

وی تاکید کرد: پایش ها به صورت روزانه انجام می شود و بر این اساس به مردم اطلاع رسانی شده که اگر لاشه ای مشاهده کردند به آن نزدیک نشوند و به محیط زیست و دامپزشکی اطلاع دهند، البته در حالت عادی هم پایش ها به صورت مداوم انجام می شود اما اکنون مثلا در تالاب میقان گشت و کنترل ۲۴ ساعته شده و کنترل به صورت شبانه روزی انجام می شود و در دو روز گذشته گزارشی از تلفات اعلام نشده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره مجور شکار پرندگان گفت: اکنون تحت هیچ شرایطی مجوز شکار پرندگان صادر نمی شود و برای صدور یا عدم صدور شرایط موجود در منطقه در تصمیم گیری ها بسیار مهم است.

آنفلوآنزای پرندگان گونه‌ای بیماری ویروسی است که ویروس عامل آن از خانوادهٔ Orthomyxoviridae  است.

این ویروس خود دارای سه تیپ A,B،C است. تیپ A توسط تحت آنتی‌ژن‌های H و N تقسیم‌بندی می شود، ویروس هایی که در آزمایش‌ها جداسازی می‌شوند از گونه A این ویروس و از زیررده‌های H۵ و H۷ هستند.

در ژوئیهٔ ۲۰۰۵ گزارش‌های رسمی در مورد همه‌گیری ویروس H۵N۱ در مرز برخی کشورها داده شد. در پایان ماه روسیه و قزاقستان هم گسترش آنفلوانزای پرندگان را گزارش کردند و گفتند عامل بیماری، ویروس H۵N۱ است. چند سالی است که در ایران نیز شاهد شیوع این بیماری در میان پرندگان هستیم که گاهی تلفات زیادی به همراه دارد.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست آنفولانزای پرندگان استان مرکزی مازندران اردبیل آهنگ حیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست آنفولانزای پرندگان استان مرکزی مازندران اردبیل آهنگ حیات سازمان حفاظت محیط زیست آنفولانزای پرندگان استان مرکزی مازندران اردبیل آهنگ حیات اخبار کنکور سازمان حفاظت محیط زیست حاد پرندگان حیات وحش لاشه ها پایش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۰۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش روستابازار‌ها در کنترل قیمت‌ها

ایرج صفایی مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه گفت : ایجاد روستا بازار‌ها در استان کرمانشاه تأثیر به سزایی در کاهش قیمت‌ها داشته است و مردم نیز به خوبی استقبال کردند، به عنوان یک الگوی مناسب، شهرداری نیز برای توسعه این کار در سطح شهر کرمانشاه، بازارچه‌های متعددی ایجاد کرده است.

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه عنوان کرد: روستا بازار در ۱۱ شهرستان استان کرمانشاه افتتاح شده که در حال حاضر ۱۰ شهرستان فعال هستند و پیگیر هستیم که در شهرستان‌های کنگاور، سرپل‌ذهاب و دالاهو روستا بازار ایجاد کنیم.

صفایی اذعان کرد: بخش زیادی از کالا‌های اساسی و تنظیم بازاری از جمله گوشت گرم، مرغ منجمد و... توسط سازمان جهاد کشاورزی یا سازمان صمت در روستا بازار‌ها توزیع می‌شود و در برخی از این روستا بازار‌ها کالابرگ‌های الکترونیکی فعال بوده و به مردم عرضه می‌شود.

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در راستای عمل به شعار سال و بیانات مقام معظم رهبری در حوزه جهش تولید با مشارکت مردم، تعدادی برنامه تحول‌آفرین برای سازمان پیش‌بینی شده که در بخش عظیمی از آن یعنی تعاونی‌ها، مردم دخیل هستند از جمله در بخش تامین و توزیع کالا‌های اساسی، خرید و فروش محصولات کشاورزی، تامین و توزیع نهاده‌های دامی که تعاونی‌ها فعالیت می‌کنند.

صفایی تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های سازمان، ایجاد نظام‌های بهره‌برداری توسط یکسری تعاونی‌های تولید کشاورزی است که برنامه‌های یکپارچه‌سازی اراضی در حوزه جهش تولید، رعایت الگوی کشت و مدیریت محصولات پر آب بر، را در دستور کار خود دارند و برای مناطق سامانه‌های گرمسیری و سردسیری نیز اجرای این طرح‌ها توسط تعاونی‌ها در نظر گرفته شده است.

صفایی با اشاره به نقش سازمان تعاون روستایی در بحث صادرات گفت: در حوزه صادرات، تعاونی‌هایی که در این حوزه فعال هستند قطعاً مورد حمایت هستند و تقویت خواهند شد و در واقع تلاش ما این است که سهم ۲۵ درصدی اقتصاد کشور که برای تعاونی‌ها در نظر گرفته شده است، محقق شود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • کاهش شیوع سالک در سمنان
  • نقش روستابازار‌ها در کنترل قیمت‌ها
  • نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها
  • کیفیت «گندم» کشور در سطح جهانی است
  • برخورد با مسافربرهای شخصی غیرمجاز در شهر ارومیه
  • چگونه می‌توان بیماری دیابت را کنترل کرد؟
  • بازدید مشترک و پایش مرکز معاینه فنی خودروهای سبک شهرستان چایپاره
  • فرمانده مرزبانی: مرزهای کشور را به صورت پهپادی و تصویری پایش می‌کنیم
  • پایش مزارع کلزا در منطقه چنقرالوی پل شهرستان ارومیه
  • پاکسازی ۱۴۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی لرستان در برابر بیماری قارچی زنگ زرد