Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اکوفارس از سازمان توسعه تجارت ایران، «فرزاد پیلتن» با بیان اینکه ارزش وزنی صادرات ایران به عراق طی هفت ماه ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده است، اظهار داشت: در این مدت عراق با سهم ۲۷ درصدی از مجموع صادرات ایران، بالاتر از چین در صدر بازارهای صادراتی ایران قرار گرفت.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد در این مدت پس از عراق، در فهرست مهم‌ترین بازارهای هدف جمهوری اسلامی ایران، چین با چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و سهم ۲۴ درصدی در رتبه دوم، امارات با ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و سهم ۱۲ درصدی در رتبه سوم، ترکیه با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و سهم ۸.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ درصدی در رتبه چهارم، افغانستان با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و سهم ۷.۳ درصدی در رتبه پنجم اهداف صادراتی کشور قرار داشته‌اند.

پیلتن گفت: مقایسۀ روند صادرات ایران به عراق طی مدت مذکور نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نشان دهنده رشد  ۲۶ درصدی در وزن است.    

مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی ادامه داد: علاوه بر گاز و برق، انواع کالا مانند میله‌های آهنی،گوجه فرنگی، کاشی و سرامیک، هندوانه تازه، کولرهای آبی، رب‌گوجه فرنگی، قطعات توربین‌های بخار، پنیر و بیسکویت نیز جزو مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به عراق محسوب می‌شوند.

وی تاکید کرد: کشورهای ترکیه با حدود ۲۶ درصد، چین با ۲۵ درصد،کره جنوبی با حدود ۶ درصد، هند با پنج درصد و آمریکا با حدود چهار درصد سهم از بازار عراق، رقبای جمهوری اسلامی ایران در بازار عراق محسوب می‌شوند.

به گزارش ایرنا، عراق سالانه حدود ۹۰ میلیارد دلار صادرات و حدود ۳۲ میلیارد دلار واردات از جهان دارد. مهم‌ترین کالاهای وارداتی این کشور گندم، برنج، روغن، شکر، دارو، مصنوعات صنعتی و فلزی، خودرو، تجهیزات نیروگاهی و مخابراتی و مهم‌ترین صادرات آن نیز نفت خام، فرآورده‌های شیمیایی، برخی مواد غذایی و حیوانات زنده است.

در هفت ماهه نخست امسال حجم صادرات بالغ بر ۸۵ میلیون تن بود و ارزش کل تجارت خارجی کشور به ۳۸ میلیارد و ۲۷۸ میلیون دلار رسید.

سهم صادرات از کل تجارت خارجی ۶۵ میلیون و ۵۷۳ هزار تن به ارزش ۱۸ میلیارد و ۲۳۸ میلیون دلار و سهم واردات ۱۹ میلیون و ۳۳۲ هزار تن به ارزش ۲۰ میلیارد و ۴۰ میلیون دلار بود که از کل واردات در این مدت ۱۳.۸ میلیون تن مربوط به کالاهای اساسی است.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: میلیون دلار و سهم درصدی در رتبه صادرات ایران مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۰۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵۰ درصدی صادرات از گمرکات آذربایجان غربی

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی در  گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوانبا اشاره به صدور ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کالا از گمرکات استان، اظهار کرد: از مجموع این میزان صادرات یک میلیارد و و ۱۰۰ میلیون دلار آن مربوط به گمرکات خود استان و ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار نیز مربوط به صادرات سایر گمرکات کشور از گمرکات استان بوده است.

خالد جنگجو با بیان اینکه در استان آذربایجان غربی  ۹ گمرک به عنوان مبادی تجاری صادرات و واردات کالا فعالیت می‌کنند، افزود: ارزش این مقدار صادرات در مقایسه به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی کشور‌های ترکیه، آذربایجان و عراق و تعدادی از کشور‌های اروپایی را مقصد اصلی صادرات کالا‌های ایرانی از گمرکات استان اعلام کرد.

جنگجو در ادامه به روند ترانزیت کالا از استان هم اشاره و اضافه کرد: در سالی که گذشت در مجموع ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع کالا از استان ترانزیت زمینی و ریلی شده که ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن آن مربوط به ترانزیت از گمرکات خود استان و بقیه ترانزیت عبوری سایر گمرکات بوده است.

او همچنین از توافقات رؤسای گمرکات ایران و ترکیه برای توافق ۲ کشور برای تحقق سقف تجارت مشترک دو طرف تا ۳۰ میلیارد دلار هم اشاره کرد و گفت: مقرر شد ۱۲ بند از ۱۹ بند توافقنامه دو طرف برای تسهیل در روانسازی تجارت بزودی عملیاتی شود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • ظرفیت صادرات ایران به روسیه ۲۰ برابر الان
  • صادرات حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز به عراق به ارزش ۱۵ میلیارد دلار
  • صادرات حدود ۵۲میلیارد مترمکعب گاز به عراق‌ به ارزش ۱۵میلیارد دلار
  • صادرات حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز به عراق‌ به ارزش ۱۵ میلیارد دلار
  • فیلم/ تمدید صادرات گاز ایران به عراق
  • تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق پنج سال دیگر
  • قرارداد صادرات گاز ایران به عراق تمدید شد
  • رشد ۱۵ درصدی صادرات کردستان در سال گذشته
  • افزایش ۵۰ درصدی صادرات از گمرکات آذربایجان غربی
  • رشد صادرات ایران به چین در ۱۰ سال گذشته