Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@05:34:13 GMT

حمل و نقل شهری متحول می‌شود

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۳۰۲۷۶

حمل و نقل شهری متحول می‌شود

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان: در حال حاضر رابطه فعالیت با مکانِ مشخص به شدت دچار واگرایی شده؛ لذا بر اساس یک تحلیل علی و معلولی پرواضح است که تحرکِ مکانی و حمل و نقل شهری در آینده نزدیک به شدت دچار تحول می‌شود.

به گزارش ایمنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی استان اصفهان، علی هنردان در خصوص غیر حضوری شدن بسیاری از فعالیت‌ها اظهار کرد: توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) به عنوان پدیده‌ای جدید و گسترش ویروس کرونا به عنوان پدیده‌ای نوظهور اصل وابستگی فعالیت‌ها به مکانی مشخص را به طور قابل توجهی به چالش کشیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امروزه شاهد غیرحضوری شدن بسیاری از فعالیت‌ها شده‌ایم و مفهوم فاصله واقعی به مفهوم آنلاین و بی‌فاصلگی مجازی تبدیل شده است.

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص پیش بینی آینده حمل و نقل شهری با توجه به غیر حضوری شدن بسیاری از فعالیت‌ها گفت: در حال حاضر رابطه فعالیت با مکانِ مشخص به شدت دچار واگرایی شده؛ لذا بر اساس یک تحلیل علی و معلولی پرواضح است که تحرکِ مکانی و حمل و نقل شهری در آینده نزدیک به شدت دچار تحول می‌شود.

هنردان افزود: برای تحلیل این موضوع که آینده حمل و نقل شهری در آینده چه خواهد شد باید موضوع را از جنبه تقاضای حمل و نقل و رفت‌و آمد بررسی کرد.

وی با بیان اینکه در علم شهرسازی فعالیت‌های انسانی به دو دسته ضروری و انتخابی تقسیم می‌شوند. تشریح کرد: فعالیت‌های ضروری آنهایی هستند که حضور انسان در فضا و مکانی خاص به ضرورت روی داده و انسان برای کار و خرید مایحتاج خود در فضاهای شهری حضور می‌یابد اما فعالیت‌های انتخابی آنهایی هستند که حضور انسان در فضا نه به دلیل ضرورت بلکه از سر تفریح، پرسه زنی، ارتباطات و تعامل اجتماعی روی می‌دهند.

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان ادامه داد: تابعِ کل تقاضای سفرهای شهری را می‌توان حاصلِ جمع جبری دو تابع تقاضای سفرهای ضروری و تابع تقاضای سفرهای انتخابی فرض کرد.

هنردان در خصوص اینکه تمایل شهروندان در آینده به سوی وسایل نقلیه شخصی خواهد بود یا انواع حمل و نقل عمومی گفت: وجود و رشد پدیده‌های جدید و نوظهور کرونا و توسعه فاوا مسلماً بر تابع تقاضای سفرهای ضروری تأثیر منفی دارد.

وی ادامه داد: به این صورت که از حجم سفرهای ضروری کاسته خواهد شد و با توجه به فراغت حاصل شده به دلیل حذف زمان سفرهای ضروری و از طرفی رشد نیازهای تفریحی و اجتماعی ناشی از دورکاری و از طرفی دیگر افزایش بهره‌وری فعالیت‌ها و در پی آن افزایش درآمد خانوارها شاهد رشد تابع تقاضای سفرهای انتخابی خواهیم بود.

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان با بیان اینکه در شرایط گفته شده سفرهای شهروندان به دلیل نیازهای فراغتی، صله رحم و تعاملات اجتماعی افزایش می‌یابد اضافه کرد: بنا بر این تحلیل نمی‌توان به طور قطع پیش بینی کرد که با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات تابع کلِ تقاضای سفر در شهرها و وابستگی به حمل و نقل عمومی کاهش می‌یابد.

هنردان خاطرنشان کرد: در خصوص حمل‌ونقل عمومی بنا به تجربه شهرهای آمریکایی می‌توان حدس زد که با توجه به کاهش وابستگی سکونت و فعالیت به مکانی مشخص و کاهش هزینه‌های حمل و نقل، احتمالاً در آینده حرکت به سمت حومه‌ها و روستا شهرها شدت می‌گیرد و در پی آن حمل‌ونقل خصوصی تا حد قابل توجهی جایگزین حمل و نقل عمومی می‌شود.

وی با بیان اینکه شرایط هر شهری متفاوت از سایر شهرها است عنوان کرد: آینده حمل و نقل عمومی هر شهر را باید در بستر شرایط درونی و بیرونی و روندهایِ پیشِ‌رویِ همان شهر تحلیل کرد.

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار در خصوص اینکه آیا پیشرفت فناوری‌ها و بکارگیری آن وابسته به صرفه اقتصادی آن خواهد بود یا اختصاص منابع مالی در این زمینه افزایش می‌یابد، اظهار کرد: جریان سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین بخصوص فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات به دلیل ایجاد صرفه‌های اقتصادی از جمله صرفه‌های ناشی از مقیاس، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری و درنهایت افزایش تولید همچون گذشته در آینده نیز افزایش می‌یابد.

هنردان افزود: این افزایش تا زمانی ادامه می‌یابد که علاوه بر توجیه مالی و سودآوری بخش خصوصی از توجیه اقتصادی نیز برخوردار باشند به این معنی که هزینه‌ها و اثرات منفی خارجی ناشی از رشد آن‌ها همواره کمتر از مزایا و اثرات مثبت خارجی ناشی از رشد و به‌کارگیری آن‌ها باشد.

کد خبر 458109

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اصفهان حمل و نقل حمل و نقل شهري ناوگان حمل و نقل زیرساخت حمل و نقل سازمان فاوا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق حمل و نقل عمومی حمل و نقل شهری سفرهای ضروری شدت دچار فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۰۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جای خالی آموزش‌های شهروندی در تهران | ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲ فعالیت کردند

به گزارش همشهری آنلاین، سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: در برنامه چهارم، ۲۱حکم در حوزه این معاونت وجود دارد اما بعد از گذشت سه سال از عمر این دوره مدیریت شهری جای سوال است که چه تعداد از این احکام محقق شده است؟

او افزود: احداث ۷سرای محلات در برنامه بود اما چه تعداد تاسیس شده است؟ در حوزه آموزش‌های شهروندی بگوید که چه تعداد از این آموزشها ارائه شده است؟ در مورد قرارگاه جهادی سیدالکریم توضیحاتی ارائه دهید که قرار است چه اقداماتی انجام دهد.

تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه مردم از شهرداری تهران توقع دارند که شهری تمیز و آراسته داشته باشند و برای اینکه شهری آراسته و در شأن و متناسب با فرهنگ مان داشته باشیم، لازم است اقداماتی در چارچوب توقعات مردمی شکل گیرد، گفت: سوال من این است که چقدر برای فرهنگ‌سازی شهر متمدن تلاش کردیم؟

علیرضا نادعلی رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه جلسات متعددی با معاونت فرهنگی برگزار شده است، گفت: در مورد استقبال از نوروز زحمات زیادی کشیده بودند، اما در برخی از مناطق، برخی از کارها برای استقبال از نوروز خوب و در برخی مناطق کیفیت نداشت و باید متوازن می شدند و در مورد فعالیت ماه رمضان نیز باید بگویم در بیلبوردهای شهری به مردم گزارش داده می شد و ما هر چه به سمت مناطق و محلات برویم کارها نهادینه می شود و سعی شده به موضوعات جدید با تکنولوژی جدید وارد شوند که باید ادامه داشته باشد تا جاهای خالی پر شود.

جای خالی شادی و تفریح بعد از کرونا

نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه انجام کارهای اجتماعی بعد از کرونا بسیار سخت است و شهرداری تمام تلاش خود را کرد تا با طراحی برنامه‌های خلاقانه مردم را به برگزاری برنامه های جمعی تشویق کند، افزود: برای شادی و تفریح بعد از کرونا نیازمند الگو و طراحی جدید بودیم که این مهم نیز محقق شد و شاهد بودیم که جشنواره شهر رمضان امسال با حضور پرشور مردم رقم خورد.

پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه امسال به همراه خانواده در برنامه بلوار کشاورز و پارک لاله حضور داشتم و از این خلاقیت‌ها وابتکارات تشکر می‌کنم، گفت: اما نیازمند تولیدات خلاقانه و نوآورانه هستیم و در برنامه‌های امسال ابتکاراتی داشتیم و توصیه میکنم که سال دیگر به مسئله معرفی ظرفیت های گردشگری تهران توجه ویژه شود.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز با بیان اینکه رویکرد وظایف ذاتی شهرداری باید تقویت شود، گفت: انتظار ما این بود که در روز زمین پاک بیشتر فعالیت صورت می گرفت و در حوزه آب، هوا و خدمات شهری، اقدامات بیشتری مورد توجه قرار بگیرد.

حجت السلام سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورا هم با بیان اینکه ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲ درگیر بودند که جای تقدیر دارد، ادامه داد: باید آموزش خانواده را با محوریت مادران مورد توجه قرار دهیم. اگر مادر خانواده درست آموزش ببیند هم می‌تواند فرزند را درست تربیت کند و هم تأثیر ویژه ای بر همسر خود داشته باشد.

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی در حوزه فرهنگسازی انسان متعالی انجام شد، گفت: در سالهای قبل اقدامات دینی با روش‌های نوین و جذاب چندان برگزار نمی‌شد که این اقدام در سال جاری مورد توجه قرار گرفت. باید در بیلبوردها برنامه‌های دیگر نیز معرفی می شد تا مردم از برنامه‌های بیشتری بهره ببرند.

کد خبر 846684 منبع: ایسنا برچسب‌ها حقوق شهروندی شوراى شهر تهران

دیگر خبرها

  • خروج ۵ پزشک خانواده از چرخه بهداشت و درمان در جویبار
  • تهدیدهای ترانزیت دریایی در ۱۴۰۳
  • تعامل مدیریت شهری ساوه برای دفع بهداشتی زباله‌ها ضروری است
  • تسلا سال آینده به جای ماشین ربات می‌فروشد
  • میزان سفرهای حمل ونقل عمومی درون شهری زیر ۵۰ درصد است
  • شهردار بندر دیر معرفی شد
  • جای خالی آموزش‌های شهروندی در تهران | ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲ فعالیت کردند
  • بخشی از حق‌آبه ایران از «هیرمند» پرداخت شد/ در سفرهای خارجی تحقق شعار سال در دستور کار قرار دارد/ دولت همچنان خواهان افزایش تعطیلات آخر هفته است
  • در سفرهای خارجی تحقق شعار سال در دستور کار قرار دارد
  • استقبال گردشگران خارجی از سفر به گیلان