Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرور ‌هادیان: یکی از وقف‌هایی که از گذشته‌های دور وجود داشته، وقف عزاداری و روضه‌خوانی است.

بسیاری از واقفان معتقدند، در گذشته‌ها به علت آنکه برگزاری مراسم و مجالس عزاداری امام حسین(ع) و ائمه اطهار(ع) ممنوع بود، بسیاری از واقفان، وقفشان به این سمت و سو رفته است.

موقوفه «حاج‌قربان قسمتی» در قوچان یکی از وقف‌های عزاداری دهه محرم است؛ برگزاری مجالس عزاداری در یک دهه محرم که تاسوعا و عاشورا در اولویت‌های برگزاری قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به سراغ متولی این موقوفه که می‌روم؛ درمی‌یابم به دلیل کهولت سن امکان گفت‌وگو مهیا نیست بنابراین پسرش متولی موقوفه «مرتضی قسمتی»، متولد ۱۳۵۰ در تهران و ساکن مشهد به عنوان وکیل پدرش امور وقف جد پدری را برعهده دارد. او درباره این موقوفه می‌گوید: این موقوفه متعلق به جد پدر پدربزرگ من است و شامل هفت دربند مغازه تجاری در قوچان است و یک باب منزل در قوچان که برای برگزاری مراسم‌های عزاداری از آن استفاده می‌شود. او می‌افزاید: درآمد حاصل از اجاره‌های این مغازه‌ها، صرف عزاداری 10 روز محرم و همچنین برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا می‌شود.

وی توضیح می‌دهد: در سال ۶۰، منزل پدریمان در قوچان که حدود ۳۰۰ متر است بازسازی شد تا مراسم‌ها در آنجا برگزار شود و نیت واقف از گذشته‌های دور تاکنون هر ساله انجام می‌شود. او با اشاره به این نکته که در گذشته‌های دور که امکانات رفاهی کم بود به طور قطع انجام این وقف چندان راحت نبوده است، اظهار می‌دارد: در آن دوران امکانات طبخ غذا مانند امروز نبوده و آشپزی برای 10 روز و عاشورا و تاسوعا برای جمعیت عزادار کار ساده‌ای نبوده است. اما با توجه به عشق و علاقه و اعتقادات قلبی و مذهبی این کار انجام می‌شده است.

وی درباره آثار و برکات وقف در زندگی افراد بیان می‌دارد: به اعتقاد من جد پدربزرگم با این کار یک درس خوب برای همه فامیل به یادگار گذاشت، او با این وقف اگر چه خودش دیگر نیست اما همیشه نامش را زنده نگاه داشت. از طرفی این وقف موجب شده است همه فامیل در این روزها در قوچان دور هم جمع شویم و صله رحم ایجاد شود و همچنین هر کسی در هر جایگاه اجتماعی و شغلی بدون هیچ تفاوتی در کنار هم برای برگزاری مراسم عزاداری تلاش کنیم.

مجتبی قسمتی تصریح می‌کند: از زمان وقف تاکنون همان طور که جد پدربزرگمان خواسته است، مراسم و مجلس عزاداری حسینی و پذیرایی با غذا انجام‌ می‌شود اما امسال به دلیل کرونا و عدم امکان دور هم جمع شدن برای برگزاری مجالس عزاداری، بحث نیت وقف را با تهیه غذا در این روزها و در ظروف یکبار مصرف و توزیع در مناطق محروم و کم‌بضاعت حاشیه شهر قوچان و یکی از روستاهایی که اولویت برای توزیع غذا داشت انجام دادیم. وی با اشاره به این نکته که هنگام توزیع غذا در این مناطق بسیار احساس خوبی داشتیم و همه معتقد بودیم که امسال این وقف به خوبی اجرا شد تأکید می‌کند: همه ما طی سال احساس خوبی برای برگزاری نیت واقف داریم و حال و هوای معنوی خوبی را تجربه و از برکت این وقف حس و حال خوب و اتفاق‌های خوب زیادی را در زندگی حس می‌کنیم‌.

وی در ادامه درباره ضرورت وقف به‌روز خاطرنشان می‌سازد: به اعتقاد من در هر زمانی بنا به شرایط و موقعیت جامعه، وقف باید به همان سمت برود. برای مثال در شرایط فعلی باید وقف‌ها به سمت کمک به محرومان، آموزش، بهداشت‌ و مدرسه‌سازی برود تا مشکلات بسیاری از افراد را بتوان مرتفع کرد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: وقف عزاداری برگزاری مراسم برای برگزاری گذشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۰۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی سید محمد حسین طباطبایی بروجردی شامگاه سه شنبه با حضور مراجع عظام تقلید، طلاب، روحانیون و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.

در این مراسم آیت الله جوادی آملی و آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید، آیت الله حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله مقتدایی عضو شورای عالی مدیریت حوزه، آیت الله شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان، تعدادی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تعدادی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم، طلاب و روحانیون و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.

این مراسم گرامیداشت پس از اقامه نماز مغرب و عشا با قرآئت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و سید مهدی میرداماد از مداحان اهل بیت (ع) مداحی و استاد حسین انصاریان نیز در این مراسم به ایراد سخن پرداخت.

در حاشیه این مراسم نمایشگاهی در راستای معرفی شخصیت این عالم برجسته شیعه در کنار مزار وی برپا شد.

کد خبر 6087114

دیگر خبرها

  • شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد
  • سلامت زیر بنا و اساس جامعه است
  • پخش‌زنده| برگزاری مراسم وفات حضرت عبدالعظیم (ع) در شهر ری
  • وزیر خارجه اسرائيل: جلوی ایران را بگیرید
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شاعر معاصر زنده یاد استاد علی نظمی تبریزی
  • تأکید امام جمعه اردبیل بر افزایش تولیدات هنری برای رفع نیازهای روز جامعه
  • برگزاری مراسم ازدواج ۱۰۰ زوج جوان در شهرستان قشم
  • برگزاری کنگره ملی هزارو ۶۶شهید قوچان
  • پاسخ فرهنگ انقلابی به نیازهای امروزی
  • مراسم عزاداری شهادت حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در قم برگزار می‌شود