Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@22:06:12 GMT

آمادگی کامل خوزستان برای هجوم احتمالی ملخ‌ها

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۳۱۵۶۸

آمادگی کامل خوزستان برای هجوم احتمالی ملخ‌ها

به گزارش ایرنا خدارحم امیری زاده شنبه در حاشیه نشست پایش و رصد ملخ‌ها در سرسرای اداری جهاد کشاورزی خوزستان به خبرنگار ایرنا بیان کرد: با توجه به گزارش سازمان فائو(سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد)  مبنی بر مشاهده ملخ در کشورهایی از جمله کویت، عربستان و یمن، رصد و پایش صورت می گیرد و اکیپ های ردیابی و پایش تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دیروزجمعه با توجه به گزارش‌های رسیده مبنی بر مشاهده چندین مورد ملخ در آبادان و ماهشهر برای بررسی و پایش وضعیت اعزام شدند اما درشهرستان‌هایی مانند هویزه، خرمشهر، هندیجان، امیدیه و بهبهان نیز اکیپ‌های تشکیل داده‌ایم.

امیری زاده ادامه داد: زیرساخت‌های مبارزه با ملخ‌ها نیز در سال‌های قبل فراهم شده و این نشست نیز در راستای ارائه هشدارها و آمادگی لازم برگزار شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: تمام امکانات خوزستان آماده است و از ظرفیت ارگان‌هایی مانند هواشناسی و دریابانی نیز کمک می‌گیریم و در صورت مشاهده هرگونه دسته‌های ملخ که به سمت کشور ما حرکت کنند آمادگی مبارزه زمینی و هوایی وجود دارد تا دسترنج کشاورزان و امنیت غذایی کشور مورد تهدید قرارنگیرد.

وی توضیح داد: انتظارمی رود دستگاه‌های دیگر نیز همکاری‌های لازم را داشته باشند چون شرایط برنامه ریزی، اعتبار و امکانات نیز در نشست بحران استانداری مورد بررسی قرار گرفته و مورد تاکید استاندار است و سازمان‌های برنامه و بودجه و حفظ نباتات کشور نیز پای کار هستند.

امیری زاده گفت: امسال این وضعیت کمی نسبت به سال گذشته کمی زودتر اتفاق افتاده که به دلایل شرایط جوی مخصوصا وزش باد ممکن است دسته‌های ملخ‌ها زودترهجوم بیاورند البته بارندگی‌ها تا حدودی در کنترل آنها موثر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اضافه کرد: بنابراین با انجام تمهیدات لازم نباید اجازه دهیم این ملخ‌های تغذیه کننده وارد کشورشود و به کشت‌های کشاورزان ما آسیب برساند.

وی اظهار داشت: هواپیماهای هوایی، پهبادها، سمپاش‌های ماشینی و دستی آماده هستند تا در صورتی که به نرم مبارزه برسند اقدامات لازم انجام شود.

امیری زاده ادامه داد: در سال گذشته در ۶ هزار هکتار با ملخ ها مبارزه شد و نیروهای ما اجازه ندادند آسیبی به زراعت و کشاورزی مردم وارد شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: ملخ‌ها تنها به کشاورزی آسیب نمی‌رسانند بلکه از هر سطح سبزی از جمله مرتع، جنگل، زراعت و نیشکر  ودر هر ۲۴ ساعت ۲ برابر وزن خود تغذیه می‌کنند.

نخستین بار در دهه‌های اخیر، ملخ صحرایی در بهمن ۱۳۹۷ در مزارع شهرستان ساحلی هندیجان در۱۶۰ کیلومتری جنوب شرقی خوزستان مشاهده شد. اوج ریزش این آفت نابودکننده در تابستان ۱۳۹۸ در بسیاری از مناطق خوزستان مشاهده شد و کشاورزان متحمل خسارات سنگینی شدند.
در آن زمان عملیات مقابله و کنترل این آفت در خوزستان به صورت هوایی (پهپاد) و زمینی و هواپیماهای سم پاس با مشارکت بهره‌برداران بخش کشاورزی استان انجام شد.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۵میلیون تن محصولات زراعی و باغی به ارزش بیش از ۲۰۰هزار میلیارد ریال به لحاظ کمیت و تنوع تولیدات در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی خوزستان اهواز ملخ صحرایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی خوزستان اهواز ملخ صحرایی وزارت جهاد کشاورزی خوزستان اهواز ملخ صحرایی اخبار کنکور جهاد کشاورزی خوزستان امیری زاده ملخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۱۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت اولین خوشه های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: کار برداشت گندم از ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان از دشت پیشین شهرستان راسک آغاز شد.

سید محمدرضا سیدحسینی امروز پنجشنبه اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های حمایتی دولت و تعهد ابلاغی سازمان از سوی وزارت جهادکشاورزی و مشارکت کشاورزان ۳۱ هزار و ۲۰۰ هکتار حدود ۹۰ درصد از گندمزارهای سیستان وبلوچستان زیر پوشش کشت قراردادی قرار گرفته است.

وی با اشاره به رشد بیش از ۱۰۰ درصدی میزان کشت قراردادی گندم در سیستان و بلوچستان نسبت به تعهد کشت قراردادی به وزارت جهاد کشاورزی افزود: خوشبختانه کشاورزان در سال زراعی جاری استقبال خوبی برای کشت قراردادی داشته‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: امسال ۱۶ مرکز خرید در سطح استان، کار خرید گندم از گندمکاران را انجام خواهند داد.

وی در خصوص قیمت گندم سال زراعی جاری بیان کرد: نرخ پایه خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی و دورروم به ترتیب ۱۷۵ هزار ریال و ۱۸۰ هزار ریال تعیین شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایجاد زنجیره ارزش در محصولات کشاورزی یکی از برنامه‌های راهبردی لرستان است
  • افتتاح مرکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در بندرعباس
  • توزیع ۱۷۵ تن اقلام اساسی در روستا‌های مازندران
  • برداشت اولین خوشه های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان
  • آزادسازی اراضی کشاورزی ۳ هزار میلیاردی در محمودآباد
  • برنامه‌های جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان برای تحقق شعار سال
  • فعال کردن کارگاه‌های راکد در کردستان مورد توجه قرار گیرد
  • دو درصد پروتئین کشور در قم تولید می‌شود
  • میزان تولید تخم مرغ در استان قم به ۱۳۵ هزار تن رسیده است
  • ۲ درصد پروتئین کشور در قم تولید می‌شود