Web Analytics Made Easy - Statcounter

انجمن علمی دانشجویی روانشناسی دانشگاه خوارزمی وبینار «مفاهیم و کاربردهای نظریه های روابط ابژه در آسیب های روانی و روان درمانی» را برگزار می‌کند.

به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، اُبژه (به فرانسوی: objet) یک اصطلاح در فلسفه نوین است که معمولا در برابر سوبژه (ذهن) به کار برده می‌شود. سوبژه مشاهده‌کننده و اُبژه آنچه که مشاهده می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این واژه نخستین بار توسط بنیانگذار روانکاوی یعنی زیگموند فروید در سال ۱۹۰۵ وضع شد. و برای بیان این حقیقت به کار می رود که برخی اوقات افراد دیگران را آن طور که واقعاً هستند ادراک نمی کنند بلکه آنان را بر مبنای تصورات خود ادراک می کنند. این امر به گونه ای است که انگار آن ها با یک شخصیت خیالی دو بعدی در ذهنشان رابطه دارند تا با یک شخص واقعی چند بعدی این شخص واقعی دارای آمیزه‌ای از خصلت ها و ویژگی های مطلوب و نامطلوب است و به چیزی اشاره داشت که وظیفه آن ارضا غرایز بود. برای مثال مادری که نیازهای اولیه کودک را برآورده میکند برای کودک در نقش یک آبجکت است. که البته بعد ها معنای وسیع تری پیدا کرد.

واژه موضوع (ابژه) در اصطلاح روابط موضوعی(Object Relations) در متون روانکاوی، واژه ای تخصصی است و مرجع معمولش نه شیئی غیر انسانی بلکه بیشتر کسی است که هدف فعالیت یا میلی قرار گرفته است. موضوع چیزی است که سوژه ای با آن مرتبط می شود. احساسات و عواطف موضوع هایی دارند. مثلا من عاشق فرزندانم هستم، از مار می ترسم یا از دست دوستم عصبانی هستم.

در سال‌های اخیر، نظریه‌های روابط ابژه به عنوان نظریه‌های روان‌تحلیلی، به‌طور گسترده‌ای مورد مطالعه و بحث قرار گرفته‌اند. نظریه‌پردازان روابط ابژه متخصصان بالینی‌ای بودند که روان‌تحلیلی کلاسیک را به چالش کشیدند و به طرز فزاینده‌ای نظریه‌های روابط ابژه را در جهت گسترش روان‌تحلیلی و حتی جایگزین کردن آن با درک نظری و بالینی خود پیش می‌بردند. با این وجود سردرگمی‌های زیادی در مورد ماهیت تعدادی ازین نظریه‌های ارتباطی ابژه و کاربرد بالینی آنها وجود دارد اصطلاح روابط ابژه مربوط به روابط بیمار با خود و دیگران است.

"نظریه ملانی کلاین"، "نظریه وینی کات"، "نظریه اتو کرنبرگ"، "نظریه هاینز کوهات"، "ارزیابی ساختاری و روانپویشی"، "مقدمه ای بر فنون"، "هدف درمان" و "امکان تلفیق بینش روابط ابژه با سایر روان درمانی  های مشکل محور" از جمله سرفصل‌های آموزشی این وبینار است.

 این وبینار با تدریس حمید خانی پورـ عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی روزهای شنبه و یکشنبه هشتم و نهم آذر ماه ساعت۱۷ الی ۱۹ به مدت چهار ساعت، به صورت مجازی و در بستر اینترنت برگزار می شود.

علاقه‌مندان می توانند جهت ثبت نام از طریق لینک https://idpay.ir/psychologykhu/shop/۲۸۰۴۲۴ اقدام کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۱۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین سنتی « گرگیعان » در خوزستان برگزار شد 

جشن گرگیعان به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) سه‌شنبه شب با حضور پر رنگ کودکان و جمعی از مردم شریف عرب خوزستان با اجرای برنامه های شاد و متنوع در اهواز و برخی شهرستان‌های استان برگزار شد.

به گزارش ایرنا؛ " گرگیعان " در اهواز و بسیاری از روستاها و شهرهای خوزستان همزمان با نیمه ماه مبارک رمضان و مصادف با شب میلاد امام حسن (ع) به عنوان یک آیین سنتی و مذهبی برگزار شد.

واژه "گرگیعان" گویش بومی و محلی واژه قرقیعان در خوزستان است که بعضی از زبان‌شناسان اعتقاد دارند که این واژه از" قرع الباب" که به معنی کوبیدن درها hsj و عده دیگری هم ریشه قرقیعان را از واژه "قرع العین " که به معنی نور چشم است نسبت می دهند.

در این آیین بعد از افطار کودکان دسته جمعی با پوشیدن لباس نو و با در دست داشتن کیسه ای راهی کوچه و پس کوچه ها می شوند و با خواندن اشعاری مانند"گرگیعان و گرگیعان، الله ایخلی اولیدکم " و خواندن شعرهای مخصوص این جشن در خانه ها را برای گرفتن عیدی می کوبند و اهالی محل و بزرگترها نیز با روی باز از کودکان استقبال و شیرینی و آجیل و خوراکی‌ها را میان آنها تقسیم می‌کنند.

رسم گرگیعان به زمان پیامبر(ص) برمی گردد و در روایات نقل شده به دلیل شادی و خوشحالی پیامبر اکرم (ص) از تولد اولین نوه اش، کودکان و نوجوانان به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی (ع) درب خانه پیامبر را برای دریافت خرما و شیرینی می‌زدند و این آیین کم کم بین مسلمانان رواج پیدا کرد.

" گرگیعان" علاوه بر خوزستان در بسیاری از نقاط کشور از جمله در هرمزگان با نام" آرگیز گردانی"، در بندر دیلم و بوشهر با نام " گره‌گشو" یا " گلی گشو" و در کیش و قشم نیز برگزار می‌شود.

این رسم فقط محدود به ایران نمی شود و در بعضی قسمت‌های عراق یا در مناطقی از حوزه خلیج فارس هم آن را با نام ها و اجراهای مختلف جشن می‌گیرند.

این آیین همه ساله در محلات به صورت خود جوش توسط کودکان تا آخر شب و حتی سحر ادامه پیدا می کند که در برخی مکان ها با همراهی فعالان فرهنگی جشن با اجرای موسیقی و مداحی اهل بیت و شعر خوانی نیزهمراه است .

این رسم قدیمی که یکی از محبوب ترین آیین های سنتی مردم عرب خوزستان در جنوب کشور است در ۱۴ رمضان سال ۱۳۹۲ برای نخستین بار در موزه هنرهای معاصر اهواز و تحت نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار و اهمیت آن تا آن جا است که در سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی به عنوان میراث معنوی ناملموس ثبت شده است.

این آیین در برخی شهرهای خوزستان از جمله شوش، هندیجان، ماهشهر، امیدیه، خرمشهر، سربندر، رامهرمز، هویزه، کوت عبدالله، شادگان و حمیدیه نیز برگزار می شود.

به گزارش ایرنا ، گرگیعان سه شنبه شب با حضور جمعی از مردم برای احیای آیین گرگیعان و گرامیداشت میلاد امام حسن مجتبی (ع) در نمایشگاه بین المللی اهواز و با حضور پر شور کودکان و اجرای برنامه های متنوع و با هدف حفظ این میراث و پاسداشت این سنت کهن برگزار شد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سلامت روان سالمندان به اندازه هر زمان دیگری از زندگی مهمتر است
  • پیشنهاد رهبر انقلاب برای معادل اصطلاح فضای مجازی
  • ۹ فروردین در دنیای علم چه خبر؟
  • کاربردهای جالب پهپاد در چین (فیلم)
  • کاربردهای بالقوه بازخورد لمسی| انتقال حس مجازی به تجربه‌ای واقعی
  • آیین سنتی « گرگیعان » در خوزستان برگزار شد 
  • سازمان بهداشت جهانی خواستار حمایت از بیماران روانی در افغانستان شد.
  • یک نظریه جنجالی؛ آیا زمین می‌تواند «تخت» باشد؟
  • گرانش اضطراری چیست؟
  • واژه‌‌های مشترک ایتالیایی و فارسی