Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-28@20:41:52 GMT

کلید اصلی بازگرداندن ارزش پول ملی

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۳۱۸۰۹

کلید اصلی بازگرداندن ارزش پول ملی

خبرگزاری آریا - یک استاد دانشگاه معتقد است با عوامل ایجاد کننده رشد بالای حجم پول در ساختار اقتصاد ایران باید مقابله شود که بخشی از این عوامل در ادبیات اقتصاد آشکار و بخش دیگر پنهان است.
به گزارش خبرگزاری آریا ، محمد واعظ برزانی عضو هیات علمی و دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا اظهار داشت: تورم در اقتصاد ایران تحت تاثیر مجموعه ای از عوامل ساختاری شکل گرفته و تداوم پیدا کرده و در دوره‌هایی نیز تشدید شده است که یکی از این عوامل ساختاری، رشد نامتناسب حجم پول و نقدینگی تلقی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برزانی با اشاره به اینکه یکی از ریشه‌های گسترش نامتناسب حجم پول نظام بدهی اقتصاد ایران است، تصریح کرد: به این معنا که در طی زمان، شاهد چرخه فزاینده همراه با تبدیل شکل بدهی بوده‌ایم. به عنوان نمونه بدهی دولت به بانک مرکزی که طی چند سال کاهش یافته است اما بدهی دولت به بانک‌ها جایگزین آن شد. بخش دیگر بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، بدهی دولت به دارندگان اوراق بهادار و همچنین بدهی دولت به پیمانکاران و افزایش آن است.
وی ادامه داد:‌ این قطعات بدهی در ساختار مالی ایران باعث رشد بالای حجم پول می‌شود و تورم چیزی نیست جز به هم خوردن تناسب حجم پول با موجودی کالا و نتیجه اجتناب ناپذیر رشد بالای حجم پول که منجر به ایجاد تورم و کاهش ارزش پول ملی می‌شود.
این اقتصاددان در پاسخ به اینکه دولت برای برگرداندن ارزش پول ملی باید چه کند؟ گفت: باید سعی شود با عوامل ایجاد کننده رشد بالای حجم پول در ساختار موجود اقتصاد ایران مقابله شود که بخشی از این عوامل در ادبیات اقتصاد آشکار شده است اما بخش دیگری پنهان مانده است.
واعظ برزانی افزود: به عنوان نمونه درون‌زا بودن رشد حجم پول در ساختار بانکداری تجاری یکی از اجزای پنهان رشد حجم پول است. به این معنا که نه تنها عوامل موثر بر پایه پولی و ضریب فزاینده پولی بر رشد حجم پول اثرگذار هستند بلکه ساختار بانک‌های تجاری این اجازه را به آنها می‌دهد که برای پرداخت یک وام بدون اینکه قبلا سپرده دریافت کرده باشند، تا حدودی با تکیه بر حساب اضافه برداشت یا عملیات بین بانکی و منابع جذب شده از این راه‌ها، تقاضا برای پرداخت تسهیلات را اجابت کنند.
وی تاکید کرد: این ساختارها نیاز به اصلاح، نظارت و قاعده‌گذاری جدید دارند و در غیراینصورت نرخ رشد حجم پول آنچنان که بالا بوده است بالا خواهند ماند و با فرض اینکه بخشی از تحریم‌ها نیز لغو شود موتور اصلی انبساط پولی و ایجاد تورم خاموش نمی‌شود.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اقتصاد ایران بدهی دولت رشد حجم پول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۱۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از تکذیب مهاجرت جواد قارایی تا تغییر ساختار «سیما فیلم»

فصل تابستان سال گذشته اتفاقات و حواشی را برای رادیو تلویزیون به دنبال داشت که به برخی از اتفاقاتی که نسبت به بقیه بیشتر به چشم آمد، اشاره می‌کنیم.

چگونگی پوشش تلویزیونی «جشن ۱۰ کیلومتری غدیر»

 نشست هماهنگی رسانه‌ای «جشن بزرگ عید غدیر» با حضور معاون سیما و اعضای شورای مدیران این معاونت و سخنگوی ستاد مردمی‌برگزاری مهمانی بزرگ غدیر و دیگر دستگاه‌های فرهنگی برگزار شد.

محسن برمهانی در این نشست گفت: دومین تجربه برگزاری جشن ده کیلومتری غدیر می‌طلبد تا با هم افزایی همه دستگاه‌ها و رسانه شاهد برگزاری هر چه با شکوه‌تر این جشن بزرگ و حماسه حضور ارادتمندان مولا علی (ع) و عاشقان ولایت باشیم. ما به سهم خود در رسانه تلاش داریم تا پیام والای غدیر و حق این جمعیت میلیونی را به شایستگی منعکس کنیم.

وی با تاکید بر لزوم بهره بردن از ظرفیت‌های این جشن عظیم افزود: ان‌شاءالله و با عنایت حضرت امیر المومنین (ع) حاشیه و متن این جشن باشکوه مردمی و سوژه‌های بکر و خرده داستان‌ها را ثبت و ضبط می‌کنیم تا به فراخور از شبکه‌ها پخش شود. شبکه‌های سیما در تعامل با مخاطبان تلاش دارد ظرفیت‌های مردمی را برای نقش آفرینی و مشارکت در برگزاری هر چه بهتر این جشن فعال کند.

تغییر ساختار «سیما فیلم»

 مهدی نقویان رئیس مرکز سیمافیلم در احکامی جداگانه برای چهار گروه جدید تولیدات تاریخی، اجتماعی، حادثه‌ای و طنز سرپرست منصوب کرد. طی این احکام غلامرضا الماسی به سمت سرپرست گروه تولیدات تاریخی، بهرنگ ملک‌محمدی به سمت سرپرست گروه تولیدات اجتماعی، مهدی خلجی به سمت سرپرست گروه تولیدات حادثه‌ای و مسعود کریمی به سمت سرپرست گروه تولیدات طنز منصوب شدند.

در تغییرات ساختاری جدید این چهار گروه تخصصی در گونه‌های متنوع نمایشی در مرکز سیما فیلم به جای گروه‌های فیلم و سریال شبکه‌های یک، دو و سه و گروه فیلم و سریال سیمافیلم به فعالیت ادامه می‌دهند.

«عشق کوفی» سریال محرمی شبکه سه شد

سریال «عشق کوفی» به کارگردانی حسن آخوندپور و تهیه کنندگی سعید سعدی به عنوان سریال محرمی شبکه سه پخش خود را از ۲۹ تیر آغاز کرد. این سریال تاریخی در ۱۵ قسمت به نویسندگی فائره یارمحمدی و یزدان محمدکاظمی روایتگر یک عشق در سال ۶۱ هجری قمری بود که اتفاقات کوفه و کربلا آن را دستخوش تغیراتی می‌کند.

«بازپرس» به تلویزیون آمد

«بازپرس» به کارگردانی احمد معظمی و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی در گروه فیلم و سریال شبکه یک و مرکز رسانه‌ای قوه‌قضائیه تولید شده است. «بازپرس» سوژه‌ای حساس درباره برخی پرونده‌های قضائی واقعی دارد که بر همین اساس نیز به قلم حسین تراب نژاد به نگارش درآمده است.

حمید منوچهری گوینده پیشکسوت رادیو درگذشت

آیین تشییع پیکر زنده‌یاد حمید منوچهری پیشکسوت گویندگی رادیو و دوبله با حضور جمعی از هنرمندان رادیو، سینما و تلویزیون برگزار شد. پیکر زنده یاد حمید منوچهری گوینده پیشکسوت رادیو و از چهره‌های ماندگار عرصه دوبله صبح جمعه ۱۳ مرداد از مقابل مجموعه ارگ رادیو به سمت بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

جواد قارایی شایعه مهاجرتش را تکذیب کرد

جواد قارایی مستندساز در واکنش به شایعه مهاجرتش از کشور گفت: ایران پدر و مادر من است؛ مگر آدم پدر و مادرش را می‌تواند رها کند و جایی برود؟ من پیش از این هم گفته‌ام که تحت هیچ شرایطی از ایران مهاجرت نمی‌کنم و حرف مرد هم یکی است. موقعیت‌های زیادی داشتم که به کشور‌های مختلفی مهاجرت کنم، اما افتخار می‌کنم که همیشه در کشور خودم مانده‌ام و حتی فرزندم را در ایران به دنیا آورده‌ام و شناسنامه‌اش ایرانی است.

برنامه «اصیل» با روایت محمد دلاوری روی آنتن شبکه پنج

 «اصیل» عنوان مستند پرتره‌ای متشکل از مجموعه گفتگو‌های صمیمانه است که به بررسی ابعاد شخصیتی مهمانان برنامه پرداخت.

مهمانان این برنامه مجموعه‌ای از افراد اثرگذار در حوزه علم و فن‌آوری و کسب و کار‌های دانش‌بنیان هستند که با انتخاب‌گری و پشت‌کار به جایگاه‌های معتبری دست پیدا کرده‌اند. این مجموعه به کارگردانی محمدحسن بینا و تهیه‌کنندگی مهدی بهادران و با حمایت بنیاد ملی نخبگان در گروه اجتماعی شبکه پنج سیما در ۱۶ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای تولید شد.

فصل جدید «زیرخاکی» در دستور ساخت قرار گرفت

سیمافیلم سریال‌های مختلفی را در دستور کار داشت که در مراحل مختلف تصویب طرح، فیلمنامه و پیش‌تولید بودند. بخشی از این آثار شامل سریال‌هایی بود که یک سابقه چندفصلی داشتند و جزو برند‌های شاخص تلویزیون محسوب می‌شدند.

«زیرخاکی» به کارگردانی جلیل سامان یکی از سریال‌های موفق تلویزیون در جذب مخاطب و ارائه فضای سرگرم‌کننده ضمن نمایش محتوای دغدغه‌مند و فارغ از کمدی‌هایی که این سال‌های اخیر پخش شده است توانست مخاطب جذب کند.

این مجموعه در ۳ فصل روی آنتن رفت و پژمان جمشیدی و ژاله صامتی زوج بازیگر این سریال یکی از برگ برنده‌های آن بودند. بازی گرفتن از بازیگران کمتر دیده شده در هر فصل یکی از شاخصه‌های این اثر و توانمندی‌هایی است که جلیل سامان از خود نشان داده است. در هر فصل تغییراتی در بازیگران فرعی نیز وجود داشت و تهیه‌کنندگی سریال بر عهده رضا نصیری‌نیا بود.

«مغناطیس» ویژه برنامه اربعین شبکه دو شد

ویژه برنامه «مغناطیس» در فصل سوم، پخش خود را به تازگی آغاز کرده و همزمان این روز‌ها در حال تولید است. فصل اول و دوم این برنامه در دهه ۹۰ با محوریت سفر پیاده‌روی اربعین از تلویزیون پخش شد.

این برنامه با رویکرد آموزشی و اطلاع رسانی در حوزه اربعین ساخته می‌شود و قرار است نوعی اگاهی بخشی برای زائر اربعین صورت بگیرد که در طول این سفر چه نیاز‌ها و مراقبت‌هایی را باید در پیش گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • افزایش بدهی‌های آلمان به ۲ هزار و ۶۲۰ میلیارد یورو
  • سه روش خلاقانه و جدید برای باز کردن قفل بی کلید (فیلم)
  • مروری بر ساختار ارتش قدرتمند هخامنشیان؛ از گارد جاویدان تا سواره نظام
  • کلید‌های حال خوش به روایت حافظ
  • کلات مند اثری حیرت‌انگیز در دل کوه‌های دشتی مقصد گردشگران استان بوشهر
  • برچیدن اقتصاد زیر زمینی با شاه کلید، شناسه یکتا
  • ۵ درصد اهداف بودجه ۱۴۰۲ محقق نشد/ شروع اصلاح ساختار بودجه در ۱۴۰۳
  • وجود موریانه های بی صدا در اقتصاد ایران
  • مورینیو: در ساختار اشتباه نباید نقش فراتر از مربی ایفا کرد؛ می‌خواهم انتخاب درستی داشته باشم
  • از تکذیب مهاجرت جواد قارایی تا تغییر ساختار «سیما فیلم»