Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روزنامه انگلیسی از تلاش عربستان جهت یافتن راه‌حل‌هایی برای بحران منطقه خلیج فارس و کنار زدن اختلافات با کشور قطر به عنوان هدیه‌ای برای جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا نوشت.

به گزارش ایسنا، روزنامه "فایننشال تایمز" چاپ انگلیس در گزارشی نوشت، ریاض پس از شکست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری فعلی آمریکا در انتخابات اخیر این کشور بر تلاش‌های خود برای پایان دادن به اختلاف‌نظر و کشمکشی که از سه سال قبل با قطر وجود داشته، افزوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد تلاش برای پایان دادن به محاصره اعمال شده از سوی عربستان، امارات، بحرین و مصر بر کشور قطر با منابع گاز، در واقع گامی از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای نزدیک شدن به جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا بوده و همانند هدیه خداحافظی به ترامپ است که با او روابط جدی داشته و از او در جنگ یمن و نیز پس از جنایت قتل جمال خاشقجی حمایت کرده بود.

در واقع پیش‌بینی می‌شود بن سلمان ارتباط سردی با رئیس جمهوری آتی آمریکا داشته باشد، به ویژه که بخش گسترده‌ای از دموکرات‌های آمریکا او را پس از ماجرای قتل خاشقجی در ساختمان کنسول عربستان در استانبول محکوم کرده و از جنگی که عربستان در یمن به راه انداخت و نیز بازداشت تجار و شاهزادگان سعودی به بهانه مبارزه با فساد انتقاد کرده بودند.

یک مشاور عربستان و امارات در این خصوص گفت: این حرکت به منزله هدیه‌ای برای بایدن است، شاهزاده بن سلمان می‌داند پس از پیروزی بایدن در تیر راس قرار دارد و در واقع می‌خواهد با ارتباط برقرار کردن با قطر آمادگی خود را برای در پیش گرفتن برخی اقدامات نشان دهد.

فایننشال تایمز به نقل از علی الشهابی، تحلیلگر عربستانی نزدیک به دفتر پادشاهی این کشور نوشت، رهبری عربستان ماه‌ها است آمادگی خود را برای پایان دادن به این مساله اعلام کرده است.

الشهابی گفت: آنها مدت‌ها است برای بستن و مختومه کردن برخی پرونده‌ها و به صورت مشخص این پرونده تلاش می‌کنند.

محاصره هوایی، زمینی و دریایی قطر از ژوئن ۲۰۱۷ پس از آنکه عربستان و هم‌پیمانانش دوحه را به حمایت از تروریسم متهم کرد، آغاز شد.

قطر که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز طبیعی است، این اتهام را رد کرد و هر دو طرف در برابر فشارهای آمریکا برای حل اختلاف و امتیازدهی مقاومت کردند.

دولت ترامپ نیز نگرانی خود را از اینکه این اختلاف‌نظر موجب تضعیف ائتلاف عربی علیه ایران شود، ابراز داشته و از اینکه ایران از این ماجرا منفعت مالی ببرد، احساس شکست و ناکامی کرد چرا که در نتیجه این تحریم، پروازهای قطری مجبور به استفاده از حریم هوایی ایران شدند.

یک دیپلمات در این رابطه گفت: هدف از تلاش‌های اخیر کویت، ایجاد پایه‌هایی برای آغاز یک گفت‌وگوی مستقیم میان ریاض و دوحه است و قطر نیز به دنبال آن است پیش از آغاز این مذاکرات دوجانبه، گام‌هایی همانند لغو ممنوعیت پرواز برای اعتمادسازی برداشته شوند. در حالی که پیشنهاد آغاز جابه‌جایی آزادانه شهروندان قطری میان کشورهای تحریم‌کننده داده شده اما دوحه خواستار تضمین‌هایی برای حفاظت از جان آنها است.

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا در ماه جاری میلادی ابراز امیدواری کرد که هواپیمایی قطر بتواند ظرف ۷۰ روز آینده یعنی پیش از اتمام دوره ریاست جمهوری ترامپ پروازهایی بر فراز کشورهای تحریم‌کننده داشته باشد.

اوبراین گفت: ریاض وابوظبی از دوحه می‌خواهند از شدت انتقادهای شبکه الجزیره علیه عربستان بکاهد.

برخی منتقدان شبکه الجزیره را ابزار تبلیغاتی دوحه می‌دانند.

پس از اعلام آغاز محاصره، کشورهای محاصره کننده ۱۳ خواسته را در مقابل لغو آن قرار دادند و به دوحه اعلام کردند در صورت عمل به این خواسته‌ها تحریم را برمی‌دارند. اما به گفته مشاور امنیت ملی آمریکا، میانجی‌های کویتی تلاش می‌کنند این خواسته‌ها را به آشتی و دوستی تبدیل کنند.

علاوه بر این، به گفته برخی افراد مطلع از روند مذاکرات، از دیگر شروط سازش با قطر انتقال گاز مایع از این کشور به بحرین است.

همچنین یک منبع آگاه از این مساله اعلام کرد، اطلاعات بیشتری درباره روند اعتمادسازی وجود ندارد.

برخی مسؤولان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به موضعگیری ابوظبی و اظهارات یوسف العتیبه سفیر امارات در حلقه گفت‌وگویی اسرائیلی پرداختند که در آن با اشاره به اختلاف نظر با دوحه درباره آینده منطقه خاورمیانه تاکید کرده بود، "حل اختلاف منطقه خلیج (فارس) در اولویت نیست".

برخی مسؤولان غربی در منطقه نیز پیش‌بینی می‌کنند امارات در هر تصمیمی از هم‌پیمان بزرگ خود یعنی عربستان پیروی کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تحریم قطر عربستان رئیس جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۲۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطر: دلیلی برای تعطیلی دفتر حماس در دوحه وجود ندارد

 سخنگوی وزارت خارجه قطر، امروز (سه شنبه) تاکید کرد: تا زمانی که میانجیگری قطر در مساله غزه ادامه دارد، دلیلی برای بسته شدن دفتر حماس در دوحه وجود ندارد.

به گزارش ایرنا از رویترز، «ماجد محمد الانصاری» افزود: سران حماس در دوحه حضور دارند و محدودیتی برای ورود و خروج آن ها از قطر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هیات های مذاکره کننده اکنون در قطر حضور ندارند، گفت: تلاش می کنیم با کمک همه طرف ها به راه حلی که مورد قبول همه باشد، دست یابیم.

الانصاری تصریح کرد: میانجی ها از اینکه پیش از ماه رمضان به توافق آتش بس دست نیافتند، احساس سرخوردگی می کنند. چالش نخست ما این است که طرف های درگیر، جدیت لازم برای دستیابی به نتیجه داشته باشند.

وی اظهار داشت: برخی وزیران کابینه نتانیاهو، تلاش های مثبت قطر را زیر سوال می برند و ما ناخرسندی خود را از زیر سوال بردن تلاش های میانجی ها به ویژه تلاش های قطر اعلام کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه قطر افزود: هیچ طرفی در جامعه جهانی، حمله به «رفح» را نمی پذیرد زیرا این منطقه، بدون حمله زمینی نیز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند.

الانصاری با بیان اینکه در این مرحله نیازمند ارزیابی تلاش های انجام گرفته برای میانجیگری هستیم، اضافه کرد: همه باید برای توقف جنگ و حمله به رفح تلاش کنند.

به گزارش ایرنا، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز یکشنبه اخبار منتشر شده مبنی بر انتقال دفتر سیاسی این جنبش به خارج از قطر را تکذیب کرد.

شبکه روسیا الیوم به نقل از دو مقام حماس اعلام کرد که این جنبش قصد ندارد دفتر سیاسی خود را به خارج از دوحه منتقل کند.

بر اساس این گزارش، این دو مقام حماس، گزارش ها مبنی بر اینکه رهبری این جنبش در نظر دارد قطر را ترک کند و کشور دیگری را به عنوان میزبان انتخاب کند، رد کردند.

این دو مقام افزودند که این جنبش خواهان تقویت روابط با ترکیه از جمله دریافت کمک مستقیم از این کشور است.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نیز روز شنبه ادعا کرد که جنبش حماس حداقل با دو کشور منطقه برای انتقال دفتر سیاسی این جنبش از دوحه گفت و گو کرده است.

این روزنامه آمریکایی به نقل از منابع دیپلماتیک ادعا کرده بود که اقدام حماس برای انتقال دفتر سیاسی این جنبش به خارج از دوحه در نتیجه فشار مصر و قطر بر این جنبش با هدف کاهش شروط مذاکره با رژیم اسرائیل انجام می شود.

وال استریت ژورنال نوشته بود که اگر حماس قطر را ترک کند مذاکرات دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه و آزادی ده‌ها اسیر صهیونیست در غزه، ممکن است به شکست منجر شود.

سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • عصبانیت شدید ارگان دولت از مطرح شدن نام رئیسی در برخورد با بی‌حجابی
  • عصبانیت رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیس با بی‌حجابی
  • عصبانیت رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیس با بی حجابی
  • عصبانی رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیسی با بی حجابی
  • قطر: دلیلی برای تعطیلی دفتر حماس در دوحه وجود ندارد
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • (ویدئو) تصاویری پر بازدید از صحرای بزرگ عربستان با عنوان «حومه آخرالزمانی ریاض»
  • سفیر ایران: خاندوزی هفته آینده به عربستان می رود
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • ازسرگیری تلاش‌ها برای برقراری صلح در یمن