Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@09:33:22 GMT

عبای خدمت| روایتی از طلاب جهادی در ایام کرونا

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۳۲۹۷۸

عبای خدمت| روایتی از طلاب جهادی در ایام کرونا

خبرگزاری فارس - اردبیل؛ وحید رشیدزاده: ملت بزرگ ایران اسلامی سال‌ها است که در عرصه‌ها و مشکلات و بحران‌های مختلف کنار هم بوده و این بحران‌ها را به فرصت تبدیل کرده‌اند.

آخرین مشکل و بحرانی که عرصه فداکاری همه اقشار و گروه‌های مردمی شده، شیوع ویروس کرونا است؛ ویروسی که با شیوع آن در کشور و استان اردبیل هر کس هر چه در توان دارد به کار بسته تا این بیماری هر چه سریع‌تر از بین برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از گروه‌های جهادی مختلف مساجد و بسیج و دانشگاه‌ها تا گروه‌های جهادی طلاب و روحانیان که در کنار مدافعان سلامت برای خدمت به مردم و مقابله با این ویروس منحوس وارد میدان شده‌ و برای خدمت به مردم آرامش ندارند و هر چه در توان دارند، به کار بسته‌اند.

از همان روزهای اول همبستگی ملی برای رفع نیازهای مردم شکل گرفت تا این‌بار نیز بحرانی دیگر با همراهی و همبستگی مردم رفع شود؛ از توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده گرفته تا ضدعفونی معابر و کوچه‌ها در نیمه‌های شب.

حضور جوانان و شور و اشتیاق آنان برای مقابله با کرونا، دوران دفاع مقدس را در ذهن انسان تداعی می‌کند. روزهایی که با وجود مشکلات و تحریم‌های ظالمانه دشمنان، عزم، اراده و همدلی ملت بزرگ ایران اسلامی دشمنان را به زانو درآورد. 

روحانیون و طلاب استان اردبیل نیز مستثنی از سیل عظیم کمک‌ها و اقدامات برای مبارزه با کرونا نیستند، فعالیت‌ها و اقدامات روحانیون و طلاب در خط مقدم مقابله با کرونا شاید با انجام امور شرعی مربوط به فوتی‌های این ویروس بیشتر دیده شد، اما این قشر جان برکف از همان ابتدای شیوع کرونا ویروس، درخواست حضور در بیمارستان‌ها را داشتند و در میدان مبارزه با کرونا نیز فعالیت‌های گسترده‌ای را از جمله ضدعفونی سطح شهر، توزیع مواد ضدعفونی و ماسک، اهدای خون و... انجام داده‌اند.

ایثار و فداکاری طلاب در غسل و دفن فوتی‌های کرونا

در همین موضوع سیدمحمد سیدسیاح، مسؤول سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان اردبیل به خبرنگار فارس گفت: با شیوع و همه‌گیری ویروس منحوس کرونا و فوت بیماران کرونایی، افراد به قدری وحشت داشتند که مسئله تدفین اموات بیماران کرونایی دچار نقصان شدید شد ولی با فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تغسیل، تکفین و تدفین اموات بیماران کرونایی، طلاب و روحانیون با فداکاری و ایثار مشغول به غسل و کفن و تدفین اموات بیماران کرونایی شدند. 

وی افزود: هر چند که عدم موافقت عده‌ای از مسؤولین به بهانه این‌که پروتکل‌ها این اجازه را نمی‌دهد، برای مدتی مشکل‌ساز شد، اما از ۸ فروردین ماه ۹۹ و با فراهم شدن مساعدت‌های لازم، با حضور یافتن گروه‌های جهادی و طلاب خواهر و برادر در آرامستان‌ها، به‌صورت شیفتی مشغول غسل، تکفین و تدفین اموات بیماران کرونایی با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی شدند.

مسؤول سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان اردبیل ادامه داد: این فعالیت‌ها در سایر شهرستان‌های استان نظیر مشگین‌شهر، خلخال، گرمی و پارس‌آباد انجام شد و در حال حاضر این فعالیت‌ها طبق روال با ایثار طلاب و روحانیون جهادی استان اردبیل در حال انجام است.

امیدبخشی و یاری‌رسانی روحانیون به مردم و کادر درمانی

سیدسیاح بیان کرد: همزمان با عمل به این واجب کفایی مربوط به اموات، بسیج طلاب و روحانیون در گندزدایی و ضدعفونی معابر و مکان‌های عمومی سنگ تمام گذاشتند و در این زمینه طلابی به‌صورت شبانه و در گروه‌های متعدد در نقاط مختلف شهر حاضر شده و اقدام به گندزدایی معابر کردند. 

وی تصریح کرد: بسیجیان طلاب و روحانی، مستمندان و نیازمندان جامعه را نیز در این روزهای سخت و پرمشقت از یاد نبردند و با تهیه اقلام بهداشتی نظیر ماسک، محلول ضدعفونی کننده و بسته‌های معیشتی  و توزیع آن در مناطق محروم شهرها یاری‌گر آنان بودند.

مسؤول سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان اردبیل گفت: با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ۲ دوره کوتاه‌مدت با عنوان «همیار افتخاری بیمار» برگزار شد و پس از آن طلاب و روحانیون داوطلب و جهادی با هدف ایجاد روحیه، امیدبخشی و یاری‌رسانی به مردم و کادر درمانی وارد بیمارستان و بخش بیماران کرونایی شدند و روحیه و امید را در بین مردم و کادر پزشکی بالا بردند و زمینه‌ساز موفقیت‌هایی در مبارزه و مقاومت در برابر این ویروس منحوس شدند.

همگام با گروه جهادی هیأت در خط مقدم خدمت به مردم

اگر بخواهیم مثالی از نقش موثر روحانیون در ماه‌های مبارزه با کرونا ذکر کنیم، می‌توان به حجت‌الاسلام سیدابراهیم میرعباس‌زاده اشاره کرد؛ وی در خط مقدم اقدامات اعضای هیات نور اردبیل در ضدعفونی معابر، توزیع اقلام بهداشتی و بسته‌های معیشتی و اهدای خون قرار داشت.

این روحانی به خبرنگار فارس می‌گوید: در ابتدای شیوع ویروس کرونا گروه جهادی هیأت النور اردبیل، با محور عملیاتی شهید سپهبد قاسم سلیمانی و رمز یا ابوالفضل(ع)، اقدام به ضدعفونی معابر شهری پرداختند.

میرعباس‌زاده گفت: وظیفه ما بر حسب مقتضیات زمان بر این است که در جبهه خدمت به مردم حاضر شده و با این ویروس مبارزه کنیم تا هم قوت قلبی برای همشهریان بوده و هم گره کوچکی از این مشکلات باز کنیم.

وی بیان کرد: در گروه جهادی هیأت النور اردبیل چند هزار عدد محلول ضدعفونی سطوح نیم‌لیتری را در محلات اردبیل توزیع کردیم.

این روحانی جهادی درباره پویش اهدای خون نیز گفت: با توجه به این‌که در اوایل شیوع ویروس کرونا، اهدای خون بنا به گفته مسؤولان کاهش یافته بود، اقدامی به راه‌اندازی پویشی در هیأت النور نمودیم تا بخشی ازنیاز بیماران به خون را تامین نماییم.

نکته مهمی که نباید فراموش کنیم این است که بسیاری از طلاب جهادگر و خادم در اوج گمنامی در عرصه جهاد وارد شده‌اند و به تلاش در مسیر یاری مردم پرداخته‌اند. 

- انتهای پیام/۳۴۶۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: کرونا استان اردبیل طلاب بیماران بیمارستان روحانیون بسیج طلاب و روحانیون ضدعفونی معابر استان اردبیل خدمت به مردم اهدای خون فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۲۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری فارس

آئین نکوداشت و تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری استان فارس با حضور خانواده معزز شهید والامقام راه قدس؛ شهید صداقت و دیگر مسئولان کشوری و استانی برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در آئین نکوداشت و تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری که در تالار اجتماعات جهاد دانشگاهی شیراز به همت کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: درود می‌فرستیم به روح تابناک امام راحل و شهیدان بزرگوار انقلاب اسلامی که مسیر خدمت‌گذاری به محرومان و بالاخص یتیمان را با بنیانگذاری کمیته امداد و مراکز خیریه مختلفی که فعال هستند و همه از تعالیم حضرت امام و علمای بزرگ دین نشأت گرفته است، برای ما مردم باز کرده‌اند و ما افتخار پیدا کردیم که در جامعه‌ای زندگی کنیم که یک شهیدش 15 فرزند یتیم دارد.

وی افزود: گاهی یک سوال مطرح است که انقلاب اسلامی چه کار کرده است؟ فعالیت‌های مختلفی را می‌توان بیان کرد اما انقلاب اسلامی انقلاب معنویت و انسانیت بود و سرفصل خدمات انقلاب اسلامی را ما باید به این بخش اختصاص دهیم.

امام جمعه شیراز بیان کرد: تحلیل‌گران اروپایی هم در توضیح انقلاب ایران گفته‌اند که این یک حرکت معنوی بود؛ در روزگاری که جهان به قحطی معنویت دچار شده بود، مردم ما به پیروی از تعالیم قرآن کریم و فریاد پر تاثیر امام راحل مسیر معنویت را بار دیگری به روی بشر گشودند، گفت: این معنویت سوای بحث عواطف انسانی است که آن هم ممکن است بخشی از معنویت فرض کنیم، اما معنویت انقلاب اسلامی خدا، ولی خدا و تک تک انسان‌ها را به هم ارتباط می‌دهد.

آیت‌الله دژکام در ادامه گفت: چیزی که پیشنهاد انقلاب اسلامی برای همه جهان بشریت است حاصل دعوت 124 هزار پیامبر است و از این موضوع نباید غافل باشیم و جلسات امثال جلسات شما عزیزان، خیران، نیک اندیشان و فعالان عرصه خدمت به انسان‌ها و نیازمندان جایی است که باید این پیام انقلاب اسلامی با یک طنین خیلی قوی‌تر به جامعه ما و جهان پیرامون ما مخابره شود.

نماینده، ولی فقیه در استان فارس افزود: متاسفانه در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی، چون یک گفتمان عدالت خواهی در دنیا وجود نداشت و خود ما رسانه نداشتیم این بحث عدالت، رحمت، احسان و نیکوکاری نتوانست در جنبه اصلی خود که پیام انقلاب باشد نقش آفرینی کند و صرفا به نظر می‌آید 4 موسسه خیریه است که کار خِیر انجام می‌دهند، اما این یک گوشه کار است و ما با این حرکت می‌خواهیم همین پیام کمیته امداد را "که آدمیت هست و هنوز انسانیت باقی است" به همه جهان بگوییم ولو با یک کار کوچک و لازم نیست حجم کار را بالا ببریم.

انسانیت در فارس زنده است

امام جمعه شیراز گفت: وقتی ریاست کمیته امداد کشور جناب آقای بختیاری بیان کرد ما باید دست مردم فارس را ببوسیم و قدردان آنها باشیم برای اینکه اهل خیر هستند یعنی انسانیت اینجا زنده است.

آیت الله دژکام در پایان تصریح کرد: امیدوارم این پیام با حسن سلیقه و تلاش شما بزرگواران خیراندیش جهانی شود و امام زمان (عج) از ما شیرازی‌ها راضی باشند و خواست و علائق ما به خدمت را به بشریت طوری ارائه دهند که برای همه دنیا جلب توجه شود تا به این سمت بیایند که پیامبر گرامی اسلام فرمود " یَهدی اللّه ُ على یَدَیکَ رجُلاً خَیرٌ لَکَ مِمّا طَلَعَت علَیهِ الشَّمسُ "، اگر ما بتوانیم یک نفر از جامعه بشری را به سمت کار‌های نیک هدایت کنیم و با این روحیه ایمانی و معنوی که شما دارید همراه کنیم از هر چه آفتاب بر آن می‌تابد بهتر است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان فارس نیز با بیان اینکه یکی از جهت‌گیری‌های کمیته امداد، توسعه انفاق و نیکوکاری و گسترش سنت‌های حسنه اسلامی است، گفت: یکی از بزرگترین برجستگی‌های استان فارس، نیکوکار بودن مردم استان و بی‌تفاوت نبودن نسبت به حال یکدیگر است و ما باید زمینه هم‌افزایی مردم و خیرین در این راه را فراهم کنیم.

مرتضی موصلی یکی از اهداف کمیته امداد در سال جاری را حرکت جمعی در مسیر تحقق منویات مقام معظم رهبری به ویژه در راستای شعار سال عنوان کرد و افزود: استفاده از ظرفیت مردم در راستای جهش تولید یکی از مهم‌ترین راهبرد‌های ما در سال 1403 خواهد بود.

وی با بیان اینکه شناسایی و معرفی الگو‌های موفق در میان خیرین، یکی از کار‌هایی است که می‌تواند در زمینه ترویج کمک به نیازمندان موثر باشد، گفت: به‌عنوان مثال مجموعه‌ای را می‌شناسیم که بیش از 400 مسکن را برای خانواده‌های نیازمند در دست احداث دارند، برخی موسسات از ظرفیت‌های خیرین استان فارسی خارج از کشور استفاده می‌کنند و بعضی دیگر هم در عرصه بین‌المللی فعالیت دارند که ما در تلاش هستیم تا از این الگو‌ها استفاده کنیم.

نهاد مقدس کمیته امداد، یک نهاد دینی و انقلابی است

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان فارس با تاکید بر اینکه نهاد مقدس کمیته امداد، یک نهاد دینی، انقلابی و حاکمیتی است، گفت: کمیته امداد امام راحل بیش از چهار دهه است که در عرصه خدمتگزاری و فراهم کردن زمینه خدمت شایسته به خانواده‌هایی که از نظر اقتصادی ضعیف هستند تلاش می‌کند و هدف اصلی کمیته بر توانمندسازی خانواده‌ها در زمینه‌های مختلفِ اقتصادی، فکری، فرهنگی و اجتماعی است.

موصلی در پایان به محور‌های پیشنهادی خود در جهت هم‌افزایی ظرفیت‌ها پرداخت و گفت: ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار، توسعه کارکرد‌های کارآفرینی، احداث و یا خرید مسکن نیازمندان به خصوص با بهره‌گیری از ظرفیت نهضت ملی مسکن، کمک به تامین جهیزیه و تسهیل ازدواج، کمک به درمان بیماران صعب العلاج و زمین گیر، فراهم کردن زمینه تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان نخبه و هم‌افزایی در تامین منابع قرض الحسنه، از جمله مهمترین مسائلی هستند که آنها را در کمیته امداد دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام/424

دیگر خبرها

  • تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری فارس
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • خوش چهره: در جمع روحانیون برجسته سخنرانی می کردم، سوال شان این بود که مگر مملکت ما کمونیستی است که اینقدر بر اقتصاد تکیه می شود؟!
  • اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان از طرح نور فراجا
  • گردهمایی طلاب و روحانیون شهرستان چرام
  • طلاب نسبت به تبیین تاریخ دفاع مقدس اهتمام داشته باشند
  • ۳۸۵ اردوی جهادی در خراسان جنوبی برگزار شد
  • انجام بیش از ۲۵ هزار خدمت جهادی در خراسان جنوبی طی ایام نوروز
  • انجام بیش از ۲۵ هزار خدمت جهادی در خراسان جنوبی