Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@23:40:27 GMT

راه‌اندازی شبکه محققان و پژوهشگران

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۳۳۱۱۷

راه‌اندازی شبکه محققان و پژوهشگران

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از راه‌اندازی شبکه محققان و پژوهشگران عرصه کتابداری، اطلاع‌رسانی، علوم آرشیوی و اسنادی، مطالعات ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی و نسخه‌پژوهی در یازدهمین جشنواره ملی «پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران» خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، فاطمه جان‌احمدی، معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با اعلام این خبر گفت: راه‌اندازی شبکه محققان و پژوهشگران به عنوان یک ضرورت ملی در این دوره از جشنواره «پژوهش و فناوری سازمان» مطرح است تا با تحقق این مهم و پویا کردن شبکه‌های نخبگانی در عرصه پژوهش بخش‌هایی از خلاءهای موجود در این عرصه ساماندهی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: نخستین دوره جشنواره ملی «پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران» در سال ۱۳۸۹ برگزار شد و در طول یک دهه که از عمر این رویداد پژوهشی می‌گذرد، جایگاه خود را پیدا کرده است و اکنون در آستانه برگزاری یازدهمین دوره قرار دارد که امید است بتوان به اهداف پیش‌بینی‌شده دست یافت و دستاوردهای خوبی برای جامعه علمی و خانواده بزرگ سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به ارمغان آورد. 

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان سناد و کتابخانه ملی ایران گفت: همچنین در این دوره از جشنواره مقام اندیشمندان و پژوهشگران عرصه پژوهش و فناوری در حوزه‌های مختلف کتابداری، اطلاع‌رسانی، علوم آرشیوی و اسنادی، مطالعات ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی و نسخه‌های خطی به عنوان میراث غنی ملی مورد تکریم قرار می‌گیرد.

جان‌احمدی در ادامه اظهار کرد: شناسایی و معرفی پژوهشگران، فناوران و نوآوران جوان و همچنین چهره‌های شناخته‌شده در حوزه‌های مختلف از جمله کتابداری، اطلاع‌رسانی، علوم آرشیوی و اسنادی، مطالعات ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی یکی دیگر از اهداف این دوره از جشنواره است که موجب کشف استعدادهای برتر در حوزه‌های مختلف می‌شود.

او همچنین یادآور شد: ایجاد انگیزه در پژوهشگران به ویژه در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا از دیگر اهداف این دوره از جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است.

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران سپس تاکید کرد: گسترش تجربه‌های علمی و ایجاد تعامل یا همکاری علمی بین پژوهشگران از دیگر اهدافی است که فضایی پرشور و رقابتی میان اندیشمندان، دانش‌پژوهان، محققان و نوآوران در شرایط فعلی ایجاد می‌کند.

او گفت: یکی از محورهایی که مخاطب خاص خود را در میان محققان و علاقه‌مندان دارد، حوزه مربوط به مطالعات اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی و همچنین نسخه‌پژوهی است و البته این موضوع درباره نسخ خطی نمود بیشتری دارد. در همین راستا آن دسته از محققانی که خارج از ایران زندگی می‌کنند و درباره نسخه‌های خطی ایرانی و اسلام‌شناسی پژوهش کرده‌اند به دایره محققان این جشنواره اضافه می‌شوند.

جان‌احمدی درباره مخاطبان یازدهمین دوره از جشنواره ملی «پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران» گفت: با توجه به فراخوان منتشرشده، در نگاهی کلی مخاطبان این جشنواره جامعه علمی کشور هستند و در ادامه پژوهشگران و فارغ‌التحصیلانی که با توجه به محورهای مطرح‌شده برای جشنواره، آثاری دارند.

او افزود: برپایی نشست‌های تخصصی به صورت مجازی برای این دوره از جشنواره نیز در نظر گرفته شده است که می‌توان به نشست‌های تخصصی ایران‌شناسی، اسلام‌شناسی، نسخه‌پژوهی، علم اطلاعات، علوم داده و کتابداری دیجیتال اشاره کرد. همچنین شناسایی و مطرح کردن پژوهش‌ها و در اختیار قرار دادن تریبون علمی به پژوهشگرانی که پژوهش‌های نوآورانه ارائه کرده‌اند، در دوره یازدهم جشنواره مورد توجه است. ضمن این‌که امکان چاپ آثار برجسته علمی در حوزه پایان‌نامه و رساله‌های دکتری در مرکز نشر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران وجود دارد.

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین خاطرنشان کرد: یکی از محورهای جشنواره، حفاظت از میراث ملی است. از همین رو محققان و پژوهشگرانی که در این زمینه پژوهش‌های مستند و کارآمد دارند می‌توانند در این جشنواره ملی شرکت کنند. 

جان‌احمدی تاکید کرد: با توجه به گسترش تجربه‌های علمی می‌توان تعاملات میان پژوهشگران در عرصه ملی و بین‌الملل را ارتقا داد و اگر اعتقاد داشته باشیم بسیاری از محققان و پژوهشگران در کانون‌های متعدد دنیا به صورت پراکنده فعالیت می‌کنند، می‌توانند در جشنواره پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران شرکت کنند، زیرا این جشنواره می‌تواند به عنوان حلقه واسط در ایجاد انگیزه برای تولید علم عمل کند.

او گفت: به اعتقاد من باید شرایطی فراهم شود تا افرادی که ایرانی هستند و در جغرافیای این سرزمین زندگی نمی‌کنند، اما در سرزمین‌های دیگر به نشر فرهنگ سرزمین‌مان همت می‌کنند نیز بتوانند از مخاطبان جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران باشند و از ارائه طرح‌هایی که در زمینه محورهای جشنواره دارند استقبال می‌کنیم.   

بنا بر اعلام، اختتامیه یازدهمین جشنواره «پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی» با پیام «آینده روشن با پژوهش اثربخش» در تاریخ ۲۴ دی‌ماه برگزار می‌شود و مطابق فراخوان اعلام‌شده متقاضیان حضور در این دوره از جشنواره پژوهشی می‌توانند تا ۳۰ آذرماه آثار خود را به آدرس: www.nlai.ir/research-festival ارسال کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان اسناد و كتابخانه ملي فاطمه جان احمدی دوره از جشنواره محققان و پژوهشگران ایران شناسی اسلام شناسی جشنواره ملی جان احمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۳۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احزاب در ایران وارداتی هستند/ اسناد سیاسی و فرهنگی را باید در کشورمان بومی کنیم

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیور؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: احزاب در ایران وارداتی هستند و بومی نیستند. FATF، برجام، سند ۲۰۳۰، طرح‌های یونسکو و … براساس فرهنگ غربی‌ها نوشته شده و ما باید این‌ها را در کشورمان بومی کنیم.

بیشتر بخوانید؛ جبهه پایداری در مجلس دوازدهم استقلال رای ندارد/ مجلس از ابزار نظارتی خود استفاده کند

حجت‌الاسلام حسین جلالی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره کارکرد احزاب در کشور گفت: احزاب در ایران وارداتی هستند و بومی نیستند. FATF، برجام، سند ۲۰۳۰، طرح‌های یونسکو و … براساس فرهنگ غربی‌ها نوشته شده و ما باید این‌ها را در کشورمان بومی کنیم.

وی اظهار کرد: حزب و تشکیلات آن باید در کشورمان مردمی باشد لذا احزاب نباید تشکیلات یک جریان خاص باشند همچنین حزب در ایران نباید مثل غرب از راس هرم به کف هرم باشد بلکه باید از قاعده به هرم باشد یعنی خواست مردم در مدنظر باشد.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس بیان کرد: حزب در غرب دستوری و از بالا به پایین عمل می‌کند یعنی به اعضایشان می‌گویند ما فلان کار را می‌کنیم و شما باید این کار را اتجام دهید.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: حزب نباید افراد را مسلوب‌الاختیار کند مثلا می‌گویند اگر کسی طرفدار حزب دموکرات باشد در انتخابات باید فقط از دموکرات‌ها انتخاب کند، اما در ایران ممکن است من عضو یک حزب باشم، اما در انتخابات از حزب خودم به کسی رای ندهم.

حجت‌الاسلام جلالی گفت: حزب در ایران باید به صورت خوشه‌ای مثل درخت انگور باشد چراکه در درخت انگور خوشه‌ها به هم وصل هستند و هیچ راسی ندارند لذا گروه‌ها باید به هم وصل باشند.

وی افزود: در احزاب حالت دگماتیسمی می‌بینم مثل تحمیل، زور و اجبار که با اخلاق ایرانی‌ها سازگار نیست، چون ایرانی‌ها دوست دارند خودشان انتخاب کنند لذا اگر کسی بخواهد حزبی تاسیس کند باید ببیند خواست مردم چیست نه اینکه بگوید همان که ما می‌گوییم و جز این نباید باشد.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس بیان کرد: احزاب در ایران تابع قانون همه و هیچ هستند یعنی بین سیاه و سفید فکر می‌کنند و می‌گویند یا لیست ما یا هیچ لیست دیگر که این درست نیست، چون ما حزب‌گرا نیستیم بلکه حق‌گرا هستیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: اگر حزب در ایران جواب می‌داد بهترین حزب، حزب جمهوری اسلامی بود که در راس آن شهید بهشتی، شهید باهنر، آیت‌الله موسوی اردبیلی و… بود که امام خمینی (ره) فرمودند جمعش کنید.

وی افزود: اینکه امام فرمودند حزب جمهوری اسلامی را جمع کنید به این دلیل بود که چینش، تشکیلات و سازوکار حزب غربی بود بنابراین باید از نو حزب را در ایران تعریف کنیم و تشکیلات حزب را سامان‌دهی کنیم.

حجت‌الاسلام جلالی بیان کرد: حزب‌هایی که شب انتخابات کرکره را بالا می‌کشند و بعد از انتخابات کرکره آن را پایین می‌کشند حزب نیستند و درواقع NGO‌هایی هستند که یک شبه می‌آیند و می‌روند و فرهنگ تحزب‌گرایی در کشور شکل نگرفته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1225441 برچسب‌ها برجام

دیگر خبرها

  • مدیرکل صداوسیمای کردستان چهره برتر سال معاونت استان‌ها شد
  • بررسی عوامل خارجی و داخلی در کاهش انگیزه پژوهشگران
  • افتتاح مؤسسه نان و ارزاق بهشتی جهت کمک به نیازمندان
  • مؤسسه نان و ارزاق بهشتی جهت کمک به نیازمندان افتتاح شد
  • ۹۵ درصد اراضی کشاورزی تا شهریور ۱۴۰۳ رفع تداخل می شوند
  • احزاب در ایران وارداتی هستند/ اسناد سیاسی و فرهنگی را باید در کشورمان بومی کنیم
  • افتتاح مؤسسه «نان و ارزاق بهشتی» برای کمک به نیازمندان با مشارکت سازمان ثبت اسناد
  • راه اندازی شبکه نظام‌مند توزیع کالا‌های اساسی در قم با شناسایی ۲۵۰ کاسب امین 
  • فقر سرعت پیر شدن مغز را افزایش می‌دهد
  • راه اندازی پیشخوان کتاب در ادارات نقده