Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-16@17:32:23 GMT

ماجرای صادرت خودروهای سایپا به اسپانیا چیست؟

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۳۴۷۳۷

ماجرای صادرت خودروهای سایپا به اسپانیا چیست؟

فرارو- در چند روز اخیر گمرک آماری از صادرات خورو منتشر کرد که منشا تعجب بسیاری از مردم شد. در حالی که باور درست عمومی این است که خودرو‌های داخلی که کیفیت پایینی دارند و از عمر جوان‌ترین مد‌ل‌های آن‌ها در خط تولید بیش از بیست سال می‌گذرد، بعید است بازاری وجود داشته باشد که مشتری در آن حاضر باشد بهای گران این محصولات بی کیفیت را پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش فرارو، در این بین، خبر صادرات حدودا صد هزار دلاری به اسپانیا دستمایه طنز در فضای مجازی شد، اما واقعیت این است که عمده مقاصد صادراتی خودرویی کشور به غیر از کشور‌هایی مانند عراق و سوریه که صادرات به آن‌ها هم بسیار محدود صورت می‌گیرد، صادرات تجاری نیست و تنها برای ارسال خودرو‌ها در حال توسعه برای تست‌های الزامی خودرویی و دریافت گواهینامه‌های تردد در داخل صورت می‌گیرد.
در این رابطه روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی می‌گوید: ارزش دلاری خودروی صادرشده به اسپانیا بیش از ۹۶ هزار دلار بوده است.
این مقام گمرکی ادامه می‌دهد بر اساس آمار‌های گمرک پنج دستگاه تیبا صندوقدار، سه دستگاه وانت آریسان، دو دستگاه تیبا ۲، دو دستگاه ساینا، یک دستگاه کوییک، یک دستگاه پژو پارس، یک دستگاه پراید ۱۳۱ و یک دستگاه رهام به این کشور صادر شده است.
لطیفی می‌گوید: ارزش صادراتی اظهارشده برای هر دستگاه ساینا ۴ هزار و ۵۰۰ دلار، پژو پارس و سمند ۷ هزار دلار و دنا اتوماتیک ۱۴ هزار دلار به گمرک اعلام شده است.
این درحالیست که اسپانیا دارای یکی از معتبرترین و مجهزترین مراکز تست خودروی جهان است. شرکت آیدی آدا «IDIADA »یک مرکز معتبر تست خودرو در بارسلون اسپانیا است که تست‌های تصادف خودرو در آن انجام می‌شود. ویدئو‌هایی که اخیرا از تست خودرو‌های سایپا منتشر شده است، این شائبه را تایید می‌کند که صادارت به اسپانیا نه برای فروش و تجارت که برای تست صورت گرفته است. البته کیفیت این تست‌ها هم به تقاضای خودروساز باز می‌گردد و موفقیت در تست به معنی صدور مجوز تردد در هر بازاری نیست؟!
سطوح و ویرایش‌های مختلف از استاندارد‌های ایمنی ابلاغی در کشور‌های مانند اتحادیه اروپا وجود دارد که شرکت خودروساز متناسب بازار هدف خود می‌تواند تقاضای تست با ویرایش خاصی داشته باشد. در این صورت هرچند شاید به ظاهر خودرو توانسته حداقل‌های ایمنی اتحادیه اروپا را مطابق قوانین جاری آن اتحادیه کسب کند، ولی ویرایش مورد نظر از دید مجریان سخت گیر اروپایی فاقد اعتبار برای صدور مجوز تردد در این اتحادیه است.
کما اینکه در فیلم منتشره، به نظر می‌رسد محصول مورد نظر بدون آدمک‌های تصادف کودک و سرنشین عقب که در سایر ویدیو‌های منتشره برای سایر خودرو‌های روز این اتحادیه دیده می‌شود، تست شده است؛ لذا هرچند ممکن است ادعای ایمن‌ترین خودرو با نشان ایرانی درست باشد، ولی ادعای قیاس ایمنی این خودرو‌ها با خودرو‌های روز دنیا می‌تواند محل شک و شبه اساسی باشد.   فیلم تست تصادف رهام محصول جدید سایپا در اسپانیا کد ویدیو دانلود فیلم اصلی به هرشکل بسیاری از تست‌ها مانند تست تصادف، یک فرایند مخرب محسوب می‌شود که خودرو در آن در شرایطی منهدم می‌شود تا تطابق آن با حداقل‌های ایمنی بررسی شود؛ لذا ارسال خودرو برای این تست‌ها از دید قوانین گمرکی ایران با ترخیص موقت میسر نیست و شرکت‌ها موظف می‌شوند نسبت به صادرات قطعی این محصولات اقدام نمایند. در چنین حالتی شرکت‌ها مجاز نیستند درآمدی از این صادرات را در صورت‌های مالی شناسایی کنند و قیمت خودرو‌ها را نیز باید به عنوان هزینه پروژه شناسایی کنند.
به هرشکل این صادرات به هر کشوری شامل کشور‌های اروپایی، به معنی مجوز تردد جاده‌ای نیست و تنها تحت شرایط خاص برای دوره محدودی ممکن است مجوز‌های تردد موقت برای این خودرو‌ها صادر شود. این صادرات قبلا هم مسبوق به سابقه بوده است به گونه‌ای که خودرو‌های مانند سمند، ۲۰۶ صندوقدار هم برای تست‌های استانداردی و کارخانه‌ای و حتی تست‌های پیمایش در کشور‌های مختلف اروپایی وآافریقایی تردد کرده اند.
شاید جالب‌ترین خاطره، تردد و تست پیکان انژکتوری در انگلستان باشد که عابرین عمدتا تصور می‌کردند با یک خودروی کلاسیکی که در شرایط ایده‌آل نگه داری شده است مواجه شده اند و دائما با آن عکس یادگاری می‌گرفتند!

منبع: فرارو

کلیدواژه: ارزش سهام عدالت قیمت سکه قیمت دلار قیمت پراید صادرات خودرو به اسپانیا محصولات سایپا تست خودرویی صادرات خودرو خودروهای ایرانی هزار دلار یک دستگاه خودرو ها تست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۴۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خودرو امروز ۲۶ فروردین +جدول

قیمت خودرو امروز، یک‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ به نسبت صعودی گزارش می‌شود. اکثر خودروهای داخلی، رشد قیمت دارند ولی در بازار مونتاژی‌ها به نسبت تغییر چندانی دیده نمی‌شود.

به گزارش مشرق، قیمت خودرو امروز، یک‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ نسبت به روز گذشته صعودی گزارش می‌شود. محصولات داخلی بازار غالباً با رشد قیمت همراه بودند، اما خودروهای مونتاژی به نسبت نوسان پایین‌تری را تجربه می‌کنند.

در حال حاضر روند امروز نرخ ارز مشخص نشده، اگرچه با توجه به رشد دوباره دلار از روز گذشته انتظار می‌رفت که قیمت خودرو از صبح امروز صعودی شود.

بر اساس قیمت‌های اعلامی وب‌سایت کارنامه، قیمت خودرو امروز رشد ناچیزی دارد.

قیمت خودروهای داخلی

قیمت خودروهای داخلی از آغاز روند معاملات امروز، صعودی است.

کوییک دنده‌ای S از هاچ‌بک‌های اقتصادی شرکت سایپا محسوب می‌شود که از ابتدای روز جاری ۸ میلیون تومان گران‌تر شده و به ۴۵۸ میلیون تومان رسیده است.

شاهین G از سدان‌های لوکس و رده بالای سایپا به شمار می‌رود که امروز تغییری نداشت، اما نسبت به روز گذشته ۱۴ میلیون تومان گران‌تر شده است و با ۷۹۵ میلیون تومان معامله می‌شود.

پژو پارس LX TU۵ که قیمت آن با انتشار اخبار هیجانی توقف تولید گران شده بود، رشد ۳ میلیون تومانی را تجربه کرد و با ۸۸۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

قیمت خودروهای مونتاژی

قیمت خودروهای مونتاژی نسبت به روز گذشته افت ناچیزی دارند.

جک J۴ آپشنال یکی از معدود محصولات مونتاژی است که تغییر قیمت ندارد و با نرخ ۹۰۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

زوتی DL۵ کراس‌اوور وارداتی سایپا به شمار می‌رود که ۳۰ میلیون تومان ارزان‌تر از روز گذشته و با یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند.

ام‌وی‌ام X۵۵ Pro اکسلنت کراس‌اوور مونتاژی مدیران خودرو نیز ۳۰ میلیون تومان افت قیمت دارند و با یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومانمعامله می‌شوند.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

با توجه به پاسخ شب گذشته ایران به حمله اسرائیل و رشد عجیب نرخ تتر، احتمالاً نرخ ارز نیز از ساعات دیگر رشد خود را آغاز کند. بنابراین در صورت ادامه این وضعیت، احتمالاً قیمت خودرو نیز با شیب بیشتری افزایشی شود.

منبع:تجارت‌نیوز

دیگر خبرها

  • ماجرای حضور جنجالی زنان در بازی سایپا - خیبر
  • قاچاق، آفت اصلی زعفران
  • قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول
  • خبر مهم برای خریداران خودرو | اعلام نتیجه شکایت از ایران خودرو و سایپا
  • نتیجه شکایت از ایران خودرو و سایپا اعلام شد
  • واردات شتر از افغانستان​؛ تردد از مرز میلک هنوز هم پرچالش است
  • اختلاف فاحش قیمت کارخانه و بازار خودروهای سایپا !
  • قیمت خودرو امروز ۲۶ فروردین + جدول
  • سهم قابل توجه خودروهای چینی در بازار جهانی
  • قیمت خودرو امروز ۲۶ فروردین +جدول