Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، با توجه به اینکه کم آبی در راس بحران های کشور قرار دارد، تهیه و تنظیم طرح ملی سازگاری با کم آبی مهم ترین رویکرد دولت تدبیر و امید به شمار می رود.

در طول چند دهه گذشته، با توجه به مقدار آب صرف شده برای کشاورزی، مصرف آب در کشور بیش از آستانه تنش اولیه خود بوده و تقریباً چهار برابر آن شده که در نتیجه  این شکاف عظیم بین تقاضا و عرضه پایدار آب، ایران به سوی یک بحران اجتماعی و محیط زیستی حرکت میکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر نشانه های قابل ملاحظه ای از بحران آب در کوچک شدن دریاچه ها، خشک شدن رودخانه ها و استخراج آب های زیرزمینی فراتر از عملکرد متعادل سفرههای آب زیرزمینی، روند رو به زوال دسترسی به آب در کشور نشان از تشدید اختلافات میان مناطق و بین بخش ها در خصوص آب دارد.

هرچه وضعیت فعلی بیشتر ادامه داشته باشد، آسیب بیشتری به محیط زیست وارد می شود و احتمال کمتری وجود دارد که محیط زیست بتواند به حالت عادی خود بازگردد.

از این رو در دولت تدبیر و امید تهیه سند سازگاری با کم آبی در استان ها مورد تاکید قرار گرفته است و این سند پس از بررسی های علمی و تخصصی در کارگروهای استانی و وزارت های مربوطه به تصویب نهایی می رسد که تهیه و اجرای این سند مسیر کاهش مصارف آب در استان هاست و می توان گفت تنظیم سند سازگاری با کم آبی از اقدامات شایسته دولت تدبیر و امید بشمار می رود.

تعیین چگونگی توزیع کمبود آب بین مصارف مختلف شامل آب شرب و بهداشت، صنعت، کشاورزی، فضای سبز و محیط زیست از طریق بررسی و تعیین اولویت مصارف در قالب منابع آب در دسترس در سال آبی در چهارچوب منابع آب تخصیص یافته توسط وزارت نیرو در هر حوضه، برنامه ریزی و هماهنگی‌های لازم برای انطباق الگوی کشت مناسب هر منطقه متناسب با شرایط کم آبی و با توجه به سهم کاهش منابع آب در اختیار بخش کشاورزی و در چهارچوب الگوهای کشت مصوب وزارت جهادکشاورزی در هر حوضه و پشتیبانی از تدابیر استان‌ها درخصوص جلوگیری از بروز مشکلات و تعارضات اجتماعی ناشی از کاهش منابع آب در دسترس تعیین شده برای هر استان از جمله بندهای مهم این سند می باشد.

با اجرای برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان آذربایجان شرقی در مجموع ۲۲۸ میلیون مترمکعب از مصارف آب زیرزمینی و ۱۱۵ میلیون متر مکعب از مصارف آب سطحی تا سال ۱۴۰۹ کاهش خواهد یافت.

برای این منظور از منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی به میزان ۲۰۳ میلیون مترمکعب و در بخش‌های شرب، صنعت و فضای سبز به ترتیب به میزان ۱۷، ۵.۳ و ۳ میلیون مترمکعب و از منابع آب سطحی تنها در بخش کشاورزی ۱۱۵ میلیون متر مکعب کاهش مصارف پیش‌بینی شده است.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو

مشکل کم آبی با برقراری تعادل بین تولید و تقاضا رفع می شود

وزیر نیرو روز شنبه در نشستی به منظور تصویب سند سازگاری با کم آبی آذربایجان شرقی که به صورت ارتباط تصویری با حضور استاندار آذربایجان شرقی و نمایندگان وزرای کار، تعاون و رفاه اجتماعی، جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان برنامه و بودجه و محیط زیست برگزار شد با بیان اینکه مشکل کم آبی با مدیریت و برقراری تعادل بین تولید و تقاضا رفع می‌شود، گفت: بحران کم‌آبی با مدیریت صحیح، اهتمام همه بخش‌ها و همکاری مردم در کشور قابل حل است.

رضا اردکانیان در این جلسه با بیان اینکه تدوین سند سازگاری با کم آبی کمک موثری در حفظ کم آبی است، از همکاری دستگاه های مسوول در آذربایجان شرقی برای تهیه و تنظیم سند سازگاری با کم آبی استان قدردانی کرد.

وی ادامه داد: برگزاری ۶۰ جلسه با بیش از ۹۰۰ نفر ساعت با حضور مدیران ارشد استان جهت تهیه و تدوین این سند نشان از همکاری و همدلی دستگاه های استانی دارد.

اردکانیان تاکید کرد: ضروری است دستگاه‌های عضو کارگروه، بسته سیاستی لازم برای پیگیری پیشنهادات استانی در خصوص پیاده‌سازی الگوی کشت کم آب طلب، ایجاد معیشت جایگزین برای صاحبان چاه‌های غیرمجاز و تحویل حجمی آب را تدوین و به هیئت وزیران ارائه کنند.

محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی 

تمام حوضه‌های آبی استان آذربایجان شرقی با کم‌آبی مواجهند

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به کمبود منابع آبی در تمامی حوضه‌های آبریز استان، بر ضرورت تلاش و توجه هرچه بیشتر برای مقابله با این پدیده تاکید کرد.

محمدرضا پورمحمدی با قدردانی از تلاش‌های ارزشمند وزارت نیرو برای توسعه پروژه‌های حوزه انرژی، گفت: اقدامات بسیار خوبی برای مدیریت کم‌آبی در استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه آینده‌نگری در برنامه‌های وزارت نیرو مشهود است، افزود: امیدواریم با اهتمام جدی نسبت به مدیریت مصرف آب در بخش‌های مختلف، کمبود آب را به کمترین میزان ممکن کاهش دهیم.

پورمحمدی با اشاره به آمار و شاخص‌های جمعیتی استان، اظهار داشت: استان آذربایجان‌شرقی در سه حوضه آبریز ارس، ارومیه و سفیدرود قرار گرفته و در تمامی این حوزه‌ها با مشکل کم‌آبی مواجه است.

استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین خاطرنشان کرد: تمامی مسئولان استان برای حل مشکل کم‌آبی، یکدل و یک صدا بوده و از هیچ تلاشی برای مقابله با این مشکل دریغ نمی‌ورزند.

 

یوسف غفارزاده،  مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی‌

سالانه ۲ میلیارد و ۱۴۲ میلیون متر مکعب آب در آذربایجان شرقی مصرف می شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی با اعلام اینکه حجم مصارف سالانه استان براساس آماربرداری سال ۱۳۸۸ در بخش های شرب، کشاورزی، فضای سبز و صنعت در مجموع ۲ میلیارد و ۱۴۲ میلیون مترمکعب است، گفت: سند سازگاری با کم آبی استان شامل سه فصل شناخت وضعیت موجود، اقدامات و عملکرد در راستای سازگاری با کم آبی و برنامه های سازگاری با کم آبی است.

یوسف غفارزاده افزود: در آذربایجان شرقی ۲۴ محدوده مطالعاتی داریم و حجم متوسط سالانه آب تجدید پذیر سطحی ۲ میلیارد و  ۱۴۴ میلیون متر مکعب و حجم متوسط سالانه آب تجدید پذیر زیرزمینی یک میلیارد و ۱۱ میلیون مترمکعب است.

وی با اعلام اینکه حجم کسری تجمعی منابع آب های زیرزمینی در استان یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب است،  افزود: متوسط کسری سالانه آب های زیرزمینی ۳۳ میلیون مترمکعب و متوسط حجم کسری دریاچه ها و تالاب های استان حدود ۶۴۰ میلیون مترمکعب است.

وی ادامه داد: حجم سالانه حق آبه های زیست محیطی استان ۶۰۴ میلیون مترمکعب است و میزان کمبود در تامین حق آبه های زیست محیطی ۲۰۴ میلیون مترمکعب است.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی گفت: بازتخصیص و پایش منابع آب استان، مدیریت تقاضا و مصرف آب، حفاظت از منابع آب، ارتقای بهره وری و کاهش هدررفت آب، تقویت زیرساخت های تامین و توزیع آب، مدیریت کیفیت منابع آب و محیط زیست و بازچرخانی و استفاده مجدد از آب از جمله برنامه های عملیاتی و راهبردی سند سازگاری با کم آبی در استان است.

وی برنامه های پشتیبانی برای اجرای این سند در استان را بسترسازی فرهنگی جهت مصرف بهینه آب و اصلاح قوانین و مقررات عنوان کرد.

غفارزاده تصویب بسته های حمایتی برای کشت جایگزین محصولات با نیاز آبی بالا را ضروری دانست و گفت: به دلیل اختلاف قیمت و ضعف در سیاست های حمایتی، کشاورزان به تدریج به سمت کشت محصولات بازار پسند و پرسودتری می روند که برای جلوگیری از این امر نیاز به تصویب بسته های حمایتی از کشاورزان در ازای کاهش مصرف آب و کشت محصولات کم آب بر می باشد.

وی ادامه داد: تعریف بسته حمایتی برای خرید تضمینی، ایجاد بازار و سازوکار مطمئن فروش یا فرآوری محصولات کم آب بر در ازای کاهش میزان بهره برداری از منابع آب پیشنهاد مشخص ارایه شده در این سند است.

برچسب‌ها کم آبی استانداری آذربایجان شرقی وزارت نیرو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کم آبی استانداری آذربایجان شرقی وزارت نیرو کم آبی استانداری آذربایجان شرقی وزارت نیرو اخبار کنکور استاندار آذربایجان شرقی سازگاری با کم آبی سند سازگاری با کم آبی میلیون مترمکعب آذربایجان شرقی میلیون متر مکعب کم آبی استان مشکل کم آبی محیط زیست منابع آب وزارت نیرو کم آبی مصرف آب بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۵۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری رقابت‌های کشتی خردسالان و نونهالان آذربایجان شرقی در شهر تبریز

در رده سنی نونهالان هم ۳۸۴کشتی گیر از سایر شهرستان‌های استان حضور داشتند و رقابت‌های بسیار جذاب و مهیجی را به نمایش گذاشتند.

 در هردو رشته کشتی فرنگی و آزاد تیمی خردسالان ونونهالان:تیم‌های میانه وتبریز اول شدند.

تیم خردسالان منتخب استان در رقابت‌های لیگ منطقه‌ای حضور خواهد داشت؛ و تیم نونهالان هم از ۹تا ۱۶اردیبهشت در رقابت‌های انتخابی تیم ملی نونهالان به میزبانی استان تهران حضور خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • بازدید استاندار آذربایجان شرقی از مجتمع آبرسانی ستارخان اهر
  • افزایش حمل بار توسط ناوگان جاده‌ای آذربایجان‌شرقی
  • دعوت والیبالیست های آذربایجان شرقی به اردوی انتخابی تیم ملی
  • واکنش فوری پلیس به انتشار یک ویدئوی جنجالی
  • برگزاری رقابت‌های کشتی خردسالان و نونهالان آذربایجان شرقی در شهر تبریز
  • میزان بارندگی ها در کرمان کاهش می یابد
  • خروج موج بارشی از خوزستان/ دما افزایش می‌یابد
  • بانک های ناتراز اصلاح شوند تورم کاهش می یابد
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه |‌ ویدئو
  • روند توسعه دیپلماسی منطقه‌ای تداوم می‌یابد