Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-28@10:42:33 GMT

داستان «عشقعلی» پدر کیف‌قاپی ایران

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۳۵۲۵۹

داستان «عشقعلی» پدر کیف‌قاپی ایران

به گزارش تابناک؛ ماجرای بررسی این گزارش به دلیل دستگیری قدیمی‌ترین گوشی‌قاپ تهران است. چند روز پیش خبری توسط پلیس منتشر شد مبنی بر دستگیری مردی حدود ۵۰ ساله که قدیمی‌ترین گوشی‌قاپ تهران لقب گرفت. مرد میانسالی که مدت‌ها در زندان به سر برده بود و بعد از آزادی و بازگشت به محله قدیمی باز به این شغل روی آورده بود، اما این بار با یک تفاوت؛ او به سبک فاگین در سریال الیور توئیست به نوجوانان سابقه‌دار و بی‌سابقه آموزش جیب‌بری و گوشی‌قاپی با روش‌های جدید می‌داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش پرونده یکی از قدیمی‌ترین سارقان میانسال را که به باند دیوار چین شهرت داشتند بررسی می‌کنیم.

روزنامه هفت صبح در ادامه نوشت: پدرخوانده باند سرقت طلاو جواهرات که از سال ۵۹ تاکنون بار‌ها روانه زندان شده و به پدر کیف قاپی ایران معروف بود، یک بار دیگر همراه اعضای گروهش به دام افتاد. در اردیبهشت سال ۹۵ گردانندگان باند دیوار چین که سال‌ها در زندان بودند با آزادی از پشت میله‌ها باز به سرقت‌های خیابانی روی آوردند.

در ادامه اقدامات پلیس آگاهی تهران برای کنترل نامحسوس مجرمان سابقه‌دار و حرفه‌ای، کارآگاهان اداره ۱۸ اطلاع پیدا کردند که تعدادی از تبهکاران به شیوه کیف قاپی و زورگیری با چاقو به تازگی از زندان آزاد و همزمان وقوع سرقت‌های مشابه به شیوه زاغ زنی، پنچری و خفه‌کردن افزایش پیدا کرده است. با شناسایی پرونده‌های سرقت‌های مشابه در پایگاه‌های مختلف شهر تهران، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که تمامی مالباختگان در زمان مراجعه به مراکز تجاری محدوده بازار و شعبات بانکی به شیوه «زاغ زنی» شناسایی و در ادامه با تهدید چاقو و قمه مورد سرقت و زورگیری قرار گرفتند.

یکی از مالباختگان که پرونده اولیه آن در کلانتری ۱۱۳ بازار تشکیل شده بود، پس از حضور در پلیس آگاهی گفت: «پس از خرید مقدار دو کیلوگرم طلا به قصد بازگشت به شهر خود اقدام به کرایه دربست یک دستگاه خودرو تاکسی به مقصد ترمینال غرب کردم؛ در طی مسیر بود که یک دستگاه موتورسیکلت به ماشین نزدیک شد و به راننده گفت ماشین پنچر است. در زمان تعویض لاستیک من داخل ماشین نشسته و مراقب کیف حاوی طلا‌ها بودم که ناگهان چند نفر از دو طرف به من حمله‌ور شده و پس از ضرب و جرح من و همچنین راننده که به کمک من آمده بود، با سرقت کیف طلاها، با چند دستگاه موتورسیکلت از محل متواری شدند.»

مالباخته دیگری که مقدار ۶ کیلوگرم طلا از وی سرقت شده بود نیز پس از حضور در اداره هجدهم پلیس آگاهی، در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «پس از خرید مقدار ۶ کیلوگرم طلا، از بازار طلا در منطقه پامنار به همراه همکارم با یک موتورسیکلت در حرکت بودیم که ناگهان دو مرد با یک موتورسیکلت به سمت ما آمده و موتور خود را به ما زدند؛ من و همکارم روی زمین افتادیم؛ ناگهان تعدادشان چند نفر شد و با تهدید چاقو شش کیلو طلای داخل لباس‌هایم را بیرون کشیده و با چند دستگاه موتورسیکلت طرح‌هوندا از محل متواری شدند.»

مالباخته‌ای دیگر که مقدار ۶ کیلوگرم طلا از وی سرقت شده بود نیز پس از حضور در اداره هجدهم پلیس آگاهی، در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «پس از خرید مقدار ۶ کیلوگرم طلا، از بازار طلا در منطقه پامنار به همراه همکارم با یک موتورسیکلت در حرکت بودیم که ناگهان دو مرد با یک موتورسیکلت به سمت ما آمده و موتور خود را به ما زدند؛ من و همکارم روی زمین افتادیم؛ ناگهان تعدادشان چند نفر شد و با تهدید چاقو شش کیلو طلای داخل لباس‌هایم را بیرون کشیده و با چند دستگاه موتورسیکلت از محل متواری شد‌ند.»

مالباخته‌ای که طلاهایش به صورت پیاده و با روش خفه‌کنی مورد دستبرد قرار گرفته و پرونده شکایت اولیه‌اش در کلانتری ۱۱۷ جوادیه تشکیل شده بود نیز در اظهاراتش به کارآگاهان گفت‌: طبق روال، برای خرید طلا به بازار تهران آمده و از پاساژ اردیبهشت و خرداد و حکیم‌هاشمی خرید کردم؛ ساعت ۱۴:۳۰، پس از خرید بیش از یک کیلوگرم طلا از بازار بیرون آمده و به ایستگاه مترو پانزده خرداد رفته و سوار مترو شدم.

در ایستگاه ترمینال جنوب، از قطار پیاده و از ایستگاه خارج شدم و به قصد سوار شدن به ماشین، به صورت پیاده به سمت پارکینگ شبانه روزی در خیابان غفاری حرکت کردم که ناگهان از پشت سر یک نفر گردنم را محکم گرفت و همزمان نفر دیگری بند کیف طلا را که زیر کتم آویزان بود با چاقو پاره کرد؛ مجموعا ۵ نفر بودند که پس از سرقت کیف طلا با چند دستگاه موتورسیکلت از محل متواری شدند.

در ادامه رسیدگی به پرونده سرقت‌های طلا و جواهرات کیفی، کارآگاهان با انجام چهره نگاری و همچنین رؤیت تصاویر سارقین سابقه‌دار اقدام به شناسایی ۶ سارق حرفه‌ای در زمینه سرقت‌های خشن به‌ویژه کیف قاپی شدند؛ بررسی تصاویر دوربین‌های مداربسته محل تردد مالباختگان نیز تعدادی از این مجرمین را در زمان زاغ زنی و تعقیب مالباختگان نشان می‌داد.

بررسی سوابق این متهمین به نام‌های «عشقعلی. ش» (۵۱ ساله)، «عباس. ر» (۵۰ ساله)، «علی. گ» (۵۸ ساله)، «امیررضا. ک» (۵۷ ساله)، «محمد. س» (۵۴ ساله) و «جواد. م» (۴۴ ساله) نشان داد که آن‌ها دارای سابقه دستگیری از سال ۱۳۵۹ تاکنون بوده و بار‌ها در شهر‌های مختلف کشور به‌ویژه در تهران، زابل، قم، کرج، زرند، پاکدشت، شیراز و … بار‌ها به اتهام ارتکاب جرایم مختلف مرتبط با کیف قاپی، زورگیری، سرقت مسلحانه، ایراد ضرب و جرح عمدی با چاقو، ایجاد مزاحمت و … دستگیر و روانه زندان شدند.

یکی از متهمین بنام «عشقعلی. ش» به عنوان یکی از مجرمین سابقه دار و از اعضای سابق «باند دیوار چین» است که بار‌ها دستگیر و روانه زندان شده است. با شناسایی این گروه از مجرمین سابقه دار که به سرکردگی «عشقعلی. ش» سرقت‌های خود را انجام داده بودند، کارآگاهان اداره هجدهم در اولین مرحله از دستگیری، اقدام به دستگیری سرکرده گروه (عشقعلی. ش)، «محمد. س»، «امیر رضا. ک» و «عباس. ر» کردند.

این متهمین در زمان دستگیری قصد داشتند تا با ایجاد درگیری و استفاده از سلاح سرد اقدام به فرار نمایند که هر چهار متهم دستگیر و به اداره هجدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شدند. در ادامه و با شناسایی مخفیگاه دو عضو دیگر گروه «جواد. م» و «علی. گ» نیز در فاز سوم شهر جدید اندیشه و خیابان مجیدیه شمالی – خیابان منصوری دستگیر و به اداره هجدهم پلیس آگاهی منتقل شدند.

سوابق پدرخوانده

عشقعلی که به «پدر کیف قاپی ایران» شهرت دارد، بار‌ها توسط کارآگاهان دستگیر شده، ولی همواره بعد از آزادی به طراحی عملیات کیف قاپی پرداخته است. عشقعلی از سال ۷۸ و درحالی که قبل از آن نیز بار‌ها به زندان افتاده بود، به مجرمی شناخته شده تبدیل شد. آن سال ماموران پلیس تهران توانستند باندی را شناسایی و متلاشی کنند که از طریق «کیف قاپی» ۱۲ میلیاردو ۷۹۶ میلیون و ۷۵۸ هزار ریال و ۸۳۰ دلار آمریکا و ۳۷کیلوو ۳۰۰ گرم طلارا به سرقت برده بودند.

۱۲ نفر از ۳۰ عضو این باند آن زمان به اعدام محکوم شدند، اما در جریان تحقیقات مشخص شد مغز متفکر «دیوار چین» مجرمی سابقه دار به نام عشقعلی است که هنوز دستگیر نشده بود. این مرد که آن زمان ۴۷ساله بود، سرانجام درحالی که به همراه دو زن برای تفریح به فرحزاد رفته بود، از سوی مامور کلانتری فلسطین تهران که پیش‌تر وی را می‌شناخت، دستگیر شد.

کارآگاهان با بررسی سوابق این فرد فهمیدند او قبلا هفت بار روانه زندان شده است. عشقعلی با اعترافات مبهم سعی داشت پلیس را گمراه کند تا اینکه ماموران سارقی به نام عباس را دستگیر کردند. عباس جوانی بود که لقب پدر کیف قاپی ایران را به عشقعلی داد. او تشریح کرد چگونه عشقعلی متبحرانه طعمه‌ها را معرفی می‌کرد و عباس «کیف قاپ» وارد عمل می‌شد.

این متهم به پلیس گفت عشقعلی پایه‌ذار کیف قاپی در ایران است و در زاغ زنی برای شناسایی طعمه‌ها تبحر خاصی دارد. آن زمان پلیس سعی کرد اموال عشقعلی را شناسایی کند، اما رقم دقیقی از ثروت او به دست نیامد و پلیس به جز مغازه‌ای که وی در میدان وثوقی تهران داشت، ۲۵۰ میلیون تومان سرمایه وی را ضبط کرد.

عشقعلی بعد از محاکمه دوباره به زندان رفت، اما مجازات برایش فایده‌ای نداشت و هر دفعه جرائمش را از سر می‌گرفت تا اینکه اکنون یک بار دیگر نامش در پرونده سرقت طلا در صدر اخبار قرار گرفت. اگرچه پرونده او در آذر ۹۸ مجدد به دادگاه رفت و فعلا در یک قدمی اعدام به همراه ۱۲ نفر از اعضای این باند است.

عشقعلی از سال ۷۸ و درحالی که قبل از آن نیز بار‌ها به زندان افتاده بود، به مجرمی شناخته شده تبدیل شد. آن سال ماموران پلیس تهران توانستند باندی را شناسایی و متلاشی کنند که از طریق «کیف قاپی» ۱۲ میلیاردو ۷۹۶ میلیون و ۷۵۸ هزار ریال و ۸۳۰ دلار آمریکا و ۳۷کیلوو ۳۰۰ گرم طلارا به سرقت برده بودند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محدودیت های کرونایی آبسرد ترور محسن فخری زاده مجید شهریاری محسن فخری زاده مالباختگان پدر کیف قاپی ایران محدودیت های کرونایی آبسرد ترور محسن فخری زاده مجید شهریاری محسن فخری زاده چند دستگاه موتورسیکلت اداره هجدهم پلیس آگاهی پدر کیف قاپی ایران یک موتورسیکلت محل متواری شد روانه زندان پس از خرید سابقه دار دیوار چین زاغ زنی بار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۵۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۴۰ درصدی سرقت در ایلام

                                                                       

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ سرهنگ قدرت حیدری زاد اظهار داشت: در نیمه اول تعطیلات نوروزی امسال با بلوک بندی شهرستان مرکز استان و با بهره گیری از توان عملیاتی پلیس‌های آگاهی، اطلاعات، پیشگیری، یگان ویژه و ظرفیت نیرو‌های ستاد انتظامی استان توانستیم در زمینه وقوع سرقت‌ها ۴۰ درصد کاهش داشته باشیم.

وی اضافه کرد: امسال و بر اساس تحلیل جرائم و فراوانی وقوع سرقت ها، گشت‌های پلیس پیش بینی و در اجرای پیشگیری از سرقت توانستیم موفق عمل کنیم.

این مقام انتظامی مشارکت مردم و همزمانی طرح‌های پلیس با ماه مبارک رمضان را عاملی برای کاهش وقوع جرایم دانست و تصریح کرد: علاوه بر کاهش سرقت‌ها در زمینه دستگیری سارقان نیز ۲۸ درصد رشد داشته ایم.

فرمانده انتظامی شهرستان ایلام در پایان با بیان اینکه سرقت‌های داخل خودرو و اماکن خصوصی دارای بیشترین فراوانی سرقت در این ایام بوده است، گفت: از شهروندان می‌خواهیم از پارک کردن خودرو‌ها در مناطق پرت و خلوت خودداری و خودرو و اماکن خود را به ملزومات پیشگیرانه اعم از دوربین و دزدگیر مجهز کنند تا شاهد سوءاستفاده سارقان نباشیم.

دیگر خبرها

  • یک دستگاه خودرو سرقتی در بیجار کشف شد
  • تصادف‌های فوتی در استان سمنان ۵۰ درصد کاهش یافت
  • دستگیری سارق طلاجات بانوان کهنسال در قم
  • کشف ۸ فقره سرقت کابل برق در جیرفت
  • کاهش ۴۰ درصدی سرقت در شهرستان ایلام
  • دستگیری سارق خودرو با شلیک پلیس شاهین‌شهر
  • عاملان سرقت مسلحانه در شاهین شهر دستگیر شدند
  • کاهش ۴۰ درصدی سرقت در ایلام
  • کاهش ۵۳ درصدی سرقت‌ها در آبادان
  • کاهش ۳۱ درصدی سرقت‌ها از ابتدای طرح نوروزی در همدان