Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری الجزیره، باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا در کتاب «سرزمین موعود» خود آورده است: خاندان سلطنتی آل سعود در هراس از اینکه مبادا انقلاب اسلامی ایران در عربستان تکرار شود با روحانیون تندرو وارد معامله شدند، اما نتیجه این معامله پرورش چهره‌هایی مثل اسامه بن لادن بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اوباما در جلد اول کتاب «سرزمین موعود» در بخش درباره سفر به عربستان سعودی نوشته است: بعضی وقت‌ها از خود می‌پرسیدم آیا زمانی خواهد رسید که پادشاهی عربستان سعودی در تعهدات مذهبی‌اش بازنگری و ارزیابیِ دوباره داشته باشد و به این نکته اذعان کند که بنیاد گراییِ وهابی - مثل سایر اَشکال مطلق گراییِ دینی- با مدرنیته سازگاری ندارد؟

از خود می‌پرسیدم که آیا وی (عبدالعزیز بن سعود) از ثروت و اختیارات خود برای سوق دادن وهابیت به یک مسیر آرام‌تر استفاده خواهد کرد؟ احتمالا پاسخ خیر است!

روش‌های سنتی به شدت ریشه دوانده بودند و تنش‌های خاندان سلطنتی با بنیادگرا‌ها در اواخر دهه ۷۰ میلادی به اوج خود رسیده بود در نتیجه آن‌ها (حاکمان خاندان سلطنتی سعودی) را به این نتیجه رساند که اصلاحات به ناچار به اصلاحات سیاسی و اقتصادیِ ناخوشایند ختم خواهد شد! خاندان سعودی برای اجتناب از آن انقلابی (انقلاب اسلامی ایران) -که باعث استقرار جمهوری اسلامی در ایران شده بود - تصمیم گرفت با تندرو‌ترین روحانیون در عربستان معامله کند!

در ازای به رسمیت شناخته شدن کنترل مطلق خاندان سعود بر اقتصاد و دولت عربستان (و نیز نادیده گرفتن برخی رفتار‌های بی ملاحظه اعضای خاندان سلطنتی)، این روحانیون و پلیس دینی عربستان بودند که در زمینه تعاملات روزمره اجتماعی، محتوای درسی در مدارس و تعیین مجازات برای نقض احکام دینی مجوز قانون گذاری را به دست آوردند. خاندان سلطنتی سعودی میلیارد‌ها دلار را به همین روحانیون دادند تا در سراسر جهانِ (اهل) سنت، مسجد و مدارس دینی (حوزه‌های علمیه وهابی) تاسیس کنند.

در نتیجه از پاکستان گرفته تا مصر و مالی و اندونزی، بنیادگرایی تقویت شد و درخواست‌ها برای پاکسازی نفوذ غربی از سرزمین اسلامی -در صورت ضرورت با توسل به خشونت- بیشتر و بیشتر شد.

پادشاهی سعودی ممکن بود از اینکه جلوی یک انقلاب به سبک انقلاب ایران را - هم در درون مرزهایش و هم در بین شرکای خود در خلیج (فارس) گرفت - خشنود بوده باشد، اما این کار را به قیمت تقویت «جنبش بنیادگرایی فرا ملی» انجام داد که افرادی مثل اسامه بن لادن در چنین محیطی رشد کردند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: باراک اوباما کتاب سرزمین موعود عربستان سعودی خاندان سلطنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۵۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیم ملی فوتسال ایران با سوپر استارش نتوانسته نتایج قاطعش را تکرار کند

تیم ملی فوتسال ایران در دومین بازی خود در جام ملتهای آسیا برابر تیم بحرین 5-3 برنده شد. تیم ملی ایران حتی از این حریف 2-1 عقب افتاد و با شکست به رختکن رفت اما در پایان برابر بحرینی ها برنده شد.

به گزارش طرفداری، پیروزی برابر بحرین با همین نتیجه ضعیف چندان بد نیست اما وقتی ما با حریف 3-3 می کنیم و بعد از برتری 4-3، بحرین برای مساوی کردن با ما پاورپلی می کند و بر روی اشتباه خود در پاورپلی گل پنجم را دریافت می کند، نتیجه برای ما شیرین نیست.

تیم ملی فوتسال ایران در بازی اول خودش هم برابر تیم افغانستان برد خفیف 3-1 را به دست آورد. نتیجه ای که آن هم برای فوتسال ایران اصلا جذاب و شایسته نیست و نمی تواند ابهت همیشگی ما در فوتسال آسیا را به رقبا القا و دیکته کند. تیم ملی کشورمان روزگاری برابر چنین رقبایی بردهای بزرگ به دست می آورد و تنها برابر رقبای بزرگ مثل ژاپن و تایلند و ازبکستان لنگ می زد اما امروز متاسفانه کارنامه ما از مجموع 2 بازی برابر بحرین و افغانستان 8 گل زده و 4 گل خورده است که اصلا برای ما شایسته و قابل قبول نیست و فوتسال ما را با بحران در کسب نتایج قهرمانانه روبرو خواهد کرد.

تیم ما در شرایطی که وحید شمسایی بزرگ، بهترین بازیکن تاریخ خود را به عنوان سرمربی در اختیار دارد، با بحران کسب برد قاطع مواجه شده است.

از دست ندهید ????????????????????????

باخت دیوید تیلور، دردسر تازه برای حسن یزدانی تصاویر سه‌بعدی علیه ژاوی: توپ یامال گل نشده بود! باورنکردنی؛ لالیگا تکنولوژی خط دروازه ندارد کامنت تمسخرآمیز وینیسیوس؛ فکر کردی بلینگامی؟

دیگر خبرها

  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • ایران مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی | از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد
  • تیم ملی فوتسال ایران با سوپر استارش نتوانسته نتایج قاطعش را تکرار کند