Web Analytics Made Easy - Statcounter

متاسفانه طی سال‌های گذشته سازمان حفاظت محیط زیست مجوزهای شکار را پشت درهای بسته، بدون اطلاع‌رسانی و بدون در نظر گرفتن نظرات متخصصان این حوزه صادر کرده است.

به گزارش مشرق، هفته گذشته بود که دوستداران طبیعت، درخواستی مبنی بر ممنوعیت ۵ ساله شکار را برای سران سه قوه ارسال کردند. در این نامه که به امضای بیش از ۲۲هزار نفر رسیده، با اشاره به هشدارهای دانشگاهیان و متخصصان حوزه درباره پیامدهای جبران‌ناپذیر صدور مجوز شکار، از سران سه قوه درخواست شده که صدور مجوز شکار و واگذاری قرق‌های اختصاصی شکار، به مدت ۵ سال متوقف شود تا به جمعیت‌های وحوش که در پی کم‌آبی، علوفه کم، تخریب زیستگاه‌ها و شکار بی‌رویه در معرض خطر قرار گرفته‌اند فرصتی برای احیا داده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نامه همچنین درخواست شده که قانون شکار و صید مصوب سال ۴۶ که توسط جمعی از شکارچیان تدوین شده اصلاح شده و با وضعیت کنونی حیات وحش و شرایط اجتماعی، شرعی و فرهنگی امروز سازگار شود.

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ضمن استقبال از این نامه به میزان گفت: پیشنهاد ممنوعیت ۵ ساله شکار به منظور احیای جمعیت‌های حیات وحش را در فراکسیون محیط زیست با دانشگاهیان و متخصصان این حوزه مورد بررسی قرار خواهیم داد تا بتوانیم بهترین تصمیم را اتخاذ کنیم.

رفیعی افزود: بر اساس اظهارنظرهای مستدل متخصصان حوزه محیط زیست که طی سال‌های اخیر به طور مبسوط توسط رسانه‌ها منتشر شده صدور مجوز شکار برای اتباع خارجی هیچ توجیهی ندارد و حاصل آن تنها رسیدن سودهای کلان به شرکت‌های برگزارکننده تور شکار و البته ایجاد حس تبعیض در میان شکارچیان بومی و در نتیجه سوق دادن آنها به سوی تخلفات شکار و صید است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در توجیه صدور مجوز می‌گویند که شکارفروشی، با قانونمند کردن شکارچیان، از تخلفات شکار می‌کاهد که البته در تایید این ادعا تا به حال آمار و مستنداتی ارائه نداده‌اند. این در حالی است که منتقدان شکارفروشی کاملا بر خلاف این ادعا معتقد هستند، صدور مجوز شکار و حضور شکارچیان دارای مجوز در زیستگاه‌ها، بومیان را به شکار غیرقانونی ترغیب می‌کند.

رفیعی ادامه داد: به علاوه بخش اصلی متخلفان شکار و صید را افرادی تشکیل می‌دهند که سالانه ده‌ها جانور را شکار می‌کنند. این افراد هرگز متقاضی خرید پروانه شکار نخواهند بود و به تنها یک مورد شکار در سال قانع نخواهند شد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس با بیان اینکه مدیریت شکار و صید، مقوله‌ای حساس و در خور توجه است گفت: متاسفانه طی سال‌های گذشته سازمان حفاظت محیط زیست مجوزهای شکار را پشت درهای بسته، بدون اطلاع‌رسانی و بدون در نظر گرفتن نظرات متخصصان این حوزه صادر کرده است. به عنوان مثال، این سازمان علی‌رغم درخواست‌های مکرر فعالان محیط زیست و رسانه‌ها در سال گذشته هیچ آماری از تعداد پروانه‌های فروخته شده به شکارچیان خارجی و داخلی و نحوه هزینه‌کرد آن ارائه نکرده و عملکرد شفافی در این زمینه به نمایش نگذاشته است.

رفیعی درباره درخواست اصلاح قانون شکار و صید گفت: شکی نیست که قانون صید و شکار مصوب سال ۴۶ باید مورد بررسی و صلاح قرار بگیرد چرا که این قانون را شکارچیان در سال ۴۶ بر مبنای تفکرات شکارمحور و با هدف بهره‌ بردن از حیات وحش به سود خود تدوین کرده‌اند. در نتیجه این قانون عملا راه‌گشای منافع شکارچیان است نه خیر و صلاح طبیعت. قانونی که مسئولان محیط زیست با استناد به آن و بدون در نظر گرفتن نظرات متخصصان حوزه حیات وحش، برای شکارچیان داخلی و خارجی مجوز شکار صادر می‌کنند.

رئیس فراکسیون محیط زیست افزود: به زودی با ایجاد کارگروهی در فراکسیون محیط زیست متشکل از دانشگاهیان، متخصصان حوزه حیات وحش و فعالان محیط زیست، قانون شکار و صید را مورد بازبینی و اصلاح قرار خواهیم داد تا قانونی تحت عنوان قانون حفاظت از حیات وحش داشته باشیم نه قانون شکار و صید.

محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست هم چندی پیش یکی از بدترین کارهایی که در این دولت انجام شده را شکارفروشی به اتباع خارجی دانست و گفت: جدای از اینکه صدور مجوز شکار و واگذاری قرق‌های خصوصی کار درستی است یا نه از آنجا که نظارت در این دولت بسیار ضعیف و در حد صفر است، شکارفروشی کاملا اشتباه است.

به گزارش میزان، سازمان حفاظت محیط زیست اوایل سال ۹۳ اعلام کرد که به منظور احیای جمعیت‌های حیات وحش به مدت ۵ سال پروانه شکار صادر نخواهد کرد. اما با انتصاب عیسی کلانتری به عنوان رئیس این سازمان، این ممنوعیت ۵ ساله شکسته و پای شکارچیان دوباره به شاخص‌ترین زیستگاه‌های حیات کشور باز شد.

منبع: میزان

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا شهید محسن فخری زاده شکار شکارچیان فراکسیون محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست عیسی کلانتری سازمان حفاظت محیط زیست فراکسیون محیط زیست قانون شکار و صید ممنوعیت ۵ ساله صدور مجوز شکار متخصصان حوزه حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۵۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت عرضه رایگان کیسه های پلاستیکی در فروشگاه های زنجیره ای از هفته زمین پاک

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در راستای ماده ۳ آیین نامه ممنوع توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی به منظور حفظ محیط زیست قانون محدودیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی از هفته زمین پاک (۳ تا ۹ اردیبهشت)شروع می‌شود و فروشگاه‌های زنجیره ای دیگر کیسه رایگان توزیع نخواهند کرد.

به گزارش ایسنا مهدی خادم ثامنی، در جلسه شیوه نامه ماده ۳ قانون محدودیت استفاده و توزیع کیسه‌های پلاستیکی که صبح امروز (۲۷ فروردین ماه) در سالن سرو پارک طبیعت پردیسان برگزار شد، اظهار کرد: بدون داشتن محیط زیست سالم و امن، انسان قادر به ادامه حیات نیست و این یکی از نیازهای انسان است همچنین محیط زیست سالم و امن یکی از حقوق بشر است.

وی در ادامه با اشاره به شیوه‌نامه ماده ۳ قانون محدودیت استفاده و توزیع کیسه‌های پلاستیکی گفت: بحث مصرف کیسه‌های پلاستیکی به یک بحران اجتماعی و جهانی تبدیل شده است. پلاستیک‌ها نه تنها اکوسیستم‌های آبی و خشکی را تهدید می‌کند بلکه به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم وارد زنجیره غذایی می‌شوند و سلامت انسان را هم تهدید می‌کنند.

 مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نقش تاثیرگذار انسان در بهبود چرخه محیط زیست و طبیعت اظهار کرد: درست است که می‌گویند انسان اشرف مخلوقات است و حق استفاده از منابع و نعمت‌های الهی را دارد ولی در کنار آن هم مسئولیت مهم حفظ محیط زیست را نیز بر عهده دارد.

 خادم ثامنی ادامه داد: متاسفانه آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که ما در چند دهه گذشته داد و ستد خوبی با محیط زیست نداشتیم یعنی عملکرد زیست‌محیطی خوبی در جامعه نداشته‌ایم و باعث تخریب جنگل‌ها و مراتع بسیاری شده‌ایم. در نتیجه گونه‌های نادر و گیاهی  زیادی را از دست دادیم و مهمترین منابع زیستی خود آب و هوا و خاک را  هم آلوده کردیم.

وی در ادامه گفت: در کشورهای پیشرو تلاش می‌کنند که که روز به روز آلودگی‌های خود را کاهش دهند و تخریب محیط زیستی کمتری داشته باشد ولی متاسفانه در ایران روز به روز مصرف پلاستیک‌ها افزایش پیدا می‌کند، به‌طوری که روزانه در کشور حدود ۵۷ هزار تن پسماند تولید می‌شود. آمارها حاکی از آن است که حدوداً ۱۰ تا ۱۲ درصد پسماندها پلاستیکی هستند و این پسماندهای پلاستیکی به صورت مستقیم و غیر مستقیم وارد آب‌های زیرزمینی می‌شوند و خاک ، آب و هوا را آلوده می‌کنند و سبب بروز مشکلات زیست محیطی و تهدید سلامت انسان می شوند.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یک پروژه مطالعاتی در چند سال پیش در میادین تهران انجام و مشخص شد سالیانه حدوداً ۲۱ تن فقط کیسه پلاستیکی در میادین تهران مصرف می‌شود و این آمار بالایی از مصرف پلاستیک را نشان می دهد که جالب نیست همچنین  کیسه‌های پلاستیکی به دلیل اینکه سبک وزن هستند با کم‌ترین وزش باد به حرکت در می‌آیند و توجیه اقتصادی هم برای بازیافت ندارند.

وی اضافه کرد: در آبان ماه سال ۱۴۰۱ آیین نامه اجرایی کاهش کیسه‌های پلاستیکی تدوین، تصویب و ابلاغ شد و در ماده ۳ این آیین‌نامه توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی ممنوع شد.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به گرامیداشت هفته زمین پاک طی هفته اول اردیبهشت ماه، گفت: این مناسبت فرصتی است تا بتوانیم با تغییر روش‌ها و تغییر رویکردها، ذهنیت و رفتار مردم را به کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی سوق دهیم.

خادم ثامنی با اشاره به نقش مردم در جهت فرهنگسازی برای کاهش مصرف پلاستیک در چرخه محیط زیست گفت: در بحث مسئولیت‌های اجتماعی نقش مردم مهم و موثر است تا ما بتوانیم مصرف کیسه‌های پلاستیکی را کاهش دهیم. این  امر مستلزم آن است که فرهنگسازی ابتدا از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شروع شود، یعنی توزیع رایگان کیسه های پلاستیگی ممنوع شود.

به گزارش ایسنا در در پایان این نشست، نمایندگان وزارت صمت، شهرداری،فروشگاه های زنجیره ای و اتحادیه ها نظرها و پیشنهادهای خود را در جهت اجرای ماده ۳ آیین‌نامه ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی بیان کردند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مردم زباله های خانگی را تا اطلاع ثانوی تفکیک نکنند اخطار زیست محیطی به ۸ بیمارستان تهران

دیگر خبرها

  • ممنوعیت عرضه و فروش ماهیان رودخانه‌ای دزفول تا پایان فصل زاد و ولد
  • ممنوعیت عرضه رایگان کیسه های پلاستیکی در فروشگاه های زنجیره ای از هفته زمین پاک
  • شناسایی و دستگیری شکارچی حرفه‌ای دنا
  • شناسایی متخلف سابقه دار شکار با همکاری سپاه و نیروی انتظامی
  • عکس یادگاری با لاشه در همدان، شکارچی متخلف را به دام قانون انداخت
  • رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه قرق‌های شکار
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در ۵ شهر مازندران
  • دستگیری ۳۶۷ متخلف‌زیست محیطی در آذربایجان‌غربی
  • احکام سبز برای متخلفان محیط زیستی گیلان صادر شد
  • صدور بیش از ۱۴ رأی محیط‌ زیستی برای متخلفان در گیلان