Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-19@17:23:31 GMT

تراز تجاری کشور در آبان ماه مثبت شد

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۳۶۶۲۵

تراز تجاری کشور در آبان ماه مثبت شد

رویداد۲۴ سید روح اله لطیفی اظهار داشت: کارنامه تجارت خارجی ایران در آبان ماه به ۶ میلیارد و ۳۰۲ میلیون دلار رسید که سهم صادرات، سه میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار و واردات نیز سه میلیارد و ۹۲ میلیون دلار بوده است.

وی افزود: در آبان ماه صادرات کشور از لحاظ وزنی ۱۰ میلیون و ۲۴۸ هزار تن و واردات ۲ میلیون و ۵۴۹ هزار تن بوده است که چهار برابر شدن وزن صادراتی کشور نسبت به واردات را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی گمرک در خصوص کشورهای صادراتی، گفت: ایران در هشت ماه نخست امسال، ۱۹ میلیون و ۳۴۸ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۳۵۳ میلیون دلار به عراق صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۲۴.۸ درصد رشد را نشان می دهد.

به گفته لطیفی، میزان صادرات هشت ماهه به عراق ۲۵.۵ درصد وزن و ۲۵ درصد ارزش کل صادرات کشور را در بر می گیرد، صادرات کشور به عراق در آبان ماه ۴۹۸ میلیون دلار بوده است که در میزان و ارزش صادراتی در رتبه نخست کشورهای خریدار کالای ایرانی قرار دارد اما با این وجود در ماه آبان در رتبه دوم قرار گرفت.

این مقام مسئول افزود: کشور چین نیز ۱۸ میلیون و ۱۹۰ هزار تن کالا از ایران به ارزش پنج میلیارد و ۳۵۱ میلیون دلار وارد کرده که ۲۴ درصد وزن و ۲۵ درصد ارزش صادراتی ایران را به خود اختصاص داده است،

به گفته وی، این کشور در آبان ماه با خرید ۹۱۲ میلیون دلار کالای ایرانی، رتبه دوم هشت ماهه و رتبه نخست آبان ماه را در مقاصد صادراتی به دست آورده است.

لطیفی گفت: امارات متحده عربی با ۹ میلیون و ۹۵۶ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۷۲۵ هزار تن سومین مقصد صادراتی ایران بوده که صادرات کشور ۲۸.۴ درصد از لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه رشد داشته است و این کشور ۱۳ درصد وزن و ۱۲.۷ درصد کل ارزش صادراتی کشور را از ابتدای سال به خود اختصاص داده است، این در حالی است امارات در آبان ماه ۴۵۲ میلیون دلار از ایران کالا وارد کرد.

سخنگوی گمرک تصریح کرد: ترکیه ۶.۷ درصد وزن و ۷.۵ درصد ارزش صادرات کشور را با پنج میلیون و ۵۹ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶۱۸ میلیون دلار به خود اختصاص داد که ۴۲ درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه هشت ماهه سال ۹۸ را نشان می دهد.

وی افزود: ترکیه در هشت ماهه چهارمین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی با ۱۲۹ میلیون دلار و در آبان پنجمین مقصد در به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: سقوط شدید قیمت طلا و نگرانی سرمایه گذاران

سخنگوی گمرک افزود: افغانستان با چهار میلیون و ۷۴۴ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۱۸ میلیون دلار پنجمین مقصد صادراتی ایران در هشت ماهه بود که سهم ۶.۲ وزن و هفت درصد ارزش صادرات هشت ماهه را با رشد ۱۵.۲ درصدی از لحاظ وزن و ۱.۳ درصدی از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه رقم زده است و با واردات ۱۹۳ میلیون دلاری کالا از ایران در ماه آبان، چهارمین مقصد کالاهای صادراتی بوده است.

لطیفی افزود: کل صادرات کشور در هشت ماهه نخست امسال ۷۵ میلیون و ۸۲۱ هزار تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۴۴۸ میلیون دلار بوده است که سهم این پنج کشور با ۵۷ میلیون و ۲۹۷ هزار تن و ارزش ۱۶ میلیارد و ۵۶۵ میلیون دلار، ۷۵.۵ درصد وزن و ۷۷ درصد ارزش کل صادرات کشور بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 گمرک ایران تراز تجاری بورس نسبت به مدت مشابه هزار تن کالا میلیون دلار صادرات کشور ارزش صادرات آبان ماه لحاظ وزن درصد وزن هشت ماه درصد ارزش هشت ماهه ۲ میلیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۶۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بومی سازی ۸۵ درصد کالاهای مورد نیاز صنعت نفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، غلامرضا خوانساری با اشاره به افزایش حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت سیزدهم افزود: بنا داریم خریدهای خارجی را کمرنگ کنیم و در این راستا واردات ۲۵۰ کالا ممنوع اعلام شد.

وی گفت: از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در توسعه میادین و احیای چاه‌های نفت استفاده شده است، چنانچه ۳۰ حلقه چاه کم‌بازده را به شرکت‌های دانش بنیان دادیم.

خوانساری خاطرنشان‌کرد: ۸۵ درصد از کالاهای مورد نیاز صنعت نفت بومی‌سازی شده است و ۱۵ درصد باقی مانده نیز توجیه تجاری سازی ندارد.

این مقام مسوول وزارت نفت ادامه‌داد: در دولت، کارگروه صادرات خدمات فنی مهندسی شکل گرفته و سبب شده که از وارد کننده به صادرکننده تبدیل شویم و با کشورهای مانند ونزوئلا، روسیه، چین، عراق و سوریه مبادلات تجاری داشته باشیم.

وی با اشاره به پالایشگاه‌های فرا سرزمینی گفت: در تلاشیم با پتروشیمی ونزوئلا قرارداد همکاری امضا و همچنین نسبت به بازسازی فاز ۲ پالایشگاه «ال پالیتو» ونزوئلا اقدام کنیم. در سوریه نیز پس از نتیجه رسیدن پالایشگاه «حمص»، دو پالایشگاه دیگر را نیز مد نظر داریم.

مدیرکل نظام تامین و تجاری‌سازی فناوری وزارت نفت اظهار داشت: همچنین در آفریقای جنوبی و عراق هم منتظر خبرهای خوب در حوزه صادرات محصولات دانش بنیان هستیم.

کد خبر 6080935 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • ارزش مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد
  • تراز تجاری منطقه آزاد قشم به مثبت ۳۱۳ میلیون دلار رسید
  • صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری زنجیره فولاد در سال ۱۴۰۲
  • عراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات
  • رونق صادرات در جزیره جهانی قشم| تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید
  • مرکبات مازندران در سبد صادراتی ۱۶ کشور جهان
  • ۳۲ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها در روز سبز شاخص کل به بازار سهام تزریق شد
  • بومی سازی ۸۵ درصد کالاهای مورد نیاز صنعت نفت
  • ضرورت تسهیل فرایند صادرات برای جهش تولید
  • سهم ۲۵ درصدی تجدیدپذیر‌ها از ظرفیت صادراتی برق کشور