Web Analytics Made Easy - Statcounter

هیچ کس نمی‌تواند به خود این اجازه را بدهد که صریح و قاطع دم از کمرنگ کردن جایگاه فرهنگیان بزند؛ بلکه ارائه‌ چنین راهکار‌های غیر کارشناسی، نهایتا مقصدی جز انحلال فرهنگیان و فرهنگ ارزشی تعلیم و تربیت نخواهد داشت.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عاطفه اکبرنژاد؛ * هنوز جوهر نامه‌ها و مطالباتمان در باب محدود سازی ورودی‌ها و جذب معلم به فرهنگیان و توسعه آن خشک نشده و گلویمان پس از صحبت‌ها، نشست‌ها و دیدار‌ها تازه نشده است که شاهد بی مهری و کم لطفی دیگری نسبت به این دانشگاه و امر خطیر تعلیم و تربیت هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در باب نامه وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری جناب آقای غلامی به مقام معظم رهبری (مدظله العالی) لازم است نکاتی را یادآور شویم:

تنها با یک نگاه سطحی و گذرا به ماده ۲۸ اساس نامه آموزش و پرورش هم، می‌توان فهمید مسئله‌ای که جناب غلامی از آن به عنوان" یکی از روش‌های تامین کادر آموزشی مورد نیاز وزارت آ. پ "یاد کرده اند، نه یک روش برای تامین کادر آموزشی، بلکه یک روش برای تامین «بخشی» از نیاز‌های «خاص» آ. پ در رشته‌هایی است که امکان «توسعه» آن از طریق واحد دانشگاهی وجود «ندارد». حال آنکه فرهنگیان رشته‌های مورد نیاز خود را داراست جز در موارد خاص و اگر بحث کمبود نیرو مطرح است و باعث افزایش جذب از طریق ماده ۲۸ شده است بحث عدم گسترش کمی دانشگاه است که ظرفیت پذیرش را نیز محدود کرده است.

اینکه ایشان در تشریح نامه خود فرمودند "استفاده از نیروی انسانی تحصیل کرده موجود که همزمان مسئولین کشور دغدغه اشتغال ان‌ها را هم دارند و به کار گیری ان‌ها در یک «مقطع» چند ساله مشکل تامین انبوه معلم را هم حل خواهد کرد" با اصل نامه خود که از لفظ "به جای پذیرش دانشجو معلم از سطح دیپلم، نیرو‌های تحصیل کرده از دانشگاه‌های معتبر را بپذیرد" منافات دارد. پس بهتر می‌بود به جای آنکه به آ. پ به چشم یک نهاد مصرفی و هزینه بر نگاه کنند و بنابر سخن خود آقای غلامی سعی در "کاهش زمان و هزینه تربیت معلم" آن را داشته باشند، همکاری کنند و ظرفیت‌های فرهنگیان را به حدی برسانند تا همان دانشجویان مستعدی که در نامه ذکر شده اند بتوانند از همان ابتدا در این مسیر قرار بگیرند و وارد این دانشگاه شوند. چرا لقمه را دور سر خود بچرخانیم؟

در ابتدای تشریح خود نیز فرمودند که "به هیچ وجه نظر به کم رنگ شدن جایگاه فرهنگیان نبوده است" باید به ایشان عرض کرد که: بله! هنوز تا دانشجومعلمان دغدغه مندی، چون ما هستیم، هیچ کس نمی‌تواند به خود این اجازه را بدهد که صریح و قاطع دم از کمرنگ کردن جایگاه فرهنگیان بزند؛ بلکه ارائه‌ی چنین راهکار‌های غیر کارشناسی، نهایتا مقصدی جز انحلال فرهنگیان و فرهنگ ارزشی تعلیم و تربیت نخواهد داشت.

پرسشی دیگری که وزیر محترم علوم باید به آن پاسخگو باشند، چرایی چنین درخواستی از مقام معظم رهبری است! که البته پاسخ آن دور از ذهن هم نیست؛ و خوشبینانه‌ترین حالت متصور برای آن این است که ایشان دقت لازم را حداقل در صحبت اخیر رهبری در آغاز سال تحصیلی جدید نداشته اند. هرچند ورود وزیر علوم به فرایند جذب و تربیت معلم صحیح نیست، اما به نظر می‌رسد لااقل طرح چنین درخواستی از ریاست جمهوری به عنوان رئیس همیشه غائب هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان و وزیر آموزش و پرورش معقول‌تر می‌بود.

به بهانه این نوشتار، گلایه‌ای هم بکنیم از وزیر محترم آموزش و پروش جناب آقای حاجی میرزایی، نسبت به کم و کیف واکنش به این مسئله، به اینکه چه‌ها باید می‌شد که حال این همه حرف و حدیث بر سر نظام تعلیمی و تربیتی کشور ایرانی-اسلامی مان نباشد؟ چه باید میشد که عزت و منزلت معلم این مرز و بوم، دستخوش عملکرد و گفتار نادرست این و آن نباشد؟ دانشگاه فرهنگیان کجا باید می‌بود که هدف نهایی جوانان نخبه و دغدغه‌مند و دلسوز امر تعلیم و تربیت باشد و نیست؟ سند تحول بنیادین ۹ سال است روی طاقچه خاک می‌خورد و این پرسش‌های جدی پاسخ‌هایی جدی می‌طلبد.

عاطفه اکبرنژاد، عضو معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی پردیس حضرت معصومه (س) قم
انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: یادداشت دانشجویی دانشگاه فرهنگیان غلامی تعلیم و تربیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۷۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدودیت زمانی آیین‌نامه جابجایی معلمان حق‌التدریس و سوادآموزی باطل شد

معاونت برنامه‌ ریزی توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش خردادماه سال گذشته آیین‌نامه نقل و انتقال فرهنگیان را برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ ابلاغ کرده بود که بر اساس بند ۵ آن امکان نقل و انتقال معلمان حق‌ التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی قبل از ۱۰ سال وجود نداشت.

پس از طرح شکایت برای لغو این بند از آیین نامه، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری 15 اسفند پارسال در جلسه ای به ریاست حکمتعلی مظفری رئیس هیئت عمومی دیوان عدالت اداری تشکیل جلسه داد و ابطال این بند رای داد.

در توضیحات رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری آمده است: آیین‌نامه اجرایی بند ۳ ماده واحده قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی که بند مورد شکایت مربوط به ماده ۲ آن است، در اجرای بند ۳ قانون فوق به تصویب رسیده و بند مذکور از قانون یادشده متضمن حکمی راجع به نقل و انتقال نیست و حکم بند ۳ ماده واحده قانون درخصوص نحوه آموزش و پذیرش در دانشگاه فرهنگیان است و لذا حکم ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی صدرالذکر که بند مورد شکایت مستند به آن وضع شده، خارج از حدود اختیار است.

همچنین به موجب آراء متعدد هیات عمومی دیوان عدالت اداری این هیات، شرط ارائه تعهد محضری مبنی بر عدم تقاضای انتقال در مدت معین پس از شروع به خدمت خلاف قانون تشخیص و ابطال شده است.

بر اساس استناد دیگر هیات عمومی دیوان عدالت اداری، مقتضیات اداری ایجاب می‌کند که در مواقع ضروری و بنا به نیاز امکان انتقال نیروها وجود داشته باشد و ممنوعیت پیش‌بینی شده در بند مورد شکایت مانع انتقال نیروها در موارد ضروری است.

این هیات با تاکید بر اینکه در قوانین و مقررات عمومی کشور از جمله قانون مدیریت خدمات کشوری حق انتقال و جابجایی کارمندان پیش‌بینی شده است، یادآور شدند: وضع قواعد آمره در زمینه ممنوعیت انتقال از وظایف و اختیارات قوه مقننه یا مأذون از قبل قانونگذار است.

با این توضیحات هیات عمومی دیوان عدالت اداری بند ۵ آیین‌نامه نقل و انتقال فرهنگیان سال ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ به شماره ۴/۷۱۰ مورخ ۱۴۰۲/۳/۶ که متضمن عدم امکان نقل و انتقال معلمین حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی قبل از ۱۰ سال است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار تشخیص داد و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال کرد.

این رأی براساس ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری در رسیدگی و تصمیم‌گیری مراجع قضایی و اداری معتبر و ملاک عمل است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • بازدید سرزده استاندار از دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی
  • رتبه اول جهانی طراحی معماری آینده غذا برای دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس
  • طهرانچی: معاونت فرهنگی باید نقش هدایت‌گری و جهت‌دهی در تربیت عالم داشته باشد
  • اعتلای جایگاه معلمان از رویکردهای اصلی برنامه‌های هفته معلم است
  • لزوم استفاده از ظرفیت مولدسازی اموال مازاد در راستای تأمین تجهیزات مدارس
  • توجه مجلس و دولت به ضروریات دانشگاه فرهنگیان
  • محدودیت زمانی آیین‌نامه جابجایی معلمان حق‌التدریس و سوادآموزی باطل شد
  • نیاز آموزش و پرورش از طریق فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان تأمین شود
  • ضرورت حمایت همه جانبه جهت توسعه اموزشی در اشنویه
  • تبدیل بخشی از زندان رجایی‌شهر به دانشگاه فرهنگیان، مطالبه استان است