Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، در جریان چهل و هفتمین نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که بمدت دو روز از ۷ آذرماه ۱۳۹۹ در نیامی پایتخت نیجر برگزار شد، نماینده جمهوری اسلامی ایران با آرا نمایندگان کشورهای حاضر به عضویت کمیسیون مستقل و دائم حقوقی بشر اسلامی (IPHRC) که از نهادهای مستقل سازمان همکاری اسلامی محسوب می‌شود برگزیده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این انتخاب در شرایط حاضر که متأثر از نفوذ کشور میزبان بر دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی و ممانعت این کشور از ایفای نقش مؤثر جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای عضو می‌باشد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.

در انتخابات مزبور از میان ۱۸ کشور آسیایی عضو، آقای دکتر حسین رضوانی با کسب آرا برتر در میان سایر نامزدهای عضویت در این کمیسیون به همراه نمایندگان ترکیه و افغانستان برای یک دوره ۴ ساله (۲۰۲۱ الی ۲۰۲۴) انتخاب گردید. کشورهای بنگلادش و ازبکستان دیگر نامزدهای های تصدی عضویت در این کمیسیون بودند که موفق به کسب آرا بالاتر نشدند.

انتخاب نماینده کشورمان در کمیسیون دائم حقوق بشر سازمان همکاری اسلامی در پی تلاش‌های دیپلماتیک و رایزنی‌های گسترده ای که از پیش از اجلاس از سوی اداره کل حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه و در جریان برگزاری اجلاس از سوی هیأت نمایندگی کشورمان از اداره کل صلح و امنیت بین المللی وزرات امور خارجه به انجام رسید محقق شد.

در این انتخابات، از گروههای عربی و آفریقایی نیز هر یک سه نماینده به عضویت کمیسیون در آمدند. از گروه عربی کشورهای عربستان، مصر و مغرب، از گروه آفریقایی کشورهای بنین، نیجریه و نیجر انتخاب شدند.

کمیسیون مستقل و دائم حقوق بشر سازمان همکاری اسلامی نهاد مستقل کارشناسی سازمان با ظرفیت مشورتی است که موجودیت آن در سال ۲۰۱۱ در جریان اجلاس یازدهم سران کشورهای اسلامی تصویب و در سال ۲۰۱۷ آغاز بکار کرد.

مقر این کمیسیون در جده – عربستان است. این کمیسیون حول موضوعات حقوق بشر بویژه در حوزه‌های: حقوق زنان و کودکان، حق آموزش، حق توسعه، مقابله با اسلام هراسی، دفاع از حقوق اقلیت‌های مسلمان در کشورهای غیر اسلامی فعالیت دارد.

کد خبر 5082978 جواد بخشی الموتی

منبع: مهر

کلیدواژه: مصر نیجریه وزارت امور خارجه سازمان همکاری اسلامی عربستان سعودی جمهوری اسلامی ایران محسن فخری زاده مجلس شورای اسلامی ایالات متحده امریکا محمد باقر قالیباف محمدجواد ظریف هفته بسیج حسن روحانی رژیم صهیونیستی ترور هیئت دولت صحن مجلس ویروس کرونا برجام سازمان همکاری اسلامی حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۷۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای امنیت باید برای توقف فوری جنگ در غزه مداخله کند

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از خبرگزاری «سما» فلسطین، عمرو تصریح کرد: ملت فلسطین همواره قربانی حوادث و قطعنامه‌هایی بین‌المللی بوده که در آن دستی نداشته است.

وی همچنین گفت: فلسطین شایسته عضویت کامل در سازمان ملل است.

عمرو اضافه کرد: منازعه فلسطینی اسرائیلی از حد و مرزهای فلسطین و اسرائیل عبور کرده و به دیگر مناطق کشیده شده است.

وی گفت: شورای امنیت امروز لازم است برای واداشتن اسرائیل به توقف جنگ و ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه مداخله‌ای فوری داشته باشد.

عمرو خاطرنشان کرد: اسرائیل و کشورهای حامی آن کاملا در برابر حجم گسترده ویرانی‌ها در غزه مسئول هستند.

شورای امنیت سازمان ملل قرار است بامداد جمعه پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی کشورهای عربی مبنی بر اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را به رأی بگذارد.

پیشتر روز سه شنبه یک کمیته شورای امنیت سازمان ملل که درخواست عضویت کامل فلسطین را بررسی می‌کند، نتوانست به اجماعی در این زمینه دست یابد.

گزارش کمیته شورای امنیت درباره پذیرش اعضای جدید که به رویت این خبرگزاری رسیده، آمده است: این کمیته در رابطه با اینکه این درخواست همه معیارهای عضویت را داراست، نتوانست اجماعا به پیشنهادی برای ارائه به شورای امنیت برسد.

«ونسا فریزر» رئیس دوره‌ای شورای امنیت جمعه گذشته اعلام کرد که اعضای کمیته ویژه بررسی اعضای جدید در سازمان ملل قادر به اجماع بر سر عضویت کامل فلسطین در این نهاد بین‌المللی نشد.

فلسطین اکنون ناظر دائمی در سازمان ملل است. فلسطین در سال ۲۰۱۱ برای عضویت دائمی در سازمان ملل درخواست داده بود اما بعداً تصمیم گرفت برای مدتی به عنوان ناظر دائمی باقی بماند.

قطعنامه مذکور، برای تصویب نیازمند رأی مثبت ۹ کشور از مجموع ۱۵ عضو این شوراست، مشروط به آنکه هیچ کدام از کشورهای دارای حق وتو با آن مخالفت نکنند.

آمریکا اعلام کرده است به این پیش نویس رأی مخالف خواهد داد و تلاش می کند برخی از ۱۰ کشور مذکور را به امتناع از رأی مثبت به آن، اقناع نماید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شورای امنیت باید برای توقف فوری جنگ در غزه مداخله کند
  • نماینده فلسطین در سازمان ملل: شورای امنیت باید برای توقف فوری جنگ در غزه مداخله کند
  • اعطای کشور مستقل به فلسطینیان راه را برای صلح هموارتر می‌کند
  • هشت پیشنهاد ایران به نشست وزیران علوم سازمان همکاری شانگهای
  • چقدر برای نرخ بیمه و درمان از فیش حقوقی هر کارمند کسر می‌شود؟
  • ماجرای خروج ایران از «ایکوم» و «ایکوموس» چه بود؟
  • ماجرای خروج ایران از «ایکو» و «ایکوموس» چه بود؟
  • سانچز: برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تلاش می‌کنیم
  • اسپانیا: برای عضویت فلسطین در سازمان ملل تلاش خواهیم کرد
  • ویزای زیارتی یا گردشگری برای کشورهای عضو شانگهای برقرار شود