Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، شامگاه دیروز بود که به ناگاه خبری در رسانه‌های کشور دست به دست شد؛ خبری تلخ که همه آرزو داشتند که شایعه ای بیش نباشد، اما واقعیت داشت. خبر ترور یکی از دانشمندان صنایع هسته‌ای کشورمان. این رسانه‌ها خبر ترور محسن فخری زاده معاون وزیر دفاع  و پشتیبانی نیروهای مسلح و یکی از دانشمندان کشورمان را مخابره کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این دانشمند شهید کشورمان هنگام بازگشت از یکی از شهرهای شمالی کشورمان در آبسرد دماوند مورد حمله تروریستی یک تیم تروریستی قرار گرفته و به شهادت می رسد. خانواده وی که همراه این شهید در خودرو بودند نیز مجروح شده و به بیمارستان منتقل شدند. شهید فخری زاده به علت شدت جراحات وارده  پس از انتقال به بیمارستان به شهادت می رسد. 

محسن فخری زاده یکی از دانشمندان دفاعی کشورمان است که بسیاری از رسانه‌های خارجی و ضد انقلاب از او به عنوان پدر صنعت هسته‌ای ایران نام می‌برند. سال‌ها پیش یعنی در ابتدای دهه ۸۰ سندی از او منتشر شده است که با تامین نیازهای بخشی از صنایع دفاعی کشورمان موافقت کرده و نامه‌ای را پاراف کرده است.  

اطلاعات بسیاری از او در فضای مجازی موجود نیست. اما پایگاه اطلاعاتی ویکی پدیا در معرفی او نوشته است: محسن فخری‌زاده مهابادی اهل مهاباد اصفهان و متولد ۱۳۳۶ در قم و عضو ارشد سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است. در قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت که در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷، علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصویب شده نام وی جزو افراد تحریم شده قرار داده بود.  

شهید فخری زاده استاد فیزیک دانشگاه تربیت پاسداری امام حسین (ع) و دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود که رسانه‌های غربی لقب پدر برنامه هسته‌ای ایران را به او داده بودند.  

پایگاه خبری عصر ایران یازدهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۲ در مطلبی با اشاره به او نوشته بود که نام پنج شخصیت ایرانی در لیست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی " فارن پالیسی" منتشر شده است، دیده می‌شود. در این لیست نام افراد سیاستمدار، فعالان اقتصادی، رهبران مذهبی و... به چشم می‌خورد و آن گونه که نشریه فارن پالیسی نوشته این افراد در واقع ۷ میلینیوم درصد از جمعیت کل جهان به شمار می‌روند، اما بیشترین تاثیر گذاری را در سیاست و اقتصاد بین الملل دارند.

نام‌های ایرانی آمده در این لیست عبارتند از: "آیت الله خامنه ای" (مقام معظم رهبری)، "رستم قاسمی" وزیر نفت، "محمد علی جعفری" فرمانده سابق کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و "حیدر مصلحی" وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و " محسن فخری زاده " استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه امام حسین (ع).

در این لیست ۵۰۰ نفره نام ۱۴۱ آمریکایی از جمله باراک اوباما رئیس جمهور و بیل گیتس رئیس شرکت مایکروسافت نیز دیده می‌شود.

پایگاه خبری تابناک نیز در گزارشی که روز ۶ خردادماه سال ۱۳۹۴ با اشاره به نام محسن فخری زاده منتشر شده نوشته است: مرور اخبار و تحلیل‌های غیرطبقه‌بندی شده منابع غربی نشان می‌دهد محسن فخری‌زاده مهابادی و سید عباس شاه مرادی زواره استاد دانشگاه صنعتی شریف، مهم‌ترین نام‌های مطرح از افرادی هستند که غربی‌ها به دنبال مصاحبه با آنها هستند.  در آخرین پرده از تأکید بر نام این دو دانشمند ایرانی، دیوید آلبرایت، رئیس مؤسسه موسوم به دانش و امنیت بین‌المللی، در جلسه استماع سنای آمریکا در این باره گفته است: «ایران همچنان با درخواست آژانس مبنی بر مصاحبه با افراد کلیدی مانند فخری‌زاده و سید عباس شاه مرادی زواره، رئیس سابق مرکز تحقیقات فیزیک مخالفت می‌کند.

نشریه انگلیسی ساندی تایمز در فروردین ۸۷ با اشاره به اسنادی که ادعا می‌شود، از یک دستگاه لپ‌تاپ ایرانی‌ها به دست آمده، فخری‌زاده را «یک افسر سپاه پاسداران و استاد دانشگاه امام حسین تهران و به عنوان «پدر برنامه هسته‌ای نظامی ایران» معرفی کرده و مدعی شد: «سرویس‌های اطلاعاتی غرب معتقدند ایران در صدد تولید یک کلاهک هسته‌ای با توان نابودسازی هر شهری در خاورمیانه است که مسئولیت این برنامه بر عهده محسن فخری‌زاده مهابادی، مدرس فیزیک دانشگاه امام حسین تهران، قرار دارد و از این رو می‌توان وی را پدر تولید کلاهک اتمی ایران نامید»!

با وجود همه ادعاهای رسانه‌ای غربی درباره فخری‌زاده، هیچ‌گاه اطلاعات قابل تأیید و معتبری درباره فعالیت‌های وی منتشر نشد. فخری‌زاده از جمله افرادی است که نام وی با ادعای دخالت وی در برنامه هسته‌ای، در فهرست تحریم‌های شورای امنیت قرار داده شده و آژانس بر مصاحبه با وی اصرار داشته است.

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نیز در خبری که مربوط به روز ۲۴ ژوئن سال ۲۰۱۴ است درباره محسن فخری زاده نوشته است که مقامات اطلاعاتی غربی محسن فخری زاده را شبیه‌ترین فرد ایران به جی. رابرت اوپنهایمر، که پروژه منهتن را برای تولید اولین سلاح هسته‌ای جهان هدایت کرده است، می‌دانند. برای بیش از یک دهه، او به عنوان نیروی بی امان پشت برنامه‌های دوباره و دوباره برای طراحی کلاهک هسته‌ای شناخته شده است که می‌تواند در بالای یکی از موشک‌های دوربرد ایران قرار گیرد - مجموعه پیچیده‌ای از فن آوری‌ها که یک عامل مهم است چه مدت طول می‌کشد تا ایران سلاح بسازد. او به عنوان حافظ بزرگ‌ترین اسرار هسته‌ای ایران، در مذاکراتی که هرگز در آن‌ها شرکت نمی‌کند، چشم به راه است.

نشریه دیلی میل نیز در سندی که در سال ۲۰۲۰ منتشر کرده است فخری‌زاده را به عنوان شخصیت اصلی برنامه هسته‌ای ایران معرفی می کند و می گوید اطلاعات مهمی درباره تلاش ایران برای ساخت بمب هسته‌ای توسط این فرد دیده می‌شود. رژیم صهیونیستی گفته است که این یکی از ده‌ها هزار سند مربوط به برنامه هسته‌ای ایران پیدا است که در سال ۲۰۱۸ تواسته از ایران سرقت کند

سال گذشته بنیامین نتانیاهو نیز در یک سخنرانی به نام شهید فخری زاده اشاره کرده بود. وی در این سخنرانی گفته بود: یک بخش کلیدی از این برنامه شامل ایجاد شکل جدیدی از سازمان‌ها می‌شود تا آن‌ها همچنان بتوانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند. این‌ها سخنانی است که در مورد دکتر محسن فخری زاده رئیس طرح آماد گفتم.  نام فخری زاده را به یاد داشته باشید. این دستورالعملی است که او ارائه کرده است.

اینجا می‌توانید آن را ببینید. او می‌گوید: "هدف کلی اعلام این موضوع است که طرح آماد تعطیل شده است. او می‌افزاید این که فعالیت‌های خاص تحت عنوان توسعه فن آوری هسته‌ای انجام خواهد شد و در حقیقت، این دقیقا همان کاری است که ایران انجام می‌دهد. شما متعجب نخواهید شد که این نهاد تحت هدایت همان شخصی قرار دارد که هدایت طرح آماد را بر عهده داشت. او همان دکتر محسن فخری زاده است و همچنین باید بگوییم که این تصادفی نیست. شمار زیادی از پرسنل سازمان نوآوری و تحقیقات دفاعی زیر نظر او بر روی طرح آماد کار کرده اند. "

در همین زمینه:

روایت جدید از موج انفجار و ترور شهید فخری زاده |‌ یکی از عوامل ترور بازداشت شد؟ واکنش ترامپ به ترور شهید فخری زاده | رئیس جمهور آمریکا توییت خبرنگار صهیونیست را بازنشر کرد خط و نشان سرلشگر باقری برای آمران ترور شهید فخری زاده | انتقام سختی در انتظارتان است واکنش قالیباف به ترور دانشمند هسته‌ای | انّا مِن المجرمین منتقمون نشانه‌هایی از نقش اسرائیل در ترور شهید فخری زاده وجود دارد واکنش و هشدار جدی مشاور نظامی رهبر انقلاب ترور محسن فخری زاده واکنش وزیر دفاع به ترور و شهادت محسن فخری زاده واکنش ظریف به ترور و شهادت محسن فخری زاده جزئیات جدید از عملیات ترور شهید فخری‌زاده | انفجار خودرو پیش از تیراندازی | عکس‌های متفاوت از محل ترور آخرین وضعیت همراهان شهید محسن فخری‌زاده اولین تصویر از خودرو و محل ترور محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان اولین ویدئو از محل ترور محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان اولین تصویر از محل ترور دانشمند هسته‌ای کشورمان در آبسرد ترور محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان تایید شد | جزئیات ترور در آبسرد دماوند آخرین وضعیت همراهان شهید محسن فخری‌زاده تلاش پزشکان برای احیا جواب نداد | محسن فخری زاده به شهادت رسید تصاویر انتقال شهید فخری زاده به بیمارستان پس از ترور در آبسرد تروریست مسلح خودروی حامل محسن فخری زاده را مورد حمله قرار دادند نزدیکترین تصاویر به محل ترور و شهادت محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای اطلاعیه مهم وزارت دفاع درباره ترور و شهادت محسن فخری زاده یدئوی‌ تازه‌ از محل انفجار و ترور محسن فخری‌زاده کد خبر 568427 برچسب‌ها محسن فخری زاده

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: محسن فخری زاده محسن فخری زاده دانشمند هسته ای ترور و شهادت محسن فخری زاده دانشمند هسته ای کشورمان ترور محسن فخری زاده ترور شهید فخری زاده برنامه هسته ای هسته ای ایران فخری زاده فخری زاده امام حسین محل ترور طرح آماد رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۸۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقی زاده از برلین کاندیدای مجلس و توسط مردم انتخاب شد / نجات ایران و جهان اندیشه روشنفکران تبعیدی عصر مشروطه

گروه اندیشه: دکتر علی میرسپاسی استاد جامعه‌شناسی و مطالعات خاورمیانه در دپارتمان گالاتین دانشگاه نیویورک و و رئیس مرکز مطالعات ایران‌شناسی دانشگاه نیویورک است. زمینه پژوهش میرسپاسی، نظریه‌های اجتماعی مدرنیته، جامعه‌شناسی تاریخی، تطبیقی، جامعه‌شناسی دین، مطالعه فرهنگ و جوامع خاورمیانه، و اسلام و تغییرات اجتماعی است. او در حوزه تخصصی خود آثار و تالیفات مهمی را منتشر کرده است. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین تألیفات میرسپاسی به زبان انگلیسی عبارتند از: «اسلام سیاسی، ایران و روشنگری: نظریات امید و یاس» در سال ۲۰۱۱ توسط انتشارات دانشگاه کمبریج به چاپ رسیده؛ «دموکراسی در ایران مدرن: اسلام، فرهنگ، و دگرگونی سیاسی» در سال ۲۰۱۰ و توسط انتشارات دانشگاه نیویورک انتشار یافته ؛ «تأملی در مدرنیته ایرانی: بحثی دربارهٔ گفتمان‌های روشنفکری و سیاست مدرنیزاسیون در ایران» توسط انتشارات کمبریج و در سال ۲۰۰۰ به چاپ رسیده است. این کتاب توسط جلال توکلیان به فارسی برگردانده شده است. میرسپاسی اخیراً در حال کار بر روی پروژه اخیر خویش با عنوان «سنت، جهان وطنی و دموکراسی» است. کتاب «اسلام پس از اسلام: زندگی و فکر احمد فردید» او تلاشی است برای بررسی ریشه‌ای برآمدن اسلام سیاسی در ایران مدرن از منظر تأثیری که احمد فردید در فضای روشنفکری عمومی ایران داشته است. تألیفات میرسپاسی به زبان فارسی عبارتند از: «دموکراسی یا حقیقت: رساله‌ای جامعه شناختی در باب روشنفکری ایرانی» که توسط انتشارات طرح نو به چاپ رسیده؛ «اخلاق در حوزه عمومی: تاملاتی در باب ارزش‌ها و نهادهای دموکراتیک» که توسط نشر ثالث منتشر شده است و همچنین «روشنفکران ایرانی و مدرنیته» که انتشارات باز آن را به چاپ رسانده است. او در سخنرانی خود که در کانال جرعه فایل صوتی و تصویری آن منتشر شده، در خصوص روشنفکران تبعیدی دز عصر مشروطه به مهمترین دیدگاه های آنان شامل نجات ایران ، نجات جهان و صلح جهانی می پردازد. این سخنان از نظرتان می گذرد:

***

دو عامل باعث می شد روشنفکران عصر مشروطه که به غرب تبعید شده و در آن جا جمع شده بودند، با تلاش خستگی ناپذیری کار کنند. عامل نخست اشغال ایران و احتمال حذف فیزیکی ایران بود. و عامل دوم آگاهی اعجاب انگیزی است که روشنفکران تا آن لحظه به ذهنشان خطور نکرده بود که باید پای به میدان بگذارند تا اثبات کنند ایرانی هم وجود دارد.

در این زمان بحث های مهمی مطرح می شود که در کتابم، به بحث های ارانی اشاره کرده ام. نوشته های کاظم زاده ایرانشهر به ویژه نوشته های بعد از دوره گرایشش به ناسیونالیسم را اگر بررسی کنیم بسیار حائز اهمیت است.

همچنین ایرانی هایی که در برلین بودند دغدغه های بسیار برجسته ای در باره ایران دارند و باید گفت به همین دلیل ارتباط بسیار تنگاتنگی با ایران داشتند. این ارتباط باعث می شد که متفکران ایرانی داخل کشور، افکار و اندیشه های خود را در قالب مقاله برای انتشار در نشریات ایرانیان خارج از کشور، ارسال کنند. برای مثال مشاهده می کنید افراد برجسته ای مثل آقای شفق که در ایران بودند، برای این نشریات در خارج از کشور مطلب می نوشتند. ارتباطات داخل و خارج از طریق تلگراف و نامه نگاری میان ایرانیان همواره برقرار بوده است. ایرانیان مقیم خارج نیز تمام تلاششان را می کردند تا نشریاتشان در سراسر ایران توزیع شود.

این ارتباط گاه ابعاد سیاسی نیز پیدا می کرد. برای مثال خیلی جالب است که برای مثال تقی زاده زمانی که در برلین است، برای مجلس در انتخابات ایران کاندیدا می شود، نکته آن است که در آن زمان که وسایل ارتباطی بسیار ابتدایی بوده است، این ارتباط میان ایرانیان درون کشور و ایرانیان بیرون کشور آن اندازه بوده که تقی زاده کاندیدای انتخابات مجلس می شود و در نهایت رای می آورد و انتخاب می شود.

اگر دقت بکنیم، هر یک از این افراد نظرات مختلف و متفاوتی با یکدیگر داشته اند. ولی آثار بسیار بسیار مهمی را از خود به جای گذاشته اند. این گروه تبعیدی، پس از آماده شدن فضا، به ایران برگشتند، و اکثرشان منتهی به ایجاد جریانات روشنفکری جدید در ایران شدند. کسانی مانند کسروی، هدایت، بزرگ علوی و ... . به طور خلاصه فهرست پرشماری از بزرگان ایران، از متفکران و ادبای حتی بعد از ۲۰، ریشه در این جریان دارد. البته نباید فراموش کنیم که در عرصه هنر نیز وضعیت به همین شکل است.

بنابراین دلمشغولی اکثر متفکران در دوره مشروطه ارائه تصویری از ایران جدید است. برای مثال ارانی در عنفوان جوانی یعنی زمانی که ۲۵ سال سن دارد، حدودا در طی ۵ سال در نشر کاویانی تا ۵ متن کلاسیک ادبیات ایرانی شامل سعدی، خیام، عطار و ... را با کمک دیگران از جمله فردریک روزن، قاسم غنی، قزوینی تصحیح می کند. ارانی این آثار را زمانی از خود به جای می گذارد که به مارکسیسم گرایش پیدا کرده و دارد مارکسیست می شود. بعد هم که به طور کامل مارکسیست شد بعد از بازگشت به ایران، کار علمی روی خیام را ادامه می دهد. این متفکران زمانی که در اروپا بودند، با اندیشمندان مهم آن ادیار ارتباط داشتند.

ولی ضمن آن که دارای چنین ارتباط هایی بودند، در ارتباط با فرهنگ، ادب، و فکر ایرانی نیز قرار داشتند، که یک نمونه بسیار مهم در این زمینه، کاظم زاده ایرانشهر است. کاظم زاده ایرانشهر جزو معدود اشخاصی از این گروه از متفکران بود، که به ایران برنگشت. فضای ایران که تا اندازه ای تغییر یافت، کاظم زاده ایرانشهر از برلن به سوئیس رفت. افکار ناسیونالیستی ابتدایی را کنار زد و نظریه های جدید جهانی را در آن زمان مطرح کرد. به این معنا که مساله اصلی اش صلح جهانی بود.

کاظم زاده ایرانشهر گروهی را درست کرده بود و هزاران آدم به این گروه پیوسته بودند، سالی یک بار این اشخاص در سوئیس جمع می شدند. از این جمع و متینگ هایی که برگزار می کردند تصاویری وجود دارد که آن ها را دیده ام. در این گردهمایی ها هزاران نفر از آمریکا، آفریقای جنوبی، آسیا، خاورمیانه شرکت می کردند. این تصاویر نشان می دهد که روشنفکران ایرانی در آن زمان از یک سو می خواستند ایران را نجات، و از سوی دیگر می خواستند دنیا را نجات بدهند. مطالعه آثار و نوشته های کاظم زاده ایرانشهر راجع به ایران نشان می دهد، یک سری از دیدگاه هایش هنوز تازه و بدیع است.

بیشتر بخوانید:

هیچ حکومتی داوطلبانه به جامعه آزادی نمی‌دهد / آزادی نتیجه یک ساختار است / ایرانیان قاعده پذیر نیستند
با یک دوره ۱۵ ساله chaos مواجه ایم / ایرانیان در تاریخ ۱۶۴۰ میلادی به سر می برند/ در خلقیات، خیلی تفاوتی میان جامعه و حاکمیت نیست
تاثیر موسیقی بر شعر فارسی / شرایط تحول پذیری شعر فارسی از سلیقه جامعه / تلاشی بزرگ برای حفظ اصالت و توجه به تحول

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898214

دیگر خبرها

  • اعتراف افسر موساد اسرائیل به قدرت ایران | آن‌ها می‌خواستند بگویند که منِ ایران ...
  • (ویدیو) اعتراف افسر جاسوس موساد به قدرت و توانایی ایران
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • روایتی از زندگی نخستین شهید ترور پس از انقلاب
  • تقی زاده از برلین کاندیدای مجلس ایران و توسط مردم انتخاب شد / نجات ایران و جهان اندیشه روشنفکران تبعیدی عصر مشروطه
  • سیاستمدار صهیونیست: الان وقت ورود به جنگ با ایران نیست
  • تقی زاده از برلین کاندیدای مجلس و توسط مردم انتخاب شد / نجات ایران و جهان اندیشه روشنفکران تبعیدی عصر مشروطه
  • درباره اولین شهید ترور جمهوری اسلامی ایران
  • اجرای نوبت اول واکسیناسیون فلج اطفال با ۵۸۴ هزار دز