Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@03:39:38 GMT

چگونه کتاب هایمان را بهتر بخوانیم؟

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۳۸۸۲۸

چگونه کتاب هایمان را بهتر بخوانیم؟

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مطالعه یکی از نیاز‌های اساسی انسان امروز است. برخی برای مطالعه سراغ کتاب‌های صوتی می‌روند برخی کتاب‌های ایبوک و کاغذی را برای مطالعه انتخاب می‌کنند. پس از انتخاب کتاب مهمترین مسئله روش مطالعه است در اینجا روش‌هایی را معرفی می‌کنیم که برای مطالعه به کار می‌رود:

بیشتر بخوانید

استاندارد مطالعه مفید روزانه چقدر است؟

«روش پس ختام» یکی از مهمترین و معروفترین روش‌های بهسازی حافظه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این روش ابتدا پیشخوانی می‌کنیم یعنی کتاب به صورت اجمالی و مقدماتی مطالعه می‌شود در این مرحله می‌توان به خواندن سطحی عنوان فصل ها، مطالعه سطحی فصل، توجه به تصاویر، بخش‌های اصلی و فرعی و خلاصه هر فصل پرداخت در این مرحله می‌خواهیم یک دید کلی نسبت به کتاب و مرتبط کردن بخش‌های مختلف آن با یکدیگر بپردازیم.


مرحله بعدی سؤال کردن است یعنی سؤال‌هایی درباره هر موضوع و نکته اصلی مطرح کنیم تا بدین وسیله دقت، تمرکز فکر و میزان یادگیری ما  افزایش یابد پس از آن مطالب کتاب را به صورت دقیق و کامل مطالعه می‌کنیم و به سؤال‌هایی که در ذهنمان در مرحله قبل ایجاد شده بود پاسخ می‌دهیم در مرحله خواندن می‌توان از یادداشت برداری، علامت گذاری و خلاصه نویسی هم استفاده کرد.

پس از طی این مراحل نوبت به مرحله تفکر در مطالعه می‌رسد در این مرحله هنگام خواندن، طرح سؤال‌ها، و ایجاد ارتباط بین دانسته‌های خود، درباره مطلب فکر می‌کنیم مهمترین اصل در این مرحله بسط معنایی است. ممکن است بسط معنایی در مراحل از حفظ گفتن و مرور کردن نقشی داشته باشد.

در مرحله از حفظ گفتنی باید بدون مراجعه به کتاب و از حفظ به یادآوری مطالب خوانده شده پرداخت بار دیگر به سؤال‌هایی که خود فرد طرح کرده بود پاسخ داده شود. در اینجا باید مطالب آموخته شده را در قالب یک کلمه در ذهنمان نگهداریم، در غیر اینصورت لازم است دوباره به مطالعه مطالب آموخته نشده پرداخته شود. مرحله از حفظ گفتنی در پایان هر بخش انجام می‌شود. وقتی بخش‌های یک فصل به اتمام رسید به مرحله بعد، یعنی مرور کردن یا آزمون وارد می‌شویم.

یکی دیگر از روش‌های مطالعه روش دقیق خوانی است در این روش مطالب کامل و دقیق درک می‌شود و به شکل سازمان یافته و منظم در حافظه می‌ماند از جمله تکنیک‌هایی که در روش دقیق خوانی استفاده می‌شود خلاصه برداری، سازماندهی مطالب، علامت گذاری در کنار متن، حذف عوامل مزاحم فکری و فراهم کردن محیطی مناسب برای مطالعه است.

برای سازماندهی مطالب لازم است سه بخش اصلی متن را استخراج کنیم از جمله آن‌ها می‌توان به موضوع اصلی، نکته‌های اصلی و نکته‌های جزئی اشاره کرد. در تکنیک علامتگذاری در متن، علامت‌هایی روی متن اصلی به شکل‌های مختلف از جمله خط کشیدن زیر عبارت‌های مهم و حاشیه نویسی می‌گذاریم.

در کنار روش مطالعه عوامل محیطی هم در میزان یادگیری تأثیر دارد. یک محیط مناسب باعث توجه و تمرکز بهتر و بیشتری می‌شود. برای تمرکز بر مطلب ذهن خود را از افکار مختلف پاک کنید مطالعه را کنار بگذارید و زمانی مطالعه را شروع کنید که سرحال، علاقمند و متمرکز هستید. محلی آرام، ساکت و دور از عوامل مزاحم محیطی، محلی مناسب برای مطالعه است که باعث تمرکز بهتر روی موضوع می‌شود

البته باید یاد آور شویم روش‌هایی که برای مطالعه پیشنهاد کردیم برای هر کتابی استفاده نمی‌شود برای مثال مخاطبان شعر، رمان و داستان نیازی به استفاده از این روش‌ها برای مطالعه ندارند، چون این کتاب‌ها را برای لذت هنری موجود در شعر، داستان و رمان می‌خوانند،  وقتی می‌خواهیم یک کتاب روانشناسی، کتاب‌های تخصصی رشته مان یا کتاب‌هایی که علاقه داریم مطالب آن‌ها را حفظ یا درک کنیم می‌توانیم از این روش‌ها بهره ببریم. سواد و آگاهی افراد به میزان کتاب‌هایی که خوانده اند یا نمره‌های دانشگاهی شان نیست بلکه به تاثیری است که بر شخصیت آن‌ها می‌گذارد.

 

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مطالعه کتاب تکنیک های مطالعه مطالعه دقیق برای مطالعه سؤال ها کتاب ها روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۸۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

حسن عسکری در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج اظهار داشت: ارتقای شاخص دسترسی مردم به کتاب و کتابخانه در تمامی مناطق شهری و روستایی امری مهم و ضروری در راستای توسعه فرهنگی است.

وی عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی به عنوان یکی از متولیان حوزه کتاب به منظور توسعه سطح خدمات خود، نیازمند حمایت سایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها به ویژه در مناطق روستایی و حاشیه شهر‌ها است.

عسکری بیان کرد: بر این اساس برخی دستگاه‌ها که دارای ساختمان‌های بلااستفاده در مناطق روستایی و حاشیه شهر‌ها هستند می‌توانند حق انتفاع این مکان‌ها را به منظور راه‌اندازی کتابخانه در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار دهند.

فرماندار سنندج با بیان اینکه ارتقای سرانه مطالعه یکی از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی است، افزود: راه‌اندازی کتابخانه امری عام‌المنفعه است و باید از ظرفیت خیرین نیز در این زمینه استفاده شود.

وی اضافه کرد: سنندج یکی از شهر‌های فعال کشور در زمینه فعالیت خیرین است و باید از این ظرفیت به منظور توسعه کتابخانه‌های عمومی استفاده کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این جلسه بیان کرد: ترویج فرهنگ مطالعه وظیفه‌ای همگانی است و همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها باید در این زمینه مشارکت داشته باشند.

معصومه حسنی‌خونسار با تاکید بر اینکه کتابخانه‌های عمومی باید به صورت ویژه مورد توجه مسئولان قرار گیرد، افزود: مسئولان از جمله فرمانداران می‌توانند با تخصیص اعتبارات مناسب از این نهاد فرهنگی به صورت ویژه حمایت کنند.

وی گفت: در حال حاضر برخی از کتابخانه‌های عمومی به ویژه در روستا‌ها دارای مشکلات عمرانی و کمبود تجهیزات هستند که این امر می‌تواند آسیب جدی به حوزه فرهنگ و به ویژه نحوه خدمت رسانی در کتابخانه‌های عمومی وارد کند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج نیز در این جلسه عنوان کرد: سنندج در حال حاضر دارای ۲۳ باب کتابخانه عمومی است که از این تعداد ۱۵ باب نهادی و بقیه مشارکتی است.

محمد بهرامی با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۰۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد، عنوان کرد: هم اکنون بالغ بر ۱۸ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی شهرستان عضویت دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • حرف آخر ، بهترین انتخاب برای موفقیت در کنکور 1403
  • «رضاخان را بهتر بشناسیم»
  • ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • ژاپن حریفی برای فوتسال ایران نیست/ از حریفان آسیایی ترس نداریم