Web Analytics Made Easy - Statcounter

تضادهای سیاسی اگر تنش‌زا شود به تنش سیاسی تبدیل می‌شود.تنش سیاسی در بلندمدت بر شاخص‌های اقتصادی اثرگذار است. مثلاً اگر کشورهای منطقه تنش‌های سیاسی داشته باشند آمادگی برای همکاری‌های اقتصادی در یک منطقه شکل نمی‌گیرد. وقتی همکارهای در سطح کلان انجام نشود امکان شناسایی بازارهای هدف صادراتی ضعیف می‌شود.

 فرصت‌های زیادی به این ترتیب از صادرکنندگان و از ایجاد روابط تجاری گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تضاد و تنش سیاسی بر واردات هم اثرمنفی دارد.تأمین منابع یا کالاها و خدمات مورد نیاز به‌خاطر تنش‌های سیاسی با چند برابر هزینه، انجام می‌شود. ممکن است مجبور شویم کالایی را به جای کشورهای همسایه یا کشورهای منطقه از کشورهای دیگر تأمین کنیم که هزینه حمل و نقل، بیمه و هزینه‌های دیگر آن چندبرابر می‌شود. تجربه بسیاری مناطق مانند شرق آسیا یا اتحادیه اروپا، نشان می‌دهد کشورها برای تأمین منافع خود همکاری‌های سیاسی و برطرف کردن تضادهای سیاسی را در دستور کار خود قرار می‌دهند. با روابط مناسب سیاسی زمینه جذب سرمایه‌ها، روابط مالی و مبادلات تجاری فراهم می‌شود. اقتصاد برای توسعه به جذب سرمایه و انتقال تکنولوژی نیاز دارد. توسعه اقتصاد با کاهش تنش‌ها و تضادها در روابط داخی و خارجی ممکن می‌شود.تضادهای سیاسی هزینه مبادلات اقتصادی را بالا می‌برد.
اتخاذ سیاست‌های اصولی بموقع، درست و منطبق با واقعیت‌های اقتصادی کشور موجب کاهش مشکلات اقتصادی باشد. مشکلاتی مانند تورم و افزایش روزانه قیمت‌ها، بیشتر از اینکه نتیجه اجرای برنامه‌های اقتصادی باشد، نتیجه تضادهای سیاسی، تصمیم‌گیری‌های نادرست و هماهنگ نبودن بخش‌های مختلف تصمیم‌گیری است. یعنی تضاد آرای سیاسی و اظهارنظرهای متفاوت مشکلات اقتصادی را در زمان تحریم بیشتر کرده است.
اجماع سیاسی میان گروه‌های سیاسی داخلی، باید برای دستیابی به منافع اقتصادی به‌دست بیاد.در زمان تحریم، مخصوصاً، منافع اقتصادی ارجحیت دارد. در زمان تحریم رسیدن به اجماع برای مقابله با محدودیت‌های بین‌المللی الزام آور است. مثلاً توافق جمعی برای انجام مذاکرات و اجرای برجام اکنون با توجه به تحولات بین‌المللی یک ضرورت است. دوری از تنش‌های سیاسی قدرت اقتصاد داخلی را افزایش می‌دهد. وقتی اقتصاد قدرتمند داریم در چانه زنی سیاسی و در فضای بین‌المللی می‌توانیم دست بالا را داشته باشیم. شکاف سیاسی بزرگ‌ترین آفت برای اجرای برنامه‌های اقتصادی در داخل و افزایش روابط تجاری با کشورهای دیگر است. منافع مشترک و ملی با کم کردن تنش‌های سیاسی قابل دسترسی است.
با توجه به فرصتی که در سطح بین‌المللی ایجاد شده، بازگشت به اجماع داخلی ضروری است. تحریم‌ها شکنندگی را بر اقتصاد داخلی تحمیل کرده است. فقط با کم کردن از تنش و تضاد سیاسی در داخل، می‌توانیم مذاکرات بین‌المللی را به نفع شاخص‌های اقتصادی خود به پایان ببریم. افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی مهم‌ترین نیاز اقتصادی ما است. با حفظ آرامش و کاهش تنش‌های سیاسی در داخل جذب سرمایه‌ها با مشکلات کمتری امکانپذیر خواهد بود.در حال حاضرما برای تغییر سیاست‌های تحریمی و اجماع بین‌المللی برای رفع تحریم و بازگشت امریکا به برجام، بیشتر از هر زمان دیگر به گفتمان سیاسی دور از تنش و تضاد آرا در داخل نیازمند هستیم. تضاد سیاسی فقط ما را از دستیابی به اهداف توسعه دور می‌کند.باید با اتخاد سیاستی در داخل به فکر رفع مشکلات اقتصادی باشیم.


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: تنش های سیاسی بین المللی جذب سرمایه تنش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۹۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات خدمات فنی مهندسی حوزه آب به ۲۰ کشور در جهان

به گزارش خبرنگار مهر، عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب در نشست خبری افتتاح پروژه سد و نیروگاه اومااویا اظهار داشت: این مگاپروژه چندمنظوره در کشور سریلانکا توسط مهندسان توانمند ایرانی اجرا شده است.

وی با اشاره به تحریم‌های موجود خاطر نشان کرد: شرکت‌های توانمند ایرانی با وجود تحریم‌های موجود توانسته اند از هند تا آفریقا و از آمریکای جنوبی تا آسیای میانه، پروژه‌های متعدد صنعت آب را در حوزه پیمانکاری و مشاوره اجرا کنند.

سخنگوی صنعت آب خاطر نشان کرد: بزرگترین و پیچیده‌ترین پروژه‌های مهندسی مثل تونل‌هایی به طول ۵۰ کیلومتر در زیر زمین در شرایط خاص جغرافیایی، سدهای بزرگ و … توسط متخصصان ایرانی تاکنون اجرایی شده که این مهارت و دانش را به‌دنبال داشته که امروز پیچیده‌ترین پروژه‌های صنعت آب و برق مثل پروژه چندمنظوره اومااویا توسط مهندسان ایرانی با موفقیت اجرا شود.

وی ادامه داد: حضور در مجامع بین‌المللی از افتخارات مهندسی ایرانی است و هم‌اکنون در ۲۰ کشور جهان صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب داریم.
سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: سالی ۳.۵ میلیارد دلار ظرفیت صادرات خدمات مهندسی بین‌المللی داریم که تحریم‌های ظالمانه، سختی‌هایی را ایجاد کرده است‌.

کد خبر 6079710 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد
  • مبادلات تجاری ایران و ازبکستان افزایش می‌یابد
  • رشد اقتصادی ایران به روایت صندوق بین‌المللی پول
  • دعایی: لطفاً یک نوآوری علمی مهم از حوزه نجف نام ببرید! / سروش محلاتی: در حوزه نجف هیچ کس به خاطر اظهار نظر، احضار نمی شود
  • قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، به‌زودی سقوط می‌کند
  • پیش‌بینی یک فعال اقتصادی: دلار به زودی به این عدد می‌رسد
  • پیش‌بینی جالب یک فعال اقتصادی درباره نرخ ارز
  • دبیرکل اتاق ایران و عراق: دلار می‌ریزد
  • قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، بزودی سقوط می‌کند
  • صادرات خدمات فنی مهندسی حوزه آب به ۲۰ کشور در جهان