Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@13:45:49 GMT

ماسک باعث افت اکسیژن در بدن انسان نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۳۹۳۸۵

ماسک باعث افت اکسیژن در بدن انسان نمی‌شود

ایسنا/کرمان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: پیام‌های فضای مجازی که می‌گویند استفاده از ماسک در سطح جامعه آسیب‌رسان است، صحیح نمی‌باشد و استفاده از ماسک هیچ تاثیری روی کمبود اکسیژن در بدن انسان ندارد.

دکتر "سید وحید احمدی‌طباطبایی" در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از ماسک سه لایه پارچه‌ای سبب کاهش اکسیژن در افراد سالمند می‌شود؟ گفت: محققین در جهان مطالعه‌ای روی سالمندان بدون بیماری قلبی، ریوی انجام دادند که مشخص شد درصد اشباع اکسیژن قبل از استفاده، حین استفاده و بعد از استفاده از ماسک سه لایه یکبار مصرف، تفاوتی نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید برآنکه این مقاله یکی از مقالات علمی معتبر جهان است، اظهار کرد: بنابراین پیام‌های فضای مجازی که می‌گویند استفاده از ماسک در سطح جامعه آسیب‌رسان است، صحیح نمی‌باشد و هیچ تاثیری روی کمبود اکسیژن در بدن ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید برآنکه در این دوران ماسک زدن بسیار مفید است، تصریح کرد: مردم با خیال راحت ماسک بزنند و مطمئن باشند که اکسیژنشان پایین نمی‌افتد.

احمدی طباطبایی به تبیین وضعیت کرونایی استان پرداخت و گفت: ما برای رسیدن به وضعیت سفید فاصله بسیار زیادی داریم و باید با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی سعی کنیم از وضعیت قرمز خارج شویم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: من ماسک میزنم دانشگاه علوم پزشکی کرمان ماسك اخبار اجتماعی کرمان استانی اجتماعی کروناویروس همه باهم علیه کرونا استفاده از ماسک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۹۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پدیده عجیب قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران؛ قلیان اکسیژن چیست؟

در سایه غفلت نهاد‌های مسئول، مدتی است قلیانی به‌نام "اکسیژن" در برخی از کافه‌های لاکچری تهران از جمله در غرب و شمال تهران (محدوده صادقیه و تجریش) به جوانان به‌صورت آزادانه عرضه می‌شود

این قلیان که در تبلیغاتش، شادی‌آور بودن برای مصرف‌کننده را مطرح کرده از ترکیب برخی از گاز‌های خطرناک تشکیل شده است و می‌تواند عوارض بسیار شدید برای فرد مصرف‌کننده به‌همراه داشته باشد.

حالتی که برای مصرف‌کننده پس از دقایق کوتاهی استفاده از این قلیان ایجاد می‌شود یک حالت از خود بی‌خود شدن به‌همراه شادی کاذب و خلسه است.

حسن آذری‌پور، عضو کمیته کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت درباره خطرناک بودن قلیان اکسیژن می‌گوید: با توجه به اینکه اکسیژن خالص در حد مشخصی به‌لحاظ پزشکی عوارضی را برای فرد به‌همراه دارد باید مصرف آن تحت‌نظر کارشناسان و مقدار اکسیژن آن مشخص باشد؛ چون به هر حال اکسیژن خالص منجر به مسمومیت می‌شود و در فرد استعمال‌کننده سردرد ایجاد می‌کند همچنین منجر به اتّساع عروق مغزی می‌شود و برای فرد مشکلات چشمی به‌همراه می‌آورد.

نکته تعجب‌آور و مشکوک ماجرا آن‌جاست که گفته می‌شود فردی که این قلیان را تولید و ثبت کرده، تأییدیه‌هایی از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی گرفته است! البته لازم به ذکر است که علاوه بر تهران، این نوع قلیان‌ها ظاهراً در شیراز و تبریز هم عرضه می‌شوند.

به‌دنبال استعلام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره استفاده از قلیان اکسیژن، مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان این وزارتخانه طی نامه‌ای به معاونت سلامت دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی خواستار بررسی کارشناسانه و علمی این مورد شد. درپاسخ به این استعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و ایران طی نامه‌هایی به مضرات استفاده از قلیان اکسیژنی اشاره و مخالفت علمی خود را اعلام کردند.

دانشگاه علوم پزشکی تهران طی نامه‌ای، استفاده از این قلیان را منوط به رعایت شرایط خاص کرده است که امکان تأمین این شرایط در محیط‌های عمومی امکان‌پذیر نیست و این وزارتخانه ضمن رد این خبر مجدداً اعلام کرده است که عرضه قلیان اکسیژنی در اماکن عمومی ممنوع است و با متخلفین برخورد خواهد شد.

مشاهده مسمومیت و حالت بیهوشی بین مصرف‌کنندگان
تاکنون گزارش‌های مختلفی از مسمومیت و حالت بیهوشی موقت برای مصرف‌کنندگان این قلیان به دست ما رسیده است که در صورت عدم مراجعه به مراکز درمانی، قطعاً واقعه تلخی برای مصرف‌کننده اتفاق می‌افتاد.

هرچند آنچه این روز‌ها در کافه‌ها به‌عنوان "قلیان اکسیژن" عرضه می‌شود با نمونه ثبت‌شده آن کاملاً متفاوت است، اما سؤال اساسی اینجاست؛ کدام نهاد نظارتی و امنیتی اجازه ارائه این ترکیب خطرناک را برای جوانان صادر کرده است و چرا "پلیس اماکن" با عرضه غیرقانونی این قلیان در نقاط مختلف تهران و دیگر شهر‌ها برخورد نمی‌کند؟!

سوال اصلی این است: آیا درآمد بسیار بالای استفاده از قلیان اکسیژن برای ارائه‌دهندگان آن در عدم برخورد نهاد‌های مسئول با این پدیده خطرناک و کُشنده تأثیر داشته است؟!

منبع: تسنیم

tags # اخبار اجتماعی سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • جنجال «قلیان اکسیژن»؛ قلیان اکسیژن چیست و آیا برای سلامتی مفید است یا مضر؟!
  • قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است
  • قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است/ توزیع در ۸ استان
  • پدیده عجیب قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران؛ قلیان اکسیژن چیست؟
  • پیش‌بینی وقوع سیلاب در ۱۵ استان؛ وضعیت قرمز در کرمان و یزد
  • پدیده عجیب قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران
  • بازی با جان جوانان در کافه‌های تهران با سرو قلیان اکسیژن
  • پیش‌ بینی وقوع سیلاب در ۱۵ استان کشور / وضعیت قرمز در کرمان و یزد
  • پیش‌ ذبینی وقوع سیلاب در ۱۵ استان کشور / وضعیت قرمز در کرمان و یزد
  • پیش‌بینی وقوع سیلاب در ۱۵ استان کشور؛ وضعیت قرمز در کرمان و یزد