Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، بررسی آمار موارد ابتلا، بستری، ترخیص و فوتی بیماری کووید ۱۹ استان اصفهان از اول تا هفتم آذر نشان می دهد که تعداد کل موارد مثبت و قطعی ابتلا به کرونا با وجود فراز و نشیب هایی که داشته، کاهش یافته و میزان بستری بیماران دارای علائم ابتلا به کرونا نیز به زیر ۲ هزار نفر در این خطه رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعداد کل موارد مثبت ابتلا به کووید ۱۹ از یکم تا هفتم آذر در استان اصفهان به ترتیب ۱۴۵۹، ۵۵۳، ۸۷۹، ۱۵۴۳، ۸۰۴، ۱۱۷۴ و ۹۸۱ مورد و تعداد کل موارد بستری در بیمارستان ها در این هفته به ترتیب ۲۰۶۰، ۱۹۲۸، ۱۸۸۰، ۱۸۶۵، ۱۹۰۹، ۱۷۷۶ و ۱۷۶۶ نفر بوده است.

تعداد بیماران بدحال دارای علائم کرونا که در بخش مراقبت های ویژه(ICU) بیمارستان های استان اصفهان بستری هستند در هفته یادشده به ترتیب ۳۹۰، ۳۸۴، ۳۶۶، ۳۷۳، ۳۸۴، ۳۶۳ و ۳۷۳ نفر بود که نشان می دهد با وجود کاهش موارد بستری و اما تعداد بیماران بدحال همچنان در محدوده ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر باقی مانده و بالاست.

موارد مرگ و میر مشکوک و قطعی کرونا در این خطه از یکم تا هفتم آذر سال جاری به ترتیب ۴۱، ۴۶، ۵۰، ۳۱، ۳۲، ۳۴ و ۲۸ نفر بوده است که به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قابل قبول نیست و باید بیش از این کاهش یابد.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تعداد بیماران دارای علائم کرونا که در بیمارستان های استان بستری هستند در روزهای اخیر شیب ملایم کاهشی پیدا کرده و به زیر ۲ هزار نفر رسیده است.

تعداد بیماران دارای علائم کرونا بستری شده در بیمارستان های استان در هفته آخر آبان امسال بین ۲ هزار و ۴۰ تا ۲ هزار و ۱۲۸ نفر بود.

طاهره چنگیز با بیان اینکه این وضعیت می‌تواند ناشی از محدودیت‌ فعالیت برخی مشاغل در ۲ هفته آخر آبان و توجه بیشتر مردم به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی باشد، خاطرنشان کرد: درباره میزان مرگ و میر با توجه به اینکه بیماران بدحال بستری شده در بیمارستان ها حدود ۲ هفته جدال سخت با این بیماری دارند و آثار مداخلات در آنها، یک تا یک و نیم ماه آینده مشخص می شود، قضاوت درباره تاثیر محدودیت ها بر روی آمار مرگ و میر در زمان حاضر زود است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان را همچنان بالا خواند و گفت: تعداد بیماران بدحال که در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بستری می‌شوند، قابل توجه است.

کاهش ۱۵ درصدی موارد بستری در بیمارستان‌های اصفهان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به آمار بیماری کووید ۱۹ در هفته نخست آذر امسال، تاکید کرد: بررسی این آمار گویای کاهش ۱۵ درصدی تعداد موارد بستری و رسیدن آن از ۲ هزار و ۱۰۰ به حدود یکهزار و ۸۰۰ نفر است.

آرش نجیمی در گفت و گو با ایرنا به تعداد موارد ابتلا به کرونا اشاره و اضافه کرد: پاسخ مثبت و قطعی ابتلا به کرونا در میان افرادی که تست کرونا دادند در استان اصفهان کاهش یافته و از ۶۰ به ۴۵ درصد رسیده یعنی در زمان حاضر از هر یکصد نفر که آزمایش کرونا می دهند جواب ۴۵ نفر آنها مثبت است.

وی با تاکید بر اینکه کاهش این آمار نتیجه محدودیت هایی است که از بیستم آبان در شهرهای بزرگ اعمال شد، خاطرنشان کرد: افزایش میزان رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی در این امر تاثیر بسزایی داشته است.

به گفته وی بر اساس آخرین آمار و گزارش وزارت بهداشت، میزان رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی در اصفهان بهبود پیدا کرده و از کمتر از ۸۰ درصد در ماه اخیر به حدود ۹۰ درصد در آذر جاری رسیده و نسبت به گذشته، تغییر محسوسی داشته که نشانه مشارکت بیشتر مردم در این زمینه است.

نجیمی درباره آمار مرگ و میر و بیماران بدحال خاطرنشان کرد: هنوز نمی توان با قطعیت درباره تغییرات آنها اظهارنظر کرد و باید تا پایان این هفته منتظر ماند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه بطور معمول ۲ تا سه هفته پس از آغاز اعمال محدودیت ها می توان شاهد تاثیرهای آن بود، اظهار داشت: با شروع اعمال محدودیت ها از بیستم آبان برای برخی مشاغل تا ساعت ۱۸ و پس از آن محدودیت های جدید آذر ماه که تعطیلی اداره ها را در هفته جاری بدنبال داشت، انتظار تاثیر آن در کاهش آمار بستری را داشتیم.

نجیمی ادامه داد: اما هنوز این تاثیرگذاری به حد مطلوب و مناسب نرسیده است و ضرورت دارد که محدودیت ها تا رسیدن به وضعیت قابل قبول ادامه یابد.

وی با تاکید بر اینکه همراهی و مشارکت مردم در این زمینه بسیار نقش دارد، گفت: تا جای امکان باید مشاغلی که امکان تجمع در آنها وجود دارد مانند بانک ها محدود شود تا این اثربخشی خود را بهتر و بیشتر نشان دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره محدودیت های جدید آذر ماه امسال اظهارداشت: ما از مردم و مسوولان می خواهیم که این طرح را بطور کامل اجرا کنند زیرا آخرین فرصت برای زدن ضربه کاری به همه گیری کرونا و تغییر جدی در منحنی های ابتلا به آن است.

طاهره چنگیز از مردم خواست تا دورهمی های خانوادگی و دوستانه را کاهش دهند و افزود: در این روزها تعدادی از مشاغل که با درآمد مردم گره خورده است برای کاهش ترددها محدود شد اما اگر قرار باشد که مردم همچنان در دورهمی ها شرکت کنند با وجود خسارتی که از کاهش فعالیت مشاغل ایجاد می شود به نتیجه مطلوب در مقابله با کرونا نخواهیم رسید.

وی از مردم خواست تا در محله های خود درباره رعایت شیوه نامه های بهداشتی و محدودیت های جدید حساس باشند و اضافه کرد: این روزها با برخی پدیده ها و مشاغل غیر مجاز مانند چایخانه ها و گیم نت های زیرزمینی مواجه هستیم که لازم است مردم آن را به سامانه های ۱۱۰ پلیس یا ۳۱۱۳ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گزارش کنند.

گزارش‌های دریافتی و اظهارنظر مسوولان نشان می دهد که صاحبان اصناف استان اصفهان با تعطیلی مغازه هایشان طرح جدید محدویت های کرونایی را به خوبی اجرا کردند؛ حدود ۲۵۰ هزار واحد صنفی در اصفهان فعالیت دارد.

به گفته سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان، کاهش ترددها در روزهای اخیر بسیار خوب بوده و تردد ورودی به استان ۴۷ درصد و ترددهای داخل شهری حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است.

حجت الله غلامی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد هم استانی‌ها محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا چهار صبح را رعایت کردند، اضافه کرد: محدودیت فعالیت مشاغل هم در وضعیت مناسبی قرار دارد و بالای ۸۵ درصد و در برخی از شهرستان‌ها تا ۹۵ درصد رعایت شده است.

عباس رضایی استاندار اصفهان هماهنگی، همراهی، اتحاد و همدلی در بخش‌های مختلف این استان برای کنترل همه گیری بیماری کووید ۱۹ را مطلوب دانست.

لزوم مشارکت برای کاهش آمار ابتلا به کرونا 

درحالیکه آمار ابتلا به کرونا با اعمال محدودیت های جدید و افزایش رعایت شیوه نامه های بهداشتی روند کاهشی به خود گرفته است، کارشناسان و استادان دانشگاه تاکید دارند که تداوم این روند مستلزم جلب هرچه بیشتر مشارکت مردم و افزایش نظارت و هماهنگی است.

عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه نظارت، همواره موثرتر از مداخله است، اظهارداشت: عنصر اصلی این نظارت خود مردم هستند زیرا آنها بهتر می توانند بر عملکرد خود و سایر همشهری ها و هم محله ای خود نظارت داشته باشند و این کار ارتقای مشارکت آنها را بهمراه دارد.

مهرداد کلانتری با بیان اینکه شاید مردم بویژه گروه سنی جوانان چندان از مداخله، استقبال نکنند، افزود: اگر اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مناسبی در جامعه صورت گیرد، این تقاضا و خواسته در بین مردم خود به خود ایجاد می شود که نظارت بیشتری بر رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی و محدودیت های مصوب داشته باشند.

این استاد روانشناسی با اشاره به اینکه ما مردم در قبال حفظ نفس و سلامتی خود و دیگران مسوول هستند، گفت: این موضوع باید به درستی از طریق رسانه ها و نهادهای فرهنگی و اجتماعی برای مردم تبیین شود تا میزان رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی باز هم ارتقا یابد.

کلانتری با تاکید بر اینکه رعایت همه جوانب مربوط به همه‌گیری کرونا توسط مردم بویژه در جوامعی که با تعدد و تنوع فرهنگی مواجه هستند، کار بسیار دشواری است، تصریح کرد: برای رفع این مسئله لازم است که همه دست به دست هم دهند و با اطلاع رسانی و آگاه سازی رسانه ها، مراکز فرهنگی، مسجدها و سایر نهادهای مرتبط زمینه جلب مشارکت بیشتر مردم فراهم شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در این مسیر باید سنجیده حرکت کرد و هماهنگی کامل بین دستگاه های اجرایی مختلف نیز وجود داشته باشد، افزود: کاهش آمار ابتلا به کرونا بدون مشارکت مردم، دست یافتنی نیست.

کلانتری با اشاره به اینکه در برنامه ریزی ها و هماهنگی های صورت گرفته برای کنترل کرونا باید همه گروه‌های سنی و اقشار مختلف از جمله آسیب پذیر مد نظر قرار گیرند، خاطرنشان کرد: لازم است ارزیابی های مداوم نیز از برنامه ها و مصوبه های اجرا شده صورت گیرد و بررسی شود که هر یک از آنها چقدر نتیجه بخش و موثر بوده است.

این روانشناس ادامه داد: در کنترل و مقابله با همه گیری کرونا روش هایی مانند محکوم کردن، مثمر ثمر نیست و باید از کشیده شدن کار به خشونت و لجبازی جلوگیری کرد بلکه لازم است واقع بینانه و با برنامه‌ریزی گام به گام قدم برداشت.

وی با بیان اینکه فرهنگ مردم در مناطق مختلف در رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی و محدودیت ها تاثیر دارد، خاطرنشان کرد: در اجرای برنامه ها باید به ضوابط آن نیز توجه کرد و اینکه اجرایی کردن آنها با توجه به فرهنگ مردم چگونه باید باشد تا مردم آن را بپذیرند.

این استاد دانشگاه استفاده از روش هایی مانند تشویق کردن را نیز در جلب مشارکت مردم موثر خواند و اعتقاد داشت که نظارت بر رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی و محدودیت های مصوب می تواند بصورت هماهنگ و همسو از جانب خود مردم و محله ها صورت گیرد.

بر اساس طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌های متناسب با وضعیت و روند ویروس کرونا که از اول آذر امسال به مدت ۲ هفته اجرا می‌شود، محدودیت‌های خاصی در شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی اعمال خواهد شد.

از یکم آذر ورود خودروی شخصی با پلاک بومی از شهرهای قرمز به دیگر شهرها و ورود خودروی شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای قرمز، ممنوع بوده و رقم اعمال جریمه برای سرپیچی از آن مبلغ یک میلیون تومان است؛ همچنین در شهرهای قرمز، تردد خودروهای شخصی از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد ممنوع و جریمه آن ۲۰۰ هزار تومان است. 

ورود خودروهای شخصی با پلاک بومی از شهرهای نارنجی به دیگر شهرها و ورود خودروهای شخصی پلاک غیربومی به شهرهای نارنجی نیز ممنوع و جریمه آن ۵۰۰ هزار تومان است.

همچنین از اول آذر به مدت ۲ هفته در شهرهای قرمز فقط مشاغل گروه یک مجاز به فعالیت هستند و فعالیت گروه‌های ۲، ۳ و ۴ ممنوع است؛ مشاغل مُجاز و گروه یک شامل مراکز زیرساختی، اداره‌ها و مراکز نظامی، داروخانه‌ها، مراکز درمانی و بهداشتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره‌بار، سوپر مارکت‌ها، میوه فروشی‌ها، کارخانه های تولیدی، حمل و نقل عمومی، خدمات سالمندان، خدمات ارتباط الکترونیک، چاپخانه‌ها، رسانه‌ها، خشکشویی و آرامستان‌ها است.

از یکم آذر فعالیت مشاغل گروه‌های ۱ و ۲ در شهرستان‌های نارنجی مُجاز و گروه‌های ۳ و ۴ ممنوع است و اگر واحدهای صنفی از محدودیت های ابلاغی تخلف کنند به مدت ۱۵ روز پُلمب می‌شوند.

در زمان حاضر حدود یکهزار و ۸۰۰ بیمار دارای علائم ابتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان اصفهان بستری هستند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تا کنون بیش از ۹۳۵ هزار نفر در کشور بطور قطع به ویروس کرونا مبتلا شدند که از بین آنها ۴۷ هزار نفر فوت کردند.

برچسب‌ها ویروس کرونا اصفهان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مشارکت اجتماعی محدودیت های کرونا پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اصفهان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مشارکت اجتماعی محدودیت های کرونا ویروس کرونا اصفهان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مشارکت اجتماعی محدودیت های کرونا اخبار کنکور رعایت شیوه نامه های بهداشتی و محدودیت ها دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیمارستان های استان محدودیت های جدید بیمارستان ها ابتلا به کرونا بیماران بدحال تعداد بیماران استان اصفهان شهرهای قرمز موارد بستری دارای علائم مشارکت مردم مرگ و میر همه گیری کووید ۱۹ ۲ هفته ۲ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۹۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضربه بهره ۳۰ درصدی بانک‌ها به «جهش تولید»/ رشد بهره بانکی مشارکت در تولید را تحقیر می‌کند

منتخب مردم اصفهان در مجلس با اشاره به رشد ۱۲ درصدی بهره بانکی در طول ۱۳ ماه گذشته گفت: لازمه مشارکت مردم در تولید، پایین کشاندن پول از بالای هرم و رساندن بهره بانکی به سمت صفر است چرا که هر چه بهره بالا برود مشارکت تحقیر خواهد شد.

رسول بخشی دستجردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به شعار سال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» اصلی‌ترین مسئله مردم در عرصه ملی را اقتصاد و معیشت دانست و اظهار کرد: بر این اساس چند سالی است که شعار اقتصادی توسط رهبر معظم انقلاب طراحی می‌شود و امسال نیز این شعار کاملاً اقتصادی است.

وی افزود: ایران کشوری است که ۸ درصد منابع جهان و وسعت جغرافیایی مناسب به همراه نیروی جوان و آماده به کار زیادی را در اختیار دارد یعنی امکانات لازم برای اینکه تولیدکننده درجه یکی داشته باشیم مهیا است.

نماینده منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جهش تولید نیازمند مشارکت مردم بوده و بدون آن محقق نمی‌شود، تصریح کرد: برای تحقق این امر چند مسئله باید در دستور کار دولت و مجلس قرار گیرد؛ مجلس باید با وضع برخی قوانین جدید و اصلاح برخی قوانین موجود مشارکت مردم در تولید کالا و خدمات را افزایش دهد و فضای کسب و کار را هر چه بیشتر و بهتر تسهیل کند و مقررات دست و پاگیر تولید را شناسایی، رفع و یا اصلاح کند.

وی ادامه داد: مجلس همچنین لازم است فعالیت‌های سوداگرانه و سفته‌بازانه را به عنوان موانع تولید شناسایی کرده و این فعالیت‌ها را تحت مقررات و قوانین دقیق نظارتی خود در بیاورد؛ به بیانی دیگر مجلس باید سنگ‌های پیش پای تولید را برداشته و آن‌ها را جلوی پای سفته‌بازان، دلاربازان و طلابازان قرار دهد.

ارتباط دوسویه افزایش بهره بانکی و کاهش مشارکت مردم در تولید

بخشی اضافه کرد: کار دیگر مجلس این است که مسیر افزایش بهره بانکی را تغییر دهد؛ یک سالی است که شاهدیم دولت در مسیر افزایش بهره بانکی افتاده است؛ در طول حدود ۱۳ ماه گذشته بهره بانکی بانک مرکزی را از ۱۸ درصد به ۲۳ درصد رسانده و حتی برای دسته‌ای از سپرده‌ها این بهره به ۳۰ درصد هم رسیده است یعنی بهره بانکی در طول ۱۳ ماه ۱۲ درصد رشد کرده که مانع بسیار بزرگی بر سر راه تولید است.

وی تاکید کرد: این افزایش بهره بانکی تلاش‌های دولت را به نتیجه مطلوب نمی‌رساند و عدالت اقتصادی را مخدوش می‌کند بنابراین همه تلاش‌های سیاستی دولت باید به کاهش بهره بانکی منتهی شود نه اینکه برای کنترل تورم بهره بانکی را افزایش دهد.

منتخب مردم اصفهان در مجلس با تاکید بر اینکه برای رونق تولید لازم است ساختار نظام بانکی اصلاح شود و در نتیجه شاهد کاهش بهره بانکی باشیم، گفت: این بدین معنا نیست که ترازنامه بانک‌ها را اصلاح کنیم اما در کنارش بهره بانکی را بالا ببریم.

وی با بیان اینکه سطح مشارکت در تولید بسیار پایین است و برای رونق و جهش تولید مستلزم مشارکت بیشتر مردم هستیم، عنوان کرد: اگر بخواهیم مردم در تولید مشارکت کنند باید بهره بانکی را کاهش دهیم تا سرمایه خود را به جای گذاشتن در بانک‌ها صرف تولید کنند و یقیناً از این راه سود بالاتری را هم کسب خواهند کرد.

افزایش ۵ برابری رشد پول نسبت به دستمزد در طول ۵۰ سال گذشته

بخشی دستجردی ادامه داد: برای اینکه جهش تولید با مشارکت مردم شکل بگیرد باید نظام مبتنی بر پول یا پول سالاری کنار گذاشته شود؛ الان حرف اول در کشور ما را پول می‌زند به طوری که طی ۵۰ سال گذشته حجم نقدینگی ۱۴۸ هزار برابر و قیمت طلا ۷۲ هزار برابر شده است یعنی بهره‌ای که به پول تعلق می‌گیرد یا همان رشد پول از بازدهی روی طلا بیشتر بوده است به بیانی دیگر پول حتی روی طلا سوار است و طلا در ذیل پول قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که کالاهای دیگر ذیل طلا هستند و ذیل آن کالاها نیز متأسفانه دستمزدی است که به نیروی کار پرداخت می‌شود و برای همین است که مشارکت مردم در تولید پایین است چون مزدی که به نیروی کار پرداخت می‌شود، کمترین است.

منتخب مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه در طول ۵۰ سال گذشته حداقل دستمزد نیروی کار ۳۰ هزار برابر و قیمت گوشت بیش از ۶۰ هزار برابر شده است، ادامه داد: همه اینها به کاهش مشارکت مردم در تولید منجر خواهد شد و برای اینکه این رویه برعکس شود باید بازدهی نیروی کار را ارتقا دهیم که لازمه آن پایین کشاندن پول از بالای هرم و رساندن بهره بانکی به سمت صفر است چرا که هر چه بهره بالا برود مشارکت تحقیر خواهد شد.

کد خبر 738976

دیگر خبرها

  • کاهش ۲۰ درصدی سرقت در اصفهان / ۷۹۰ سارق دستگیر شدند
  • بهترین راه مشارکت مردم فعالیتهای تعاونی است
  • افزایش تصادفات منجر به فوت در اصفهان
  • کاهش ۱۷ درصدی تصادفات در جاده‌های اصفهان / ثبت بیش از ۱۹ میلیون تردد و جان باختن ۳۶ نفر
  • کاهش ۱۷ درصدی تصادفات در جاده‌های اصفهان
  • ضربه بهره ۳۰ درصدی بانک‌ها به «جهش تولید»/ رشد بهره بانکی مشارکت در تولید را تحقیر می‌کند
  • کاهش ۲۰ درصدی کانون‌های فرسایش بادی در برنامه هفتم
  • افزایش تصادفات منجر به فوت در اصفهان / بارشی گزارش نشده است
  • بازار آب از طرح‌های مهم مشارکت مردمی در حوزه آب/کاهش ۱۱.۶ درصدی بارش‌ها در یزد
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا