Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوعی از انواع کلم‌ها می‌تواند از بدن در برابر سرطان‌هایی مانند ریه، سینه و پروستات محافظت کند.

 به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا؛ کلم  نوعی سبزی دارای  ظاهری گرد یا بیضی با  برگ‌هایی نرم و سبک است. البته برگ‌های داخلی کلم‌ها، به رنگ سفید متمایل بوده و قسمت بیرونی آن سفت‌تر و سبزتر هستند؛ معمولا به صورت خام برای سالاد استفاده می شود اما پخته هم آن هم مفید و قابل خوردن بوده همچنین گل کلم سرشار از مواد مغذی است و علی‌رغم ویتامین بالا کالری خیلی کمی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از خواص گل کلم غنی بودن از آنتی اکسیدان‌ است که از سلول‌های بدن در برابر اثرات زیان‌بار رادیکال‌های آزاد و حملات التهابی محافظت می‌کند. این ماده‌ غذایی مانند سایر سبزیجات دارای مقادیر فراوانی گلوکوزینولات و ایزوتیوسیانات بوده که موجب کاهش سرعت رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که مواد موجود در گل کلم می تواند از بدن در برابر سرطان هایی مانند کولون، ریه، سینه و پروستات محافظت کند همچنین کلم یک سبزی بدون چربی است که حاوی فیبر، اسیدفولیک، کلسیم و بسیاری از ویتامین‌های دیگر بوده و می تواند به عنوان  یک رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری باشد البته زنان باردار  دقت کنند کلم حاوی پروتئین نبوده و باید  در طول حاملگی  آن را به همراه گوشت بخورند.

گل‌کلم علاوه بر محافظت در برابر سرطان می تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مختلفی مانند بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. به‌علاوه، گل کلم یکی از منابع سرشار از ویتامین C است که خود دارای کارکرد‌های آنتی‌اکسیدانی بوده و به‌دلیل برخورداری از خواص ضدالتهابی موجب تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطانی خواهد شد.

 یکی از جنبه‌های مثبت خوردن کلم در حاملگی، وجود فیبر زیاد در آن است که مانع یبوست  خواهد شد؛ اما نقطه منفی آن این است که  مقدار فیبرموجود  ممکن است باعث نفخ شود.

از طرف دیگر مصرف کلم خام برای مادران بارداری که ید بدن آن‌ها در حاشیه است می‌تواند عملکرد غده تیروئید  را مختل کرده و مادر را دچار کم کاری تیروئید کند؛ همچنین  منجر به بیماری تیروئید و عقب ماندگی ذهنی برای جنین نیز خواهد شد. البته اگر این دسته از مواد غذایی حرارت دیده باشند و خام نباشند، ید بدن مادر تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سرطان سبزی کلم مبارزه با سرطان گل کلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۹۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سبزی کوهی؛ نچینیم و نخریم؛ چرا؟

عباس محمدی در خبرآنلاین نوشت: کوه‌های ما بر اثر چرای بی‌رویه‌ دام و طرح‌های معدنی و عمرانی بی‌حساب، در معرض فرسایش شدید هستند؛ با چیدن گیاهانی که به سبزی کوهی یا صحرایی معروف‌اند، به این تخریب‌ها دامن زده می‌شود.

طبق بند ۱۶ ماده‌ ۵۵ قانون شهرداری‌ها، یکی از وظیفه‌های این نهاد‌ها "اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدامات لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و… " است. بیشتر شهر‌های ایران، از جمله پایتخت، در کوهپایه‌ها شکل گرفته و در معرض خط سیل هستند. نابودسازیِ پوشش گیاهی کوهستان، امکان جذب بارش‌ها را بسیار کم می‌کند و خطر سیل‌های ویرانگر و مرگبار را بسیار افزایش می‌دهد. در چند دهه‌ی اخیر این‌گونه سیل‌ها افزایش چشمگیر داشته که برای نمونه در تهران می‌توان به سیل‌های تجریش، کن، و امام‌زاده داوود اشاره کرد. بدیهی است که به جز خسارت‌های جانی و مالی، خسارت عظیم دیگر، از دست رفتن خاک ارزشمند است که به هیچ قیمتی جبران‌شدنی نیست.

بند ۱۴ همین ماده‌ی قانونی، وظیفه‌ی دیگر شهرداری را "تهیه‌ی مقررات صنفی و پیشنهاد آن به انجمن [شورای]شهر" تعیین کرده است. با برداشت از این اصول قانونی می‌توان گفت که شهرداری‌ها وظیفه دارند از فروش سبزی‌های کوهی جلوگیری کنند تا خطر فرسایش خاک و بروز سیل کم‌تر شود. اگر هم لازم باشد می‌توانند ضمن هماهنگی با اداره‌های منابع طبیعی، لایحه‌ای برای تصویب مقررات لازم به شورای شهر تقدیم کنند.

یادآوری می‌کنم که طبق قانون‌ها و مقررات مختلفِ ناظر بر منابع طبیعی و محیط زیست، بریدن، ریشه‌کن کردن و سوزاندن نهال‌ها، درختچه‌ها و بوته‌ها بدون مجوز از سازمان منابع طبیعی یا محیط زیست ممنوع است و هیچ‌کس مجاز نیست به صورت دلبخواه گیاهان کوه و دشت را بچیند. تا کنون، اداره‌های منابع طبیعی و شهرداری‌ها در جلوگیری از غارت گیاهان کوهی قصور داشته‌اند و به همین علت برداشت تجاری و سنگین گیاهان خودرو و فروش گستاخانه‌ی آن در فروشگاه‌ها و کنار جاده‌ها به امری عادی بدل شده امید است از این پس در این زمینه با جدیت با متخلفان برخورد کنند.

به جز نهاد‌های عمومی و دولتی، مردم عادی هم می‌توانند با به کاربستن پیشنهاد‌های زیر، در حفظ گیاهان کوه و دشت مؤثر باشند:

هیچ گیاهی را از طبیعت نچینیم و به کسانی که سبزی‌های کوه و دشت را می‌چینند، تذکر دهیم که این کار به طبیعت آسیب می‌رساند.

سبزی کوهی یا صحرایی نخریم.

فراموش نکنیم که ادعا‌ها درباره‌ی "خواص" این گیاهان، غالبا غیرعلمی یا اغراق‌آمیز است.

به یاد داشته باشیم که اگر در زمان‌های گذشته علف‌چینی می‌شده، دلیل بر این نمی‌شود که امروز هم چنین کنیم!

از اداره‌های منابع طبیعی و شهرداری‌ها بخواهیم با افراد و فروشگاه‌هایی که سبزی کوهی می‌فروشند، برخورد کنند.

دیگر خبرها

  • شش اشتباه رایج درباره واکسن اچ‌پی‌وی
  • واکسیناسیون ناجی جان و سلامت انسان‌ها در برابر بیماری‌های عفونی
  • درمان سرطان رایگان می‌شود
  • اجرای پویش ملی غربالگری سرطان به زودی در کشور
  • معاهده‌های بین المللی محافظت از بنا‌های تاریخی
  • یک احتمال بعید، ولی فوق‌العاده جذاب/ حساس‌ترین دربی تمام تاریخ در راه است؟
  • درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه‌ریزی است
  • سبزی کوهی؛ نچینیم و نخریم؛ چرا؟
  • ریواس کجا می‌روید؟ چند است؟ فواید ریواس چیست و چطور باید آن‎را خورد؟
  • درمان تخصصی انواع بیماری های پوستی در شیراز