Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴با ترور محسن فخری زاده، احتمال بروز جنگ مستقیم یا غیرمستقیم میان ایران و آمریکا تقویت شده است. با پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا خبر احتمال بروز یک جنگ مستقیم و غیر مستقیم با ایران در منطقه از تریبون‌های مختلف شنیده می‌شود. سایت خبری اکسیوس در گزارش اختصاصی مدعی صدور فرمان آمادگی به نیروهای ارتش اسرائیل در صورت حمله احتمالی آمریکا به ایران پیش از پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک وزیر اسرائیلی در پنجم نوامبر (دو روز بعد از انتخابات آمریکا) رسما اعلام کرد با پیروزی بایدن احتمال جنگ ایران و اسرائیل قوت گرفته است. زاچی هنگبی وزیر شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی در گفتگو با اورشلیم پست گفت: اگر بایدن به توافق هسته‌ای برگردد این احتمال وجود دارد که ایران و اسرائیل وارد یک درگیری نظامی شوند.

نشانه‎‌هایی از  احتمال بالای جنگ در منطقه

در همین شرایط، ترامپ وزیر دفاع و چند نفر از مقامات ارشد پنتاگون را اخراج کرد. تغییراتی که همگی در راستای تشدید تنش ها با ایران تفسیر شدند. هفته گذشته روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارشی منتشر کرد و از برگزاری یک نشست توسط تیم امنیتی ترامپ خبر داد. بر اساس این گزارش ترامپ از نزدیکان و مشاوران امینتی خود خواسته درباره گزینه حمله به سایت هسته‌ای نطنز مشاوره بدهند.

همزمان شاهد برخی اخبار مربوط به حملات اسرائیل به مواضعی در سوریه هستیم که مدعی‌اند به مستشاران ایرانی در سوریه تعلق داشته است. برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند حمله اسرائیل در پاسخ به تلاش‌های ایران برای قرار دادن بمب‌های کنار جاده‌ای در مسیر عراق به شرق سوریه و بلندی‌های جولان برای آسیب رساندن به اسرائیلی‌ها بوده است.
ارتش اسرائیل مدعی شده حملات به سوریه پاسخی به عملیات‌های مورد حمایت ایران بوده که منجر به انفجار‌های متعددی در نزدیکی پایگاه نظامی اسرائیل در بلندی‌های جولان شده است.

پایگاه خبری صدای آمریکا مدعی شده نیرو‌های ایران حضور نظامی‌شان را در شرق سوریه تقویت کرده‌اند و احتمالا هدف آن‌ها تضعیف ائتلاف به رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش است. یک پایگاه خبری محلی در سوریه مدعی شده ایران در هفته‌های اخیر دست به استخدام گسترده نیرو‌های محلی برای عضویت در گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران در دیرالزور زده است.

مدیرمسئول یک رسانه محلی در دیرالزور به نام «دیرالزور‌۲۴» مدعی شده ایران علاوه بر نیروهای خارجی نظیر گروه‌های فاطمیون و زینبیون، از بین افراد محلی در سوریه نیز اقدام به استخدام نیرو کرده و ماهانه ۲۰۰ دلار به هر یک افرادی که به این شبه نظامیان بپیوندند پرداخت می‌کند.

بیشتر بخوانید: چهار نکته درباره ترور محسن فخری زاده / نقش تیم ترامپ چیست؟

به گزارش رویداد‌۲۴ خبر سفر محرمانه نتانیاهو به عربستان سعودی نیز در این میان اهمیت قابل توجهی داشت. به نظر می‌رسد نشستی سه جانبه با حضور همه رقبای اصلی ایران در ریاض برگزار شده است.

رسانه‌های صهیونیستی دوشنبه گزارش دادند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه در سفری "محرمانه" به عربستان سعودی رفته است. بر اساس این گزارش‌ها، نتانیاهو در این سفر با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا که به ریاض سفر کرده بود، دیدار کرده است.

به اذعان کارشناسان، کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس با هدف مقابله با ایران حاضر به نزدیکی سیاسی با اسرائیل شده‌اند. با پیوستن رسمی عربستان به کشور‌های عربی که اسرائیل را به رسمیت شناخته‌اند، تشکیل ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران که یکی از سیاست‌های ترامپ از ابتدای ورودش به کاخ سفید بوده رسما محقق خواهد شد.

شواهد دیگری دال بر وجود تنش در منطقه میان ایران و اسرائیل وجود دارد. حسین دهقان مشاور رهبری در مصاحبه‌ای با پایگاه خبری آسوشیتدپرس وجود این تنش‌ها را تایید کرده به ترامپ در هفته‌های باقیمانده از ریاست جمهوری‌اش هشدار داده است.

او گفته: "یک منازعۀ محدود تاکتیکی می‌تواند به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل شود. " به گفتۀ مشاور رهبر حکومت اسلامی ایران "قطعاً آمریکا، منطقه و جهان قادر به تحمل یک چنین بحران جهانی نیستند. "

از دیگر تحریکات طرف ایرانی که موید غیر عادی بودن شرایط است، رونمایی نیروی دریایی سپاه پاسداران از ناو جنگی اقیانوس پیمای شهید رودکی است. روز پنجشنبه حسین سلامی فرمانده سپاه از پیوستن این ناو به ناوگان سپاه خبر داد و ماموریت این شناور سنگین را «حضور مقتدر سپاه در آب‌های دوردست» اعلام کرده، اما به نظر می‌رسد هدف اصلی از این رونمایی، قدرت نمایی ایران در تنگه هرمز، جایی که ناو‌های آمریکایی در آن مستقرند بوده است. ناو گروه آمریکایی نیمیتز از مدت‌ها پیش در خلیج فارس مستقر شده است.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، موسوم به «سنتکام»، روز شنبه اول آذر ماه از استقرار بمب افکن‌های «بی-۵۲» در منطقه خاورمیانه خبر داده است. گزارش‌ها حاکی است که دو بمب‌افکن B52 از پایگاهی در داکوتای شمالی بدون توقف عازم خاورمیانه شده‌اند.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی بعد از ژانویه سال گذشته و ترور قاسم سلیمانی در عراق، این اولین بار است بمب افکن‌های استراتژیک دوربرد در منطقه خاورمیانه مستقر می‌شوند. خبر اعزام این بمب افکن‌های B52 بعد از خبر اعزام جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکایی از آلمان به پایگاه هوایی الظفره ابوظبی منتشر شده است.

جزئیات سفر فرمانده سپاه قدس به عراق

اما مهمترین نشانه احتمال بروز یک جنگ تمام عیار میان ایران آمریکا، سفر یکی از مقامات ارشد سپاه به عراق است. گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران به همه نیرو‌های مورد حمایتش در عراق دستور داده تا هرگونه اقدام علیه نیرو‌های آمریکایی را تا روز تحلیف بایدن به تعویق بیاندازند.

میدل ایست آی در گزارشی به نقل از فرمانده یکی از گروه‌های شیعه در عراق نوشته: اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس هفته گذشته سفری به عراق داشته و برای همه نیرو‌های نظامی شیعه خطر بروز یک جنگ توسط ترامپ قبل از خروجش از کاخ سفید را توضیح داده و به آن‌ها دستور داده هیچ بهانه‌ای به دست آمریکایی‌ها ندهند.

این رسانه نوشته قآنی مستقیم از لبنان و دیدار با حسن نصرالله به عراق رفته و با هادی العامری فرمانده سازمان بدر عراق دیدار داشته است. در این دیدار نماینده گروه‌های شبعه از جمله عصائب اهل الحق، کتائب حزب الله و حرکت حزب‌الله النجبا دیدار داشته. در این دیدار ابو فدک المحمدی فرمانده ستاد کل نیرو‌های حشد شعبی نیز حضور داشته است.

قآنی در این دیدار نسبت هر گونه درگیری با آمریکا هشدار داده و گفته این درگیری به سرعت به بیرون از عراق تسری پیدا خواهد کرد.

یکی از مقامات ارشد حاضر در جلسه با قآنی به میدل ایست آی گفته: فرمانده سپاه قدس هشدار داده و گفته اگر جنگی میان ایران و آمریکا در بگیرد جلوی عواقب آن را نمی‌توان گرفت و عراق، سوریه، لبنان، یمن، عربستان، کویت و ایران به جبهه جنگ هر دو طرف تبدیل خواهد شد.

او با اشاره به حملات اخیر نیرو‌های شیعه به منطقه خضرای بغداد و سفارت آمریکا در این محل گفته: باید به منافع بالاتری نگاه کنیم. آیا هدف قرار دادن سفارت ارزش به خطر انداختن همه این کشور‌ها را دارد؟ قآنی تاکید کرده هر حمله‌ای به منافع آمریکایی‌ها در منطقه باید متوقف شود.

یکی از مشاوران الکاظمی نخست وزیر عراق در تفسیر سفر قآنی به بغداد به میدل ایست آی ضمن اشاره به تحرکات ناو‌های آمریکایی در تنگه هرمز گفته: ایرانی‌ها این بسیج آمریکایی را علیه خودشان می‌دانند. ترامپ به دنبال ایجاد آشوب و جنگ با ایران قبل از خروج از کاخ سفید است و ایرانی‌ها می‌خواهند وضعیت را آرام کنند. ترامپ رقابت انتخاباتی را باخته و ممکن است کار را به خشونت بکشد و ایران سعی دارد مانع از چنین اتفاقی شود.

بازگشت دموکرات‌ها و خطری که اسرائیل را تهدید می‌کند

نشریۀ انگلیسی زبان "تهران تایمز" متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی نیز در شماره روز چهارشنبه هجدهم نوامبر خود تصویری از برد موشک‌های ایران و پایگاه‌های آمریکا در منطقه را نشان داده که به عنوان هدف با رنگ قرمز علامتگذاری شده‌اند و در زیر آن با حروف بزرگ نوشته شده: "عقب بنشینید! "

همزمان واشنگتن پست نیز گزارشی منتشر کرد و اعلام کرد ترامپ قصد دارد نیرو‌های آمریکایی را در روز‌های پایانی حضورش در کاخ سفید از افغانستان، عراق وحتی سومالی بیرون بکشد.

این دو استراتژی ترامپ یعنی قصد حمله به ایران و عقب نشینی نیرو‌ها از منطقه به درستی متناقض به نظر می‌رسند. نشریه آمریکایی اگزمینر با اشاره به این تناقضات گفته اگر آمریکا بعد از ۱۹ سال به این نتیجه رسیده که نیروهایش را از جنگ بی پایان افغانستان و عراق بیرون بکشد، پس کدام منافع استراتژیک آمریکا قرار است با حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران که در حال غنی کردن اورانیوم با درصد پایین و تحت نظر بازپرسان آژانس، تامین شود؟ جنگ جدید با ایرانی که به مراتب کشوری بزرگ تر، با جمعیت بیشتر و قدرت بیشتر است چه توجیهی دارد؟

این اظهارنظر‌ها و اخبار جسته و گریخته در بستر روابط اخیر آمریکا و اسرائیل معنادار می‌شوند. اسرائیل به طور سنتی از حمایت هر دو حزب آمریکا برخوردار است، اما نتانیاهو روابط خوبی با اوباما نداشت. در واپسین روز‌های حضور اوباما در کاخ سفید، آمریکا قطعنامه‌ای در محکومیت شهرک سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری را وتو نکرد. معمولا پیش از آن آمریکا قطعنامه‌های این چنینی را وتو می‌کرد، اما این بار به سازمان ملل اجازه داد که این قطع نامه را علیه اسرائیل تصویب کنند.

یک سال قبل از این نتانیاهو با حضور و سخنرانی در کنگره آمریکا، مسیر مذاکرات با ایران را دچار اختلال کرد. اقدامی که خشم دموکرات‌ها و دولت اوباما را به همراه داشت.

برخی کارشناسان معتقدند بازگشت دموکرات‌ها به کاخ سفید و پیروزی بایدن، حمایت‌های این حزب از اسرائیل را به خطر خواهد انداخت و از این رو اسرائیلی‌ها با همکاری اعراب همه سعی خود را می‌کنند تا از آخرین فرصت حمایت آمریکا در کمپینشان علیه ایران بهره ببرند.

در پایان، ترور محسن فخری زاده را می‌توان در راستای تلاش های اسرائیل و آمریکا در منطقه برای افزایش تنش و کشاندن ایران به یک جنگ تفسیر کرد. ظهر روز جمعه گذشته، محسن فخری زاده دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی ایران و معاون وزیر دفاع ترور شد. به گفته رسانه های آمریکایی و اسرائیلی این حمله با هماهنگی اسرائیل، آمریکا و احتمالا عربستان انجام شده است و قرار است در واپسین روزهای باقی مانده از دولت ترامپ اقدامات علیه ایران افزایش پیدا کند.

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 جنگ ایران و آمریکا مذاکره ایران و آمریکا انتخابات 1400 انتخابات آمریکا محسن فخری زاده فرمانده سپاه میان ایران رسانه ها مدعی شده بمب افکن کاخ سفید شده اند نیرو ها هسته ای یک جنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۳۹۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد

مینا العریبی، سردبیر روزنامه انگلیسی زبان در مقاله The National «عراق را ترک نکنید؛ در چرایی تداوم حضور آمریکا در عراق» که در وب سایت فارن افرز منتشر شده است، سعی در توجیه تداوم حضور آمریکا در عراق داشته است.

به گزارش فرهیختگان به نقل از العریبی در این مقاله سعی کرده آمریکا را ضامن حاکمیت عراق توصیف کند؛ گزاره‌ای که بی‌پایه بودن آن در نگاهی سطحی به وضعیت عراق در طول سالیان اشغال روشن می‌شود. نکته مهم‌تری که خوانش این مقاله آن را روشن می‌سازد، بیم آمریکا و حامیان آن از پیوند محکم جمهوری اسلامی ایران و عراق و ارتباطات قوی دو کشور است.

اکثر نخست‌وزیران عراق در دو دهه گذشته در مقطعی از ارتش آمریکا خواسته‌اند کشورشان را ترک کنند.

مذاکرات دوجانبه طی ۱۵ سال گذشته یا بیشتر سبب شده است حضور نظامی ایالات‌متحده در عراق از زمان اوج آن در سال ۲۰۰۷، یعنی زمانی که ۱۷۰ هزار نیروی آمریکایی به‌عنوان بخشی از «بسیج» مبارزه با القاعده و پشتیبانی از نیرو‌های مسلح این کشور که پس از متلاشی شدن از سوی واشنگتن در سال ۲۰۰۳ هنوز در مرحله بازسازی خود بودند، به‌شدت کاهش یابد.

تعداد فعلی سربازان آمریکایی در عراق اکنون ۲۵۰۰ نفر است. تهدید ایجاد شده از سوی القاعده و داعش در این کشور هم به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته و اعمال خشونت‌آمیز چشمگیر هم نادر شده، شرایطی که توجیه‌کننده حضور کمرنگ نیرو‌های آمریکایی در عراق است.

اکنون سودانی به دنبال پایان دادن به ماموریت نظامی آمریکا در عراق است. اگرچه سودانی به‌عنوان فرمانده کل قوا عملا باید بر تمام نهاد‌های مسلح عراقی تفوق داشته باشد، اما در عمل، گروه‌های شبه‌نظامی یا به‌صورت خودمختار یا از طریق نیرو‌های بسیج مردمی -سازمانی فراگیر که از نظر قانونی بخشی از دستگاه امنیتی عراق بوده، اما مستقیما با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران- هماهنگی دارد.

هنگامی که سودانی در ۱۵ آوریل با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن دیدار کند، از ایالات‌متحده درخواست خواهد کرد تمام نیرو‌های آمریکایی را از عراق خارج کند، اما بعید است که طرحی برای مقابله با شبه‌نظامیان پس از خروج این نیرو‌ها ارائه کند.

اگر حضور نظامی ایالات‌متحده در عراق به پایان برسد، احتمالا متعاقبا شاهد ایجاد اختلافات سیاسی خواهیم بود. پیشرفت‌های حاصل شده برای نیرو‌های مسلح عراق از سال ۲۰۱۴ یعنی زمانی که آن‌ها نتوانستند مانع پیشروی داعش در یک‌سوم خاک خود شوند، در صورت برداشته شدن دست حمایت ایالات‌متحده ممکن است از بین برود. واشنگتن اکنون باید از اهرم نفوذ خود در بغداد برای حفظ حضور نظامی غیرجنگی، مشابه نیرو‌هایی که در آلمان، ژاپن، فیلیپین و کشور‌های دیگر دارد، استفاده کند.

فضای مذاکره

حضور ایالات‌متحده در عراق در برهه‌ای ناپایدار برای خاورمیانه در کانون توجه قرارگرفته است. جنگ در نوار غزه فرصت‌هایی را برای آن دسته از بازیگران خارجی ایجاد کرده است که به دنبال سود بردن از ویرانی‌ها هستند، ازجمله ایران. نیرو‌های نیابتی ایران اکنون بیش از هر زمان دیگری فعال هستند و تهران خواستار چیزی جز کاهش حضور ایالات متحده در منطقه و ترک کامل عراق نیست.

ایالات‌متحده امروز دوستان زیادی در رهبری عراق ندارد؛ وضعیتی که نتیجه عدم تعامل دیپلماتیک این کشور در طول سال‌ها به شمار می‌رود. با این حال، این امر بدان معنا نیست که سیاستمداران عراقی همگی خواهان خروج نیرو‌های آمریکایی از این کشور هستند.

در این میان سیاست‌های دولت عراق نیز تا حدودی متناقض است. تلاش‌های کنونی برای پایان دادن به حضور نظامی ایالات‌متحده بخشی از تلاش گسترده‌تر بغداد برای محدود کردن نفوذ بین‌المللی در این کشور است؛ دولت عراق همچنین استفاده از دینار عراق را برای معاملات مالی به‌جای دلار آمریکا دنبال می‌کند و نهاد ماموریت کمک‌رسانی سازمان ملل به عراق را نیز که به نظارت بر انتخابات و تشویق گفتگو میان احزاب سیاسی رقیب کمک کرده، محدود کرده است.

با این حال، دولت عراق همچنان به دنبال برقراری پیوند نظامی با غرب است. گروه مامور ناتو در عراق که به آموزش و مشاوره نیرو‌های عراقی کمک می‌کند، برخلاف آمریکا، زیر بار انتقاد‌ها قرار ندارد.

دلایل بقا

دولت‌های پیشین ایالات‌متحده تلاش‌های مختلفی را برای پاسخگویی به خواسته‌های عراق برای مذاکره مجدد درباره حضور نظامی ایالات متحده در عراق انجام داده‌اند. خاطرات وعده رئیس جمهور اوباما برای خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق و بازگشت سه‌سال بعد آن‌ها به این کشور هنوز هم در خاطرات اهالی عراق زنده است.

برای بیش از دو دهه، عراق سنگ بنای سیاست خاورمیانه‌ای ایالات‌متحده بوده و فعالیت‌های نظامی ایالات‌متحده بیشتر بر تهدید تروریستی القاعده و بعدا داعش متمرکز بوده است. البته اگرچه این گروه‌ها هنوز هم تهدید به‌شمار می‌روند، دامنه دست درازی آنان به‌شدت کاهش یافته است، اما در این میان خطرات دیگری در قالب گروه‌های شبه‌نظامی سرکش پدیدار شده است که بیشتر آن‌ها از سوی تهران تغذیه می‌شوند.

البته ایالات‌متحده در این میان بدون اهرم فشار هم نیست. عراق همچنان به‌شدت به حمایت سیاسی و نظامی واشنگتن برای تقویت نیرو‌های مسلح خود و همکاری با شرکای منطقه‌ای متکی است.

آزمون اراده‌ها

یک تناقض کلیدی در بطن سیاست عراق وجود دارد؛ درخواست‌های ارائه‌شده برای حاکمیت بیشتر عراق که در عمل به خروج نیرو‌های آمریکایی ترجمه می‌شود، توسط گروه‌هایی تحریک می‌شود که خود با گرفتن دستورات از تهران، اقتدار دولت عراق را تضعیف می‌کنند. ایالات‌متحده ضربه اولیه را [به حاکمیت عراق]با جنگ و اشغال سال ۲۰۰۳ وارد کرد و آسیب به حاکمیت عراق به شبه‌نظامیان و دیگر بازیگران غیردولتی اجازه داد تا در سال‌های پس از آن تکثیر شوند.

موضوع حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق به آزمون اراده بین بازیگران سیاسی خواستار هماهنگی بغداد با تهران و کسانی تبدیل شده که می‌خواهند استقلال عراق را از طریق ایجاد توازن در روابط با تهران و واشنگتن تضمین کنند. آنچه در این بحث مطرح است بسیار بزرگ‌تر از چند هزار سرباز غیرجنگی است. به‌نفع عراق و ایالات‌متحده است بر سر یک توافق بلندمدت مذاکره کنند که مساله سربازان را حل و در مرحله بعدی روابط ایالات‌متحده و عراق را تنظیم کنند.

دیگر خبرها

  • جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد
  • حمایت نهاد آمریکایی از پاسخ دفاعی ایران به اسرائیل
  • ادعای بی‌اطلاعی آمریکا از طرح حمله خطرناک اسرائیل به رفح
  • آمریکا : از طرح حمله اسرائیل به رفح اطلاعی نداریم
  • آمریکا: از طرح حمله اسرائیل به رفح اطلاعی نداریم
  • پنتاگون: از طرح حمله اسرائیل به رفح خبر نداریم
  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا
  • نظر ۶ استاد روابط بین‌الملل درباره اقدام ایران علیه اسرائیل
  • تاکتیک رسانه‌ای واشنگتن پست در قبال عملیات وعده صادق
  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد