Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد قربانی پور گفت: دولت آمریکا معاهده آسمان باز را مانعی بر سر راه اهداف اقتصادی خود که بخشی از آن با فروش تسلیحات محقق می‌شد می‌دید؛ لذا یکی از دلایل خروج دولت آمریکا از این معاهده این موضوع است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛احمد قربانی پور در گفتگو با راه آرمان؛ در خصوص معاهده آسمان های باز گفت: این معاهده در مارس ۱۹۹۲ امضا شد و به کشورهای عضو اجازه می‌دهد با اطلاع قبلی، بر فراز خاک کشورهای دیگر پروازهای غیر مسلح شناسایی به منظور گردآوری اطلاعات درباره نیروها و فعالیت‌های نظامی انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: هواپیماهای شناسایی که در چنین مأموریت‌هایی به کار می‌روند باید مجهز به حسگرهایی باشند که بتوانند تجهیزات مهم نظامی از قبیل توپخانه، هواپیماهای جنگی و خودروهای زرهپوش را تشخیص دهند.

وی با بیان اینکه ماهواره‌ها هم می‌توانند چنین اطلاعاتی را به دست بیاورند، عنوان کرد: بر اساس این معاهده همه ۳۴ کشور عضو، امکانات رصد ماهواره‌ای ندارند و هدف از این معاهده، اعتمادسازی میان کشورهای عضو است.

قربانی پور در پاسخ به این سوال که چه اختلافی موجب شد که آمریکا تصمیم به خروج از این معاهده بگیرد، ابراز کرد: روسیه و ایالات متحده آمریکا هر یک دیگری را به تخطی از شرایط معاهده متهم کرده‌اند و وزیر امور خارجه آمریکا، خودداری روسیه را از دادن مجوز پرواز بر فراز مناطقی از گرجستان که تحت کنترل مسکو است، به عنوان تخلف ذکر کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: در سپتامبر سال ۲۰۱۹، روسیه اجازه پرواز شناسایی بر فراز ناحیه‌ای از مرکز روسیه را که در آن مانور نظامی برگزار می‌شد،به آمریکا و کانادا نداد و در اکتبر همان سال،گزارش شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، خروج از معاهده آسمان‌های باز را در دست بررسی دارد.

وی افزود: متحدان آمریکا در ناتو به ویژه اوکراین با چنین تصمیمی مخالفت کردند؛ از بیم آنکه روسیه اجازه یابد پروازهای شناسایی دیگر کشورهای عضو را کاهش دهد یا ممنوع کند و به این ترتیب اطلاعات موجود از تحرکات نظامی روسیه کاهش یابد.

قربانی پور با اشاره به اینکه سرانجام روز ۲۱ماه مه ۲۰۲۰،دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا،خروج این کشور از معاهده آسمان‌های باز را به دلیل آنچه او تخلف روسیه خواند،اعلام کرد، گفت: نکته مهم این است که با کنار رفتن ترامپ و روی کار آمدن جو بایدن و تشکیل دولت دموکرات‌ها در آمریکا احتمال بازگشت آمریکا به تمام معاهدات و قراردادهایی که ترامپ از آنها خارج شده است از جمله معاهده پاریس، معاهده آسمان‌های باز و حتی برجام متصور است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه معاهده آسمان‌های باز به نوعی یک پیمان برای کنترل استفاده از تسلیحات نظامی از هر نوعی و در هر زمینه‌ای بین کشورهای عضو است، ابراز کرد: یکی از رویکردهای دولت آمریکا پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور ایجاد رونق اقتصادی از فروش تسلیحات نظامی بیشتر به کشورهای دیگر از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس مانند عربستان سعودی و دیگر کشور‌های عربی بود و لذا معاهده آسمان‌های باز به نوعی آزادی عمل را از کشورهای عضو گرفته است.

وی ادامه داد: دولت آمریکا به گونه‌ای این معاهده را مانعی بر سر راه اهداف اقتصادی خود که بخشی از آن با فروش تسلیحات چندین ساله آمریکایی محقق می‌شد می‌دید و محدودیت‌هایی را بر سر راه دونالد ترامپ قرار داده بود لذا یک رویکرد خروج دولت آمریکا از این معاهده این موضوع است.

قربانی پور افزود: رویکرد دولت آمریکا را در باب خروج از معاهده آسمان‌های باز مشخص می‌کند روابط روسیه و آمریکا در چارچوب پیمان آسمان‌های باز است که از سال ۲۰۱۷میلادی پس از دو شکایت آمریکا از روسیه متشنج شده بود؛ اینکه واشنگتن در آن زمان از محدودیت پروازهای دیده بانی بر فراز منطقه کالینینگراد (استانی از روسیه جدا از این کشور در قلب اروپا)به وسعت ۵۰۰کیلومتر در سال ۲۰۱۴و امتناع از چنین پروازهایی بر فراز منطقه ۱۰کیلومتری در امتداد مرزهای آبخازیا و اوستیای جنوبی (مناطقی که روسیه آنها را کشورهای مستقل می‌خواند) شکایت داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: این مسائل و موضوعات دیگر از این دست که از سالها قبل در زمینه سایر پیمان ها و معاهدات به گونه‌ای محل اختلاف کشورهای عضو با آمریکا بوده بهترین موقعیت را برای دونالد ترامپ که دنبال بهانه جویی برای اعمال خودخواهی های خود و خروج از معاهدات چندین ساله بود را فراهم کرد تا یکی پس از دیگری معاهدات و پیمان نامه‌های بین المللی را کنار بگذارد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کارشناس مسائل سیاسی معاهده آسمان های باز معاهده آسمان دونالد ترامپ دولت آمریکا کشورهای عضو قربانی پور بر فراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۰۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایالات متحده چند جت جنگنده پرقدرت در اختیار دارد؟

اگر تا به حال از خود پرسیده اید که آمریکا چند فروند از این هواپیما‌های فوق پیشرفته را در اختیار دارد، شانس با شما یار است، زیرا یک نفر واقعاً آن‌ها را حساب کرده است.

به ادعای مدرسه هوانوردی شفیلد، ارتش ایالات متحده آمریکا تقریبا ۳،۴۰۰ دارایی را در دسته جنگنده / حمله عملیاتی در ناوگان نیروی هوایی و نیروی دریایی نگهداری می‌کند. این جنگنده‌ها شامل اف -۳۵، اف -۳۵ ای، اف -۱۶ و اف -۱۰ می‌شود.

اما این تنها یک دسته از موجودی هوانوردی ارتش ایالات متحده است است، زیرا اف -۱۶‌ها دقیقاً برای کار‌های دیگر مانند حمل هواپیما‌های دیگر یا تجهیزات بزرگ ایده آل نیستند.

هواپیما‌های متفاوت برای کار‌های متفاوتی مناسب هستند. به همین دلیل است که ارتش آمریکا بیش از ۱۴ هزار هواپیما را در ناوگان خود دارد، عددی که بر طبق برنامه ۱۰ ساله سرمایه گذاری در صنایع هوایی که توسط معاون وزیر دفاع آمریکا منتشر شده، بدست آمده است.

جت‌های جنگنده تنها بخش کوچکی از کل هواپیما‌های نظامی آمریکا هستند

جای تعجب نیست که این بزرگ‌ترین ناوگان هواپیما در جهان است و پس از آن روسیه با حدود ۴،۰۰۰ هواپیما قرار دارد. بزرگ‌ترین دسته از هواپیما‌های نظامی ایالات متحده به عنوان «لیفت هوایی/ باری / خدمات» طبقه بندی می‌شود که شامل بیش از ۴،۰۰۰ هواپیمای مورد استفاده توسط نیروی هوایی، ارتش و نیروی دریایی است.

این دسته معمولاً شامل هواپیما‌های بزرگی است که برای حمل و نقل تدارکات، مقامات نظامی و غیرنظامی و هر چیز دیگری که در صندلی عقب اف -۳۵ جای نگیرد، در نظر گرفته شده اند.

سپس، طبقه بندی‌های دیگری از هواپیما‌های نظامی در ایالات متحده وجود دارد. به ترتیب اندازه ناوگان، آن‌ها شامل آموزشی، هلیکوپتر‌های تهاجمی، ISR / Scout / C ۴، ضد سطحی / زیردریایی، سوخت گیری هوایی، نیرو‌های عملیات ویژه، حملات دوربرد، و جستجو و نجات رزمی هستند.

این اعداد همیشه در حال تغییر هستند تا با چشم انداز نظامی دائماً در حال تغییر جهان سازگار باشند. به گزارش دیفنس نیوز، نیروی هوایی آمریکا به دنبال نوسازی ناوگان خود است و هر سال از کنگره درخواست ۷۲ جنگنده جدید می‌کند. با فرض اینکه آن‌ها تعدادی از هواپیما‌های قدیمی را نیز نگه دارند، احتمالاً عدد ۳،۴۰۰ هر ساله بیشتر نیز بشود.

 

منبع: روزیاتو

tags # جنگنده ، آمریکا سایر اخبار (تصاویر) لئوپون، پادشاهِ پادشاهان؛ حیوان عجیب و غول‌پیکری که حاصل جفت‌گیری پلنگ و شیر است! (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • دیپلمات روس: آمریکا نباید سایر کشورها را سرزنش کند
  • ایالات متحده چند جت جنگنده پرقدرت در اختیار دارد؟
  • این کسی است که می‌تواند آمریکا را نابود کند | آمریکایی‌ها اینگونه خود را برای جنگ داخلی آماده می‌کنند
  • ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند
  • بازدارندگی آمریکا در مقابل ایران تضعیف شده است
  • اگر ترامپ و قهرمانان‌اش بر جهان حکمرانی کنند...
  • شکایت چین از آمریکا
  • بازگشت جهانی داعش
  • دفاع اروپایی مقابل تکروی آمریکایی / خطر بازگشت ترامپ؛ قاره سبز چه گزینه هایی دارد؟
  • صندوق بین المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد