Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-20@14:24:37 GMT

انتقال رکوردهای تورم از تهران به شهرستان‌ها

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۴۰۱۹۶

انتقال رکوردهای تورم از تهران به شهرستان‌ها

ساعت 24- در سال‌های اخیر، با وجود اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات کالاهای اساسی، شاهد افزایش چشمگیر قیمت و در نتیجه، کاهش قابل‌توجه مصرف این کالاها در داخل کشور بوده‌ایم، با شیوع ویروس کرونا و افزایش هزینه سبد مصرفی شهروندان ممکن است عده‌ای به ناچار تصمیم بگیرند برای گذران معیشت برخی اقلام ضروری را از سبد مصرفی خود حذف کنند، خطری جدی که ضرورت دارد تا سیاستگذار پولی تمام ابزارهای خود برای کاهش التهاب تورمی و شکل‌گیری موج تازه انتظارات برای گران‌تر شدن قیمت‌ها را به‌ کار ببندند

اما به نظر می‌رسد کنترل تورم و حمایت از معیشت مردم بدون تصویب و اجرایی شدن بخش‌هایی از اصلاح ساختار بودجه امکان‌پذیر نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از شیوع کرونا، نرخ ارز نیز افزایش چشمگیری یافت و مجددا شاهد روند افزایشی نرخ تورم و درنتیجه، افزایش قابل‌توجه قیمت خودرو، مسکن و طلا بودیم، اتفاقی که فشار زیادی به زندگی عموم مردم وارد کرده است. در همه کشورها به ویژه ایران، بخش خدمات از کرونا آسیب دیده است. تورم در یک تعریف ساده از پیشی گرفتن رشد نقدینگی نسبت به فعالیت‌های مولد به وجود می‌آید. کرونا و تعطیلی و رکود به وجود آمده پس از آن موجب شد که رشد تولید منفی شود و از طرف دیگر واکنش ناگزیر دولت برای سیاست‌های جبرانی (پرداخت وام یک میلیون تومانی) موجب شد که رشد پول افزایش پیدا کند. 

 بیشترین تورم آبان مربوط به استان ایلام بود
تورم برای اقتصاد ایران، یک درد مزمن است. این درد سال‌های سال است که با اقتصاد ایران عجین شده است. در سال‌های اخیر، ‌نرخ تورم در استان‌ها معمولا کمتر از پایتخت بوده است، اما در اتفاقی نادر داده‌های مرکز آمار مربوط به آبان ماه نشان می‌دهد: بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور در ماه آبان مربوط به استان ایلام با ٨.٨درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان تهران با ٣.٢درصد افزایش است. مرکز آمار ایران، شاخص قیمت مصرف‌کننده به تفکیک استان در آبان ١٣٩٩ را منتشر کرده که براساس این گزارش در آبان ماه ١٣٩٩ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ٢٧٥.٠ رسید که نسبت به ماه قبل ٥.٢درصد افزایش نشان می‌دهد.  در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان ایلام با ٨.٨درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان تهران با ٣.٢درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٤٦.٤درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کرمانشاه (٥٤.٥درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٤٢.٩درصد) است. نرخ تورم 12 ماهه منتهی به آبان ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به عدد ٢٩.٠درصد رسید. بیشترین نرخ تورم 12 ماهه مربوط به استان هرمزگان (٣٤.٢درصد) و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان‌غربی (٢٥.٤درصد) است.

خانوارهای شهری
در آبان ماه ١٣٩٩ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (١٠٠=١٣٩٥) به ٢٧٢.٦ رسیده که نسبت به ماه قبل ٤.٧درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان ایلام با ٧.٨ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان تهران با ٣.١درصد افزایش است. 

کرمانشاه بیشترین 
نرخ تورم نقطه به نقطه شهری
درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ٤٥.٧درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان کرمانشاه (٥٣.٩درصد) و کمترین آن مربوط به استان مازندران (٤٢.١درصد) است. نرخ تورم 12 ماهه منتهی به آبان ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای شهری به عدد ٢٩.٠درصد رسید. بیشترین نرخ تورم 12 ماهه مربوط به استان هرمزگان (٣٣.٩درصد) و کمترین آن مربوط به استان‌های آذربایجان‌غربی و خراسان‌رضوی (٢٥.٤درصد) است، ضمن آنکه آبان ماه سال گذشته قیمت بنزین افزایش پیدا کرد و تاثیر شدیدی بر انتظارات تورمی گذاشت. نرخ تورم نقطه‌ای در آبان ماه ١٣٩٨ به عدد ۲۷درصد رسیده بود؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٢٧.٠درصد بیشتر از آبان ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردند.

خانوارهای روستایی
در آبان ماه ١٣٩٩ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی (١٠٠=١٣٩٥) به ٢٨٨.٦ رسید که نسبت به ماه قبل ٧.٦درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان ایلام با ١٣.٧درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان سیستان‌وبلوچستان با ٤.٢درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی ٥٠.٣درصد است. 

بوشهر بیشترین
 نرخ تورم نقطه به نقطه روستایی
بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان بوشهر (٦٠.٤درصد) و کمترین آن مربوط به استان تهران (٤١.٨درصد) است. نرخ تورم 12 ماهه منتهی به آبان ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای روستایی به عدد ٢٨.٨درصد رسید. بیشترین نرخ تورم 12 ماهه مربوط به استان هرمزگان (٣٤.٨درصد) و کمترین آن مربوط به استان خوزستان (٢٣.٩درصد) است.
گفتنی است مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای در مهر ماه ١٣٩٩ را ۴١,۴درصد اعلام کرده بود؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۴١،۴درصد بیشتر از مهر ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند و نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری نیز ٧,١درصد اعلام شده بود که نسبت به ماه قبل از آن یعنی شهریور ٣،۵ واحد درصد افزایش داشت. همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٢٧,٣درصد و ٢۶،٧درصد اعلام شده بود.

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای مربوط به استان ایلام نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان تهران برای خانوارهای شهری خانوارهای روستایی نسبت به ماه قبل خانوارهای کشور نرخ تورم 12 ماهه آبان ماه ١٣٩٩ ٢درصد افزایش آبان ماه آبان ماه شاخص کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۰۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم نقطه‌به‌نقطه در قم ۱۰ درصد کاهش یافت

جواد شاکر آرانی گفت: متوسط کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه در کشور هفت درصد است که درقم این آمار سه درصد بیشتر از میانگین استان‌های دیگر می‌باشد.

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم بیان کرد: استان قم طبق آخرین اطلاعات مرکز آمار کشور در بخش تورم ۱۲ماهه در جایگاه نوزدهم در بین استان‌های کشور قرار گرفته‌است.

او ادامه داد: همچنین قم در تورم نقطه‌به‌نقطه در جایگاه بیست و یکم و از نظر تورم ماهانه در رتبه نخست کشور با اختلاف بسیار ناچیز با چند استان دیگر قرار گرفته‌است.

شاکر آرانی تصریح کرد: آن چیزی که می‌تواند مبنای محاسبات اقتصادی قرار بگیرد تورم نقطه‌به‌نقطه و تورم ۱۲ماهه است که روند کاهشی آن طی سال گذشته در استان قم ملموس بوده‌است.

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم بیان کرد: با اجرای طرح‌های مستمر در حوزه نظارت و تنظیم بازار و فعال‌سازی برخی از ظرفیت‌های مردمی مانند طرح" کاسبان امین" انتظار می‌رود روند کاهشی تورم طی سال جاری در قم با سرعت بیشتری ادامه یابد.

شایان ذکر است پیرو مصوبه ستاد تنظیم بازار استان سال گذشته سایتی جهت شناسایی کاسبان امین عضو اتحادیه‌های صنفی خواروبار، بنکداران و پروتئین برای توزیع کالا‌های اساسی با قیمت مصوب راه‌اندازی شده تا مردم قم بتوانند به راحتی کالا‌های مورد نیاز خود را خریداری کنند.

بر همین اساس پیرو مصوبه ستاد تنظیم بازار استان بستری به‌منظور ثبت نام کاسبان امین فعال در محلات قم فراهم شده تا کالا‌های اساسی از طریق این واحد‌های صنفی بدست مصرف کننده برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • تورم نقطه‌به‌نقطه در قم ۱۰ درصد کاهش یافت
  • سهمیه آرد خانوارهای عشایری کرمان افزایش می‌یابد
  • تورم سالانه زنجان ۶ درصد کاهش یافت
  • تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور چقدر است؟
  • تورم سالانه در زنجان ۶ درصد کاهش یافت
  • منظور: افزایش دائم دستمزد‌ها به رفاه مردم کمک نمی‌کند!
  • قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت
  • منظور: افزایش دائم دستمزد‌ها به رفاه مردم کمک نمی‌کند
  • نطر عجیب معاون رییس جمهوری درباره افزایش حقوق‌ها/منظور چه گفت؟
  • قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور