Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@12:45:18 GMT

نقش بافت چربی در یک اختلال هورمونی

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۴۱۶۲۱

نقش بافت چربی در یک اختلال هورمونی

نتایج یک مطالعه نشان داد که پروتئین «آروماتاز» در بافت چربی زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، کمتر بیان می‌شود و این نشان‌ دهنده نقش کلیدی بافت چربی در این اختلالات هورمونی است.

به گزارش ایسنا، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCOS؛ از شایع‌ترین اختلالات هورمونی در زنان در سنین تولید مثل است. این بیماری با علائمی مثل اختلالات قاعدگی،‌ ناباروری، سطح بالای آندروژن، سندرم متابولیک و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. بروز پیدا می‌کند.

«آروماز»؛ یک آنزیم کلیدی است که مسئولیت یک مرحله از ساخت هورمون استروژن را در تخمدان‌ها و در بافت‌های محیطی بر عهده دارد و هورمون‌های آندروژن را به هورمون استروژن تبدیل می‌کند. با کاهش این آنزیم، روند تبدیل آندروژن یا هورمون‌های مردانه به استروژن، دچار اختلال می‌شود، میزان آندروژن‌ها افزایش می‌یابد. به نظر می‌رسد که در سندرم تخمدان پلی‌کیستیک نیز نقش کلیدی داشته باشد.

در سال‌های اخیر بافت چربی به عنوان یک بخش اندوکرین شناخته شده و گزارش شده که این بافت محل مناسبی برای تولید استروئیدهای جنسی و عوامل التهابی است. آنزیم آروماتاز در بافت‌های تولید مثلی و دیگر اندام‌ها مثل بافت چربی تولید می‌شود و نقش آن در بافت‌های تولید مثلی مشخص شده ولی بیان و نقش آن در بافت چربی، نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

با توجه به نکات مطرح شده؛ پژوهشگران دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات و پژوهشگاه رویان، در یک مطالعه مشترک بیان پروتئین آروماتاز در بافت چربی زیر جلدی زنان باردار مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و زنان باردار غیر مبتلا بررسی کردند. در این مطالعه؛ ندا امامی و علیرضا علیزاده، مریم شاه‌حسینی و پریچهره یغمایی، مشارکت داشتند.

برای انجام این مطالعه؛ نمونه‌های چربی زیر جلدی از ۱۱ زن باردار مبتلا به PCOS‌ و ۱۱ زن غیر مبتلا در حین جراحی سزارین، از بیمارستان‌های آرش، خاتم‌الانبیا (ص) و آتیه جمع‌آوری شد. نمونه‌ها پس از انتقال به آزمایشگاه، با استفاده از روش «وسترن بلات» از نظر بیان پروتئین‌ها، مورد بررسی قرار گرفت.

یافته‌های این مطالعه؛ کاهش چشم‌گیر پروتئین آروماتاز را در بافت چربی زیر جلدی زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک را نشان می‌داد. به طوری که این پروتئین در زنان باردار مبتلا،‌ حدود یک‌سوم، کمتر بیان شده بود.

به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ با توجه به یافته‌های به دست‌ آمده، می‌توان نقش عامل ژنتیکی را در به‌ وجود آمدن سندرم تخمدان پلی‌کیستیک بسیار قوی‌تر از سایر عوامل مثل شرایط محیطی دانست.

همچنین این محققان می‌گویند: یافته‌های این پژوهش نه تنها می‌تواند منشأ ژنتیکی بروز PCOS‌را تایید کند، بلکه بر نقش کلیدی بافت چربی در بروز این سندرم و به ویژه اختلال در بیان پروتئین آروماتاز در بافت مورد نظر نیز تاکید دارد.

این نتایج برگرفته از پایان‌نامه دکتری، طرح مشترک دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و پژوهشگاه رویان است. یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «بیان پروتئین آروماتاز در بافت چربی زیر جلدی شکمی زنان باردار مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک» در مجله دانشکده پزشکی اصفهان، منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بافت چربی سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک باردار مبتلا بافت چربی زنان باردار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۱۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، به گفته محققان، نوع کاری که در طول زندگی انجام می‌دهید بر احتمال ابتلای شما به زوال عقل در آینده تأثیر می‌گذارد.

بر اساس یافته‌های این مطالعه، افرادی که مشاغل معمولی یا تکراری‌تری دارند- کارهایی که می‌توان بدون درگیری ذهنی بالایی انجام داد- ۶۶ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به اختلال شناختی پس از ۷۰ سالگی قرار دارند.

از سوی دیگر، محققان می‌گویند افرادی که شغل‌شان در دهه‌های ۳۰، ۴۰، ۵۰ و ۶۰ زندگی‌شان دارای محرک‌های شناختی است، ممکن است بعداً با کاهش خطر ابتلاء به اختلالات شناختی مواجه باشند.

«ترین هولت ادوین»، محقق ارشد، گفت: «مطالعه ما نشان می‌دهد محرک‌های شناختی شغلی پایین با خطر بالاتر و زودتر اختلال شناختی مرتبط است.»

برای این مطالعه، محققان سلامت شناختی کار و زندگی ۷۰۰۳ نفر در نروژ را بررسی کردند که نشان دهنده ۳۰۵ نوع شغل منحصر به فرد بود.

محققان مشاغل را با استفاده از مقیاس شدت کار معمول (RTI) امتیاز دادند. کارهای روتین آنهایی هستند که از نظر شناختی کمترین چالش را دارند. چنین مشاغلی اغلب به سرعت و دقت نیاز دارند. با این حال، از آنجایی که این وظایف تکراری هستند، ممکن است به دخالت ذهنی کمتری نیاز داشته باشند. به عنوان مثال می‌توان به کار در کارخانه، بایگانی و حسابداری اشاره کرد.

کارهای غیر معمول - که درجات RTI پایین‌تری به آنها اختصاص داده شد - به دخالت شناختی بیشتری نیاز دارند. آنها شامل چالش‌های جدید منظمی هستند که ممکن است به تحلیل، خلاقیت یا تفسیر استراتژیک اطلاعات خام نیاز داشته باشند.

برخی از این مشاغل ممکن است بین فردی باشند، جایی که کارگر باید دائماً درگیر، مربیگری و تشویق دیگران باشد. نمونه‌هایی از کارهای غیر معمول شامل برنامه نویسی کامپیوتر و روابط عمومی است.

از بین افراد گروه RTI بالا، ۴۲ درصد در سن ۷۰ سالگی با اختلال شناختی تشخیص داده شدند در حالی که ۲۷ درصد در گروه RTI پایین مبتلا به اختلال شناختی تشخیص داده شدند.

ادوین افزود: «یافته‌های این مطالعه با نشان دادن اینکه توانایی‌های شناختی که از طریق تحصیل و شغل در جوانی و میانسالی به دست می‌آیند، به نظر می‌رسد در برابر تغییرات مغزی مرتبط با زوال شناختی مرتبط با سن انعطاف‌پذیری دارند، از این فرضیه حمایت می‌کنند».

نورون‌های جدید با درگیر شدن در فعالیت عصبی فیزیولوژیکی مرتبط با تجربیات یادگیری جدید و چالش برانگیز برای زنده ماندن تحریک می‌شوند. رافنسون به MNT گفت: بنابراین، کار محرک شناختی می‌تواند فعالیت عصبی را تقویت کند و به حفظ یک مغز مناسب سالم کند.

کد خبر 6088227

دیگر خبرها

  • شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور
  • غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد
  • مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند
  • چرا میگن پنیر کاتیج یا کوتاژ مصرف کنید؟+ طرز تهیه کامل
  • این اسید لاغرتان می‌کند
  • خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد
  • روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند
  • کودکان پسر ۴ برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شوند
  • ورزش ممکن است پیری را معکوس کند
  • جزییات تازه از اسم بیماری که ترانه علیدوستی به آن مبتلا شده است