Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-19@23:57:59 GMT

مشکل مزمن دوطـرفه

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۴۱۶۶۶

مشکل مزمن دوطـرفه

همشهری آنلاین _ بهاره خسروی:  رعایت نظافت و بهداشت شهری و محیط‌زیست یکی از موضوعات پرتکرار زندگی شهروندی است. به‌ویژه در روزهای شیوع بیماری «کووید ‌ـ ۱۹» که مردم و مسئولان شهری باید بیش از همیشه برای پیشگیری و در امان ماندن از این بیماری هشیار باشند.

هرچند، با توجه به تغییر رویکرد فعالیت‌های مجموعه مدیریت شهری، از نهادی صرفاً خدماتی به نهادی فرهنگی و اجتماعی و همچنین استمرار دوره‌های آموزش شهروندی درسراهای محله و رسانه‌ها و نیز برپایی جشنواره‌های متعدد فرهنگی و اجتماعی، تاکنون باید اهمیت قرار دادن زباله‌ها در مخازن جمع‌آوری پسماندهای خشک و تر میان شهروندان کاملاً نهادینه می‌شد، اما رعایت نکردن بهداشت شهری و رها کردن زباله در کوچه، خیابان و جوی‌های آب و بی‌نظمی در لایروبی نهرها و جمع‌آوری زباله‌ همچنان پیشتاز مشکلات شهری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محله هفت‌چنار، در تکه دهم پایتخت، یکی از محله‌هایی است که اهالی آن از عملیات لایروبی و جمع‌آوری دیرهنگام زباله‌ها گلایه دارند. به همین بهانه، راهی هفت‌چنار شدیم و پای درد دل اهالی این محله نشستیم و از مدیر اداره خدمات شهری هم علت را جویا شدیم.

انباشت زباله در نهرهای کانیو

«رعایت بهداشت و نظافت شهری موضوعی دوسویه است. باید با فرهنگسازی به جایی برسیم که مردم زباله‌هایشان را در جوی آب و کانال‌ها نریزند. به‌ویژه در این روزهای کرونایی که حجم تولید زباله‌های خطرناک، مانند دستکش و ماسک، بیشتر از همیشه است و باعث انتقال بیماری به دیگران می‌شود.»
«محمدرضا امامی» از اهالی خیابان شهید عابدین نوری (گلستانی) در محله هفت‌چنار اینها را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «علاوه بر رعایت بهداشت از سوی مردم، اداره خدمات شهری هم باید عملیات پاکسازی و لایروبی نهرها را به‌موقع انجام دهد. برای مثال، نهرهای خیابان گلستانی از شکل کتابی به نهرهای کانیوی تبدیل شده‌اند و با توجه به پوشیده بودن و دیده نشدن زباله‌ها بیشتر نیاز به لایروبی دارند. به‌خصوص ‌که نهرهای این محدوده شیب لازم را ندارند تا زباله‌ها با جریان آب حرکت کنند. به همین دلیل، زباله‌ها در جوی‌ها باقی می‌مانند و کندی عملیات لایروبی و جمع‌آوری زباله هم‌ باعث انبار شدن آنها و انتشار بوی آزاردهنده می‌شود. وضعیت بسیاری از کوچه‌پسکوچه‌های هفت‌چنار همین است.»
امامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به رعایت نشدن بهداشت از سوی اهالی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «مردم هم باید بیشتر دقت کنند و برای حفظ سلامتی خودشان هم که شده، زباله‌ها را داخل مخازن بگذارند. البته در کنار این موضوع، باید نظافت و شست‌وشوی مخازن به‌موقع انجام شود تا مردم رغبت کنند زباله‌هایشان را در مخزن‌ها بگذارند.»

لایروبی تقاطع نهرها در خیابان مرزی

خیابان رنجبر یا به قول قدیمی‌های تکه دهم پایتخت، رودخانه که میان ۲ محله هفت‌چنار و سلیمانی تقسیم شده است، یکی از بخش‌های پرتردد منطقه ۱۰ است. آب نهرها و کانال‌های زیرزمینی و فاضلاب‌ها از شمال به جنوب و محله‌های همجوار به خیابان رنجبر منتهی می‌شود. یکی از معضلات هفت‌چنار همین خیابان رنجبر است که به دلیل پذیرا بودن همه آب‌های زیرزمینی منطقه اغلب دچار آبگرفتگی و تبعات ناشی از لایروبی نامنظم می‌شود. «احمد احمدیان» از دیگر همسایه‌های ما در محله هفت‌چنار با اشاره به این نکته می‌گوید: «به واسطه رودخانه‌ قدیمی در خیابان رنجبر در این خیابان مسیل داریم و آب نهرهای منطقه به آن سرریز می‌شود تا راهی نهر فیروزآبادی شوند.

در این محدوده، عملیات لایروبی نهرها بسیار دیربه‌دیر اجرا می‌شود. به‌ویژه در تقاطع‌ها که زباله‌ها روزهای متمادی پشت هم انبار می‌شوند. این شرایط فضای زشت و مشمئزکننده‌ای ایجاد می‌کند. حتی اگر در خانه هم باشیم بوی زننده‌ای به مشام می‌رسد.»
احمدیان معتقد است برخی مواقع مردم و مسئولان شهری در حق هم کوتاهی می‌کنند؛ مردم با بی‌تفاوتی و رها کردن زباله‌ها در کوچه و خیابان و مسئولان با کندی کار. در صورتی که هر دو طرف می‌توانند با برنامه‌ریزی مدون و رسیدگی به‌موقع، بهداشت شهر را حفظ کنند.

استمرار عملیات جمع‌آوری زباله

جمع‌آوری زباله‌های رهاشده در نهرهای روباز در کوچه حسین‌پور و کوچه‌های اطراف آن در محله هفت‌چنار از دیگر مشکلات زیست‌محیطی است که اهالی به آن اشاره می‌کنند. عده‌ای از اهالی معتقدند با توجه به شرایط موجود، تعداد دفعات جمع‌آوری و لایروبی نهرها باید بیشتر از گذشته باشد. «علی‌اکبر میرمحمدی» از اهالی کوچه حسین‌پور در ادامه صحبت‌های همسایگانش اضافه می‌کند: «نهرهای این کوچه فرسوده و قدیمی است. بد نیست در برنامه‌های شهری و اجرای طرح‌های کوچک‌مقیاس، قبل از هر چیزی برای تأمین سلامتی اهالی ابتدا نهرهای کوچه بهسازی شود. نکته مهم‌تر، افزایش دفعات جمع‌آوری زباله‌هاست، چراکه «کووید ‌ـ ۱۹» شوخی‌بردار نیست و با کوچک‌ترین غفلت، ویروس مرگبار منتشر می‌شود. بی‌توجهی به جمع‌آوری ماسک‌ها، دستکش‌ها و اقلام بهداشتی استفاده‌ و رهاشده، آسیب‌های جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.»

کرونا و کمبود کارگر

در این روزهای کرونایی، علاوه بر پزشکان و کادر درمان، فعالیت پاکبان‌ها هم نسبت به گذشته سخت‌تر شده است. این امکان وجود دارد که با کوچک‌ترین بی‌احتیاطی هنگام جمع‌آوری زباله‌ها، به بیماری «کووید ‌ـ ۱۹» مبتلا شوند. به گفته دبیر شورایاری محله هفت‌چنار، یکی از دلایل فواصل زمانی طولانی عملیات لایروبی نهرها و جمع‌آوری زباله‌ها کمبود نیروی انسانی است. او توضیح می‌دهد: «برای رفع بوی بد نهرها و لایروبی آنها و جمع‌آوری زباله‌ها خیلی پیگیری کردیم و به اداره خدمات شهری منطقه ۱۰ هم رفتیم، اما پاسخ به ما یک جمله بود: کمبود کارگر به دلیل محدودیت‌های کرونایی.»
به گفته «حسن کریمی»، هرچند نیروی‌های خدمات شهری باید به وظایف خود در قبال نگهداشت و پاکیزگی شهر عمل کنند، اما فرهنگ حفظ بهداشت شهری و قراردادن زباله‌ها در داخل مخازن باید میان آنها نهادینه شود. مردم نباید با بی‌تفاوتی و رها کردن زباله‌ها در گوشه و کنار شهر کار پاکبان‌ها را در این روزهای سخت و حساس چند برابر کنند. حفظ سلامتی برای همه افراد مهم است.

رئیس اداره خدمات شهری منطقه ۱۰ پاسخ مسئول


فقط کافی است تماس بگیرید

بعد از شنیدن گلایه و دغدغه اهالی هفت‌چنار به سراغ رئیس اداره خدمات شهری منطقه ۱۰ می‌رویم تا ببینم ماجرای خدمات و فعالیت‌های این اداره در این محله قدیمی و تاریخی از چه قرار است. رئیس اداره خدمات شهری از شناسایی ۲ نقطه آسیب‌پذیر و محل انباشت زباله‌ در ناحیه یک که محله هفت‌چنار هم در آن واقع شده، خبر می‌دهد و می‌افزاید: «مشکلات محله هفت‌چنار حتماً پیگیری می‌شود. در حال حاضر هم ۲ محور آسیب‌پذیر را در ناحیه یک، در خیابان‌های رنجبر و گلستانی، شناسایی کرده‌ایم تا برای رفع مشکلات مربوط به خدمات شهری آن، در اسرع وقت با اعزام نیرو، عملیات لایروبی نهرها و جمع‌آوری‌ زباله انجام شود.»
همچنین «حسین شیری گرکانی» از اهالی دعوت کرد تا در صورت بروز هر مشکل در حوزه خدمات و نگهداشت شهری، حتماً موضوع را به اداره خدمات شهری منتقل کنند تا در کوتاه‌ترین زمان برای رفع مشکل و جلب رضایت شهروندان اقدامات لازم انجام شود.

کد خبر 568451 برچسب‌ها بهداشت عمومی همشهری محله

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بهداشت عمومی همشهری محله جمع آوری زباله ها اداره خدمات شهری جمع آوری زباله عملیات لایروبی لایروبی نهرها محله هفت چنار خیابان رنجبر زباله ها منطقه ۱۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۱۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گازکشی نشدن برخی از محله‌های روستای بهارستان و دردسرساز شدن آن برای اهالی

روستای بهارستان از توابع شهرستان مشهد است. این روستا از نعمت گاز برخوردار است اما کوچه ای که در نزدیکی گاوداری است از نعمت گاز بی بهره است و ساکنان این کوچه با مشکل مواجه هستند بارها این موضوع را پیگیری کرده اند اما تاکنون نتیجه ای در برنداشته است.

شهروندخبرنگار ما با ارسال پیامی خواستار رسیدگی به این مشکل شد.

متن پیام شهروندخبرنگار

روستای بهارستان که نام قدیم آن کورده است از نعمت گاز برخوردار است، اما تنها کوچه ما هست که به مدت ۱۰ سال گاز ندارد و ما از نفت استفاده می‌کنیم بار‌ها پیگیری کرده ایم، اما نتیجه‌ای نداشته است.
به چند دلیل ما از نعمت گاز برخودار نیستیم اول اینکه ده سال پیش گفتند کوچه تو بافت نیست و هر ده سال یک بار نقشه عوض می‌شود الان داریم میرم تو دوازده سال و مشکل نقشه با گذشت ۱۲ سال حل می‌شود، اما الان گفتند به دلیل گاو داری امکانش وجود ندارد این گاوداری الان نزدیک چهل سال است که تاسیس شده است سوم اینکه می‌گویند شما‌ها در زمین‌های کشاورزی خانه ساختید اگر زمین‌های کشاورزی است چرا همچنان زمین می‌فروشند و مردم در حال ساختن خانه هستند. خواهش میکنم پیگیری کنید.

منبع: جهانگرد - خراسان رضوی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • درآمد عجیب و باورنکردنی زباله گردها در تهران/ سلاطین زباله تهران چه کسانی هستند ؟
  • سلاطین زباله تهران چه کسانی هستند؟
  • گازکشی نشدن برخی از محله‌های روستای بهارستان و دردسرساز شدن آن برای اهالی
  • درآمد عجیب و باورنکردنی زباله‌گرد‌ها در تهران
  • پلمب ۸۰ گاراژ جمع‌آوری زباله در شهر قم /برخی گاراژدارها از زباله گردها سوءاستفاده می‌کنند
  • درآمد عجیب و باورنکردنی زباله گردها در تهران | سلاطین زباله تهران چه کسانی هستند ؟
  • پشت پرده سلاطین زباله تهران فاش شد | درآمد مافیا از هر زباله گرد ۵۰ میلیون تومان است
  • پشت پرده مافیای زباله فاش شد | درآمد مافیا از هر زباله گرد ۵۰ میلیون تومان است
  • توقیف ۵۴ دستگاه خودرو انتقال پسماند غیر مجاز | کشف ۲۰۰ تن پسماند از زباله گردها
  • جمع آوری ۷۸ تن پسماند خشک در منطقه ۲