Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- عدم بهره‌مندی از اینترنت و آموزش فضای مجازی در بستر شاد، به یکی از مهم‌ترین غم‌ها و چالش‌های پیش روی دانش‌آموزان زنجانی تبدیل شده و آنان را در راستای بهره‌مندی از اینترنت بدون در نظر گرفتن تمام خطرات جانی به بالای کوه می‌کشاند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، در این روز‌ها که در اوج شیوع ویروس کرونا قرار گرفته‌ایم بهره‌مندی از اینترنت به جز جدایی‌ناپذیر زندگی در تمام جوامع شهری و روستایی تبدیل شده است چراکه در یک مثال بارز تمام آموزش‌های لازم از همان دوره ابتدایی تا مقطع دانشگاه در فضای مجازی انجام می‌گیرد و استفاده از اینترنت بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه بسیاری از روستا‌های استان زنجان در دسترسی مناسب به اینترنت با مشکل جدی مواجه هستند، زیرا در اغلب روستا‌های استان دکل اینترنتی موجود نیست و این معضل روستائیان را با چالش‌ها و معضلات فراوانی رو به رو کرده است. با این حال حتی در روستا‌هایی که دکل نصب شده نیز در بهره‌مندی از این امر مشکلات اساسی وجود دارد، گاها تا زمانی که شخص داخل منازل قرار داشته باشند دسترسی به اینترنت در حد صفر است و باید برای بهره‌مندی حتما از منازل خارج شوند و حتی در مرتفع‌ترین نقطه قرار گیرند بلکه بتوانند به نتیجه مطلوب در راستای بهره‌مندی از اینترنت و آنتن‌دهی موبایل دست یابند.

نکته جالب ماجرا این است که در روستا‌هایی که تلفن ثابت وجود دارد، روستائیان به جهت عدم بهره‌مندی از اینترنت تلفن همراه، اقدام به استفاده از اینترنت ADSL کرده‌اند. با این حال نیز موانع با قدرت خودنمایی می‌کند به طوری که حتی تلفن ثابت گاه و بی‌گاه بنا به دلایل نامشخص قطع شده و عملا مردم از بهره‌مندی اینترنت تلفن‌های ثابت خانگی نیز محروم می‌شوند.

حتی بنا بر اذعان ساکنان برخی از روستا‌ها همچون سانسیز و قلات شهرستان طارم و روستای قندرقالو بخش ارمغانخانه بیش از دو ماه است که تلفن ثابت قطع بوده و علی‌رغم پیگیری‌های مکرر اداره مخابرات اقدامی در راستای رفع این مشکل نداشته است، یا در روستای سیاهرود طارم بنا به دلایلی نامشخص بعد از هر بار قطعی برق، تلفن ثابت نیز قطع می‌شود و مردمان این منطقه علاوه بر عدم دسترسی به اینترنت تلفن همراه، از دسترسی به اینترنت تلفن ثابت نیز محروم می‌شوند.

با این حال در روستاهایی همچون ارشت، ولیس، هندی‌کندی، قارقلی‌چم، جزنلادشت، کمرکوه، زرده، ایچ و هزار رود اولیا در شهرستان طارم و روستای آقکند با 65 خانوار و 30 نفر دانش‌آموز در بخش قره‌پشتلو نیز همواره با نبود اینترنت همراه و عدم آنتن‌دهی گوشی‌های موبایل مواجه هستند و این اسامی تنها نمونه‌ای از ده‌ها روستا‌هایی هستند که با چالش همه روزه دست و پنجه نرم می‌کنند.

در این روستا‌ها دانشجویانی در حال تحصیل هستند که در دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی مشغول به تحصیل بوده و مبالغی را جهت انتخاب واحد و گذراندن ترم درسی به دانشگاه‌های مربوطه واریز کرده‌اند اما بنا بر گفته‌های آنان به دلیل عدم دسترسی به اینترنت از حضور در اغلب کلاس‌ها محروم می‌شوند و ممکن است به دلیل غیبت در کلاس‌ها از درس مربوطه نیز حذف شده و در شرایط اقتصادی موجود حتی هزینه صرف شده جهت ادامه تحصیلشان نیز به هدر رود، مثال مذکور در ارتباط با دانش‌آموزان نیز کاملا صادق است و شبکه شاد به دلیل نبود اینترنت در روستا‌ها نیز همراهی چندانی با دانش‌آموزان ندارد و انگار طرحی بوده تا غمی سنگین بر دل دانش‌آموزان روستایی تحمیل کند و هیچ سودی در امر آموزش برایشان نداشته باشد.

گزارش| مشکلات اینترنت استان زنجان صدای مشترکان را درآورد؛ آیا وعده‌های "وزیر جوان" محقق می‌شود؟گزارش| دسترسی به سرعت مطلوب اینترنت در زنجان به سبک هخامنشی / مردم در پشت بام به دنبال "نت" می‌گردندگزارش| وضعیت اسفبار ‌آنتن‌دهی تلفن همراه و ‌سرعت نامطلوب اینترنت ‌در زنجان / وعده‌های رنگین آذری‌جهرمی چه زمانی عملی می‌شود؟وضعیت اینترنت روستاهای استان زنجان مطلوب نیستوضعیت اینترنت روستاهای استان زنجان مطلوب نیست

از سویی دیگر در برخی از روستا‌ها تنها راه حل دسترسی به اینترنت قرارگیری در مرتفع‌ترین نقطه بوده و در این راستا دانش‌آموزان با قرار گیری در پشت بام منازل از آموزش در فضای مجازی استفاده می‌کنند. با این وجود در برخی از روستا‌ها همچون روستای آقکند بخش قره‌پشتلو نیز، دانش‌آموزان پسر با پیمودن مسافت چهار کیلومتری خود را به بالای کوه می‌رسانند تا با یافتن نقطه دسترسی به اینترنت از آموزش بهره‌مند شوند که این موضوع می‌تواند جان دانش‌آموزان را با خطر جدی مواجه کند، با تمام این‌ها استفاده از شبکه شاد برای دانش‌آموزان دختر این روستا عملا ناممکن شده چراکه پیمودن این مسافت با پای پیاده و رسیدن به قله‌ کوه برای این قشر میسر نیست و چاره‌ای جز عقب ماندن از تحصیل وجود ندارد.

با این‌حال زمانی که مشکلات ذکر شده از ارگان‌های ذیربط پیگیری می‌گردد تنها وعده‌های پوچ است که داده می‌شود، چراکه مشکلات دسترسی اینترنت و آنتن‌دهی موبایل در برخی روستا‌ها، ماه‌ها است که مورد پیگیری است اما هنوز هم به نتیجه مناسب نرسیده و معلوم نیست در آینده‌ای دور نیز قابلیت حل شدن داشته باشند یا خیر؟

با این حال سوالی که مطرح می‌شود این است؛ آیا مشکل دسترسی به اینترنت تنها مختص یک نقطه یا شهرستان در سطح استان است؟ آیا اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات استان راه حلی برای مسائل ذکر شده دارد؟

سید عمران حسینی‌نسب، امام جمعه سلطانیه در گفت‌و‌گو با تسنیم، با اشاره به این‌که در سطح شهرستان سلطانیه از لحاظ آنتن‌دهی گوشی‌های موبایل و دسترسی به اینترنت مسائل همواره مطرح بوده است اظهار داشت: مخابرات این شهرستان با این‌که قریب به هفت سال است به شهرستان انتقال یافته اما همچنان زیر نظر ابهر اداره می‌شود و این موضوع به عنوان یک ضعف مطرح است.

وی افزود: در دسترسی به اینترنت و بهره‌مندی از فضای شاد نیز در برخی از روستا‌های شهرستان سلطانیه مشکلات با قوت باقی است که این امر مانعی در راستای استفاده هر چه بهتر و آموزش دانش‌آموزان در فضای مجازی شده است.

از سوی دیگر باب‌الله فتحی، فرماندار شهرستان ایجرود نیز در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به این که بنابر ستاد مبارزه با کرونای استان تصمیم بر تعطیلی تمام مدارس شده و آموزش‌ها کلاً در فضای مجازی انجام می‌گیرد گفت: این در حالی است که هنوز قریب به نیمی از روستا‌های شهرستان ایجرود هیچ دسترسی به اینترنت ندارد.

وی افزود: در شهرستان ایجرود آنتن‌دهی گوشی موبایل و اینترنت بسیار ضعیف است و این مشکل تنها مختص خود شهرستان نیست، تمام روستاها و شهر‌های اطراف نیز با این مشکلات سال‌هاست که مواجه هستند.

فرماندار ایجرود گفت: در مناطق و مسیر‌های حادثه‌خیز و گردنه نبود اینترنت و آنتن گوشی به یکی از مهم‌ترین مسائل در این منطقه تبدیل شده و در صورت بروز حادثه اطلاع‌رسانی با مشکل مواجه می‌شود و کمک‌‌رسانی دیر‌تر انجام می‌گیرد.

همینطور علی افشاری، بخشدار قره‌پشتلو در گفت‌و‌گو با تسنیم با اشاره به این‌که عدم دسترسی به اینترنت در بخش قره‌پشتلو مشکلاتی را برای آموزش دانش‌آموزان در فضای مجازی ایجاد کرده است، اظهار کرد: منطقه قره‌پشتلو دارای 65 روستا است با این وجود 35 روستا فاقد اینترنت پرسرعت بوده و همواره چالش‌هایی در این راستا ایجاد می‌کند.

وی افزود: در طول روز‌های اخیر پیمودن مسیر چهار کیلومتری دانش‌آموزان روستای آقکند در این بخش خبرساز شد،  این دانش‌آموزان برای دسترسی به اینترنت با فاصله گرفتن از روستا و رساندن خود به ارتفاعات کوه‌های مجاور به اینترنت دسترسی یافته و از آموزش در فضای مجازی بهره‌ می‌‌برند و این مشکل تنها محدود به این روستا نمی‌شود.

بخشدار قره‌پشتلو گفت: با سرد شدن هوا و بارش‌ها عملا امکان حضور به قله و بهره‌مندی از اینترنت برای هیچ یک از دانش‌آموزان این روستا و روستا‌هایی با شرایط مشابه میسر نیست و دانش‌آموزان عملا از آموزش در فضای مجازی محروم شده‌اند.

در خصوص مشکلات مذکور حامد سرایی، سرپرست اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان در گفت‌و‌گو با تسنیم اذعان کرد: مشکلات در زمینه دسترسی به اینترنت در سطح استان بالا است، با این وجود دسترسی به اینترنت در شهر‌ها قابل قبول بوده اما در برخی نقاط شهری مطلوب نیست. این در حالی است که شرایط در روستا‌ها متفاوت‌تر بوده و مسائل و مشکلاتی پیرامون ارتباطات روستایی وجود دارد.

وی افزود: بعد از سفر وزیر ارتباطات به استان، 44 سایت مطابق با برنامه‌ریزی تا آخر آبان در سطح استان اجرایی شده است و هر سایت بر اساس موقعیت جغرافیایی یک تا چهار روستا را تحت پوشش قرار می‌دهد و در این راستا بیش از 60 روستا بهره‌مند از اینترنت شده‌اند.

سرپرست اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با اشاره به این‌که در طول دو ماه اخیر دو روستا از دهستان سهرین و دو روستا از دهستان قره‌پشتلو پایین از بخش قره‌پشتلو به اینترنت پر سرعت متصل شده‌اند گفت: از 712 روستای بالای 20 خانوار استان 428 روستا به اینترنت پر سرعت متصل هستند و تلاش بر این است تا پایان سال جاری تمام روستا‌های بالای 20 خانوار از اینترنت بهره‌مند شوند.

با تمام این‌ها از گفته‌های مسئولان نیز کاملا مشخص است که چالش دسترسی به اینترنت در روستا‌های زنجان جدی است، با این‌که اعلام می‌شود اخیرا 60 روستا نیز به بهره‌مندی  شبکه اینترنت پر سرعت پیوسته‌اند اما باید ذکر کرد حتی روستا‌های برخوردار از دکل اینترنتی نیز در بیش‌تر اوقات دسترسی مطلوب نداشته و از سویی دیگر هنوز 284 روستا با بالای 20 خانوار جمعیت در شرایط کنونی که فضای مجازی جز جدایی ناپذیر زندگی خصوصا برای بهره‌گیری از آموزش محسوب می‌شود، محروم از اینترنت هستند.

مسائل مذکور نیز تنها جزئی از مشکلات روستائیان در بهره‌مندی مناسب از اینترنت است، با این حال باید ذکر کرد در این روز‌ها دانش‌آموزان و دانشجویان بسیاری در مناطق مختلف زنجان با مسئله نبود اینترنت مواجه هستند و حتی گاها به دلیل عدم دسترسی به اینترنت از آموزش در فضای مجازی محروم می‌مانند و اصلا مشخص نیست در سال تحصیلی جاری چه عواقبی دامن‌گیرشان شود، با این وجود شبکه شاد نیز با نبود اینترنت عایده‌ای جز غمگین کردن این قشر نداشته و آینده‌ای مبهم را پیش‌روی دانش‌آموزان قرار داده است. با این حال یکی از هزاران مطالبات مهم روستانشینان از مسئولان امر استانی و کشوری به خصوص وزیر جوان این است که توجه ویژه‌ای به دسترسی اینترنت این مناطق داشته باشند چراکه در شرایط موجود هیچ راه‌حلی برای گریز از عواقب عقب ماندن از آموزش جز استفاده از اینترنت و قرارگیری در فضای مجازی میسر نخواهد بود. در پایان مجددا از محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات سوال می‌شود آقای وزیر جوان آیا از کندی اینترنت در روستاهای استان زنجان خبر دارید؟ آیا می‌دانید کندی اینترنت دانش‌آموزان و دانشجویان زنجانی در روستاها را کلافه کرده است؟

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آموزش در فضای مجازی عدم دسترسی به اینترنت دسترسی به اینترنت بهره مندی از اینترنت اینترنت در روستا بهره مندی برخی از روستا ها استان زنجان بخش قره پشتلو اینترنت تلفن نبود اینترنت مواجه هستند دانش آموزان روستا ها روستا هایی وزیر جوان تلفن ثابت آنتن دهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۱۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ محسنی از ثبت نام ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد و گفت: این دانشجویان از اتباع کشور‌های پاکستان، هند و لبنان هستند که به منظور ادامه تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان ثبت‌نام کرده اند.

وی افزود: هم اکنون با احتساب دانشجویان جدید، ۱۲۵ دانشجوی بین‌الملل در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.


سرپرست پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: امیدواریم این دانشجویان در طول تحصیل، سفیران خوبی از سوی کشور خود در ایران باشند و در پایان دوره نیز خاطرات خوب و به یاد ماندنی از ایران به همراه خود ببرند.


محسنی گفت: دانشجویان خارجی پس از فراغت از تحصیل و بازگشت به کشورشان معمولا ارتباط خود را با دانشگاهی که در آن تحصیل کرده‌اند حفظ می‌کنند و به عنوان سفیران فرهنگی ایران، تمدن و آداب و رسوم ما را به هموطنان خود معرفی می کنند.


وی افزود: ارتباطات بین‌المللی موجب تبادل دانشجو و استاد و منجر به ارتقای آموزش در دانشگاه‌ها می‌شود.


سرپرست پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های لازم و اساتید توانمند برای جذب دانشجویان خارجی برخوردار است و باید از این ظرفیت‌ها برای رسیدن به اهداف کشور در بخش‌های مختلف استفاده کرد.

دیگر خبرها

  • نام نویسی دانش آموزان برای تحصیل در حوزه‌های علمیه هرمزگان
  • نیمی از دانش‌آموزان مقطع متوسطه به سمت تحصیل در هنرستان رفتند
  • وزیر ارتباطات: هفت هزار و ۱۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار کشور اینترنت پرسرعت دارند
  • بیش از هفت هزار روستای بالای ۲۰ خانوار کشور اینترنت پرسرعت دارند
  • هفت هزار و ۱۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار کشور اینترنت پرسرعت دارند
  • هزینه‌کرد ۷۰۰ میلیارد تومانی برای آبرسانی به روستاهای کردستان
  • هزینه‌کرد ۷۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاهای کردستان
  • ثبت نام بیش از ۵۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه زنجان
  • ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان ثبت نام کردند
  • ثبت نام ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان