Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-19@04:07:13 GMT

با ۱۷ خاصیت شگفت‌انگیز «حنا» آشنا شوید

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۴۲۳۲۲

با ۱۷ خاصیت شگفت‌انگیز «حنا» آشنا شوید

"حنا" خواص شگفت‌انگیز متعددی از جمله خواص ضدقارچی و تنظیم فشار خون دارد که در این مطلب به ۱۷ خاصیت آن اشاره شده است.

به گزارش شریان نیوز،به نقل از تسنیم، "حنا" این زاده مناطق گرمسیری با وجود خواص و فواید فراوانی که برای آن برشمرده اند بسیار محجور مانده و بیشتر در عربستان، آفریقا و هند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 


در ایران نیز مردم خطه جنوب کشور که آب و هوای گرمتری را نسبت به سایر نقاط کشورمان دارند از حنا استفاده می کنند. حال آنکه با آگاهی از اثرگذاری این ماده ارزشمند بر بدن به خصوص پوست و مو طبیعتا نیازی به استفاده از انواع و اقسام کرم ها و شامپوها نخواهد بود.

انواع حنا
حنای قهوه‌ای، مشکی و سفید (بی رنگ) از انواع حنا هستند که از نوع طبیعی آن مشتق شده‌اند.

برای تولید حنای سفید ماده رنگی موجود در حنای طبیعی را به نام لاوسون خارج می کنند. پژوهش ها نشان می دهد به هنگام استخراج این ماده رنگی، مواد دیگری نیز ممکن است به مقدار کم و یا به طور کامل از حنا خارج شوند. طبیعی است این نوع حنا خاصیت نوع طبیعی را ندارد با این وجود از آن به عنوان تقویت پوست و مو استفاده می شود.

خواص حنا
برای حنا خواص بسیاری برشمرده‌اند که در ذیل به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد:
۱. خاصیت ضد قارچی حنا؛ پژوهش ها نشان داده است ۵ نوع بیماری قارچی می تواند بدن انسان را درگیر کند. عفونت قارچی بدن، سر، پا، ناحیه میانی پا و ناخن. برای رفع هر کدام از این ها ضمن رعایت بهداشت فردی ، استفاده از حنا بسیار راهبردی است. چرا که ماده لاوسون که سبب رنگی شدن حنا می شود؛ خاصیت ضدقارچی و ضد باکتریایی دارد. بنابراین استفاده از حنای بی رنگ در این بیماری تاثیر چندانی ندارد.

۲. خاصیت ضد آفتابی حنا؛ حنابه عنوان یک محافظ خوب در برای اشعه آفتاب عمل می کند.
۳. نرم کنندگی پوست؛ برای این منظور استفاده از خمیر حنا و روغن آن توصیه شده است.
۴. رفع اگزما و جلوگیری از تعریق دست و پا
۵. ضخیم کردن پوست کف دست و پا
۶. تنظیم قاعدگی در خانمها؛ که می توان از دلایل استفاده بیشتر در گذشته برشمرد. در حقیقت پیش تر، زنان با حنا گذاشتن بر سر دوره قاعدگی خود را بهبود می بخشیدند و در مواردی که خونریزی ماهیانه به تاخیر می افتاد با حنا گذاشتن سر اصطلاحا رحم بسته شده را باز می کردند.

۷. رنگ کنندگی مو؛ یکی از موارد استفاده حنا از دیرباز خاصیت رنگ کنندگی آن است به طوری که موهای سیاه را رنگی نمی کند ولی موهای سفید یا رنگی دیگر را قرمز می کند.

۸. تسکین دهنده دردهای مفصلی؛ یکی از مشتقات حنا، روغن آن است که از مخلوط کردن ۱ تا ۳ میلی لیتر روغن با ۱۰ گرم پودر حنا تهیه می‌شود؛  از روغن حنا به عنوان تسکین دهنده درد های مفصلی، خوشبوکننده، آرامش بخش و از بین برنده استرس و افسردگی، رفع خارش های پوستی، رفع خشکی پوست، نرم کنندگی، افزایش رشد موهای سر، رفع اختلالات خواب با چکاندن چند قطره در رژیم غذایی و ... استفاده می شود.

۹. از بین بردن جوشهای دهان با چرخاندن جوشانده حنا
۱۰. درمان بیماریهای کبدی و یرقان
۱۱. درمان سردرد و میگرن
۱۲. درمان اسهال خونی
۱۳. تنظیم فشار خون
۱۴. درمان گرگرفتگی
۱۵. جلوگیری از پیسی، خوره و جذام؛ چنانکه از حضرت رسول(ص) در حدیثی آمده است: هر کس بر بدن خود حنا بمالد و با آن خضاب کند، خداوند او را تا هنگامی که بار دیگر خضاب کند، از سه چیز در امان می دارد؛ جذام، پیسی و خوره
۱۶. از بین برنده برفک دهان در کودکان
۱۷. از بین برنده بوی بد دهان

گفتنی است موارد ذکر شده تنها بخشی از فواید حنا در پیشگیری و درمان بیماریها است و خواص بسیار دیگری برای این گیاه سبز کوچک برشمرده‌اند.

نکته حائز اهمیت در این جا خطرات ناشی از استفاده نابجا از این گیاه شفابخش است به طور مثال مصرف آن برای مادران باردار بسیار خطرناک و گاهی می‌تواند موجب سقط جنین شود.

میزان مصرف حنا نیز بسیار مهم است و استفاده غیراصولی و با مقدار نامتعارف می‌تواند مشکل‌زا باشد.

بسیار جای تاسف دارد برگ کوچکی با این خواص گسترده از نظر برخی متخصصان و پزشکان دور مانده است و روز به روز به فاصله مردم با این گیاه کوچک پرخاصیت افزوده می‌شود.

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۲۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله پرسپولیس به رکورد شگفت‌انگیز مجیدی!

به گزارش "ورزش سه"، رکوردی که برای سالهای نسبتا طولانی در اختیار برانکو ایوانکوویچ قرار داشت، در لیگ بیست و یکم از سوی تیم فرهاد مجیدی ربوده شد تا استقلال در قامت پرامتیازترین قهرمان فوتبال حرفه‌ای ایران مطرح شود.

استقلال در لیگ بیست و یکم 68 امتیاز به دست آورد تا با اختلاف معنادار نسبت به پرسپولیس در صدر جدول قرار بگیرد. البته آبی‌ها در هفته پایانی فرصت دستیابی به هفتادمین امتیاز فصل را هم داشت اما تساوی بدون گل برابر نفت مسجدسلیمان در روز جشن قهرمانی، رویای تیم استقلال را نقش بر آب کرد.

این در حالی است که حالا پرسپولیس در شرایطی راهی آبادان شده که 49 امتیاز از 23 بازی این فصل کسب کرده و تنها در یک حالت رکورد تیم مجیدی را خواهد شکست: پیروزی در تمام بازیهای فصل. در این صورت پرسپولیس 70 امتیازی خواهد شد و این رکورد جاودانه را در اختیار خواهد داشت.

بهترین قهرمانان فوتبال ایران را در زیر می‌بینید:
1. بیست و یکم: استقلال 68 امتیازی (فرهاد مجیدی)
2 و 3. بیستم و نوزدهم: پرسپولیس 67 امتیازی (یحیی گل‌محمدی*)
4 و 5. بیست و دوم و شانزدهم: پرسپولیس 66 امتیازی (یحیی گل‌محمدی و برانکو)
6. هفدهم و چهارم: پرسپولیس و فولاد 64 امتیازی (برانکو و فرانچیچ)
* در لیگ نوزدهم یک نیم فصل گابریل کالدرون هدایت پرسپولیس را برعهده داشت

نکته جالب اینکه پرسپولیس در دو قهرمانی نخست یحیی گل‌محمدی برای اولین بار در فصول 16 تیمی موفق شد به رکورد 67 امتیازی برسد و در حالی که انتظار می‌رفت این آمار دست نیافتنی باشد، فرهاد مجیدی رکورد یحیی را شکست. همچنین پرسپولیس در اولین قهرمانی با برانکو نیز 66 امتیاز به دست آورد و در آن فصل با اختلاف 9 امتیازی نسبت به ذوب‌آهن عنوان قهرمانی را به دست آورد.

البته در بین پرامتیازترین تیمها باید به نایب قهرمانانی اشاره کرد که در حالت عادی با این تعداد امتیاز باید جام را بالای سر می‌بردند؛ این افسوس بزرگ در ابتدا به سپاهان می‌رسد که در لیگ بیستم و همچنین فصل گذشته، 65 امتیاز به دست آوردند اما چیزی بیشتر از نایب قهرمانی نصیبشان نشد. به عبارتی سپاهان در 17 فصل از لیگ برتر با این حدنصاب امتیازی می‌توانست قهرمان شود اما تیم مورایس و نویدکیا به پرسپولیس سرسخت یحیی گل‌محمدی خوردند.

همچنین پرسپولیس در لیگ بیست و یکم با 63 امتیاز نتوانست قهرمان لیگ برتر شود، آن هم در شرایطی که برانکو در اخرین فصل حضورش با امتیاز کمتر جام را بالای سر برده بود. به عبارتی تیمهای پرسپولیس و سپاهان در این سه فصل، استاندارد یک تیم نایب قهرمان را هم افزایش دادند و احتمالا این فصل هم پرسپولیس و استقلال با بیشتر از 60 امتیاز دستشان از جام کوتاه خواهد ماند.

فراموش نکنید که استقلال که تا اینجا با 50 امتیاز صدرنشین است، در صورت پیروزی در تمام مسابقات خود شانس این را خواهد داشت تا اولین قهرمان 71 امتیازی فوتبال ایران لقب بگیرد. همچنین اگر استقلال یک لغزش داشته باشد و با شش برد و یک تساوی فصل را به پایان برساند، اولین تیم تاریخ این باشگاه خواهد شد که 69 امتیاز به دست می‌آورد.

پیش از ورود برانکو ایوانکوویچ به ایران هیچ تیمی در لیگ برتر به متوسط 2.2 امتیاز به ازای هر بازی نرسیده بود و برای سالهای طولانی از متوسط دو امتیازی هم دور بود اما حالا اوسمار و نکونام شب را با رویای اولین قهرمان 70 امتیازی به پایان می‌رسانند، رویایی که ژوزه مورایس هم در ابتدای فصل به تیمش دیکته کرده بود اما هرچه گذشت آنها از این حدنصاب تاریخی دور و دورتر شدند.

دیگر خبرها

  • خواص شگفت‌انگیز روغن ماکادمیا برای سلامتی، پوست و مو
  • خواص زیره: ۹ خاصیت علمی اثبات شده
  • باور کنید این قاب شگفت‌انگیز در خوزستان است!
  • یافته‌های جدید و شگفت‌انگیز درباره ملکه زنبورها
  • حمله پرسپولیس به رکورد شگفت‌انگیز مجیدی!
  • ۱۰ خاصیت شگفت انگیز اسفناج در بارداری
  • پنج فایده شگفت‌انگیز نوشیدن آب گرم
  • ۵ خاصیت شگفت‌انگیز سیر برای تیروئید (کم‌کار و پرکار)
  • با خواص شگفت انگیز کاهو آشنا شوید! از تقویت اسپرم تا پیشگیری از سرطان
  • نقاشی و رنگ آمیزی گرافیکی شگفت انگیز (فیلم)