Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، رادیو بین‌المللی فرانسه روز یکشنبه گزارش داد: چهار سال پس از آنکه دیوان کیفری بین‌المللی، الفقی المهدی عضو ارشد شاخه القاعده در کشور مالی را به جرم جنایت‌های جنگی و تخریب مقبره‌ها و آثار تاریخی شهر تُمبوکتو در جریان درگیری‌های سال ۲۰۱۲ به ۹ سال زندان محکوم کرد، هیأتی از صندوق تأمین منافع قربانیان بر اساس معاهده رم، عازم «باماکو» پایتخت مالی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشورهای امضا کننده معاهده رم کمک‌های خود را به این صندوق اعطا می‌کنند. از محل این کمک‌ها ۱.۸ میلیارد «فرانک سی. اف آفریقای غربی» (Le franc CFA) از ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی به قربانیان ناشی از تخریب مقبره‌ها در کشور مالی که تاکنون شناسایی شده‌اند، پرداخت خواهد شد.

این نخستین مورد است که دیوان کیفری بین‌المللی با هدف تمرکز بر بناهای فرهنگی تخریب شده، برای آن رأی صادر کرده است.

دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) برمبنای اساسنامه رم که اغلب به آن معاهده رم گفته می‌شود، در ۱۷ ژوئیه ۱۹۹۸ در کنفرانسی در شهر رم تأسیس شد. نمایندگان حاضر در این کنفرانس خواهان تشکیل دادگاه دائمی بین‌المللی بودند که بتواند به جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی در نقاط گوناگون جهان رسیدگی کند.

پیش از تشکیل این دیوان برای رسیدگی به جنایات جنگی که از جمله در رواندا، سیرالئون و یوگسلاوی سابق یا در کامبوج روی داده بود، دادگاه ویژه‌ای تشکیل می‌شد که با پرداخت هزینه گزاف و اتلاف وقت بسیار همراه بود و مظنونان و عاملان جنایات در بسیاری از مواقع می‌توانستند بدون واهمه از تشکیل دادگاه و انجام محاکمه‌ای، آزاد زندگی کنند و حتی به ارتکاب جنایات خود ادامه دهند.

معاهده رم در اول نوامبر ۲۰۰۲ به تصویب رسید و اجرایی شد و تا نوامبر ۲۰۱۹ نزدیک به ۱۲۳ کشور آن را که مبنای دیوان کیفری بین‌المللی است، امضا کرده‌اند.

رادیو بین‌المللی فرانسه گزارش کرد: حدود یک هزار نفر که اکثراً ذی‌نفعان قدیسه‌های مقبره‌های ویران شده در شهر تُمبوکتو در سال ۲۰۱۲ در جریان اقدام تروریستی را شامل می‌شود، از این غرامت بهره‌مند می‌شوند.

«اود لوگُف»( Aude Le Goff) مدیر برنامه صندوق تأمین غرامت قربانیان در این ارتباط گفت که اعلام دقیق تعداد کسانی که از این غرامت برخوردار می‌شود، دشوار است، اما هدف از این تصمیم، برخورداری کل جامعه قربانیان است.

«مو کاسونگو مایونبو»( Me Kassongo Mayombo) وکیل قربانیان پرونده جنایت‌های جنگی گروه الفقی المهدی، مرمت مقبره‌های تخریب شده را یک پیروزی برای برقراری عدالت در برابر مجازات می‌داند.

در سال ۲۰۱۲ میلادی، کشور مالی درگیر یک جنگ شد که به بروز گروه‌های مسلح شورشی در شمال این کشور که نسبت به تصرف بخشی از آن اقدام کردند، انجامید. یکی از این گروه‌ها، گروه «انصار الدین» وابسته به القاعده به رهبری الفقی المهدی در منطقه «مغرب اسلامی» بود که شهر تُمبوکتو را در کنترل گرفته و اقدام به تحمیل آموزه‌های دینی خود به مردم این منطقه می‌کردند.

برچسب‌ها قاره آفریقا القاعده جنایتکاران جنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قاره آفریقا القاعده جنایتکاران جنگی قاره آفریقا القاعده جنایتکاران جنگی اخبار کنکور دیوان کیفری بین المللی کشور مالی معاهده رم مقبره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۲۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا به کمک‌های نظامی و مالی از «رژیم آپارتاید» پایان دهد

به گزارش خبرگزاری مهر، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادعاهای بی‌اساس دولت آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری را قویاً رد و محکوم کرد.

کنعانی تصریح کرد: نهادهای آمریکایی نمی‌توانند با برچسب زدن‌های مختلف بی‌اساس به اشخاص و نهادهای ایرانی، موج انتقادات جهانی نسبت به سیاست‌های حمایتی نامحدود آمریکا از جنایات جنگی و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و کرانه باختری فلسطین و نیز سرکوب‌های خشونت‌آمیز معترضان در داخل آمریکا را منحرف سازند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: به دولت آمریکا توصیه می‌کنیم به جای اتهام زنی‌های بی اساس به دیگر کشورها و ملت‌ها، به حمایت‌های تسلیحاتی، نظامی، مالی و سیاست‌های بین‌المللی خود از رژیم آپارتاید و اشغالگر صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین پایان داده و در سیاست‌های مداخله‌جویانه و نیز تهدید آفرین خود نسبت به حقوق بشر، حقوق بشردوستانه بین‌المللی، حقوق بین‌الملل و صلح و امنیت بین‌المللی بازنگری نموده و مسوولانه رفتار نمایند.

کد خبر 6087544 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • اردوغان: نتانیاهو شبیه هیتلر است/ عربستان سعودی: تداوم ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی در غزه را محکوم می کنیم/ حزب الله مقر تیپ گولانی در عکا را هدف حمله پهپادی قرار داد/ رسانه صهیونیستی: داستان حقیقی این است که ما آنگونه که نتانیاهو م
  • سفیر ایران در ژنو: نسل‌کُشی در غزه را فوراً متوقف کنید
  • اگر این جنایات دهشتناک فورا متوقف نشود...| واکنش تند ایران به کشف گورهای جمعی در خان یونس
  • نسل‌کُشی در غزه را فوراً متوقف کنید
  • واکنش نماینده ایران به کشف گورهای جمعی در خان یونس
  • تجلیل از بازماندگان ناو جوشن در بوشهر+ عکس
  • آمریکا به کمک‌های نظامی و مالی از «رژیم آپارتاید» پایان دهد
  • جریمه انتقاد از جنایات جنگی در کشور مدعی مهد دموکراسی!
  • سازمان همکاری اسلامی تداوم حملات اسرائیل را جنایت علیه بشریت خواند
  • ماجرای خطر یک کلاهبرداری بزرگ از قربانیان جنگ تحمیلی