Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس‌جمهور قانون نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش را برای اجرا به این وزارتخانه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» را برای اجرا به این وزارتخانه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

 این قانون به وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی با 6 تبصره ابلاغ شده است که بر اساس آن وزارت آموزش و پرورش مکلف است به استناد سیاست‌های کلی تحول در نظام آموزش و پرورش (ابلاغی مقام معظم رهبری) منابع انسانی مورد نیاز خود در مشاغل آموزشی و تربیتی را در چارچوب شایستگی‌های مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بر اساس شرایط و ضوابط مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، صرفاً از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی تأمین کند و هر گونه استخدام خارج از این طریق ممنوع است.

همچنین در تبصره پنج این ماده تأکید شده است که شرط اشتغال به حرفه معلمی در کلیه مدارس (اعم از دولتی و غیر دولتی)، دارا بودن «گواهینامه صلاحیت معلمی» به عنوان مستند رسمی احراز توانایی یک فرد برای ایفای نقش معلمی خواهد بود.

بر اساس تبصره 4 ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» هر گونه گزینش و استخدام در مشاغل آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش، بر اساس نیاز «برای بوم» (استان، شهرستان، منطقه و ناحیه) خواهد بود و صرفاً از طریق شرکت در آزمون‌های ورودی انجام می‌شود و خارج شدن نیرو از بوم به منزله قطع رابطه استخدامی و ابقای ردیف برای بوم خواهد بود.

متن کامل ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» به شرح ذیل است:


ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» که در جلسه 833 مورخ 27/‌08/‌1399‬ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

ماده واحده: به منظور شناسایی، جذب و تأمین منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی کار آمد، متعهد و متخلق، با استعداد و با انگیزه و برخوردار از صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای؛ وزارت آموزش و پرورش مکلف است به استناد سیاست‌های کلی تحول در نظام آموزش و پرورش (ابلاغی مقام معظم رهبری) منابع انسانی مورد نیاز خود در مشاغل آموزشی و تربیتی را در چارچوب شایستگی‌های مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بر اساس شرایط و ضوابط مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، صرفاً از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی تأمین کند.

هر گونه استخدام خارج از این طریق ممنوع است.

تبصره 1: دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر فنی شهید رجایی علاوه بر جذب دانشجو معلم و هنرآموز موضوع ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و ماده 1 اساسنامه دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی، می‌توانند از ظرفیت علمی سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و حوزه‌های علمیه برای تربیت نیروهای آموزشی و تربیتی مورد نیاز استفاده کنند.

ضوابط و مقررات مربوط به این تبصره، ظرف مدت سه ماه با پیشنهاد توسط شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسد.

تبصره 2: افرادی که به استناد یکی از قوانین و مقررات موضوعه با واحدهای دولتی آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش همکاری کرده‌اند در شرایط برابر با سایر داوطلبان و فقط پس از گذراندن دوره مهارت آموزی یک ساله در دانشگاه فرهنگیان با دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به کار گیری خواهند شد. مدت همکاری تمام وقت این افراد از حداکثر سن برای شرکت در آزمون‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش کسر می‌شود.

تبصره 3: سازمان اداری و استخدامی کشور، مجوزهای استخدامی وزارت آموزش و پرورش را در مشاغل آموزشی و تربیتی بر اساس شاخص نسبت دانش آموز به کل کارکنان آموزشی صادر خواهد کرد.

شاخص نسبت دانش آموز به کل کارکنان آموزشی، به پیشنهاد مشترک وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی کشور به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

تبصره 4: هر گونه گزینش و استخدام در مشاغل آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش، بر اساس نیاز «برای بوم» (استان، شهرستان، منطقه و ناحیه) خواهد بود و صرفاً از طریق شرکت در آزمون‌های ورودی انجام می‌شود. خارج شدن نیرو از بوم به منزله قطع رابطه استخدامی و ابقای ردیف برای بوم خواهد بود.

تبصره 5: شرط اشتغال به حرفه معلمی در مدارس (اعم از دولتی و غیر دولتی)، دارا بودن گواهینامه صلاحیت معلمی» به عنوان مستند رسمی احراز توانایی یک فرد برای ایفای نقش معلمی خواهد بود.
ترتیب صدور، به روزآوری، قالب و نوع اطلاعات مندرج در آن توسط شورای عالی آموزش و پرورش تعیین و با تصویب هیأت وزیران ابلاغ می‌شود.

تبصره 6: این مصوبه، نسبت به همه قوانین و مقررات مربوط به حوزه جذب و تأمین منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش در موارد مغایر، حاکم خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان اداری و استخدامی کشور سازمان اداری و استخدامی شورای عالی آموزش و پرورش دانشگاه تربیت دبیر دانشگاه فرهنگیان آموزش و پرورش ماده واحده برای بوم بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۳۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارس دولتی امسال ضعیف‌تر می‌شوند؟ 

به گزارش جام جم آنلاین، ابراهیم سحرخیز، کارشناس آموزشی و معاون پیشین آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه عملکرد آموزش و پرورش را در سالی که گذشت چگونه ارزیابی می‌کنید؟ عنوان کرد: معتقدم در چند سال اخیر در آموزش و پرورش شاهد حرکت رو به جلو و تحول نبوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه کمبود معلم و کسری بودجه دو مشکل اصلی آموزش و پرورش است، توضیح داد: آموزش و پرورش هر سال دست‌کم با حدود ۲۵ درصد کمبود بودجه مواجه می‌شود. به همین دلیل نمی‌تواند مطالبات خود را که بیشتر آن نیز صرف حقوق می‌شود، پرداخت کند.

سحرخیز با بیان اینکه آموزش و پرورش با کمبود حدود ۳۰۰ هزار معلم نیز رو به رو است، ادامه داد: چنین مسائلی سبب شده که شاهد افت کیفیت و به حاشیه رفتن عدالت آموزشی باشیم که این روز‌ها به بحران بدل شده است.

‌این کارشناس آموزشی ادامه داد: مشکلات مالی آموزش و پرورش سبب شده که برخی معلمان انگیزه خود را برای تدریس و کیفیت بخشی به آموزش از دست بدهند و به این شکل اداره مدارس نیز دچار مشکل شود.

 معاون پیشین آموزش و پرورش درباره اینکه وزیر آموزش و پرورش گفته می‌خواهد سرانه مدارس شهری را به مدارس شبانه‌روزی، روستایی و مناطق محروم بدهد نیز عنوان کرد: چند سال است که به مدارس دولتی سرانه پرداخت نمی‌شود و اگر این روند ادامه پیدا کند شرایط مدارس دولتی نامناسب‌تر خواهد شد.

 وی ادامه داد: به این شکل مدارس دولتی که کلاس‌های درس آن‌ها ۴۰ تا ۵۰ نفره برگزار می‌شود بیشتر دچار مشکل می‌شوند، زیرا مدیران مدارس نمی‌توانند کلاس جبرانی، پرورشی و فوق برنامه برگزار کنند.
 
به گفته سحرخیز چنین رویکردی سبب ضعیف‌تر شدن مدارس دولتی در سال پیش‌رو خواهد شد.

معاون پیشین آموزش و پرورش درباره پیامد‌های تغییر نکردن رویکرد آموزش و پرورش نیز توضیح داد: برای نجات آموزش و پرورش باید بودجه این وزارتخانه واقعی شود تا بتوان مشکلات این وزارتخانه را برطرف کرد.

وی با اشاره به اینکه با استفاده از معلمان بازنشسته نمی‌توان مساله کمبود معلم را جبران کرد، عنوان کرد: این در حالی است که اضافه کاری و مطالبات معلمان نیز به موقع پرداخت نمی‌شود.

 سحرخیز با اشاره به اینکه مدیران آموزش و پرورش نیز بی‌تجربه هستند و این وزارتخانه را به درستی نمی‌شناسند، ادامه داد: در واقع این مدیران در بین معلمان پایگاه مناسبی ندارند و نمی‌توانند مشکلات را به درستی مدیریت و برطرف کنند.

این کارشناس آموزشی یادآور شد: بنابراین اگر رویکرد مدیریت آموزش و پرورش تغییر نکند مشکلاتی مانند فقر یادگیری دانش آموزان، کمبود معلم و کلاس‌های متراکم برطرف نخواهد شد و آموزش و پرورش به اهدافی که برای آن در نظر گرفته شده دست پیدا نمی‌کند.

دیگر خبرها

  • نحوه برگزاری کلاس‌های دانشگاه علامه طباطبایی پس از تعطیلات نوروز اعلام شد
  • مدارس دولتی امسال ضعیف‌تر می‌شوند؟ 
  • باید در حوزه آموزش‌های ناب تربیتی تمرکز شود
  • پذیرش ۱۴۸۰ خانوار در ستاد‌های اسکان آموزش و پرورش
  • نحوه برگزاری کلاس‌های دانشگاه علامه‌ پس از تعطیلات اعلام شد
  • سازمان دانش آموزی یک مجموعه منظم، برنامه محور و منسجم در بُعد تربیتی و پرورشی است
  • نحوه برگزاری کلاس‌های دانشجویان پس از تعطیلات نوروز اعلام شد
  • افزایش ۲۲۰ درصدی رتبه‌های برتر کنکور توسط دانش‌آموزان مناطق محروم
  • بیش از ۶۵٠ ملک آموزش وپرورش استان کرمان مستندسازی شد
  • تمدید مهلت ویرایش اطلاعات آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش و پرورش